Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu, potrivit unui proiect al Ministerului Educației / Ce este portofoliul educațional și ce roluri are

Foto: Max Fischer - Pexels.com

Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025, după cum se arată într-un proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre proiectul de Metodologie privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar.
Cele două tipuri de instrumente specifice

Art. 3 – „(1) Prezenta metodologie operează cu două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional, care urmăresc să sprijine atingerea potențialului propriu de către beneficiarii primari (preșcolari și elevi din învățământul preuniversitar), cu aportul conjugat al cadrelor didactice, al părinților și al altor actori educaționali din comunitate, având ca reper profilului absolventului.

(2) Cele două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional menționate la alin.(1) sunt:

a) portofoliul individual – instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz);

b) portofoliul educațional – instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al copilului/elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/profesionale a acestuia;

Ce conțin portofoliul individual și portofoliul educațional

Conform proiectului, portofoliul individual cuprinde produse sau rezultate ale activităților desfășurate în contexte formale, nonformale și informale de învățare, cum ar fi: desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc.și este predat părintelui sau, după caz, elevului, la sfârșitul anului școlar.

În document se arată că portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:

a) planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;

b) planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;

c) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;

d) diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;

e) certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;

f) certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;

g) diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale;

h) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.

Art. 3 – „(5) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.”

Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu

Art. 4 – „(2) În sistemul de învățământ preuniversitar, portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu. Portofoliul educațional nu poate fi utilizat drept criteriu pentru constituirea formațiunilor de studiu.

(3) Portofoliul educațional al elevului nu trebuie confundat cu portofoliul utilizat ca metodă de învățare-evaluare la diferite discipline de studiu.

Edupedu.ro a scris că portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital – model. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate.

Rolurile portofoliului individual pentru copiii de grădiniță și pentru elevi:
Rolurile portofoliului individual pentru educator/profesorul pentru educație timpurie/profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte/colectivul de cadre didactice care predau la clasă:
Rolurile portofoliului educațional pentru copiii de grădiniță și pentru elevi:
Rolurile portofoliului educațional pentru educator/profesorul pentru educație timpurie/profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte/colectivul de cadre didactice care predau la clasă:

Rolurile portofoliului educațional pentru părinte/reprezentant legal:

Proiectul Ministerului Educației poate fi consultat mai jos:

Citește și:
PROIECT Portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital – model. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate
Portofoliul educațional, obligatoriu din septembrie 2024 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, prevede legea educației. Ce va conține acesta
Exit mobile version