Revizuirea programelor școlare pentru liceu a fost discutată la Ministerul Educației cu experți din Institutul de Lingvistică al Academiei Române, marți, 11 iulie, după cum a anunțat ministra Ligia Deca într-o postare pe Facebook. Oficialul a scris că „este necesar ca elevii să studieze elemente de exprimare corectă și la liceu, nu doar în gimnaziu”, făcând referire la introducerea gramaticii în liceu, idee discutată încă din anul 2020 la instituția pe care o conduce.
„Îmi doresc și cred că este necesar ca elevii să studieze elemente de exprimare corectă și la liceu, nu doar în gimnaziu! Am încredere că acest lucru se va concretiza în noile programe pentru liceu!”, scrie Deca, după ce s-a întâlnit cu Adina Dragomirescu, directoarea Institutului și conferențiar universitar la Facultatea de Litere, Alexandru Nicolae, de asemenea lingvist, și Ștefania Ciobanu, consilier la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE).
„Orice reformă presupune consultarea specialiștilor pe fiecare dintre palierele pe care aceasta le implică, înainte de începerea efectivă a procesului. Sper ca discuția de astăzi să se concretizeze în lucru în echipă, atunci când vom începe procesul de revizuire a programelor școlare!”, se mai arată în postarea ministrei.
Adina Dragomirescu, directorul Institutului de Lingvistică al Academiei Române spune pentru Edupedu.ro că „am mers să discutăm despre introducerea gramaticii la liceu. După apariția noilor legi va fi nevoie să se restructureze și programele și noi am vrea ca Institutul și alte foruri universitare să fie implicate în alcătuirea lor. E un proces mai complex care implică toate disciplinele pentru că se schimba legislația. Ne arătăm disponibilitatea și ajutorul, pentru momentul când se reînființează, să facem parte din grupurile de lucru pentru programele de liceu”, a explicat directoarea institutului din Academia Română.
Amintim că legile educației au fost publicate în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare de pe 2 septembrie 2023. În iunie anul acesta, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că „procesul de revizuire a planurilor-cadru pentru liceu va începe după ce avem în vigoare legile educației. Grupurile de lucru îi vor include pe cei care au „un cuvânt greu de spus””. Oficialul preciza atunci că „avem nevoie de cadrul normativ general pentru a definitiva procesul prin care ele vor fi revizuite”, referindu-se la noile legi, și că „ne dorim ca aceste planuri-cadru să reflecte viziunea societății privind profilul absolvenților”.
Ideea ca gramatica să fie reintrodusă la liceu era lansată chiar în aceeași perioadă a anului trecut de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta anunța pe 13 iulie, după ce legile Educației în varianta lui fuseseră într-o primă lectură în Guvern, că va fi reintrodusă gramatica în programele școlare revizuite în urma noilor planuri-cadru de la liceu, care trebuiau să intre în vigoare din septembrie 2023, după cum anunța el la acea vreme.
- Și cu 3 ani în urmă, în decembrie 2020, reintroducerea gramaticii la liceu a fost adusă în discuție, explicau pentru Edupedu.ro lingviștii Adina Dragomirescu, director al Institutului „Iorgu Iordan Al. Rosetti” al Academiei Române, și Alexandru Nicolae.
Amintim că au Edupedu.ro a publicat, în luna mai 2023, proiectele de planuri-cadru pentru liceu în exclusivitate, care au creat o reacție virulentă a profesorilor și a mediului academic. Ele prevăd, printre altele, ca fizica, chimia și biologia să nu mai fie în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a și ca disciplinele „logică” și „psihologie” să nu mai fie studiate de către elevii de la profilurile uman și real, filiera teoretică.
Ministerul Educației s-a detașat de planurile-cadru publicate spunând că nu și le asumă. La câteva zile, într-o întâlnire din luna mai a ministrului Ligia Deca cu reprezentanții Facultății de Filosofie a Universității București, pe marginea planurilor-cadru de liceu din documentul draft, Deca le-a spus universitarilor că proiectele sunt „anumite variante de lucru interne ale experților CNPEE”.
CNPEE – Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație – este instituția din subordinea Ministerul Educației care propune planurile-cadru și programele, face și administrează subiectele pentru toate examenele, evaluările și concursurile organizate de Ministerul Educației. Informația că planurile-cadru publicate de Edupedu.ro erau de fapt făcute de experții CNPEE contravenea chiar comunicatului dat cu o săptămână în urmă de Ministerul Educației, în care instituția transmitea că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” și că „la nivelul experților din Ministerul Educației”, au existat doar „discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru”.