Un plan strategic pentru educația în domeniul STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), în limba română ȘTIM, al cărui obiectiv va fi remedierea declinului îngrijorător al performanțelor și a lipsei cadrelor didactice calificate în domenii legate de știință, tehnologie, inginerie și matematică, a fost propus de Ursula von der Leyen, votată pentru un nou mandat de președinte al Comisiei Europene.
De asemenea, planul ar trebui să încurajeze un număr mai mare de fete și femei să se îndrepte spre studii și cariere în domeniul STIM, conform documentului în care a anunțat prioritățile pentru acest mandat.
Alte priorități ale Comisiei Europene legate de educație și piața muncii, anunțate de Ursula von der Leyen:
- integrarea învățării pe tot parcursul vieții în educație și în carierele profesionale, precum și sprijinirea formării și a perspectivelor de carieră ale cadrelor didactice,
- finanțarea competențelor în cadrul bugetului UE pentru a ne asigura că aceasta este mai bine corelată cu piețele forței de muncă,
- inițiativă privind portabilitatea competențelor, pentru a ne asigura că o competență dobândită într-o anumită țară este recunoscută și în celelalte țări,
- strategie europeană pentru educație și formare profesională, în special pentru a crește numărul de persoane cu o diplomă EFP de nivel secundar.
Redăm capitolul despre educație și piața muncii din documentul Orientările politice pentru următoarea Comisie Europeană 2024-2029, care include prioritățile pentru acest mandat anunțate de Ursula von der Leyen:
„Abordarea lacunelor în materie de competențe și a deficitului de forță de muncă
Europa are nevoie de o schimbare radicală în ceea ce privește nivelul de ambiție și acțiunile care se impun, pentru toate nivelurile de calificare și pentru toate tipurile de formare și educație. Acest lucru este deopotrivă important pentru carierele și perspectivele oamenilor, precum și pentru competitivitatea noastră.
În acest scop, vom institui o Uniune a competențelor, axată pe investiții, educația pentru adulți și învățarea pe tot parcursul vieții, pe menținerea competențelor și recunoașterea diferitelor tipuri de formare pentru a le permite cetățenilor să lucreze în întreaga Uniune.
Un element central în acest sens va fi integrarea învățării pe tot parcursul vieții în educație și în carierele profesionale, precum și sprijinirea formării și a perspectivelor de carieră ale cadrelor didactice.
Ne vom concentra pe îmbunătățirea competențelor de bază și vom propune un Plan strategic pentru educația în domeniul STIM. Obiectivul urmărit va consta în remedierea declinului îngrijorător al performanțelor și a lipsei cadrelor didactice calificate în domenii legate de știință, tehnologie, inginerie și matematică. De asemenea, planul respectiv ar trebui să încurajeze un număr mai mare de fete și femei să se îndrepte spre studii și cariere în domeniul STIM.
Totodată, este important să se acorde educației și formării profesionale (EFP) importanța pe care o merită. Grație acestora, oamenii sunt pregătiți pentru a intra pe piața muncii și dobândesc competențele pe care le caută întreprinderile. Iată motivul pentru care voi propune o Strategie europeană pentru educație și formare profesională, în special pentru a crește numărul de persoane cu o diplomă EFP de nivel secundar.
Într-o economie cu evoluție rapidă, trebuie să fim mai receptivi la nevoile întreprinderilor noastre. Vom stimula și vom reorienta finanțarea competențelor în cadrul bugetului UE pentru a ne asigura că aceasta este mai bine corelată cu piețele forței de muncă și că se concentrează într-o mai mare măsură pe sectoarele care sunt cruciale pentru dubla tranziție.
Trebuie să ne asigurăm că beneficiem de toate competențele de înaltă calitate, indiferent de locul și de modul în care au fost dobândite. Așadar, vom continua să depunem eforturi în vederea instituirii unei diplome europene și vom prezenta o Inițiativă privind portabilitatea competențelor, pentru a ne asigura că o competență dobândită într-o anumită țară este recunoscută și în celelalte țări.”