Ministerul Educației a lansat apelul pentru dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut digital, cu o alocare de 78.500.000 euro. Platforma va fi pilotată în școli începând cu 2024 și va fi complet funcțională în anul școlar 2025-2026. Testarea platformei de evaluare se va realiza în unitățile de învățământ în care se organizează evaluările și examenele naționale, conform Ghidului solicitantului.
- Edupedu.ro a scris că specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației sunt similare cu cele ale unei platforme private, conform metodologiei puse în dezbatere de instituție și încă nepublicate în Monitorul Oficial.
Începând cu anul școlar 2027-2028, conform prevederilor Legii învățământului preuniversitar, toate „evaluările și examenele naționale vor fi în integralitate standardizate și administrate în format digital”.
În acest sens, prin prezentul apel de proiecte, Ministerul Educației vizează pilotarea și, ulterior, implementarea unui sistem de evaluare digitalizată a competențelor elevilor, date fiind avantajele multiple pe care le presupune acest tip de evaluare, precum: scalare, acuratețe, siguranță, obiectivitate, conform comunicatului Ministerului Educației.
Proiectul este de tip necompetitiv, cu termen-limită de depunere, exclusiv online, prin platforma electronică PNRR, data de 21 decembrie 2023.
Implementarea va fi finalizată până la 31 martie 2025.
Investiția va finanța:
- „dezvoltarea platformei de evaluare securizată a competențelor elevilor,
- extinderea platformei manualelor digitale (manuale.edu.ro), prin adăugarea unor auxiliare școlare în format RED, pentru învățământul preuniversitar, pentru nivelurile cuprinse între clasa pregătitoare și clasa a VIII-a, inclusiv, pentru toate disciplinele;
- dezvoltarea de noi resurse educaționale deschise incluzive, pentru toate clasele de gimnaziu, inclusiv resurse pentru sprijinul elevilor cu dizabilități, sportivi, cerințe educaționale speciale, a celor spitalizați etc.
- crearea de conținut educațional digital pentru trei niveluri diferite de aprofundare diferențiată a cunoașterii (remedială, accesibilă, performanță),
- crearea de itemi și teste pentru evaluările și examenele naționale.”
Ministerul Educației va plăti 78.500.000 euro, bani din PNRR, prin componenta 15 Educație, Investiția 15 – Școala online: Dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut.
- Platforma de evaluare a competențelor elevilor în mediul online – în valoare de 20 de milioane de euro
- Crearea unei bănci cu itemi obiectivi de evaluare, la nivel național (grupați pe nivel de învățământ/discipline/unități de învățare), într-un format care să fie importat pe platforma unică de evaluare – în valoare de 30 de milioane de euro
- Resurse educaționale deschise (materiale didactice) dezvoltate – în valoare de 28 de milioane 500 de mii.
Platforma va fi pilotată în școli din 2024
În Ghidul solicitantului pus în dezbatere publică se preciza ca pilotarea se va realiza în minim 42 de unități de învățământ, dar în ghidul lansat nu se specifică un număr.
Va fi folosită pentru toate tipurile de evaluare a elevilor: evaluările inițiale, dar și sumative, însemnând evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, și examene naționale precum admiterea la liceu și Bacalaureat.
Platforma ar urma să fie complet funcțională la nivel național în anul școlar 2025-2026, potrivit documentului, urmând ca toate examenele școlare și pentru evaluările de la clasă ale elevilor să fie digitalizate și standardizate prin platformă din 2027-2028, cum este prevăzut în legea învățământului preuniversitar.
Obiectivul proiectului va fi atins, în două etape distincte:
1) până la 31 martie 2024, când platforma electronică pentru evaluarea în condiții de siguranță a competențelor elevilor va fi operațională și utilizată pentru evaluarea națională a tuturor elevilor;
2) până la 31 martie 2025, dezvoltarea a 67.000 resurse educaționale deschise (materiale didactice digitale).
Resursele educaționale deschise legate de această investiție vor fi dezvoltate de profesioniști cu experiență, folosind modelul de referința consacrat internațional pentru obiecte de conținut care pot fi partajate și modificate ulterior (sharable content object reference model), iar cele din cadrul investiției I8 sunt experimentale, făcând parte din evaluarea finală a cadrelor didactice care participă la program.
Calendar apel Dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut digital
În cadrul prezentului apel, Proiectul se depune exclusiv online, prin platforma electronică dedicată PNRR, disponibilă la adresa https://proiecte.pnrr.gov.ro/#/home, conform următorului calendar:
După expirarea contractului de achiziție, trebuie să se asigure sustenabilitate platformei pentru cel puțin 10 (zece) ani, față de 5 ani, cum era specificat în ghidul pus în consultare publică.
Solicitantul eligibil
„Solicitantul eligibil al prezentului apel de proiecte este Ministerul Educației (ME), prin Unitatea de Implementare a Proiectelor finanțate din Fonduri Europene (UIPFFE), în parteneriat cu Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) – organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, aflat în subordinea ME, care asigură cadrul legal pentru standardizarea evaluării, precum și întregul proces de realizare și implementare a standardizării evaluărilor și examenelor naționale.”
Documente utile:
- Ghidul solicitantului
- Anexe Ghidul solicitantului (arhivă RAR)
DOCUMENT Ghidul solicitantului – Apel „Dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut digital”
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
1.Directorii, directorii adjuncți, profesorii in specialitatea zilei de examen, diriginții claselor terminale din școlile de unde sunt elevii nu ar trebui să fie in zilele examenelor naționale in școalile definite ca centre de evaluare!
2.Cei care au remarcat toate anomaliile apărute la rezultatele examenelor naționale au fost izolați sau puși să lucreze în zona irelevanței observațiilor (corecte!) pe care ei le-au facut!
3.Regulile, regulamentele, procedurile, normele de aplicare etc. nu au fost suficient de clare, nici dublate de pedepse pentru cei ce nu le -au respectat!
4.Nu există criterii de acordare a orelor pe disciplină, a dirigenției! Așadar, dl.director dă, ….apoi cere ,, spre binele școlii “, pentru ,,prestigiul ” ei lucruri care nu se cer!
Examenele sunt necesare, dar trebuie să fie corect organizate!
700 de milioane de euro , deja știți cât face softul ?
de asta ați crescut bugetul la educație , casa ajungă bănuții la pretenasi…
alo , Ghiță , ai trimis tu un deviz lui deca ?
Cred că ar trebui scoase manualele alternative. Nu este normal ca în același oraș, eleviii să învețe după manuale diferite la aceeași materie.
Evaluările tuturor elevilor la sfârșitul fiecărui capitol ar trebui să se facă online cu subiecte elaborate la nivel național,biar notele să fie trecute in catalog. În acest fel notele din catalog nu ar mai fi umflate în funcție de prestigiul școlii. Sunt profesori care pun note doar pe portofolii sau le dau subiectele pentru lucrări și vin cu ele rezolvate de acasă. Acesta este motivul pentru care există foarte multe medii peste 9.50.
Cum este posibil ca din 27 de elevi la o clasă să nu aibă nimeni nota 9, la fizică? Au în catalog toți câte 2 sau 3 note de 10. Dacă sunt foarte buni de ce nu merge nimeni la concursuri și olimpiade?
Subiectele de la evaluările scrise, din timpul anului școlar, ar trebui să fie unitare la toate materiile, pentru toți eleviii din moment ce programa este unică la nivel național.
Așa dispar notele umflate și pălăria din sistemul de învățământ.
Asa vor parintii, numai de 9 si 10… ca asa sunt invatati elevii din gimnaziu( la licee bune). Daca vii cu cerinte mai complexe incep toti sa tipe ca e greu, ” nu intelegem”, incep cu reclamatii la director. Profesorul vrea si el liniste, nu tracasare! Asa ca cedeaza, face doar simplu si pune numai note mari. Altfel, ii platesti tu consumul nervos ??
Corect. De cand cu bullyingurile directorilor pusi politici la adresa profesorilor, am abandonat orice idee de corectitudine, vocatie si bunatate in invatamant. Fac doar ce ma priveste pe felia mea, nimic in plus, nimic in minus si cant in struna tuturor cum ca ce buni sunt elevii nostri. Decat sa ma terorizeze directorul, mai bine ii fac jocul si am liniste sufleteasca. Altfel mi as iesi din minti. Destul.Nu mai am puterea din primii ani de invatamant de a ma opune rautatilor parintilor sau directorului ca sa imi fac corect profesia. Fie cum spun ei…fie cum vor ei…Nu-mi mai pasa pentru ca pur si simplu nu vreau sa ajung la spitalul de nebuni.