„Poți să iei un 5,60 fără să știi istorie absolut deloc. Competențele generale citit, înțeles text reprezintă nu mai puțin de jumătate din punctaj, 46 de puncte din 90”, la proba de istorie la simularea pentru Bacalaureat 2024, a declarat Sorin Langu, profesor de Istorie la Colegiul Naţional “Vasile Alecsandri” din Galați, în cadrul unei dezbateri organizate de Casa Corpului Didactic Galați și de Proiectul MERITO miercuri, 3 aprilie.
Subiectul al III-lea de la istorie a fost mai greu, pentru că „este vorba de o argumentație”, iar din experiența sa de corector, 40%, 50% dintre elevi nu se apucă deloc de subiectul acesta, „se mulțumesc doar cu primele subiecte, din care puteau scoate un 7 fără prea mari dificultăți”, a spus Sorin Langu.
- 66% dintre elevi au luat note peste 5, la proba de istorie, la simularea pentru Bacalaureat 2024 și mai mult de jumătate dintre elevi nu știu să compare fapte istorice, conform analizei rezultatelor.
Într-o analiză făcută pe subiectele de la Istorie de Edupedu.ro, în 2020, se arată că nota minimă pentru reușită, adică 5, poate fi luată fără nicio cunoștință acumulată la școală la această materie de liceu, fiind necesară doar prezența candidatului la examen, un pix funcțional și să știe să citească, să facă deducții logice.
Intervenția profesorului Sorin Langu despre rezultatele la istorie la simularea pentru Bacalaureat 2024:
„Subiectul la istorie este împărțit în trei mari părți. Un subiect întâi care are 30 de puncte și este conceput pe două texte la prima vedere, cu sarcini de lucru. Subiectul al II-lea, tot 30 de puncte, cu un text la prima vedere și la fel cu sarcini de lucru și subiectul al III-lea cu un eseu structurat.
Din perspectiva competențelor pe care noi le avem de acoperit prin acest subiect competențele generale citit, înțeles text reprezintă nu mai puțin de jumătate din punctaj, 46 de puncte din 90. Practic poți să iei un 5,60 fără să știi istorie absolut deloc. Citești textele și rezolvi sarcinile de lucru pe baza textelor. Cred că ar fi competențe de clasele a V-a, VI-a, nu mai mult.
Dacă mergem puțin mai departe, la competențe de nivel mediu, putem să vorbim de puține comparații între două fapte istorice, câteva prezentări. Aceste competențe de nivel mediu mai acoperă, la fel, să zicem, cam încă 25 de puncte.
Ce a fost mai greu, deși el nu este socotit de minister dificil, este eseul.
Eseul de la istorie este un eseu structurat cu patru, maxim cinci sarcini de lucru, din care ultima, într-adevăr, este de nivel dificil. Este vorba de o argumentație. Chestiunea pe care n-am văzut-o în analiza ministerului este câți dintre elevi s-au apucat de acest eseu. Din experiența mea de corectură, dar nu știu dacă eșantionul este valabil pe plan național, cam 40% dintre ei, 50%, nu s-au apucat deloc de subiectul acesta, s-au mulțumit doar cu primele subiecte, din care puteau scoate un 7 fără prea mari dificultăți.”