Școlile trebuie să își revizuiască planul managerial și să dezvolte un plan de mentenanță sustenabilă, după cum a transmis Ministerul Educației către inspectoratele școlare. În documentul citat arată că planul de mentenanță sustenabilă a școlii se face cu implicarea elevilor. Săptămâna aceasta, Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030 a fost adoptată de Guvern.
- Documentul este semnat de trei secretari de stat în Ministerul Educației: Sorin Ion, Florian Lixandru și Bogdan Cristescu.
- Amintim că unitățile de învățământ preuniversitar au obligația să desemneze un responsabil de mediu, adică un profesor care să se ocupe cu promovarea principiilor dezvoltării durabile, potrivit Ministerului Educației.
Nota transmisă de Ministerul Educației vizează și necesitatea implementării unor proiecte de creștere a gradului de sustenabilitate a unităților de învățământ în vederea reducerii cu 50% a amprentei de carbon a clădirilor. Conform sursei menționate, acest lucru poate fi aplicat prin măsuri de „creștere a eficienței energetice, generare de energie verde, planificare a spațiului verde, colectare selectivă, proiecte școlare de carbon offsetting”.
Ministerul Educației vorbește și de posibilitatea școlilor de a încheia parteneriate în domeniile protecției mediului și schimbărilor climatice atât la nivel local, cat și la nivel național și internațional. Aici vor fi implicați elevi, cadre didactice, organizații neguvernamentale, autorități publice locale pentru dezvoltarea unor proiecte sau activități care să genereze învățarea.
De asemenea, școlilor pot să înființeze cluburi dedicate schimbărilor climatice. În cadrul acestor cluburi, elevii ar putea să devină educatori/promotori ai temelor de mediu pentru alți copii.
„Vă rugăm să informați directorii tuturor unităților de învățământ care funcționează în județ/ Municipiul București:
I. Despre necesitatea revizuirii planului managerial al unității de învățământ și completării acestuia cu aspecte care vizează:
- dezvoltarea unui plan de mentenanță sustenabilă a școlii, cu implicarea copiilor/elevilor;
- implementarea unor proiecte de creștere a gradului de sustenabilitate a unităților de învățământ în vederea reducerii cu 50% a amprentei de carbon a clădirilor, prin măsuri de creștere a eficienței energetice, generare de energie verde, planificare a spațiului verde, colectare selectivă, proiecte școlare de carbon offsetting etc.;
- inițierea demersurilor în vederea atragerii de fonduri ce au în vedere dezvoltarea durabilă/mediul.
II. despre posibilitatea:
- de a încheia parteneriate în domeniile protecției mediului și schimbărilor climatice atât la nivel local, cat și la nivel național și internațional, care să implice elevi, cadre didactice, organizații neguvernamentale, autorități publice locale etc. pentru dezvoltarea unor strategii/proiecte/activități care să genereze oportunități de învățare;
- de a înființa un club dedicat schimbărilor climatice, coordonat de un cadru didactic, la nivelul unității de învățământ; cluburile pot facilita și educația între egali (peer education) în care copiii/elevii să devină educatori/promotori ai temelor de mediu pentru alți copii/elevi (ex.: cluburi de colectare a deșeurilor/bateriilor uzate)”, potrivit Ministerului Educației.
Fiecărui inspectorat îi revine posibilitatea de a centraliza informațiile privind parteneriatele încheiate și cluburile dedicate schimbărilor climatice, conform notei citate mai sus.
Foto: © Psisaa | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.