Planurile Ministerului Educației pentru finanțarea cercetării în universități: “100 de milioane de lei, cel puțin”, alocați pe baza performanței / Premii pentru universități cu domenii în topurile internaționale

2.685 de vizualizări
Foto: gov.ro
“Pentru prima dată, din bugetul Ministerului Educaţiei, vom acorda o componentă pentru finanţarea instituţională a cercetării ştiinţifice din universităţile româneşti. Ne dorim să reuşim să construim în interiorul lui, bugetul deja cunoscut şi aprobat al Ministerului Educaţiei, în aşa fel încât o sumă de 100 de milioane de lei, cel puţin, să fie destinată finanţării cercetării ştiinţifice din universităţile româneşti pe baza evaluării performanţei fiecărei universităţi”, a declarat, marți, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la o dezbatere organizată de Senat, potrivit Agerpres.

“Deci, să nu fie o sumă alocată arbitrar, ci să fie alocată în raport cu potenţialul şi cu strategia fiecărei unităţi”, a spus el Sorin Cîmpeanu.

Ministrul Educaţiei a mai arătat că se vor acorda 500.000 de lei ca premiu de performanţă pentru universităţile care au domenii prezente în cele mai cunoscute topuri internaţionale.

Finanțarea cercetării în universități. Declaratii Sorin Cîmpeanu:

  • “Am luat decizia de a încuraja performanţa prin finanţarea cu o jumătate de milion de lei pentru fiecare domeniu prezent în top Shanghai. O altă decizie pe care o anunţ cu satisfacţie este aceea conform căreia ministerul va finanţa fiecare dintre cele 10 universităţi care sunt câştigătoare ale apelurilor – primul şi al doilea – pentru reţele de universităţi europene, o sumă egală cu finanţarea pe care fiecare dintre cele 10 universităţi o primeşte de la Comisia Europeană. Deci din bugetul Ministerului Educaţiei, atât cât este el, am spus că nu contează câtă finanţare va primi fiecare din cele zece universităţi de la Bruxelles, exact aceeaşi sumă va fi finanţarea Ministerului Educaţiei. Cât dă Comisia Europeană, în ansamblul ei, câştigătorilor unei competiţii redutabile, atât va da şi Ministerul Educaţiei din România”.

Pe marginea rezultatelor slabe ale universităților în clasamentele internaționale, el a făcut trimitere la finanțarea redusă primită de învățământul superior:

  • “Rezultatele universităţilor româneşti în plan internaţional, raportate la cât s-a investit în învăţământul superior, sunt absolut remarcabile. Nu cunosc exemple de universităţi care să fie mai bine poziţionate având aceleaşi resurse. Deci, este o legătură directă între calitatea învăţământului superior şi finanţarea învăţământului superior”.
  • “Bugetul întregului învăţământ superior din România – 1,15 miliarde de euro, iar Harvard University – 4,6 miliarde de euro, Stanford – 5,5 miliarde de euro, buget anul acesta, Cambridge are 2,6 miliarde de euro, MIT are 3,1 miliarde de euro, Oxford are 2,5 miliarde de euro. finanțarea cercetării în universități: Sub două miliarde de euro nu coboară nicio universitate de top, iar noi avem 1,15 miliarde de euro tot învăţământul superior. Să fim atenţi la ce performanţă ne aşteptăm dacă investim atât”.

1 comment
  1. Doamne, de câta ori am semnalat finanțarea invățământului funcție de performanțe şi çoncentrarea in centre puternice,tradiționale!!! Dispesarea teritorială a invățământului superior după ’89 a determinat, în mare măsură,starea actualā a acestuia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezidențiat 2024. Peste 10.000 de candidați susțin concursul – lista absolvenților de medicină, farmacie sau medicină dentară, înscriși la centrele universitare: București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Târgu Mureș și Timișoara

Peste 10.000 de candidați s-au înscris la concursul de Rezidențiat din 2024, conform datelor centralizate pe 1 noiembrie 2024 de Ministerul Sănătății, publicate pe rezidentiat.ms.ro. Absolvenții de medicină sau farmacie…
Vezi articolul
prima didactică

UPDATE Ordonanța voucherelor pentru profesori, pregătită de ministerul Fondurilor Europene și preluată de Ministerul Educației, prevede un nou tip de angajat în Învățământ: „personalul nedidactic auxiliar” care primește cursuri „pentru a susține activitatea didactică” – document

UPDATE Proiectul de ordonanță de urgență a fost pus în dezbatere publică și de Ministerul Educației. Conform analizei, proiectul conține aceleași greșeli, fiind inclusă o categorie care nu există în…
Vezi articolul