ChatGPT, sistemul de inteligență artificială bazat pe întrebări și răspunsuri, lansat la sfârșitul anului trecut și care poate fi folosit de oricine, “poate fi o binecuvântare pentru educație”, consideră Adrian Hatos, senator, membru al Comisiei de învățământ și profesor la Universitatea din Oradea. Acesta comentează, luni, pe Facebook despre impactul pozitiv pe care l-ar putea avea în domeniul educațional acest program, care a produs un șoc prin capacitatea sa de a livra, adesea, eseuri sau răspunsuri specifice unui student sau elev de nivel mediu.
Tot Adrian Hatos semnalează și o aplicație recent lansată de un student american, numită GPTZero, menită să ajute la identificarea materialelor realizate cu ajutorul ChatGPT de către studenți care ar încerca să fraudeze sarcinile academice.
În mesajul său de luni, Adrian Hatos apreciază că platforma AI ChatGPT “scoate școala din confortul evaluărilor superficiale bazate pe compuneri. Sau dacă, totuși, se insistă pe capacitatea de a redacta texte pe o temă dată, eseuri, referate, orice, se va pune accent pe proces, nu doar pe rezultat. Sau pe capacitatea de a susține un anumit material”.
- În opinia sa, existența acestui program “îi va obliga pe profesori să fie mai atenți, să identifice stângăciile autorului din timpul redactării și să le corecteze. Și vom aprecia mai mult erorile, ca semn al umanității și un jalon al învățării”.
El atinge, în context, “elementul central al actului de educare”, anume munca profesorului “cot la cot cu elevii”. Și notează: “Problema a fost, de fapt, de multă vreme acolo, doar că ne făceam că nu știm iar pericolul cel mare este să ne facem în continuare că nu știm sau să ridicăm neputincioși din umeri”.
Adrian Hatos, mesajul integral:
Anterior, el a semnalat apariția GPTZero, o aplicație realizată de un student la Princeton și lansată la începutul anului, care are drept scop “să folosească ChatGPT împotriva lui însuși”, după cum relatează radiodifuzorul public american NPR. Scopul este acela de a identifica dacă, într-un text, există elemente furnizate de un sistem de inteligență artificială precum ChatGPT. Platforma a fost concepută pentru a preveni plagiatul, fraudele și alte nereguli academice care ar putea folosi sistemul menționat de AI.
- GPTZero a fost realizat de Edward Tian, un student de 22 de ani care se specializează în informatică la Princeton. Acesta a studiat în ultimii doi ani sistemul de inteligență artificială care a precedat ChatGPT, GPT-3, care nu a fost accesibil publicului larg, iar cu această ocazie Tian a cercetat modalități de detectare a textelor scrise cu ajutorul inteligenței artificiale. În mod ironic, notează NPR, programul folosit de student pentru a realiza aplicația GPTZero are în spate chiar predecesorul ChatGPT, GPT-3.