Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea muncii cadrului didactic

Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite

890 de vizualizări
Foto: Pexels.com
O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”. Reacția vine după ce Edupedu.ro a scris că învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii.

„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.

Profesoara a precizat că sarcinile birocratice din școli au ajuns să creeze frustrări și conflicte tacite în cadrul echipei educaționale: „Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite, pentru care nu este timp, sarcini realizate doar ca să fie făcute și care creează frustrări și conflicte tacite în cadrul echipei educaționale.”

„Un om în plus, un om care sa preia funcții strict administrative și birocratice, ar putea scuti aceste evenimente care aparent se întâmplă în toate școlile. Un om în plus care să primească aceste sarcini, un loc de munca în plus, oameni care poate și-ar realiza celelalte sarcini cu mai mare drag, în special într-o meserie în care sa îți faci treaba cu drag este esențial”, a punctat directoarea.

Aceasta a explicat că omul „în plus” ar putea să fie o persoană pregătită profesional pentru a sprijini profesorii și ar putea să fie în contact și cu părinții, pentru a evalua nevoile acestora, precum și în realizarea proiectelor educaționale:

„Omul acesta “în plus”, de altfel, poate fi nu doar un simplu om cu funcții administrative, ci un consilier educațional, un om pregătit profesional pentru a sprijini profesorii în cele ce trebuie realizate de aceste comisii. Un om care să vadă procesul educațional “din afara”, obiectiv, iar prin proiectele propuse în aceste comisii, să sprijine profesorii să creeze spații deschise pentru toate culturile, să prevină bullyingul, să realizeze proiecte educaționale internaționale, să stabilească o serie de parteneri ai școlii care pot fi contactați in cadrul organizării activităților extrașcolare (care și acestea au nevoie de documente), să fie in contact cu comitele părinților pentru a evalua nevoile acestora și a conecta școala cu părinții prin proiecte specifice.

Când profesorii sunt împânziți de planificări și au nevoie de creativitate pentru lecții realizare cu suflet, acest “om in plus” ii poate sprijini în procesul de educație prin coordonarea tuturor acestor proiecte “extra”, dar atât de utile școlii ca instituție.”

Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (art. 194 alin. (2) lit. d)), funcțiile de conducere din școli sunt următoarele: director și director adjunct.

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

  • Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.
Citește și:
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

7 comments
  1. Sa vina man Friday, salvatorul invatamantului romanesc, omul care le face pe toate, dar mai ales pe cele neplacute, hartii, tabele, blah blah blah.
    Sa i se puna pe statul de plata si bani pentru Prozac, daca intra in depresie.

    Exista multa disperare cauzata de hartii si de mesaje gen de vineri seara pentru nu stiu ce tabel de facut pana luni. Solutii poate oferi un specialist in resurse umane care sa analizeze organizatia care pleaca de la minister si se termina la scoala.

    Pe Deca si pe dinozaurii acoliti nu ii duce mintea prea mult. Primul lucru care trebui facut este sa se instaleze un sef competent.

  2. buna ziua, …tentanta pare propunerea doamnei directoare… insa deferența și modestia cu care este exprimată sunt surprinzătoare, transpare temerea că nu va fi primită “bine”, domina tonul descurajant de sceptic în această relatare…… contrastând totodată cu faptul că, tocmai, toată lumea a marcat recent cum lasă ministerul tot mai multe lucruri “la latitudinea scolilor” .. Deși aroganta ac exprimare.. putem să înțelegem că pe “latitudinea” asta apasă și multe sarcini concrete noi, nu doar alegerea de a face sau nu niste lucruri…. . Vreau sa vad pe directorul care va spune că în școala lui, toate telefoanele copiiilor sunt ” la liber”… :))

  3. Sa fim obiectivi.Scuze,dar ce fac bibliotecarii și laboranții din școli?Cititori exista dar lipsesc cu desăvârșire ,iar experiențe si aplicatii la disciplinele fizica,chimie la fel.

    1. Se pare că nu înțelegeți Codul Muncii și conceptul de fișă a postului.

      Aici era vorba de un fenomen de improvizație tipic românească.

      In loc sa rezolvi o problemă o cârpești și rostogolești absurdul.

  4. Există deja oameni ,,in plus” (afirmație nefericită) adică oameni care fac muncă suplimentară birocratică.

    In multe școli laboranții, bibliotecarii, pedagogii au fost luați și puși la muncă de secretariat.
    Lucru deja sancționat de audit si ITM dar directorii continuă să încalce regulile pt ca nu au efectiv ce face.

    Cu toate acestea tot nu e suficient.
    Pt ca documentele inutile solicitate continuă să vină.

    Mai multe, cu termene tot mai scurte.
    Cel mai rău este că vizează aceleași persoane.

    Diriginții/învățătorii nu mai au timp sa discute cu Consiliul Clasei, individual cu elevii si personalizat cu părinții.

    Când își fac un plan concret apare o conferință, un webinar despre educația rutieră, gastronomia sustenabila sau cine știe ce ii mai trăsnește unui ONG care are protocol cu ISJ sau MEN si caută de fapt doar notorietate, fără să aducă nimic nou sau util in domeniul respectiv.

    Un secretar de școală (curajos) poate să posteze lista cu solicitările zilnice primite de la MEN , ISJ sau alte instituții publice.

    Mă refer la cele care nu au legătură cu funcționarea unei instituții de învățământ.

  5. Trebuie cam 10 oameni in plus. Sa faca Ministerul o statistica privind nr de hartoage cerute unui diriginte lunar, diriginte care mai este si membru in cateva comisii si are si vreo 3 copii cu Ces in clasa.. Toate acestea nu se pot face nici in mod normal de un singur om, chiar daca el nu ar avea norma de predare in luna respectiva. Multe cer documentare din domenii care nu au leg cu invatamantul. Sunt acte care nu au legatura cu actul instructiv educativ si sunt exagerat de multe.

    1. Așa este. De exemplu, pentru analiza dosarelor de bursă socială trebuie să fii cel puțin expert contabil ca să poți calcula și înțelege toate situațiile financiare pe care le prezintă elevii solicitanți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Dictatură!”, „Să vă judece poporul!”,„Nu sunteți la piață!” – replici schimbate în scandalul din ședința comisiilor reunite de la Parlament. Intotero și Anisie au venit cu explicații la finalul zilei

Ședința comisiilor de învățământ reunite de la Camera Deputaților și Senat s-a desfășurat cu circ joi, după ce parlamentarii s-au certat între ei aproape o oră în legătură cu cine…
Vezi articolul

Profesoara de istorie Nicoleta Zărnescu: Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, educația a început procesul transformării. Accesul la programe educaționale care presupuneau mobilități transfrontaliere au devenit o atracție fantastică pentru profesori și elevi

Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, educația a început procesul transformării. Accesul la programe educaționale care presupuneau mobilități transfrontaliere au devenit o atracție fantastică pentru profesori și elevi, prezintă…
Vezi articolul