Precizări de la Ministerul Educației, pentru tăierile și „ajustările” PNRR: Sunt modificări raportate la nevoia reală din teritoriu, pe baza unor analize de nevoi recente

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministerul Educației reacționează după ce Edupedu.ro a publicat luni dimineața planurle instituției de a reduce mai multe obiective și jaloane din PNRR sau a modifica altele. Reprezentanții ME au publicat un comunicat de presă cu precizări, în care susțin că toate schimbările ar fi făcute pe baza reevaluării nevoilor reale din școli, din acest an, care s-ar fi schimbat de la momentl estimărilor și planificărilor cuprinse în documentul inițial PNRR.

Reacția despre schimbările importante în politica de finanțare a reformelor cuprinse în Plan vine în scris, pe pagina de internet a instituției, după ce în niciunul dintre discursurile publice pe tema PNRR ale ministrei Educației, Ligia Deca, aceasta nu a pomenit despre vreo asemenea intenție, deși în ultima perioadă a avut multiple ocazii să facă asta. Inclusiv în discursul de început de an școlar, de la debutul cursurilor pentru elevi, aceasta a evitat să facă orice referire la tăierile planificate. Este vorba despre bani pentru școli și pentru reformarea sistemului de învățământ, bani atrași și aprobați dea, din fonduri europene, prin programul NextGeneration EU al Comisie Europene.

Edupedu.ro a publicat luni dimineață o analiză care arată că peste 2.000 de școli vor fi tăiate din țintele și jaloanele PNRR, de la dotarea laboratoarelor de informatică sau de la dotarea pentru reducerea abandonului școlar, după cererea de modificare făcută de Guvern către Comisia Europeană. Jumătate din microbuzele școlare verzi dispar din plan, iar reforma guvernanței sistemului amânată aproape 2 ani.

Ministerul Educației confirmă toate aceste date și explică motivele pentru care au cerut asemenea ajustări, unele fiind interpretate drept „erori materiale”, altele „de natură obiectivă”.

Redăm comunicatul Ministerului Educației:

„Având în vedere informațiile apărute în spațiul public cu privire la modificările propuse de Ministerul Educației prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de coordonator național, pentru ajustarea unor ținte și jaloane din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 15. Educație, facem următoarele precizări:

În cadrul renegocierii unor ținte/jaloane din PNRR cu Comisia Europeană, Ministerul Educației a propus modificări raportate la nevoia reală din teritoriu, pe baza unor analize de nevoi recente, care, la momentul depunerii Planului Național de Redresare și Reziliență, au fost doar estimate pe baza datelor existente în SIIIR.

Astfel, ajustările propuse de Ministerul Educației pot fi încadrate în două categorii:

  1. Îndreptarea unor greșeli de tip eroare materială (ex.: traduceri din limba engleză sau de coerență legislativă), ajustarea unor termene în concordanță cu măsurile din noile legi ale învățământului (ex.: reforma guvernanței în urma intrării în vigoare a prevederilor legislative din Legea învățământului preuniversitarpromulgată în data de 4 iulie 2023), dezvoltarea platformei de evaluare online a competențelor elevilor în acord cu noile termene asumate pentru elaborarea, finalizarea, aprobarea și aplicarea planurilor-cadru și a programelor școlare pentru învățământul preuniversitar, prin Graficul activităților privind curriculumul național.
  2. Modificări de natură obiectivă în cadrul art.18 și art. 21 din Regulamentul european 241/2021, mai precis ajustarea unor indicatori în conformitate cu aplicarea indicelui privind creșterea prețurilor și în conformitate cu nevoia reală din teritoriu.

În acest sens, în aplicarea propunerii de diminuare a sprijinului financiar nerambursabil (art. 18), Ministerul Educației a propus exclusiv ajustarea țintelor și jaloanelor care nu au fost atinse în urma apelurilor de proiecte deja lansate și al căror calendar a fost deja extins de mai multe ori, în vederea sprijinirii beneficiarilor pentru a depune proiecte, astfel:

În aplicarea art. 21 privind modificarea țintelor și jaloanelor din cauze obiective din Regulamentul 241/2021, propunerile Ministerului Educației au vizat ajustări ca urmare a creșterilor de prețuri între momentul redactării PNRR și momentul lansării apelurilor de proiecte (validate de datele INSSE), precum și prelungiri termene din motive obiective, respectiv perioadă de obținere avize pentru proiecte infrastructură sau număr mic furnizori microbuze electrice școlare.

Astfel, Ministerul Educației menționează că un singur jalon din PNRR – grantul pentru digitalizarea Consiliului Național al Rectorilor (CNR) – trebuie reconsiderat întrucât CNR nu este încadrat cu statut de utilitate publică, așadar nu poate fi beneficiar al acestui tip de finanțare, conform aranjamentelor operaționale aferente jalonului 501”.

Articol în curs de actualizare

Exit mobile version