UPDATE PISA 2025. În premieră, elevii români vor fi testați la limba engleză. România participă, pentru prima dată, la opțiunile internaționale: chestionare suplimentare pentru profesori, elevi și părinți

1.576 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Elevii români care vor participa la testarea PISA 2025 vor fi testați și la limba engleză, conform notei de fundamentare a unui proiect de hotărâre adoptat în ședința de Guvern. De asemenea, chestionarul TIC pentru elevi, chestionarul pentru părinți și cel pentru profesori sunt prevăzute în document. Centrul Naţional PISA 2025 este Unitatea de Cercetare în Educație (UCE) din cadrul Centrului Naţional de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE).
  • PISA este abrevierea Programme for International Student Assessment și este un studiu comparativ internaţional iniţiat de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), cu scopul de a măsura dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor de 15 ani, în trei domenii principale: lectură, matematică şi ştiinţe. PISA este o evaluare internaţională standardizată care se adresează elevilor cu vârsta de 15 ani.

Pe lângă domeniile principale și cel inovator, PISA oferă și evaluarea unui domeniu opțional, care, pentru PISA 2025, este reprezentat de Evaluarea la Limbă străină – Engleză.

Pentru prima dată, România participă la PISA 2025 – opțiunile internaționale, și anume la: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinți, Chestionarul pentru profesorii de științe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de limba engleză

Chestionarul TIC măsoară comportamentul online al elevilor, accesul și utilizarea resurselor TIC, dar și opiniile elevilor cu privire la modul în care TIC este utilizată în activitățile de predare-învățare. În condițiile în care TIC devine tot mai mult o parte integrată a procesului de predare-învățare-evaluare, acest modul este deosebit de relevant.

Chestionarul pentru părinți conține întrebări despre implicarea lor în educația copilului, despre sprijinul emoțional pe care îl oferă acestuia, așteptările pe care le au cu privire la evoluția educațională a copilului, dar și în ceea ce privește implicarea lor în activitățile școlare, fiind astfel un instrument valoros.

Chestionarul pentru profesori colectează informații despre profesori cu privire la datele socio-demografice, calificări, dezvoltare profesională, experienţă de lucru, practici instructive și satisfacția față de locul de muncă, suplimentar față de întrebările specifice domeniilor de bază și inovatoare. Potenţialul analitic al chestionarului profesorului este sporit cu cât mai multe țări îl administrează, în sinergie cu Teaching and Learning International Survey – TALIS”, se arată în nota de fundamentare.

Ce includ opțiunile noi

Conform sursei citate, opțiunile internaționale PISA oferă țărilor participante flexibilitatea de a adapta combinația de instrumente PISA la nevoile și interesele lor specifice, dar și oportunitatea de a explora noi valențe care pot fi, ulterior, integrate în chestionarele PISA standard.

„Opțiunile includ noi module de chestionar care sunt oferite în plus față de chestionarul standard pentru elevi, chestionare pentru părinți și profesori, care nu fac parte din instrumentele de bază PISA. Abordarea strategică pentru implementarea opțiunilor internaționale PISA, ia în considerare principiul includerii prin rotație a acestora de la un ciclu la altul, cu scopul de a maximiza valoarea lor comparativă, asigurându-se o acoperire tematică cât mai cuprinzătoare.”

DOCUMENT Proiectul de Hotărâre de Guvern și nota de fundamentare:

Despre evaluare internațională PISA

În descrierea situației actuale se arată că „PISA evaluează achizițiile învățării elevilor, transferate în situații de viață, pentru a rezolva probleme reale și, de asemenea, colectează informații despre practicile educaționale din țările participante.”

„Scopul PISA este și acela de a genera indicatori fideli, de înaltă calitate, ai rezultatelor sistemelor educaționale, care pot fi comparați între țările participante, pentru a sprijini reformele necesare la nivelul acestor sisteme”, conform notei de fundamentare.

România participă la Programul Internaţional OCDE – PISA încă din anul 2000 (ca ţară PISA+), ciclurile de participare de până acum fiind: PISA 2006, PISA 2009, PISA 2012, PISA 2015, PISA 2018 și PISA 2022, potrivit sursei citate. Începând cu ciclul de testare PISA 2022, România administrează testele în format digitalizat.

În Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2021-2022 este precizat că, în vederea administrării evaluării PISA 2022, din cele 260 de școli din toate județele țării, inclusiv municipiul București, incluse în eșantion, au fost selectați 7.700 de elevi, dintre care 1300 de elevi învățând în limba maghiară. Rata de participare la nivel național a fost 95,69%, peste standardul de calitate minim cerut de 91%.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Elevii de 15 ani din România vor participa și în 2025 la testarea internațională PISA – proiect de hotărâre. La PISA 2022 au fost peste 7.700 de adolescenți de la noi testați la matematică, științe, lectură și gândire creativă

1 comment
  1. Sa fie testați și profesorii pe bune cu camere de luat vederi și sa ne convingem ce neștiutori de carte sunt cei mai mulți dintre ei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Comisia Națională de Inspecție Școlară nu a fost constituită nici la aproape o lună de la termenul pe care Ministerul Educației și l-a fixat. Ministerul le transmite inspectoratelor școlare că tot ele vor rezolva „eventualele litigii”

Comisia Națională de Inspecție Școlară încă nu este constituită, potrivit unui document trimis de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. În adresa instituției se arată că „eventualele litigii vor fi rezolvate…
Vezi articolul

Ministerul reformei de formă. După un an de la punerea în consultare publică, proiectele de înființare a Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și a Institutului de Științe ale Educației au fost abandonate

În urmă cu un an, ministerul Educației a pus în dezbatere publică două proiecte de hotărâri de Guvern prin care se vor înființa Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și…
Vezi articolul