Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, în anul școlar 2024-2025, după cum se arată într-un proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre proiectul de Metodologie privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar.
- Prevederea referitoare la obligativitatea portofoliului educațional se găsește și în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 (art.98).
Cele două tipuri de instrumente specifice
Art. 3 – „(1) Prezenta metodologie operează cu două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional, care urmăresc să sprijine atingerea potențialului propriu de către beneficiarii primari (preșcolari și elevi din învățământul preuniversitar), cu aportul conjugat al cadrelor didactice, al părinților și al altor actori educaționali din comunitate, având ca reper profilului absolventului.
(2) Cele două tipuri de instrumente specifice sistemului educațional menționate la alin.(1) sunt:
a) portofoliul individual – instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz);
b) portofoliul educațional – instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al copilului/elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/profesionale a acestuia;
Ce conțin portofoliul individual și portofoliul educațional
Conform proiectului, portofoliul individual cuprinde produse sau rezultate ale activităților desfășurate în contexte formale, nonformale și informale de învățare, cum ar fi: desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc.și este predat părintelui sau, după caz, elevului, la sfârșitul anului școlar.
În document se arată că portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:
a) planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;
b) planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
c) rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;
d) diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
e) certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
f) certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
g) diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale;
h) recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
Art. 3 – „(5) După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții.”
Portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu
Art. 4 – „(2) În sistemul de învățământ preuniversitar, portofoliul educațional nu poate fi utilizat în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu. Portofoliul educațional nu poate fi utilizat drept criteriu pentru constituirea formațiunilor de studiu.
(3) Portofoliul educațional al elevului nu trebuie confundat cu portofoliul utilizat ca metodă de învățare-evaluare la diferite discipline de studiu.”
Edupedu.ro a scris că portofoliul educațional al elevului poate fi un biblioraft sau în format digital – model. Va conține foi matricole, diplome de absolvire, rezultate de la evaluări, recomandări de orientare și cel mult 10 diplome de la concursuri și certificate.
Rolurile portofoliului individual pentru copiii de grădiniță și pentru elevi:
- a) construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
- b) sprijin în identificarea a ceea ce știe, ceea ce poate face;
- c) ajutor pentru stabilirea unor obiective de învățare pe care să le revizuiască periodic;
- d) încurajarea reflecției privind procesul de învățare și conștientizarea a ceea ce știe și poate face autonom.
Rolurile portofoliului individual pentru educator/profesorul pentru educație timpurie/profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte/colectivul de cadre didactice care predau la clasă:
- a) sprijinirea preșcolarului/elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
- b) identificarea nevoilor de sprijin în învățare și proiectarea unor demersuri specifice;
- c) dezvoltarea capacității de autoevaluare a preșcolarilor/elevilor;
- f) orientarea preșcolarului/elevului către tehnici de învățare specifice diferitelor domenii de cunoaștere/discipline.
Rolurile portofoliului individual pentru părinte/reprezentant legal:
- a) crearea unei culturi a colaborării cu personalul școlar, pentru o mai eficientă conectare a mediului școlar cu cel familial și pentru oferirea de sprijin constant și congruent preșcolarului/elevului;
- b) conștientizarea punctelor tari și a punctelor slabe ale parcursului școlar al preșcolarului/elevului;
- c) sprijinirea preșcolarului/elevului în construirea propriei motivații pentru învățare.
Rolurile portofoliului educațional pentru copiii de grădiniță și pentru elevi:
- a) construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
- b) susținerea motivației în diferite etape ale procesului de învățare;
- c) asumarea responsabilității pentru propria învățare;
- d) evidențierea aptitudinilor preșcolarului/elevului și a domeniilor/ariilor de cunoaștere care îi trezesc interesul;
- e) sprijinirea construirii unei atitudini pozitive față de activitatea școlară, care să favorizeze progresul.
Rolurile portofoliului educațional pentru educator/profesorul pentru educație timpurie/profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte/colectivul de cadre didactice care predau la clasă:
- a) asigurarea vizibilității progresului în învățare și în formarea/dezvoltarea competențelor și a vizibilității evoluției, în general, a preșcolarului/elevului;
- b) sprijinirea preșcolarului/elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
- c) evidențierea aptitudinilor, reușitelor și a pasiunilor preșcolarului/elevului;
- d) formularea recomandărilor de orientare școlară și profesională viitoare pentru preșcolarul/elevul din învățământul preuniversitar.
Rolurile portofoliului educațional pentru părinte/reprezentant legal:
- a) conștientizarea progresului preșcolarilor/elevilor, a preferințelor, intereselor și a pasiunilor preșcolarilor/ elevilor;
- b) sprijinirea preșcolarului/elevului în susținerea propriei motivații pentru învățare.
Proiectul Ministerului Educației poate fi consultat mai jos: