Practică de Black Friday în cel mai mare centru logistic din Europa Centrală și de Est pentru aproape 90 de elevi din învățământul dual de la două școli din județul Giurgiu. Mărguța Căpitanu, coordonator de practică eMag: Vor fi alături de noi două săptămâni, în intervalul orar 9-15, conform programei școlare. Le asigurăm transportul și o masă caldă

440 de vizualizări
Foto: eMag
89 de elevi din învățământul dual vor face practică de Black Friday la eMAG, după cum a declarat pentru Edupedu.ro Mărguța Căpitanu, HR Manager Operations al companiei și coordonator de practică pentru elevii de la școlile în sistem dual în care retailerul este implicat. Elevii vor fi implicați în activități timp de două săptămâni, vor avea o masă caldă și transportul asigurat, după cum a spus aceasta. „Noi acum avem patru clase de învățământ dual și am vrut să le dăm experiența asta de a fi alături de noi în perioada de Black Friday, pentru că e o experiență unică pe care nu o simți tot timpul”, a povestit reprezentanta companiei.
  • Black Friday începe vineri, 8 noiembrie.
  • În anul școlar 2023-2024, eMAG a înființat două noi clase pentru tinerii care vor să obțină certificarea de recepționer-distribuitor, la Liceul Tehnologic „Pamfil Șeicaru” din Ciorogârla și Liceul Tehnologic „Dimitrie Bolintineanu” din Bolintin Vale, județul Giurgiu.
  • Astfel, în primul an, elevii petrec 70% din timp învățând noțiunile de bază, iar în 30% din timp vor face practică în centrele logistice ale companiei de la Joița, județul Giurgiu. Începând din cel de-al doilea an de studiu, timpul este împărțit în mod egal între teorie și practică. În anul al treilea, practica înseamnă trei sferturi dintr-un an școlar pentru elevii din acest sistem de învățământ dual.
  • Toți elevii din învățământul profesional-dual primesc o bursă lunară de 200 de lei, iar în acest caz compania acordă încă 400 de lei bursă celor din clasele „eMAG” care nu au absențe nemotivate la școală.

Pentru perioada de Black Friday, am ales pentru ei două dintre activități care sunt cele mai ușor de realizat, cu mențiunea că ei vor fi permanent ghidați de colegii noștri mentori, care îi supraveghează, adică ei sunt în perioada asta permanent ghidați. Vor face activități de picking automatizat și robotizat. Probabil ați auzit că în cadrul depozitului nostru avem una dintre cele mai avansate instalații de automatizare din Europa de Est și în zona aceea vor face practică de Black Friday. Și apoi mai avem o altă activitate în zona de coletare pentru produse mici și mijlocii, deci punerea produselor în colete pentru a fi trimise către clienți”, a povestit aceasta.

Mărguța Căpitanu, HR Manager Operations eMAG, a explicat în ce constă activitatea sa: „Asta înseamnă, să zicem așa, ultima verigă între companie și client. Din această divizie fac parte toate departamentele care sunt implicate în procesul acesta de pregătire a comenzilor și livrare către clienți și apoi preluarea feedbackurilor din partea clienților legat de cum ne-am făcut treaba. Este cea mai mare divizie din eMAG. Avem undeva la 1.500 de angajați în departamentele de logistică și undeva la 800 în departamentele de customer care.”

În urmă cu 3 ani, o echipă a mers în mai multe licee pentru a găsi elevi interesați să lucreze la eMag și rezultatul a fost că „ar fi mult mai important dacă ne-am implica puțin mai devreme în formarea elevilor”, după cum a povestit aceasta:

„Practic, proiectul a început acum 3 ani aproape. A pornit cumva din zona asta de nevoie de recrutare, nevoie de personal calificat pe piața forței de muncă. La momentul respectiv, o echipă a mea care se ocupă de zona aceasta de recrutare a mers la mai multe licee, în speranța că vom găsi în anii terminali elevi care să fie interesați să vină după liceu să lucreze la noi. La momentul respectiv nu a avut prea mult succes proiectul. Și atunci ne-am dat seama că ar fi mult mai important dacă ne-am implica puțin mai devreme în formarea elevilor. Așa s-a născut implicarea noastră în acest proiect de învățământ dual.”

Reprezentanta companiei a precizat că s-au făcut toate demersurile astfel încât să fie introdusă în curriculă și calificarea „recepționer-distribuitor”:

Nu exista în curricula liceelor tehnologice cu care am discutat la acel moment această calificare care ne era nouă potrivită cu nevoia de business recepționer-distribuitor. Și atunci s-au făcut toate demersurile necesare cu inspectoratul, cu școala, încât să se aprobe și să se introducă în curriculă și această calificare. (…) A durat undeva la nouă luni de zile tot procesul ce a presupus obținere de autorizații, apoi promovarea. A fost un pas important să promovăm în clasele de a VIII-a clasele de învățământ dual, încât copiii să fie interesați și să se înscrie.

Din păcate, e o mentalitate în zona aceasta educațională legată de direcția către o școală tehnologică, profesională. Toți sunt interesați să se ducă la o facultate, chiar dacă după ce termină facultatea nu înseamnă neapărat că au o meserie și pot să aibă o profesie.”

Edupedu.ro: Dar nu sunt blocați de această școală să facă facultatea.

Mărguța Căpitanu: „Nu sunt. Din contră, noi chiar ne dorim să meargă mai departe, adică ăsta este scopul, ei se dezvolte, să crească. Avem exemple printre colegii noștri care au pornit de la primul rol din depozit și acum au roluri de team leader s.a.m.d.”

Întrebată cum se desfășoară practica elevilor, ea a povestit că elevii din clasa a XI-a ajung să aibă 80% practică din timpul de învățare: „Noi avem niște colegi și cumva misiunea lor în cadrul companiei este aceea de a învăța, a se asigura că toți noii colegi se integrează, învață ce au de făcut și apoi îi predau către departamentele unde își desfășoară activitatea. Având, să zicem, experiența asta de a lucra cu un nou angajat, pe acești colegi i-am alocat pentru pentru echipele de elevi. Noi am tot crescut clasele în fiecare an. Am început acum 3 ani cu o clasă de a IX-a. Ei în clasa a IX-a au 3 săptămâni de practică, apoi în a X-a ajung undeva 50-50%, iar în a XI-a deja ajung să petreacă cam 80% din timpul de învățare la noi pentru practică.”

Edupedu.ro: Comunicați în permanență cu școală? Cum ajunge să fie totuși o simbioză bună?

Mărguța Căpitanu: „Facem la începutul anului școlar împreună planificarea acestor perioade de practică, tocmai pentru a ne asigura și noi că avem perioade care să fie pentru ei perioade bune de învățare. Adică avem și extreme de genul acesta: experiența de Black Friday, unde activitate e cea mai intensă, dar și perioade mai liniștite, unde ei pot să sedimenteze și să învețe într-un ritm foarte potrivit pentru ei.”

Edupedu.ro: Că ați adus vorba de Black Friday, începe o perioadă destul de aglomerată, dar ce se întâmplă anul acesta cu elevii, câți vor fi, ce vor face, cum i-ați programat acolo?

Mărguța Căpitanu: „Noi acum avem patru clase de învățământ dual și am vrut să le dăm experiența asta de a fi alături de noi în perioada de Black Friday, pentru că e o experiență unică pe care nu o simți tot timpul. În acest moment, în cele patru clase sunt 89 de elevi înscriși și, conform planificării, ne așteptăm să fie aproximativ 90% dintre ei prezenți pe perioada celor 2 săptămâni cât durează, să zicem, pentru noi în zona operațională perioada de Black Friday. Chiar dacă pentru publicul larg Black Friday reprezintă o zi, noi muncim după aceea intens ca să ne asigurăm că ajung toate comenzile la clienți, conform promisiunilor.”

Edupedu.ro: Ce presupune această perioadă pentru un elev de clasa a IX-a, a X-a? Câteva exemple că nu toți vor face același lucru, evident.

Mărguța Căpitanu: „În perioadele normale de practică, ei învață, conform programei, toate procesele din depozit, de la recepție și până la livrare. Pentru perioada de Black Friday, am ales pentru ei două dintre activități care sunt cele mai ușor de realizat, cu mențiunea că ei vor fi permanent ghidați de colegii noștri mentori, care îi supraveghează, adică ei sunt în perioada asta permanent ghidați. Vor face activități de picking automatizat și robotizat. Probabil ați auzit că în cadrul depozitului nostru avem una dintre cele mai avansate instalații de automatizare din Europa de Est și în zona aceea vor face practică de Black Friday. Și apoi mai avem o altă activitate în zona de coletare pentru produse mici și mijlocii, deci punerea produselor în colete pentru a fi trimise către clienți. Cam acestea sunt două activități pe care le vor desfășura ei în perioada de Black Friday.”

În această perioadă de 2 săptămâni, elevii vor face doar practică, după cum a menționat reprezentanta companiei: „Ei vor fi alături de noi în fiecare zi lucrătoare a săptămânii, în intervalul orar 9-15, conform programei, cele 6h de practică în care vor avea și o pauză de masă, le asigurăm transportul, le asigurăm o masă caldă aici la noi la depozit. Încercăm să respectăm așa toate condițiile favorabile, încât ei să aibă o experiență cât mai plăcută.

Edupedu.ro: Cum îi simțiți atunci când vin la practică?

Mărguța Căpitanu: „Sunt mai entuziasmați, e adevărat, deși stăm aproape cu școala, pentru că unul din criteriile pentru care, de exemplu, ei își primesc bursa este și legat de prezența lor atât la școală, cât și în practică. Atunci noi comunicăm permanent cu școala. E adevărat că ei sunt mult mai orientați către zona aceasta de practică, au stabilit relații bune și cu colegii noștri și atunci se simt ca parte dintr-o echipă de lucru.

Edupedu.ro: Tinerii sunt foarte familiarizați cu tehnologia, dar cum îi vedeți dumneavoastră acolo, cu sarcinile, cu seriozitatea la lucru, cu responsabilitatea, cu aceste competențe esențiale pentru forța de muncă?

Mărguța Căpitanu: „Cu siguranță, e o zonă din aceasta de abilități necesare pe piața forței de muncă, pe care ei și le formează în perioada asta, că vorbim de lucru în echipă, că vorbim de comunicare, de respectare de deadline-uri, de responsabilitate ș.a.m.d. Avem elevi care sunt foarte conștiincioși, sunt alții pe care trebuie să îi sprijinim, dar ajută foarte mult cu faptul că intră în mediul acesta organizat, trebuie să respecte un program, știu că sunt monitorizați pentru activitatea lor de practică, că la final vor fi și evaluați și atunci cred că și contextul ăsta organizat îi ajută cumva să se dezvolte și să înțeleagă de fapt care e așteptarea pieței forței de muncă de la ei.”


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultate finale Olimpiada de Matematică 2024, etapa județeană. Lista cu punctajele de după contestații și elevii calificați la etapa națională – publicată de Societatea de Științe Matematice

Rezultatele finale ale elevilor participanți la Olimpiada Națională de Matematică (ONM), etapa județeană din 10 martie, au fost publicate centralizat de Societatea de Științe Matematice din România (SSMR) pe site-ul…
Vezi articolul

Regulile de începere a școlii în Israel, țara cu număr record de vaccinați, dar unde numărul cazurilor Covid a crescut vertiginos: în orașele “roșii”, clasele de liceu cu rată de vaccinare sub 70% trec online

Școlile israeliene vor putea să administreze vaccinuri împotriva Covid-19 în timpul programului, iar în orașele cu incidență ridicată clasele unde mai puțin de 70% dintre elevi s-au vaccinat vor trece…
Vezi articolul

Cîmpeanu, despre Cumpănașu: Delimitarea mea și a Ministerului Educației este foarte clară / Cumpănașu, în 2018, despre Cîmpeanu: Prieten drag, pe lângă prietenie mi-a făcut onoarea de a fi și vicepreședinte CNMR

“Delimitarea mea și a Ministerului Educației este foarte clară în raport cu acest subiect”, a declarat Sorin Cîmpeanu la Antena3, întrebat de asocierea sa cu Alexandru Cumpănașu. În trecut Cîmpeanu…
Vezi articolul

Ministerul Educației încalcă legea Educației: Peste 20 de acte normative ar fi trebuit să intre în vigoare, printre care și ordinul privind aprobarea profilului absolventului de care sunt legate noile planuri-cadru pentru liceu

Printre cele peste 20 de acte normative pe care Ministerul Educației întârzie să le finalizeze care pun în aplicare prevederi din legea Educației intrată în vigoare în septembrie 2023 se…
Vezi articolul