„Trebuie să învățați, nu neapărat pentru notă”, le-a spus Sorin Cîmpeanu elevilor, în discursul de la debutul cursurilor în anul școlar 2022-2023. Apoi ministrul li s-a adresat și profesorilor și părinților, pe acest subiect: „Să eliminăm acea presiune inutilă generată de goana după note, goana după note a elevilor, goana după note, din păcate, a multor părinţi care nu înţeleg că şcoala nu se face pentru notă”, a mai spus oficialul.
Sorin Cîmpeanu a fost prezent la 3 unități de învățământ din Capitală pentru deschiderea anului școlar, în această dimineață. Prima oară, la Colegiul Național “Sfântul Sava” din București, Colegiu pe care l-a absolvit și el. În discursul său a făcut un rezumat al schimbărilor din acest an școlar: printre altele, structura pe module, și a pus accent pe vacanțe și săptămâna Verde, dar le-a spus elevilor și că “trebuie să învățați, nu neapărat pentru notă”, subliniind apoi, într-o declarație ulterioară că părinții ar fi cei care aleargă după note: „Fiecare profesor ştie să-şi evalueze cel mai bine elevii, ritmic, pe parcursul întregului an şcolar, în aşa fel încât să fie eliminată acea presiune a notei, fără să eliminăm media generală la finalul fiecărui an de studiu. Să eliminăm acea presiune inutilă generată de goana după note, goana după note a elevilor, goana după note, din păcate, a multor părinţi care nu înţeleg că şcoala nu se face pentru notă”, a spus Cîmpeanu.
Ministrul a recunoscut că “este o provocare, chiar și momentul în care organizăm această întâlnire, partea de coordonare, de coerență a organizării educației este o mare provocare. Nu suntem încă obișnuiți să fim atât de eficienți încât să împlinim așteptările voastre, ale elevilor, ale părinților și nici ale profesorilor, dar printr-un cadru legal nou, prin mecanisme eficiente, vom reuși să ne coordonăm mult mai bine decât până acum. Micile erori de coordonare, vedeți foarte bine, sunt vizibile peste tot. Pentru organizarea acestei săptămâni dedicate mediului va fi nevoie de colaborare cu autorități”, a spus oficialul.
În discursul ținut la Colegiul Național “Grigore Moisil” din București, unde a fost prezent și președintele Klaus Iohannis, la festivitatea de deschidere de an școlar, Sorin Cîmpeanu a vorbit din nou despre proiectul România Educată, care stă la baza proiectelor de legi ale Educației, ce urmează să fie modificate, după consultarea publică, si trimise în Parlament.
De remarcat că președintele a vorbit și el despre note în discursul său: “Trebuie regândit modul în care organizăm toate evaluările, pentru că în final contează mai puțin nota și mai mult dezvoltarea copilului, în acord cu profilul și interesul acestuia”.
Ministrul a fost prezent la ora 12 și la Școala Gimnazială specială, numărul 7, însă discursul său nu a fost transmis în spațiul public.
Redăm discursul ministrul Educației de la Colegiul Național “Sfântul Sava”:
Sorin Cîmpeanu: “Suntem în acest liceu în care, așa cum a spus și doamna director, istoria generează o încărcătură aparte încă din 1694. Aș vrea să știți că e unul din puținele licee din care s-a desprins universitate, Universitatea din București. Mai întâi a fost Colegiul Național Sf. Sava, iar în 1864 – Universitatea din București. În 1818, pentru cei care nu știți, a devenit prima școală în care s-a învățat în limba română, peste 200 de ani în urmă. Are un trecut încărcat de istorie. Este un lucru admirabil pentru voi toți cei care ați învățat și ați luptat să deveniți elevi în Colegiul Național Sf. Sava. (…) Trebuie să le mulțumiți părinților voștri, alături de profesori, pentru susținerea pe care sunt convins că v-au acordat-o. Este un moment de emoție nu numai pentru elevi și profesori, este un moment de emoție și pentru părinți. (…) Este un moment de emoție și pentru doamna director, și pentru profesori, pentru mine, vă asigur.
Cu exact 40 de ani în urmă, în 1982, eram și eu acolo, cu o foaie de hârtie pe care scria a IX-a F, clasă de matematică-fizică atunci, clasă de mate-info acum. Aveți 35 de clase: 25 de clase de mate info, cinci clase de științe ale naturii și patru de filologie. Cam asta era repartiția și în urmă cu 40 de ani, ca dovadă că școala rămâne la fel de atractivă, așa cum a fost în urmă cu peste 100 de ani, așa cum a fost chiar și în perioada 1948-1990, când vreme de 42 de ani s-a numit Liceul “Nicolae Bălcescu”. Să sperăm că acest nume de început, Colegiul Național Sf. Sava, va dăinui mult timp de-acum încolo și va dăinui nu numai prin această clădire, va dăinui mai ales prin ceea ce veți face voi, toți cei care veți absolvi această școală cu mândrie, pentru că este una dintre școlile în care absolut toți elevii de clasa a XII-a promovează examenul de bacalaureat. Este întotdeauna în topul școlilor în ordinea mediilor, așa cum a prezentat și doamna director, dar pentru obține toate acestea trebuie să aveți încredere în profesorii voștri, trebuie să învățați nu neapărat pentru notă, nu pentru notă, iar noi cei care avem această răspundere care va sigur că nu e deloc simplă, nu e deloc ușoară. N-o spun ca să mă plâng, o spun pentru a înțelege că suntem încărcați de această responsabilitate de a reda școlii românești și profesorilor din școlile românești prestigiul pe care-l merită și rolul în societate.
Se spune că sunt multe schimbări anul acesta. Dragi elevi, în ceea ce vă privește, schimbările sunt minime anul acesta. Vor fi mari începând cu septembrie anul viitor. Ne dorim să fie mari. Dorim să păstrăm tot ceea ce este bun și să adăugăm alte lucruri care să facă școala mai prietenoasă, care să dea flexibilitate sistemului de învățământ – și mă refer și la nevoia de încredere și delăsare a deciziei mai mult decât până acum în mâna profesorilor, dar și la alegerea voastră având, spre exemplu, curriculum la decizia școlii și la alegerea elevului, începând de anul viitor, până la 30% din numărul de ore pe săptămână. Anul acesta, o singură noutate, în afară de alternanța firească a perioadelor de învățare cu perioadă de repaus. Spun firească, pentru că dintotdeauna a fost așa, din totdeauna au fost perioade de învățare, că s-au numit module sau semestre, puțin contează, au fost vacanțe.
Anul acesta, în perioada 22-30 octombrie veți avea prima vacanță, o săptămână de vacanță binemeritată, după o lună și jumătate de școală, după care veți reîncepe școala și veți intra în vacanța sărbătorilor de iarnă. După sărbătorile de iarnă, după ce veți parcurge a treia perioadă de cursuri, veți intra în vacanța de la finele lunii februarie care anul acesta, în România, a fost lăsată, de asemenea, la decizia inspectoratelor școlare: în a doua, în a treia sau în a patra săptămână din februarie. Ați ales aici să fie a patra săptămână din februarie, ultima săptămână din februarie. Foarte bine, important să aveți dreptul de a alege, e important să puteți alege. A patra săptămână de cursuri până la sărbătorile pascale, iar după sărbătorile pascale intrați in cea de-a cincea și ultima perioadă în care veți avea o medie anuală încheiată. Profesorii aici de față sunt convins că știu mult mai bine decât mine, decât oricare dintre noi, să realizeze o evaluare ritmică fără o presiune excesivă pe voi, în așa fel încât la finalul anului să aveți o medie generală. Alte schimbări nu sunt anul acesta, poate săptămâna verde, care este o perioadă dedicată acțiunilor de mediu, și o spun cu toată răspunderea: la toate întâlnirile ministrului Educației din Europa, România este apreciată pentru această inițiativă de a susține educația pentru mediu.
Este o provocare, vedem bine, chiar și momentul în care organizăm această întâlnire, partea de coordonare, de coerență a organizării educației este o mare provocare. Nu suntem încă obișnuiți să fim atât de eficienți încât să împlinim așteptările voastre, ale elevilor, ale părinților și nici ale profesorilor, dar printr-un cadru legal nou, prin mecanisme eficiente, vom reuși să ne coordonăm mult mai bine decât până acum. Micile erori de coordonare, vedeți foarte bine, sunt vizibile peste tot. Pentru organizarea acestei săptămâni dedicate mediului va fi nevoie de colaborare cu autorități. (…) Mă bucur că sunt și colegii mei, Florin Lixandru și Florentina Costea. Florin Lixandru este directorul cu concurs al Colegiului Național Sf. Sava, dragi elevi, să știți că domnul secretar de stat este, împreună cu doamna director, cel care atunci când își va încheia rolul de secretar de stat va reveni director al acestui colegiu, iar doamna Florentina Costea este reprezentantul Inspectoratului Școlar al Municipiului București. Am început cu profesorii, pentru că sunt cei mai importanți”.
Redăm discursul ministrul Educației de la Colegiul Național “Grigore Moisil” din Capitală:
Sorin Cîmpeanu: “Mă bucură foarte mult că putem fi astăzi împreună aici după o perioadă de restricții, într-o școală care se constituie ca model de bună practică în privința colaborării dintre școală și autoritățile locale. Este un exemplu care trebuie să fie replicat. Este un moment de emoții astăzi, elevi și profesori, autorități (…). Școala ne generează tuturor emoții. Școala trebuie să schimbe, trebuie să fie mai deschisă, așa cum vedem că este deschisă astăzi prin parteneriatul pe care îl aveți cu autoritățile locale.
Școala se va schimba, grație proiectului România educată care are ca obiect principal realizarea unui just echilibru între susținerea echității, susținerea accesului fiecărui copil din această țară la un învățământ de calitate, pe de o parte și susținerea performanței elevilor români.
Este emoționant faptul că la foarte puțin timp după ce am decis că au acces în colegiile și liceele din România olimpicii noștri, o avem pe Sonia Gheorghe, primul I la Olimpiada Internațională de Chimie, grație noului cadru legislativ putea să-și aleagă orice colegiu din România, a ales colegiul Grigore Moisil și merită toate aplauzele noastre. Suntem într-o școală în care, din punct de vedere al managementului școlar, avem deja un just echilibru, avem opt clase de gimnaziu, câte două pe nivel și 24 de clase de învățământ liceal. Din cele 24, 12 clase sunt de matematică-informatică, 4 clase de științele naturii, alte 4 clase de științe sociale și alte 4 clase de filologie, veți avea șansa prin noul cadru legislativ, urmare a implementării proiectului România educată, să vă alegeți direcția pe care doriți să vă specializați, doamna director (…).
Sunteți aproape o mie de elevi cei care începeți astăzi cursurile gimnaziale și liceale în Moisil, sunt aproape 3 milioane de elevi și preșcolari care încep astăzi școala în România. Aș vrea să mă adresez tuturor cu încredere și speranță că înțelegeți fiecare dintre voi, dragi elevi, că doar școala poate apropia de un viitor mai bun, așa cum vi-l doriți, un viitor mai bun așa cum vi-l doresc părinții fiecăruia dintre voi, cărora le mulțumesc și de care avem nevoie atâta vreme cât vrem să fie școala mai deschisă, mult mai deschisă decât până acum pentru un parteneriat real atât părinții cât și cu comunitățile locale.”
7 comments
Cum era zicala in comunism, cine-i harnic si munceste are tot ce vrea, cine-i lenes si chiuleste are tot asa.
O Doamne, mare iti este gradina, cum poti evalua un copil daca nu prin note? Cum diferentiezi copiii care invata de cei care nu invata? In toate tarile se ofera note/calificative, noi sa promovam prostia, lasa copilul, nu il stresa cu invatatul pentru ca avem nevoie de prosti sa ii putem manipula. Oamenii destepti se revolta atunci cand vad ca lucrurile nu merg intr-un sens bun, dar prostul spune- Facem asa ca ” asta stie” are carte, studii, noi sa stam cu capul in jos sa nu-l taie sabia. Chiar il lasam pe acest om sa isi bata joc de invatamantul romanesc? Incep copiii scoala si nu exista manuale, profesorii nu stiu cum sa predea, dar lasa ma ca merge asa….
Trist foarte trist…asa cum au distrus economia tarii si suntem o tara de desfacere in care punem pe piata gunoiul Europei, asa distrugem invatamantul si o natie, direct din fasa.
Dacă nu poate sa ofere profesorilor libertatea de a da note fără constrângerea părinților sau a directorilor numiți politic, onor ministru distruge notele și condamna copiii la platitudine. Incompetența naște criminalitate. Arunca apa din copaie cu tot cu copil.
Dacă nu se dau note și acestea nu au semnificație, leneșii vor fi la fel cu harnicii, un socialism păgubos, o sărăcie a minții și a dorinței de a cultiva cunoașterea. Fără măsură apare haos – anarhie, delăsare, dezmăț. Fără control al calității, apare distrugerea învățământului în totalitate, libertate prost înțeleasă. Fără competiție apare lipsa de calitate, chiar penurie. Regulile, disciplina nu înseamnă neapărat constrângere răuvoitoare, nu este o carceră, este un mod de eficientizare a colaborării sociale.
Scoala este locul in care inveti ca nu esti singur pe lume si ai posibilitatea sa te compari cu altii. Daca nu prin note, atunci prin ce?
Dar oare numai in București sunt licee și Scoli…a auzit de Vaslui satul X …sau Maramureș satul Y….și acolo este RO…și acolo sunt copii…sa va ia naiba de dobitoci!
In ignoranta lor atat dulapul von Cotroceni cand si specialistul de la irigatii vor sa spuna ca este mai buna motivatia intrinseca.
Daca insa iei motivatia extrinseca (goana dupa note) sau o faci varza (teste standardizate & Co. cf. gandirii marelui traktorist) nu va apare ca prin minune o motivatie intrinseca in loc (vezi Ryan & Deci – teoria autodeterminarii).
Cei doi par a fi de acord. Demolarea si politizarea invatamantului trebuie sa continue.