Președintele Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache, spune că planurile cadru pentru liceu ar trebui să țină cont de profilul urmat de elev, de importanța inserției pe piața muncii și să fie actualizate des, a scris acesta pe pagina sa de Facebook. Amintim că Ministerul Educației a anunțat că nu-și asumă varianta planurilor-cadru pentru liceu din proiectul de lucru al instituției, după ce mai multe voci din mediul academic au criticat schimbările.
Planurile cadru de liceu trebuie să țină cont de profil, de importanța inserției pe piața muncii și să fie actualizate regulat, crede președintele Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache. El spune că planurile cadru ar trebui să includă “o serie de materii de bază, care să asigure dezvoltarea unui set de competențe generale necesare pentru orice profil de absolvent de liceu, dar și materii specifice”.
“Pentru un profil de matematică-informatică, ar trebui să existe o accentuare puternică pe matematică și informatică, în timp ce pentru un profil de științe sociale ar trebui să existe o accentuare puternică pe istorie, geografie și economie”, notează, pe Facebook, Iulian Cristache.
Redăm postarea integrală:
“Planurile cadru vs. Interesele de grup.
Zilele trecute au apărut, pe surse, niște planuri cadru. Unii spun că sunt bune (și eu), iar alții spun că nu sunt bune. Teoretic, experții nu ar trebui să țină cont de nimeni. Este clar că există interese de grup, dar ar trebui să elaboreze niște planuri care să țină cont de profilul absolventului și de importanța inserției pe piața muncii, indiferent de calificare.
Cum ar trebui să arate niște planuri cadru de liceu, care să țină cont de profilul?
- În primul rând, planurile cadru ar trebui să includă o serie de materii de bază, care să asigure dezvoltarea unui set de competențe generale necesare pentru orice profil de absolvent de liceu.
Aceste materii ar trebui să fie studiate într-un mod integrat și interdisciplinar, astfel încât elevii să dobândească o perspectivă globală asupra lumii (tot spunem că nu știm ce meserii vom avea peste 10 ani) și să poată aplica cunoștințele în diverse contexte (PISA ne arată “pisica”).
- În al doilea rând, planurile cadru ar trebui să includă o serie de materii specifice pentru fiecare profil de absolvent de liceu. Aceste materii ar trebui să fie selectate astfel încât să asigure o pregătire corespunzătoare pentru profesia sau domeniul de studiu pe care elevii intenționează să îl urmeze după absolvirea liceului.
De exemplu, pentru un profil de matematică-informatică, ar trebui să existe o accentuare puternică pe matematică și informatică, în timp ce pentru un profil de științe sociale ar trebui să existe o accentuare puternică pe istorie, geografie și economie. Altfel… de ce am mai avea profil uman și real?
- În al treilea rând, planurile cadru ar trebui să includă o serie de activități extracurriculare (vorbim de găsirea vocației) și proiecte, care să încurajeze dezvoltarea abilităților sociale și a competențelor de lucru în echipă (aici suntem ZERO). Aceste activități ar trebui să fie adaptate la profilul absolventului și să îl pregătească pentru cariera sa viitoare.
- În final, planurile cadru ar trebui să fie actualizate în mod regulat, astfel încât să țină pasul cu evoluția societății și a pieței muncii. Aceasta ar asigura că absolvenții sunt pregătiți pentru a face față cerințelor și provocărilor actuale și viitoare.
- În concluzie, planurile cadru de liceu ar trebui să fie concepute într-un mod care să asigure o pregătire corespunzătoare pentru absolvent, să includă materii de bază și specifice profilului, să ofere activități extracurriculare și proiecte, și să fie actualizate regulat”.
Informații de context
În variantele planurilor cadru pentru învățământ liceal prezentate de Edupedu.ro ca fiind în lucru, apar modificări substanțiale: logica și psihologia nu ar mai fi studiate la uman și real, iar fizica, chimia, biologia și geografia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real.
După ce mai multe voci din mediul academic au spus că eliminarea acestor materii nu ar fi în beneficiul elevilor, Ministerul Educației a anunțat într-un comunicat de presă că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional”.
Mircea Miclea, fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, a spus despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu că este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi.
Daniel David, rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și profesor de psihologie clinică, a spus la Digi 24, că „a elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om“.