Gina Müller, profesoară de matematică la Colegiul Economic „Costin C. Kiriţescu” din București, a declarat, referitor la proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025, că a făcut un proiect de încadrare pentru catedra de matematică: „Am făcut, pe 4 ani de zile, un proiect de încadrare pentru colegii mei. Suntem patru profesori titulari. Din patru profesori titulari, vom mai fi 3,7”. Declarațiile au fost făcute la o dezbatere privind viitoarele planuri-cadru pentru învățământul liceal, eveniment organizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ miercuri, 5 martie, la Colegiul Național „Sf. Sava“.
Cu referire la trunchiul comun, profesoara a explicat că numărul orelor de matematică, pentru clasele a IX-a și a X-a, este mai mic pentru elevii de la tehnologic față de cei de la filiera teoretică:
„Vreau să vă spun următorul lucru: pe trunchiul comun, la disciplina matematică, filiera teoretică are 36 de săptămâni x 2 = 72 de ore. La filiera tehnologică avem 31 de săptămâni x 2 = 62 de ore. Bun, este o diferență la clasa a IX-a de, după cum observați, 10 ore. La clasa a X-a (la filiera teoretică – n.red) sunt 72 de ore pe trunchiul comun, iar elevii noștri au 27 de săptămâni, pentru că 9 sunt de practică. 27 x 2 = 54 de ore. Da, diferența este de 18 ore. Ținând cont că sunt pe trunchi comun în clasele a IX-a și a X-a, vă rog, în numele colegilor mei, să regândiți un pic această diferență de ore, care este pe trunchi comun, deci nu este la clasele a XI-a și a XII-a, acolo este și mai mare diferența.
„Vreau să vă spun că numărul acesta mare de practică ne-a dus o reducere, pe cei 4 ani, în medie de 26%, iar pe primii 3 ani de 28%. Fiind de matematică, chiar m-am ocupat să văd care este reducerea.”
Gina Müller a făcut un proiect de încadrare pe noile planuri-cadru și concluzia a fost următoarea: „Suntem patru profesori titulari. Din patru profesori titulari, vom mai fi 3,7”:
„După aceea, am făcut, pe 4 ani de zile, un proiect de încadrare pentru colegii mei. Suntem patru profesori titulari. Din patru profesori titulari, vom mai fi 3,7. Să spunem că unul, într-adevăr, își poate alege informatica, pentru că este cu dublă specializare, dar anumiți profesori sunt cam de vârsta mea și prin alte licee tehnologice. Nu prea mai găsim tineri, nu știu de ce nu vor să vină în învățământ, cu toate că acum este atractiv salariul pentru un tânăr absolvent. Eu, când am intrat, nu aveam această sumă de bani. Și acești profesori, într-adevăr, vor rămâne fără normă.”
Amintim că Ministerul Educației propune oficial o standardizare a structurii anului școlar pentru elevii de liceu, indiferent de filieră. Elevii de clasele a IX-a, a X-a și a XI-a ar urma să aibă 36 de săptămâni de școală, iar cei de clasa a XII-a – 34 de săptămâni, pe toate filierele.
Informații de context
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a încurajat toți profesorii prezenți la dezbaterea publică de la Iași să își imagineze școala în care predau prin prisma planurilor noilor planuri-cadru, după cum a scris Edupedu.ro.
- „Vă rog, veniți cu analize, cu simulări, cu propuneri noi, astfel încât în final să avem proiecte de planuri-cadru care să fie larg acceptate de sistem, și de elevi, și de părinți, și de profesori, și de autoritățile locale, și de mediul social, economic”, a îndemnat acesta.
În cadrul dezbaterii cu elevii și profesorii Colegiului Național „Mihai Viteazul” din București cu privire la proiectele de planuri-cadru pentru liceu, ministrul a susținut că estimările arată că numărul de norme „per sistem” va crește.
La prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „norma didactică nu este stabilită doar prin ore de predare. Pot fi și alte activități de consolidare, remediale sau alte activități pe care le permite legea”.
Potrivit Legii 198/2023, norma didactică, adică numărul de ore dedicat activităților didactice de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a elevilor, se stabilește respectând articolul 207, alineatul 4:
- „18 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul gimnazial, liceal şi postliceal, pentru profesorii din unităţile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unităţile de educaţie extraşcolară, care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
- 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit şi care desfăşoară activitate de mentorat;
- 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
- 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat”.
De precizat, profesorii care au vechime de peste 25 de ani și grad didactic I beneficiază de reducerea normei didactice cu două ore săptămânal.
Cât despre prevederea din legea menționată, conform căreia profesorilor cu vechime mai mare de 15 ani și grad didactic Ii se reduce norma, intrarea în vigoare a acesteia a fost amânată.
Informații de context
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, și până pe 6 martie. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. Proiectul de reformă curriculară a stârnit reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse. Principalele nemulțumiri se referă la reducerea numărului de ore pentru o serie de discipline și reducerea unora dintre ele la statutul de discipline opționale.
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat, în cadrul evenimentului de lansare a raportului național de alfabetizare matematică din România, că discuțiile privind noile planuri-cadru ar trebui să meargă în altă direcție, nu în cea a numărului de ore și discipline. Acesta a precizat că dorește ca accentul să fie pus pe modul în care disciplinele vor fi predate.
Totodată, ministrul i-a încurajat pe toți cei implicați în educație să aibă o contribuție la aceste documente și a garantat că părerile tuturor vor fi ascultate.
- „Numărul de ore nu mai este alocat unor discipline în primul rând de către Minister, ci au un cuvânt mai important de spus și școala (curriculum de specialitate flexibil) și elevul (CDEOȘ)! Prin această descentralizare încurajăm performanța, pentru a se păstra sau chiar a se crește numărul actual de ore la anumite discipline.”, a transmis acesta.
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a tras un semnal de alarmă cu privire la modul în care propunerile de modificare a planurilor-cadru trebuie făcute. „O propunere constructivă nu este «Vreau mai multe ore de disciplina X». O propunere constructivă este «Uitați, acesta este planul cadru de la filiera, profilul, specializarea X. Aici, la disciplină X, aș vrea mai mult ora cutare, considerând că merită să încărcăm programul elevilor cu o oră în plus pe săptămână» sau explicând că poate există o altă disciplină căreia noi i-am dat un rol mai important”, a subliniat el.
1 comment
Tinerii nu vor să predea la liceu, unde elevii sunt catastrofă la comportament!