Politicienii legiferează ca la piață, în Senat, pentru admiterea la liceu a elevilor. De ce examen pe 50% din locuri? Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: A fost decis de Camera Deputaților, nu pot să dau studii pentru cei 50% / USR s-a retras de la dezbateri

1.440 de vizualizări
Foto: dezbateri din Senat
Un examen de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, va fi introdus în noua lege a Educației, pentru 50% dintre locuri. Prevederea a rămas în actuala formă a proiectului de lege care se dezbate în comisia de învățământ a Senatului, camera decizională pentru legile Educației. Dezbaterea doar pe acest articol a durat o oră, timp în care au luat cuvântul elevi, părinți, reprezentanți ai societății civile (Salvați Copiii și Declic), care au cerut în repetate rânduri argumente care să demonstreze de ce este nevoie de introducerea unui examen suplimentar pentru intrarea la liceu. Senatorii prezenți și reprezentantul Ministerului Educației nu au adus studii sau argumente. “Acel 50% cum a fost el decis de Camera Deputaților, care e legiuitor și nu pot să dau studii pentru cei 50%”, a spus Sorin Ion, secretar de stat în ministerul Educației. La dezbatere a luat cuvântul și inițiatorul proiectelor de lege, fostul ministru al Educației și senatorul Sorin Cîmpeanu, care inițial, în vara anului trecut, propusese examen pentru 90% din locuri. “Proporția 50%, 60%, 70%, 30% și totul este discutabil, dar aș merge pe susținerea proporției de la Camera Deputaților de 50%”.
  • În semn de protest, USR s-a retras de la dezbateri, dar acestea au continuat, fără opoziție.
  • La ședință, în jurul orei 17, nu era prezent nimeni de la stafful comisiei care ar fi trebuit să se ocupe de redactarea amendamentelor și corectarea lor pe partea tehnică și juridică. Monica Anisie, președinta comisiei, scria de mână cu pixul modificările aduse articolelor de lege ale Educației.
  • Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, dacă proiectele legilor trec de Parlament până în toamnă.

În varianta votată de senatori și care va merge la vot în Senat, cameră decizională, a rămas prevederea privind introducerea examenului de admitere la liceu pentru 50% dintre locuri, suplimentar față de Evaluarea Națională.

Senatorii din comisia de învățământ au respins de fapt amendamentul USR care propunea să se elimine propunerea ministerului Educației de introducere a examenului suplimentar pentru 50% dintre locuri, suplimentar față de Evaluarea Națională, iar elevii să fie repartizați la liceu în continuare computerizat.

Amendamentul rămas în proiectul legii, cel votat în Camera Deputaților și acum trecut și în comisia de specialitate din Senat:

„Art. 101.

(2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naționale”.

Toți cei care au luat cuvântul în comisie: elevi, părinți, reprezentanți ai ONG-urilor, au cerut argumente pentru introducerea unui examen suplimentar pentru elevi, pe lângă Evaluarea Națională.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a răspuns că nu are studii pentru pragul de 50%, argumentând că deputații din Comisia de specialitate au decis acest procent.

“Acel 50% cum a fost el decis de Camera Deputaților, care e legiuitor și nu pot să dau studii pentru cei 50%. (…) Eu insist să o numesc nu dublă admitere, ci, așa cum am spus-o și eu la cameră, ca o dublă șansă. (…)” .

Sorin Ion a subliniat și că Evaluarea Națională și-a pierdut sensul.

“Evaluarea Națională și-a cam pierdut sensul. Ea a fost folosită ca element de ierarhizare a copiilor în mod artificial. Nu ăsta era sensul ei inițial. Sensul inițial era să faci atât o analiză de sistem, cât și analiză de a măsura achizițiile, competențele elevului, cum ne place să ne exprimăm acum, la un moment intermediar în parcursul lui școlar. Și-a pierdut sensul și asta a dus la multe derapaje în sistem, pentru că la un moment dat nu mai învățăm decât la limba română și la matematică. Pentru că dacă luăm media claselor V-VIII în calcul la admitere, atunci apare goana după note și presiunea pe profesor pentru note. Dacă nu o luăm, apare riscul ca starea mea în ziua examenului să-mi influențeze următorii 4 ani. Și nu uitați că să schimbi profilul nu e atât de ușor precum pare la liceu, în clasa a IX-a este interzis transferul.

În anii următori depinde din nou de medie ca să poți să te transferi. Deci, încă o dată, Ministerul Educației, prin această măsură (n. red. introducerea admiterii suplimentare), consideră că practic deschide puțin opțiunile, dă posibilități suplimentare copilului. Și încă o dată nu e obligatoriu, așa cum încearcă să se inoculeze în opinia publică, să dăm examenul de admitere. Si încă un lucru: în fiecare an, după rezultatele evaluării naționale, cel puțin acolo unde mă informez eu și mă informez în general în mediul educațional, pentru că asta este, cum se spune, bula în care trăiesc, aud în fiecare an: ‘bine era să revenim la admitere. Admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră'”, a spus Sorin Ion.

Și vicepreședintele comisiei din camera deputaților, Szabo Odon, a fost de partea celor care susțin introducerea examenului și nu a adus argumente bazate pe statistici sau studii.

La rândul său, fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, cel care a introdus acest examen suplimentar în proiect, a precizat in comisie: “Proporția 50%, 60%, 70%, 30%, totul este discutabil, dar aș merge pe susținerea proporției de la Camera Deputaților de 50%”.

Simona Crisbășanu de la Coaliția pentru Educație a adus ca argument un studiu al OECD privind modele de succes pentru intrarea la liceu.

“Ne-am uitat și la un studiu comparativ al OECD, publicat anul trecut în noiembrie. Spune că modelele de succes din alte țări arată că se merge pe portofoliul elevului, parcursul elevului de pe parcursul gimnaziului și, în unele țări, pe evaluări standardizate. Nu există o admitere de la gimnaziu la liceu. Se face această evaluare pe parcurs. În unele țări e mai flexibil, adică nu există evaluări standardizate, doar portofoliul elevului și bineînțeles evaluări, pe parcurs”, spune Simona Crisbășanu.

Ariana Dudună, președinta Asociației Elevilor din Constanța: “Nici noi nu susținem dubla admitere, nu considerăm că ar fi benefică. Considerăm că dacă într-adevăr s-ar observat cât se poate mod fundamentat că Evaluarea Națională nu e reprezentativă, poate se poate modifica Evaluarea Națională, că nu este nevoie de o încă admitere și considerăm că poate să ducă la segregare mai departe. Pentru că, bineînțeles, la nivelul școlilor claselor se va face diferența. Elevii deștepți care au intrat pe admitere, elevii mai puțin deștepți care au intrat pe repartizare”, spune Ariana Dudună.

Informații de context

Admiterea la liceu este un subiect care a stârnit controverse în spațiul public. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, dacă proiectele legilor trec de Parlament până în toamnă.

Inițial, în prima variantă a legii Cîmpeanu, din vara lui 2022, examenul s-ar fi dat doar în cazul colegiilor naționale și pentru 90% dintre locuri. Apoi procentul a fost modificat la 80%, scăzând apoi la 60 % în forma Ligiei Deca, adoptată de Guvern.

Reprezentanții părinților nu sunt de acord cu introducerea unui examen nou. Președintele Federației Părinților, Iulian Cristache, spunea recent că “procentul de 60% din locuri e chiar mai rău“. Reamintim că încă din vara anului trecut poziția președintelui Federației părinților, Iulian Cristache, a fost împotriva organizării unui examen de admitere. Acesta a solicitat ministerului să fie luate în considerare recomandările OECD, pentru că „meditațiile sunt la un nivel „problematic” în România”, potrivit acestuia.

Nici reprezentanții elevilor nu susțin un examen suplimentar pentru a intra la liceu.

Citește și:
Cercetătorul Dacian Dolean: Noi date științifice care arată cât de neechitabilă este școala din România și cât de dăunător este noul proiect de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locurile la unele licee
Examenul de admitere la liceu pentru 50% dintre locuri, suplimentar față de Evaluarea Națională, amendament votat în comisia de învățământ și susținut de ministerul Educației

5 comments
  1. E foarte greu la intrarea în clasa a V-a. E și mai greu la intrarea în clasa a IX-a. Ai mai multe șanse cu bacalaureatul, iar admiterea la facultate devine floare la ureche… Fără cuvinte…

  2. Va rog informați-va mai bine, Staff-ul comisiei era prezent, a fost doar o pauza de 10 minute când au ieșit. Filmările online de pe site-ul Senatului demonstrează acest fapt. Președinta Comisiei își nota doar pentru ca sa aibă ea o centralizare. In afara de Staff-ul comisiei de Învățământ erau și consilieri parlamentari de la Direcția Generală Legislativă care se ocupa cu monitorizarea electronica și centralizarea amendamentelor.Va rog nu mai manipulați informațiile fără sa le verificați. Urmăriți live pe YouTube și pe Facebook dezbaterile Comisiei și va veți lămuri.

  3. Voi sunteti o gluma proasta si va comportati ca la gradinita!In timp ce austriecii isi fac de cap in padurile din Romania iar Ministerul cere sa se faca activitati pentru Green Week ,statul roman le permite unora ,sa mearga in rezervatiile din Romania sa faca off road!!!!!!Baieti si fete nu aveti credibilitate !Din pacate ,multi nu mai vor minciuni albe!Mai luati o pauza!Mai cititi o carte !Cum e posibil sa faci Green Week si sa ii lasi pe unii si altii sa faca misto de cei care au plantat ,sapat ,au venit cu materiale ,de cei care chiar s au implicat in saptamana Green Week!!!!????Vorba doamnei Dana Budeanu ‘Mars la munca’!

  4. Masa diletanților cu diplome luate la legatura ca pe zarzavaturi, decide viitorul invatamantului romanesc. Examenul suplimentar este si un abuz, dar si o noua sursa de coruptie. O sursa de coruptie poate mai grasa si mai stabila decat altele din sistem, pe langa vanzarea de posturi prin fraudarea examenului de titularizare (instrainarea subiectelor sau schimbarea tezelor in drumul catre corectura) sau afacerile cu achizitii pe spinarea parintilor. Acum a revenit moda uniformelor facute de firmele x si y (in general colaboratoare ale PSD si PNL) prin vreo patru judete din tara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Sebastian Motzca, olimpic la sanie și medaliat la europenele de juniori în 2020, elev de liceu: Pentru mine, școala online a fost un avantaj / Practic un sport pentru care în România nu mai există o pârtie specială, din păcate

“Din punctul meu de vedere, cel mai important factor în practicarea unui sport de performanță îl reprezintă susținerea necesară pentru a putea concura la un nivel cât mai ridicat, urmată…
Vezi articolul

Clasament al celor mai populare universități românești: Babeș-Bolyai, A.I. Cuza și ASE – pe primele locuri în topul Unirank, dominat la nivel global de MIT, Harvard și Stanford

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea A.I. Cuza din Iași și Academia de Studii Economice (ASE) din București ocupă primele locuri într-un clasament al celor mai populare instituții de învățământ superior,…
Vezi articolul

Capitolul Cercetare în programul de guvernare: 2% din PIB până din 2024, reorganizarea agenției de finanțare a cercetării și învățământului superior, reforma institutelor de cercetare, mai multe parteneriate public-privat

Guvernul Cîțu își propune să crească valoarea finanțării pentru cercetare la 2% din PIB până în 2024, potrivit planului de guvernare. Același document prevede reorganizarea unității de finanțare a cercetării…
Vezi articolul