EXCLUSIV Pragul de infectare la care se închid automat școlile, aplicat în România, este excepție, nu regulă în Europa. Soluțiile a 6 state europene pentru a ține școala deschisă / Discrepanțe între liderii și codașii PISA

27.101 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Închiderea școlilor în orașele românești cu o incidență foarte mare, cum este capitala București, devine iminentă și este menționată regulat, în ultimele zile, inclusiv de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Pe când diverși experți sau chiar ministrul argumentează că școlile trebuie închise în mod real ultimele și să stea cât mai mult deschise, oficialii invocă prevederile legale potrivit cărora, atunci când e atinsă incidența de 6/1000 într-o localitate, școlile trebuie să se închidă. Or, existența unui astfel de prag transformă România într-una dintre foarte puținele excepții unde reglementările prevăd închiderea școlilor la nivel de comunitate sau regiune. Principalele diferențe: în majoritatea țărilor de pe continent, rata de vaccinare este mult mai mare decât în România. Iar acolo unde e considerată insuficientă, se fac campanii de testare și vaccinare pe baza cărora autoritățile să poată lua decizii croite pe nevoile comunității.
  • Edupedu.ro a consultat mai multe ministere ale Educației din statele europene și a analizat informații făcute publice de altele, cu privire la măsurile decise pentru a evita închiderea sistematică a școlilor. Ce se întâmplă acolo?

Comparația indică o corelație între abordarea școlii în context Covid-19, rata de vaccinare și rezultatele PISA 2018: în grupul analizat, țările cele mai relaxate și mai dornice să țină școlile deschise au și cele mai bune rezultate PISA și au și cele mai ridicate rate de vaccinare. La polul opus, țările dispuse să închidă școlile după un anume prag al infectărilor în localitate sunt cele care au cele mai reduse rate ale vaccinării, dar și cele mai slabe rezultate în PISA 2018. Țările cu rezultate medii la PISA depun eforturi susținute să țină școlile deschise, iar două dintre ele au o rată de vaccinare moderată – Detalii mai jos.

Context:
  • Ordinul comun al ministrului Sănătății și al ministrului Educației privind măsurile de desfășurare a școlii în condițiile pandemiei prevede că elevii, cu excepția celor din învățământul special, trec la școala online atunci când, într-o localitate, incidența cumulată în ultimele 14 zile este de 6/1000 de locuitori. De la începutul lunii septembrie, ministrul Sorin Cîmpeanu a spus repetat că acest scenariu s-ar putea fi aplicat de la mijlocul lui octombrie – vezi aici, aici sau aici. El a arătat, cu aceste ocazii, că situația ar putea fi schimbată dacă ar crește rata de vaccinare. În același timp, se înmulțesc vocile care pledează pentru menținerea școlilor deschise cât mai mult timp – vezi ce spun, între alții, medicul Gindrovel Dumitra sau Adriana Pistol, director în Institutul Național de Sănătate Publică.
  • Autoritățile române au făcut eforturi minime, în ultimele luni, pentru a promova vaccinarea la nivelul populației generale și la nivelul profesorilor, în cazul cărora rata vaccinării a rămas aproape neschimbată din mai până în septembrie. Alte măsuri pentru a preveni închiderea școlilor, pe lângă principalele măsuri decise anul trecut, nu au fost luate decât pe hârtie (precum cele referitoare la testarea în școli).

Între timp, cele mai multe școli europene au renunțat la astfel de praguri. De ce? Pe de o parte, spre deosebire de România și Bulgaria, aflate pe ultimele locuri în Europa din punct de vedere al ratei de vaccinare a populației, în țările vest-europene rata vaccinării este foarte ridicată, de peste 70-80% în cazul populației adulte, ceea ce permite o relaxare a regulilor chiar și în condițiile răspândirii versiunii Delta, având în vedere faptul că, deși mai puțin eficientă în cazul acestei tulpini, vaccinarea previne, în cele mai multe situații, cazuri grave de Covid-19. 

Pe de altă parte, acolo unde rata vaccinării atinge valori medii, cum se întâmplă în țări din centrul Europei, autoritățile au deschis anul școlar prin campanii de testare și/sau de continuare a vaccinării personalului didactic și a adolescenților. Ele urmăresc, astfel, să facă o evaluare a situației epidemiologice reale, așa încât să poată interveni mai eficient, așa încât școlile să nu se închidă sau, în cazul în care o astfel de măsură se impune, să fie respectat principiul “școlile se închid ultimele și se deschid primele”, care în România a fost proclamat de autorități de-a lungul pandemiei, fără să fie respectat.

Edupedu.ro prezintă modul procedează alte state, pe baza informațiilor solicitate și primite de la diverse ministere ale Educației și a deciziilor făcute publice de autoritățile altor state.

SPANIA

Ministerul spaniol al Educației a precizat, la solicitarea Edupedu.ro, că, deși în această țară administrarea sistemului de învățământ revine celor 17 regiuni autonome (descentralizare), există un acord al autorităților centrale și locale cu privire la un set de “măsuri pentru a ține școlile deschise într-un mediu sigur”. “Consensul, în rândul tuturor autorităților de stat și regionale, din educație și sănătate, a fost să facem toate eforturile să ținem școlile deschise, atât timp cât situația epidemiologică o permite”.

Rațiunea? “Experiența închiderii școlilor la începutul pandemiei (martie-iunie 2020) a subliniat importanța învățării față în față, atât din perspectiva învățării, cât și din cea a bunăstării emoționale și sociale a copiilor”. În plus, măsurile sanitare și de distanțare și restricțiile aplicate în școli în precedentul an școlar, respectate cu strictețe, au făcut ca “anul să fie, în general, unul de succes” din punct de vedere al școlii. Decizia de a depune toate eforturile pentru a ține școlile deschise a fost luată la începutul anului școlar precedent.

În anul 2020-2021 s-a mers pe același principiu de a ține școlile cât mai mult deschise, cu o formulă de învățământ hibrid în cazul elevilor mari de liceu. În cazul actualului an, în cazul unei rate mari de infectare într-o comunitate (grad de alertă 3 și 4, în sistemul spaniol), pentru elevii din clasele mari de liceu se are în vedere trecerea la învățarea în sistem hibrid. Dar acest lucru se poate face doar “în situații excepționale” și “cu prioritizarea predării față în față pentru elevii vulnerabili din punct de vedere educațional și social”, fiind recomandată “alocarea unei perioade minime de timp pentru predarea la distanță”.

Potrivit ministerului citat, “avem și un instrument foarte puternic în lupta noastră cu pandemia, anume succesul în vaccinarea populației: peste 75% din populația țării s-a vaccinat cu ambele doze (pe 22 septembrie, procentul ajunsese la 81,9%, conform Centrului European pentru Controlul și Prevenirea Bolilor – n. red.). Profesorii au fost grup prioritar și sunt vaccinați aproape complet. Iar în privința vaccinării copiilor de 12-19 ani, până pe 16 septembrie 80,6% dintre aceștia au primit prima doză de vaccin, iar 65,8% s-au vaccinat. Aceste două lucruri ne permit să avem încredere, într-o măsură rezonabilă, pentru noul an”.

DANEMARCA

Covid-19 nu mai este considerată o boală critică în această țară începând din 10 septembrie. Unul dintre motive este gradul ridicat de vaccinare a populației: până în urmă cu o săptămână, circa 75% din populație era vaccinată cu ambele doze (88,1% rată de vaccinare cu ambele doze la nivelul populației adulte, la 22 septembrie, conform Centrului European pentru Controlul și Prevenirea Bolilor). 

Astfel, Covid-19 nu mai poate fi considerată o boală ce poate determina închiderea școlilor, potrivit legislației daneze. De la 1 septembrie nu mai există un sistem ce prevede închideri automate la nivel local, regional sau național. Anterior, existau anumite praguri pentru închideri la nivel local, care au suferit modificări în timp, mai ales după declanșarea campaniei de vaccinare.

Dacă, până acum, era recomandată testarea regulată a elevilor cu vârste mai mari și a personalului școlar de cel puțin 2 ori pe săptămână, acum se recomandă testarea și/sau izolarea elevilor care au fost în contact direct cu persoane infectate sau care prezintă simptome. Elevii testați pozitiv sau care prezintă simptome sunt trimiși acasă.

OLANDA

Ministerul olandez al Educației a precizat, la solicitarea Edupedu.ro, că școlile din această țară “sunt complet deschise și sperăm să poată să rămână deschise. Nu mai există un prag pentru închiderea școlilor, obiectivul este să le ținem deschise. În cazul apariției unui focar într-o anumită zonă, e posibil ca elevi, clase să intre în carantină sau chiar o școală întreagă să se închidă pe perioadă limitată”, dar fără închideri sistematice la nivelul comunității.

“Motivația a ținut mereu de găsirea unui echilibru între efortul de a ține sub control virusul și efectele negative ale pierderilor școlare (educaționale și din punct de vedere al interacțiunilor sociale). Pe măsură ce tot mai mulți oameni se vaccinează, virusul este ținut mai bine sub control, iar efectele negative ale închiderii școlilor au devenit mai importante în analiza noastră”, precizează ministerul, potrivit căruia actualul nivel al vaccinării permite relaxarea ultimelor măsuri anti-Covid din 25 septembrie. Instituția mai precizează că elevilor li se oferă instrumente pentru ca elevii nevaccinați să se poată testa singuri acasă, de două ori pe săptămână.

Până pe 22 septembrie, 77,9% din populația adultă a Olandei era vaccinată cu ambele doze, conform datelor Centrului European pentru Controlul și Prevenția Bolilor.

REPUBLICA CEHĂ

În Republica Cehă nu există în acest moment reglementări generale privind închiderea școlilor la nivel de comunitate, după cum au transmis pentru Edupedu.ro reprezentanții Ministerului Educației din această țară. Autoritățile sanitare regionale sunt cele care decid închiderea școlilor în funcție de situația anume înregistrată în școli. 

Pentru a ține sub control situația epidemiologică în școli, a fost pregătită o campanie extinsă de testare a elevilor de toate vârstele, cu trei testări în interval de circa o săptămână în cazul utilizării unor teste antigen sau o dată pe săptămână în cazul testelor PCR. Autoritățile au luat decizia în ideea de a realiza un tablou al situației la nivel comunitar, care să prevină apariția unor focare și să permită intervenții rapide atunci când acestea apar, totuși.

Republica Cehă este una dintre țările europene cu o rată de infectare moderată, comparativ cu cele vest-europene, 65,3% din populația adultă fiind vaccinată cu ambele doze (de două ori mai mult decât România, unde pe 22 septembrie erau vaccinați circa 33% dintre adulți).

UNGARIA

“Guvernul se pregătește să desfășoare întregul an școlar cu predare față în față”, a transmis, la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul ungar al Educației. Potrivit acestuia, Executivul de la Budapesta “a lucrat pe întreg parcursul verii pentru a pregăti țara pentru al 4-lea val”, iar anul școlar a început cu o campanie de vaccinare în școli și cu începerea administrării seriei a 3-a de doze pentru persoanele vaccinate.

Autoritățile ungare acționează conform principiului că “vaccinul este singura soluție pentru virus, purtatul măștii și distanțarea sunt insuficiente”.

Potrivit răspunsurilor transmise de ministerul menționat, rata de vaccinare în rândul profesorilor era, la începutul lunii septembrie, de 85%, iar în timpul verii se testaseră 185.000 de elevi, alți 50.000 spunând că doresc să se vaccineze în campania de la sfârșitul lui august – începutul lui septembrie. Campanii de încurajare a vaccinării, adresate părinților și studenților, sunt în continuă desfășurare, autoritățile insistând că “astfel elevii pot să profite de educație față în față, iar adulții pot să meargă la muncă, astfel încât economia să funcționeze în mod viabil”.

BULGARIA

Bulgaria, țară cu o situație vaccinării mai gravă chiar decât a României, se numără și ea printre excepții și aplică un prag de închidere. Ca România, țara urmează principiul închiderii punctuale: o clasă trece în online la apariția unui caz; dacă se ajunge la 10% rată de infectare într-o școală, se trece la învățământ hibrid la nivel de școală, potrivit informațiilor transmise Edupedu.ro de către Ministerul bulgar al Educației. Închiderea completă a școlilor la nivel local/regional sau chiar național poate fi decisă de autoritățile din Sănătate în cazul în care e depășită rata de 500 de cazuri / 100.000 de locuitori.

Principiul urmat este “educație normală la nivel maxim, încercând să reducem la minim riscurile de sănătate pentru elevi și profesori”.

Potrivit ministerului de la Sofia, nivelul general de vaccinare a populației este de sub 20%, iar în cazul profesorilor rata este de 30%, în timp ce 20% declară că au avut Covid-19. În privința testării în mediul școlar, ministerul arată că 25% dintre cadrele didactice s-au vaccinat de la începutul școlii, lucru care nu s-a întâmplat deloc cu copiii, deoarece “părinții sunt foarte reticenți”.

ALTE ȚĂRI

Cele mai multe țări europene în privința cărora Edupedu.ro a găsit informații nu prevăd niciun fel de prag pentru închiderea școlilor la nivel local sau regional, în condiții pandemice. Se merge pe principiul închiderii punctuale, atunci când apar focare într-o școală sau alta.

  • În Estonia – liderul european în cadrul PISA 2018, dar care are o rată medie a vaccinării, de circa 60% – există încă dispute între autorități cu privire la trecerea în online, dar discuția nu vizează închideri sistematice, ci dacă o clasă sau o școală să treacă sau nu în online la apariția mai multor cazuri (de exemplu, când 6-7 elevi dintr-o clasă sunt infectați, clasa să treacă online) – Detalii: https://news.err.ee/1608346673/authorities-not-on-the-same-page-with-distance-learning.
  • Cele mai mari țări europene continuă politicile aplicate încă de anul trecut, de a face tot ce pot pentru a ține școlile deschise și de a închide clase sau câte o școală doar când apar cazuri. Regula e în continuare valabilă în Franța, Marea Britanie sau Germania, țări care, în 2020-2021, au închis în cele din urmă școlile, forțate de împrejurări, dar pentru relativ scurtă durată și înainte să înceapă campaniile de vaccinare. Toate cele trei țări se numără printre statele europene cu cele mai ridicate rate ale vaccinării. Franța aplică o formă de prag pentru trecerea parțială în online: În scenariul cel mai grav de creștere a infectărilor în rândul populației, elevii din clasele mari de liceu pot trece în sistem hibrid.
Corelare PISA 2018 – școli deschise 2021 – rata vaccinării

Dintre cele șase țări a căror situație a fost descrisă pe larg mai sus, plus România, două se află în topul PISA 2018 (medii de peste 500 de puncte), 2+1 (una are rezultate incomplete) în grupa medie a rezultatelor PISA (450-500 de puncte), iar 2 – în coada PISA (sub 450 de puncte). Adăugăm la comparație rata vaccinării, așa cum e raportată de Centrul European pentru Controlul și Prevenirea Bolilor la data de 22 septembrie 2021.

Astfel:

Țările care exclud opțiunea închiderii sistematice a școlilor:

  • Olanda –  medie PISA: 502.3 – rata vaccinării – 77,9%
  • Danemarca – medie PISA: 500.3 – rata vaccinării – 88,1%

Țări care doresc să evite cu orice preț închiderea sistematică a școlilor:

  • Spania – nu are medie PISA, are punctaj de peste 480 la 2 teste* – rata vaccinării: 81,9%
  • Republica Cehă – medie PISA: 495,3 – rata vaccinării: 65,3%
  • Ungaria – medie PISA: 479,3 – rata vaccinării: 65,7%

Țări care aplică praguri peste care școlile se închid sistematic la nivel local:

  • România – medie PISA: 428 – rata vaccinării: 33,1%
  • Bulgaria – medie PISA 426,7 – rata vaccinării: 22,1%

*În cazul Spaniei, această țară a obținut, în cadrul PISA 2018, un punctaj mediu de 481 la Matematică și de 483 la Științe. Rezultatele pentru Citire nu au fost luate în considerare din cauza unor anomalii în desfășurarea testării.

Foto: 197775205 © ZhuravlevabDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil. Pentru școli, elevi și studenți Dreamstime.com oferă 50% reducere la toate planurile, până la sfârșitul lunii septembrie


7 comments
  1. Romania si noi toti romanii suntem o exceptie, in concluzie cum ar trebui sa fie regulile dupa care functionam?
    Pardon, mai e Bulgaria…, deci nu suntem chiar exceptionali!

  2. “țările cele mai relaxate și mai dornice să țină școlile deschise au și cele mai bune rezultate PISA și au și cele mai ridicate rate de vaccinare”…e chiar normal. Copiii de ieri, care n-au invatat mai nimic, sunt adultii de azi care decid, dupa ce au “studiat” pe feisbuc, ca de la vaccin iti cresc 3 maini si 5 picioare si nu e cazul sa se imunizeze astfel. Raman pe ceai si tuica, asa cum faceau bunicii nostri.
    Din pacate, tendinta e aceeasi si in prezent. Scoala nu e capabila sa le stimuleze curiozitatea, sa-i determine sa acumuleze cunostinte, deprinderi etc. Ii asteptam cu drag sa se angajeze si sa ne plateasca pensiile…daca n-or fugi toti in strainatate…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU “Luni m-am întors la școală” – O elevă din Germania povestește ce înseamnă revenirea la clasă în condiții de distanțare, după multe săptămâni de învățat acasă / “Unii prieteni se bucură că se întorc, eu cred că nu era chiar atât de necesar”

“Trebuie să purtăm mască atunci când venim la școală, să ne spălăm sau să ne dezinfectăm mâinile. Dar în clasă nu purtăm măști, suntem distanțați”, povestește o elevă de clasa…
Vezi articolul
Harta psihologică a României

Harta psihologică a României și răspunsul pe județe la restricțiile din starea de urgență. Daniel David: Au respectat regulile oamenii din zone foarte tradiționale și cei cu nivel mare de autonomie. Din cauza alegerilor, astăzi autoritățile vorbesc pe limbi diferite

Răspunsul românilor la restricțiile de circulație impuse în timpul stării de urgență a fost influențat de profilul psihocultural al zonei țării, susține un studiu derulat de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.…
Vezi articolul