Mădălina Peltea este profesoară de Matematică și acum 2 săptămâni a primit pentru prima dată, în clase, doar jumătate dintre elevii săi de gimnaziu. După o pauză de 6 luni de învățare față în față și cu o mare provocare în ceea ce privește relația cu copiii de clasa a V-a, tânăra profesoară a decis să ajungă la toți elevii încă din prima zi de școală. “La prima oră am vrut să îi cunosc pe toți și primul lucru a fost să organizez cu ei un grup de Whatsapp, ca să iau contact și cu cei de acasă”, a povestit Mădălina Peltea, pentru Edupedu.ro. Aceasta le-a trimis tuturor copiilor de-a V-a linkul pentru a participa în direct la ora de Matematică pe Zoom, iar exercițiile le văd toți copiii cu ajutorul tablelor inteligente din clase, prin screen share.
“Au fost într-adevăr foarte fericiți. Cu o clasă am avut marți, 15 septembrie, prima oră de Matematică și era chiar prima oră din orarul lor. De acolo am primit un feedback de la o mamică ce mi-a spus că a fost foarte încântată, că le place foarte mult și abia așteaptă. Lucrurile vin natural, după cum simt eu. Nici nu am vrut să pierd foarte mult timp până este gata platforma școlii”, a explicat Peltea.
Profesoară de Matematică la Școala Gimnazială Tudor Arghezi din Capitală, Mădălina Peltea a vorbit pe larg pentru Edupedu.ro despre cum realizează testarea elevilor, care sunt problemele pe care le-a întâmpinat până acum, dar și soluțiile pe care le-a găsit la parte din nevoile copiilor.
Rep: Au trecut două săptămâni dintr-un an școlar care a început în București cu clasele de gimnaziu împărțite direct în două: jumătate dintre elevi învață din clasă, jumătate de acasă. Cum vă organizați predarea?
Mădălina Peltea: Pentru tot Bucureștiul, școala a început în acest sistem hibrid: jumătate de elevi sunt în clasă, iar jumătate sunt acasă. Eu anul acesta am avut două clase noi de-a V-a. Pe ei nu îi cunoșteam absolut deloc, așadar nu am putut să iau contact direct cu toți.
Dar la prima oră am vrut să îi cunosc pe toți și primul lucru a fost să organizez cu ei un grup de Whatsapp, ca să iau contact și cu cei de acasă. Copiii din clasă aveau numerele de telefon ale colegilor lor și am rugat un elev să lanseze acest grup în care să mă adauge și pe mine. La momentul respectiv nu era gata platforma școlii pentru elevii de clasa a V-a, trebuia să li se facă conturi prin care să intre online pe această platformă securizată. Acum avem platforma securizată și imediat ne atenționează când vrea cineva din exterior să intre, niciun părinte nu poate intra oricând. De mâine pot intra chiar și cei de-a V-a online, pentru că s-a ocupat școala de conturi, dar până astăzi am colaborat prin acel grup.
La fiecare oră de matematică, le trimiteam elevilor pe grup linkul și parola de la Zoom. Așa că am făcut de la prima oră de matematică legătura sincron, prin acest grup de whatsapp. În felul ăsta am putut lua legătura cu toți.
Partea mai ușoară a fost cu cei de-a VI-a și a VII-a, cu care aveam deja grup format de anul trecut.
Rep: Cum s-a desfășurat concret prima oră?
Mădălina Peltea: Au fost într-adevăr foarte fericiți. Cu o clasă am avut marți, 15 septembrie, prima oră de Matematică și era chiar prima oră din orarul lor. De acolo am primit un feedback de la o mamică ce mi-a spus că a fost foarte încântată, că le place foarte mult și abia așteaptă.
Lucrurile vin natural, după cum simt eu. Nici nu am vrut să pierd foarte mult timp până este gata platforma școlii. M-am gândit: de ce să pierd 1-2 săptămâni contactul cu ei?
Rep: Care este nivelul la care i-ați luat pe elevi? Simțiți carențe în cunoștințele lor, după ce anul trecut școlile au fost închise de pe 11 martie?
Mădălina Peltea: Cu copiii de-a VI-a și a VII-a nu am simțit, pentru că în primăvară mi-am respectat toate orele, le trimiteam temele, am stat tot timpul în contact cu ei. Din martie până în iunie, s-a făcut matematică. Chiar suprinzător un băiețel s-a întors mult mai bine decât anul trecut; îi sunt digirintă și chiar și doamna de Limba română a văzut schimbarea.
În schimb, la cei de clasa a V-a am văzut că unii chiar nu știu nici ordinea operațiilor. Unii sunt foarte buni, dar alții nu știu lucruri de bază și făceau la început greșeli elementare: întâi adunarea și apoi înmulțirea, de exemplu. Unii nici tabla înmulțirii nu o știau.
În primele 2 săptămâni am făcut recapitulare cu ei și de luni vreau să intru în materia de clasa a V-a, dar dacă ei nu au baza, eu pot să le predau SF-uri și ei nu prind.
Rep: Ce faceți cu cei care intră în gimnaziu și nu știu tabla înmulțirii?
Mădălina Peltea: Le spuneam că le pun în fiecare oră 3 întrebări din tabla înmulțirii și le ceream ca în fiecare seară să citească tabla înmulțirii și să îi pună pe părinți să îi întrebe înmulțiri, la întâmplare. Apoi le dădeam exerciții suplimentare mai ușoare, eventual de clasa a IV-a, ca să le facă pe acelea și să aibă exercițiu, ca lucrurile de bază care sunt esențiale în orice învață apoi să le cunoască.
Rep: Credeți că puteți recupera ceea ce ei au uitat, de când s-au închis școlile anul trecut?
Mădălina Peltea: Bineînțeles. Foarte multe capitole din clasa a V-a oricum reiau capitole din clasele a IV-a si a III-a. Chiar primul capitol este Numere naturale. Iar la testul inițial le-am spus: puteți să vă autoevaluați și să vedeți unde trebuie să lucrați mai mult. Iar celor la care am descoperit carențe la noțiunile de bază le-am spus: tot weekend-ul faceți numai adunări, înmulțiri și împărțiri, pentru că matematica nu se învață ca papagalul, ci exersând.
Rep: Cum le-ați dat testarea inițială elevilor care stau acasă primele două săptămâni?
Mădălina Peltea: Ei nu au primit acel test inițial. Când se întorc la clasă vor da și ei, fizic. Le-am trimis pe grupul de Whatsapp și lor testul și le-am spus să îl rezolve singuri. Dar pe acela nu îl voi corecta, pentru că ei sunt acasă cu părinții. În momentul în care vin la școală, vor da și ei testul inițial, bineînțeles cu alte subiecte.
Rep: Simițiți că aveți o problemă cu testarea onlinea elevilor, în lipsa unor platforme care securizează total răspunsurile, inclusiv de posibilul ajutor din partea familiei?
Mădălina Peltea: Această problemă mi-a ridicat-o și un părinte, la ședință. Fata dumneaei stă numai online, pe motive medicale. Și dânsa m-a întrebat cum va fi fetița evaluată, ținând cont că nu va veni deloc la școală. Eu voi cere acordul părintelui să vină doar atunci când are evaluarea, deci să vină fizic numai pentru teză. În cazul în care nu este de acord, nu avem un anumit regulament de evaluare online. Am văzut că pe platforma școlii pe care o avem există posibilitatea de a realiza această evaluare, copilul poate urca temele, eu le văd și le corectez, dar acestea pot fi făcute de oricine altcineva.
Voi fi face to face cu copilul la cameră, scriem împreună, cam așa aș vrea să evaluez, nu să îl las singur să îmi trimită rezolvările, pentru că nu mi s-ar părea corect față de cei care sunt la școală. Sper ca în cazul în care intrăm în scenariul roșu să ni se dea niște directive despre cum putem evalua online și cum putem pune note corect online.
Eu am să urmăresc tiparul de la testele inițiale, dar problema este la copiii care rămân numai acasă, din motive medicale.
Rep: Ce efect are predarea online asupra elevilor? Având în vedere că generația este una nativă digital, ați avut surpriza de a vedea salturi educaționale la copii?
Mădălina Peltea: Asta depinde de fiecare copil în parte. Copilul care învață fizic bine la școală, învață bine și online. Copilul puturos la școală, nici online nu are aceeași dorință de a învăța.
Eu sunt tare curioasă cum va fi săptămâna viitoare, când va veni trupa II, cei care au stat online în primele două săptămâni de școală. Ei vor veni fizic la școală și atunci îmi voi da seama dacă au fost eficiente cele 2 săptămâni online cu ei. Eu îi bag în seamă și pe ei, nu îi consider ca inexistenți în oră. Am primit întrebări și din online, m-am oprit și le-am răspuns. I-am și ascultat.
Avem avantajul că în clase avem table inteligente. Mi-am conectat calculatorul la tablă și când scriam pe tablă am dat Screen share și toată tabla se vedea imediat și pe monitorul copilului.
Fiecare clasă este dotată cu această tablă inteligentă. Deci eu folosesc la toate orele Zoom, Whatsapp și tabla inteligentă.
De acum înainte am să mă contectez pe email pe calculatorul din clasă, unde am calendarul în care de ieri am introdus orele pe care le am, iar copilul a primit email ca pe 24 septembrie la ora 1:00 începe matematica și în acel email avea linkul de zoom și parola.
Tabla inteligentă are mai multe proprietăți, este conectată la internet, iar la diverse materii, la Istorie de exemplu le poți pune un filmuleț despre o luptă, la Biologie se poate încărca un PDF pe care să vadă și cei de acasă anumite desene sau scheme. Iar alături avem și o tablă cu marker. Eu nu am folosit-o deocamdată, pentru că îmi era suficientă cea inteligentă, dar unii profesori și-au pus laptopul cu camera video spre tabla cu marker și le-au folosit pe amândouă.
Rep: Ce a mers și ce nu a funcționat în lucrul cu copiii, în această formă hibridă de predare?
Mădălina Peltea: Singura piedică este problema conexiunii la internet pe care o întâmpină diverși copii. Unii spun că nu au nu știu ce fir cu sursă de net și că nu se aude prea bine. Sunt unii care au un singur telefon care se descarcă după 2 ore, pe când copilul trebuie să stea conectat 6 ore pe zi. Eu așa am făcut în primăvară, iar acum mă mai ține telefonul doar 2 ore și a trebuit să îmi cumpăr alt telefon. Acum stau cu cel vechi non-stop în priză, numai pentru internet. Singurul impediment este că nu au copiii resursele necesare de a-și desfășura ora în condiții normale.
Ba mai cade internetul și au pierdut 5 minute din oră și au pierdut firul. Pentru că li se întâmpla mai multora, nu pot relua pentru fiecare în parte.
Eu, la mine la clasă, am pus un responsabil pentru fiecare materie în parte: copii care sunt fizic în clasă și care trebuie să urce poze cu lecția respectivă pe grupul de Whatsapp. Copilul X trimite la ora de Franceză, Copilul Y la chimie, șamd. Asta pentru ca în cazul în care un copil a rămas în urmă, să aibă lecția de la colegi.
Cred că toate soluțiile mele provin si din nevoile lor. Anul trecut, scriau copii care erau bolnavi: doamna, nimeni nu a vrut să-mi trimită lecția. Acum, ca să evit tot scandalul și toate scuzele, m-am gândit să pun responsabil și de fiecare dată să le fie trimisă lecția la timp. Când s-a terminat ora, copilul trimite poza.
Rep: Cum este experiența predării, cu părinții spectatori? Sunt profesori care au spus că nu vor să fie filmați în timp ce predau, că nu vor să îi vadă și familia copiilor.
Mădălina Peltea: Nu am absolut nicio problemă că mă văd părinții. Ba chiar le spuneam copiilor mai năzdrăvani că o bag și pe mama online, să te vadă cum scrii, cum înveți, chiar dacă este la serviciu.
Cei care stau online acasă abia așteaptă să vină la clasă, să scape de presiunea părintelui. La școala nu stă toată ziua părintele pe capul lui. Mai ales părinții care lucrează de acasă probabil îi monitorizează de fiecare dată și stau pe capul lor.
Rep: Cum au fost primele zile de școală, după pauza de 6 luni?
Mădălina Peltea: Eu cu clasa mea, la care sunt dirigintă, sunt foarte conectată și mă trezeam cu mesaje: abia aștept să vă văd, să vă îmbrățișez! Când ne-am văzut, stăteam la 2 metri și întindeam mâinile unii către ceilalți și ei sufereau. Le-am spus că i-aș fi luat pe toți în brațe. Sincer, mă gândeam că o să le fie puțin cam greu și cu masca. Mie, pentru faptul că vorbesc într-una și că mă plimb mereu și la tabla inteligentă, mi-e cam greu, dar ei respectă foarte mult această regulă, au venit cu educația de acasă, nu ies din bancă în pauze, păstrează distanța, deci sunt foarte responsabili. Avem coșuri speciale de măști pe paliere și i-am sfătuit ca la 3 ore să își schimbe masca. Mi se pare și foarte costisitor, 3 măști pe zi.
Ei suferă foarte mult și pentru că s-a împărțit clasa în jumătate. Eu, practic, sunt dirigintă la două clase, așa mă simt. Și îmi pare rău că nu îi mai am pe toți împreună.
14 comments
Eu am facut un curs de PowerPoint pentru invatamant hibrid si online. Este special conceptu pentru profesori. Puteti vedea informatiile pe https://factoruldeltaleadership.info/application-pageljtiljau
in categoria de diferite motive in Sf Gheorghe (jud. Covasna) mai intra si pana de curent….de care profesorul afla dupa 10 minute de la inceperea orei, cand brusc i se inchide laptopul….si daca are un laptop vechi (cum avem si noi), care trebuie musai sa stea tot timpul in priza, ca altfel nu merge, atunci nu se mai tine ora….
Dar teoretic, in Romania invatamantul este gratuit…..despre partea practica mai bine nu discutam….
Tablete nu s-au dat la toti elevii, desi asa ar fi trebuit, indiferent din ce categorie financiara face parte acel copil….ca atunci profesorul ar avea dreptul sa spuna “te pun absent, daca nu-ti vad fata”….dar din moment ce nu sunt coppiii dotati cu dispozitive din partea Ministerului, nu cred ca profesorul are dreptul sa spuna astfel de propozitii…..
Nici mie ca profesor nu mi-a dat nimic. Legea spune acelasi lucru si pt.elev si pentru profesor: ca trebuie sa beneficieze, bla bla. Si mie are dreptul sa mi spuna statul ca ma concediaza daca nu predau online si nu mi vede figura? N-are. Atunci, hai sa fim fair. Daca eu ma supun, sa se supuna si elevul. Chiar vreti sa va dau fragmentul din lege care spune ca sunt absenti daca nu participa online nejustificat? Tu cum te-ai simti cand ti s-ar da like-uri la predare online si apoi sa fii sfidat cu absenta de aceiasi elevi care le-au dat. Asta dupa ce ti-ai irosit sfarsitul fiecarei saptamani sa gandesti, sa elaborezi, sa adaptezi strategii de predare online pentru 900 de elevi? Ai mai “urla” vorba cuiva ca vai, ce nedreptate e sa fie facuta prezenta? Nu, hai sa-i trecem ca in vara la comanda politica. Absenti, prezenti, care cum, trecuti sa fie. Mai gandeste-te putin. Nu castig nimic din prezenta online a cat mai multor elevi. Crede-ma, pierd mai mult timp cu teme, explicatii, aprecieri. Tot ce castig este un proces educational cinstit si de calitate si niciun ban in plus la salariu ca azi au fost mai multi decat ieri.
Respect pentru aceasta doamna profesor .
Dar ce facem cu școlile din Bucuresti (Sector 5-Principesa Margareta)care nu dispun de internet si lecțiile se transmit catre elevii care stau acasa prin metoda ,,cerșit “de la copiii care sunt prezenți fizic in clase .
Pe profesori vad ca nu-i interesează …dar cer guvernului sporuri .
Si ce ar trebui sa ma intereseze pe mine ca profesor ca nu au elevii ceea ce nu a dat guvernul? Pe mine m a intrebat daca am? Esti chiar culmea…cica…pe profesori nu i intereseaza. Pai ce ai vrea sa faca? Sa bata sectorul in lung si n lat pt 15 clase? Asta e menirea profesorului? De postas sclavagist pentru minister? Sporuri? Nu cerem nimic in plus fata de cei ce au prestat telemunca exact ca si noi si primesc de toate. Nu vreau niciun leu. Sa dea angajatorului ca si la ceilalti 2500 lei ca sa aiba de unde imi lua device-uri. Eu nu vreau niciun leut. Cum a dat tuturor asa sa ne dea si noua. Pentru unii muma, pentru altii ciuma? Somaj tehnic nu, voluntariat impus si obligatii cat cuprinde, amenintari continue cu taieri, cu sanctiuni. Acum trebuie sa fie vina cadrului didactic si pentru ce nu asugura dar cere ministerul? Tu stii ca ministerul m a trimis printre 500 de copii fara o masca? Stii ca am copii si sot profesor si ne costa milioane lunar? Si ca mine sunt mii si nu cu 2 copii. Cu 5-6 sau poate mai multi. In orice domeniu ti se asigura protectie uzual. Si noua nici macar in pandemie??? Judeca ce spui…
Entuziasmul acesta tineresc este foarte bun, avem nevoie de el. Mai ales dacă e sincer.
Totuși: grupul a fost creat de un elev?!?
De clasa a V-a? 1.De ce nu de profesor?
2. Nu în multe clase se poate beneficia de un astfel de ajutor al elevilor…
Prezentați știrea ca și când ar fi un fapt excepțional. 99% din profesori au făcut acest lucru încă din prima oră cu clasele de a V-a și a IX-a: lecții sincron pe platforme cu cei de acasă, s-a prezentat fiecare elev, a spus câte ceva despre el, s-au făcut grupuri de whatsapp…
Care 99% cand unele scoli nu au nici macar dispozitive cu internet? Care 99% cand unii profesori nu vor sa intre on line din diferite motive sau nu stiu cum sa faca acest lucru? Care 99% cand jumatate din profesorii de la clasa fiicei mele nu au facut ore online in primele 2 saptamani. Aloo…..lucrati cumva in minister si de acolo nu se vede realitatea cruda si crunta asa e?
Alooo, dumneata faci voluntariat fortat? Nici eu nu am predat pana nu s-a bagat predarea obligatorie. Ni s-a spus ca vom recupera oricum in vara. In vara ne-a iesit pe ochi in propriul concediu tot salariul ala de o luna prin formari, pazit la examene. Apoi, mi-am facut datoria, conform legii lu’ Anisie, desteapta cu…ma abtin, care a gandit ea, ma rog, gandit…ca prof.sa aiba in fisa postului voluntariat obligat si predare online pe banii lui. Ce 99 la suta? Elevij mei n au unii nici curent sau net. Credeti ca realitatea la sate e fandoseala ce o vedeti voi la Vianu, Jean Monet? Reveniti-va cu sefeurile.
Mă refeream, evident, la școala unde lucrez, și la școlile din orașul de provincie unde locuiesc. Nu știu la ce școli lucrați sau vă duceți copiii, dacă nu s-au putut face măcar niște grupuri de whatsapp…
Grupuri s au facut, dar n -au de pe ceeeee.greu de inteles??
Foarte frumos, de apreciat, dar …sf-uri pentru majoritatea dintre noi care au elevi fara curent si internet. Un interviu de-asta ar trebui, asa, cu de-astea cu asa da, am mai auzit si vazut. Dati un interviu cu realitatea cruda: cand te intreaba elevul el cu ce face ora, ca nu are net. Ce sa i spun decat sa o intrebe pe ministra. Sau sa se plimbe prin vecini pe la colegi…
Total de acord cu cele de mai sus. Realitatea din majoritatea școlilor din România este cu totul alta decât se vede de la o școală din București. Cred ca sunt prea mulți elevi care nu au acces la internet, multe școli care pot să dea share numai la sărăcie și mizerie.
Interviul de mai sus este făcut la comandă sau din alte interese, d-na profesoară posibil să poată lucra cu majoritatea elevilor dacă are o clasă cu părinți potenți financiar și care au posibilitatea să stea cu copilul lor acasă. Astfel de interviuri sunt realizate pentru a mulțumi reprezentații onor ministerului care propun tot felul de măsuri din înalte fotolii și se simt gâdilații în orgoliul lor.
Exact. Sa demonstram noi, dom’le ca predarea online impusa de noi functioneaza atat de bine incat…Auzi la ei…Bacalaureat paralel pentru diaspora…Nu mai inceteaza cu aceste taranisme electorale? Nu mai merge cu ulei si zahar, se trece acum la diaspora care i a votat.. Din 70000 de tablete, 20000 pentru copiii celor intorsi in pandemie din diaspora. Tu nu mi dai o masca si dai smecheritilor da pa Franta. De le am platit carantinarile cu 100 euro noaptea si lasau peretii hotelurilor unsi de ca…cat. Rusine! Realitatea mea e alta. Realitatea mea e cea in care unii elevi vin cu o punga de acasa pentru pachetul de la colegii care nu l vor. Realitatea mea e cea in care navetistul mi a zis ca a lipsit ca i a fatat vaca. Realitatea mea e cea in care parintii, majoritar asistati social asteapta ca tu, profesor, sa vii de acasa cu pixuri, culori, acuarele, top de hartie, pentru ca ajutorul se duce pe tigari, bautura si ceva mancare. Realitatea mea se vede de la nivelul unui genunche de copil de 80 de cm flamand si nu de pe un scaun inalt din minister.