Proiectul legii învățământului preuniversitar nu mai conține incompatibilitatea directorilor și inspectorilor școlari cu funcțiile de consilier local sau județean, care exista în versiunea proiectului obținut pe surse de Edupedu.ro. Eloiminarea acestor incompatibilități a fost cerută public de PSD, iar absența prevederilor din proiectul consolidat arată că Ligia Deca a cedat presiunilor acestora. Reamintim că toți inspectorii școlari generali și adjuncți, cel puțin, sunt numiți politic, cu una sau două excepții, toți sunt lideri locali ai partidelor și au și funcții de consilieri locali sau județeni.
În versiunea proiectului legii învățământului preuniversitar, publicată de Ministerul Educației, „funcțiile de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar sunt incompatibile cu:
a) funcția de președinte sau vicepreședinte în structurile de conducere ale partidelor politice, la nivel local, județean/al municipiului București sau național;
b) funcția de primar, viceprimar, președinte sau vicepreședinte de consiliu județean/Consiliul General al Municipiului București;
c) cu orice funcție de conducere în organizațiile sindicale”, potrivit Art.163, alin. (9).
Varianta anterioară, obţinută pe surse de Edupedu.ro, includea funcțiile de consilier local și județean și nu conținea incompatibilitatea cu orice funcție de conducere în organizațiile sindicale.
„Funcţiile de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar sunt incompatibile cu funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional, precum şi cu funcţiile de primar, viceprimar, consilier local, preşedinte sau vicepreşedinte de consiliu judeţean, consilier judeţean”, conform Art.163.
Eliminarea incompatibilităților cu funcțiile politice de consilier local și consilier județean a inspectorilor școlari și directorilor a fost făcută la presiunea politicienilor.
Reamintim că Vasile Dîncu, vicepreședinte PSD, susținea pe 28 ianuarie că în proiectul Deca “există în acest moment un sistem de incompatibilități care discriminează și limitează libertățile definite prin Constituție”, fără a spune exact care sunt aceste incompatibilități pe care le critica. Singurele noutăți în regimul incompatibilităților introduse de ministra Ligia Deca erau incompatibilitățile cumulării funcțiilor de directori școlari sau inspectorii școlari cu funcțiile politice de conducere și cele de primar, consilier local sau județean, potrivit proiectului legii obținut pe surse de Edupedu.ro.
În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, directorii de școli nu puteau avea funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional și nici funcție de conducere în structuri sindicale. Nu există vreo precizare despre incompatibilitatea între funcția de inspector școlar și funcția politică.
„Directorul, directorul adjunct și directorul administrativ din unităţile de învăţământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional și nici funcție de conducere în structuri sindicale. Directorul administrativ nu are dreptul de a ocupa alte funcții publice sau private, cu excepția funcțiilor didactice”, potrivit Art. 163.
Funcțiile didactice de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar sunt următoarele, potrivit Art. 189, alin. (2):
„a) funcțiile de conducere de la nivelul DJIP/DMBIP (Direcții Județene de Învățământ Preuniversitar/a Municipiului București – n.red): director general, director general adjunct;
b) funcțiile de conducere de la nivelul birourilor județene ale ARACIIP (Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar – n.red) și CCD (Centrele pentru Cariera Didactică – n.red): directori al biroului județean ARACIIP și director al CCD;
c) funcțiile de îndrumare și control de la nivelul DJIP/DMBIP și al birourilor județene ale ARACIIP: inspector școlar;
d) funcțiile de conducere de la nivelul unității de învățământ preuniversitar/unități de educație extrașcolară: director și director adjunct”.
Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Funcțiile de conducere, de îndrumare și de control”
La articolul 256 din Legea Educației Naționale 1/2011 apare că funcțiile de conducere din unitățile de învățământ sunt: director și director adjunct. Funcțiile de conducere din inspectoratele școlare sunt: inspector școlar general și inspector școlar general adjunct.
„Funcțiile de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar sunt:
a) la inspectoratele școlare: inspector școlar;
b) la Ministerul Educației și Cercetării: inspector general, inspector principal de specialitate și alte funcții stabilite prin hotărâre a Guvernului.”
La articolul 257 din Legea Educației Naționale, alin.(4) se precizează că „directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național.”
Edupedu.ro a semnalat politizarea profundă a inspectoratelor școlare. Reamintim cazul inspectoarei Onorica Dorca care a mulțumit PSD, pentru că a repus-o în funcție la Inspectoratul Școlar Maramureș.
În 2021, Virgil Guran (PNL) declara că „fiecare își dorește să aibă în partidul lui un director de școală, mai ales într-o comună, unde directorul de școală dă tonul, este adevărat”.
Foto: © Juan Moyano | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.