Piruetă pe tema burselor de merit a Consiliului Național al Elevilor, condus de Miruna Croitoru: Pragul de medie alături de procent asigură, în prezent, un echilibru între principiile echității și cele ale meritocrației / Mesajul vine după ce organizația susținea vehement versiunea propusă de Ministerul Educației și desființa pragul de 9,50, printr-un comunicat semnat săptămâna trecută de mai multe ONG-uri și companii

9.761 de vizualizări
Foto: gov.ro
Schimbare de poziție din partea Consiliului Național al Elevilor, pe tema burselor de merit, de la o săptămână la alta. După ce aceasta a susținut vehement, pe 31 august, împreună cu alte ONG-uri și firme, soluția propusă de Ministerul Educației în privința acordării burselor de merit, la o săptămână distanță președinta CNE, Miruna Croitoru, scrie într-un comunicat de presă transmis joi că „pragul de medie alături de procent asigură, în prezent, un echilibru între principiile echității și cele ale meritocrației”.

Înainte de acest moment nici Miruna Croitoru și nici CNE nu au problematizat în vreun fel modalitatea de acordare a burselor de merit pe noua metodologie, pe baza legii 198/2023, pentru 30% dintre elevii fiecărei clase, indiferent de medie, ci din contră, au lăudat noile măsuri.

În comunicatul din 31 august, CNE alături că alte organizații și firme private anunțau că „noua metodologie de acordare a burselor școlare este o schimbare binevenită, ce aduce mai multă echitate în sistem“.

Pe fondul mai multor reacții contra acelor prevederi din partea elevilor, prin asociațiile locale ale acestora și pe rețelele de socializare, CNE venea cu argumente despre cât de bună este acordarea burselor de merit pentru toți elevii, indiferent de medie, atâta timp cât sunt în primii 30% din clasa. Organizația scria în comunicatul comun cu Federația Coaliția pentru Educație, ARDOR, Teach for Romania, Asociația ROI, BRIO, Școala Questfield, Organizatia Umanitara CONCORDIA, Tineri pentru Tineri:

„O analiză mai atentă asupra acestei problematici arată că o astfel de măsură poate crește concomitent echitatea din sistem și motivația elevilor de la toate nivelurile și filierele de învățământ, pornind de la învățământul gimnazial până la cel liceal. În mod similar, în mediul universitar, bursele sunt acordate pe baza aceluiași criteriu procentual, nefiind stabilit un prag minim de la o specializare la alta.

Până acum, bursa de merit era obținută în urma atingerii unui prag minim al mediei. Această măsură era una discriminatorie, deoarece nu toți elevii au aceleași oportunități în familie sau în comunitatea lor. În plus, criteriile de evaluare nu sunt unitare în toate școlile, dat fiind că nu există încă o evaluare standardizată la nivel național”, conform documentelui din 31 august, pe care îl puteți descărca de mai jos.

În comunicatul respectiv CNE remarcă, oferind date obținute de la Ministerul Educației, că „numărul mediilor mari a crescut în vreme ce rezultatele statistice înregistrate la examene sunt în regres. Se poate observa cum stabilirea unui prag de medie nu face altceva decât să crească artificial rezultatele obținute la clasă, care nu se justifică în condițiile unor evaluări standardizate”.

Doar că afirmația că „numărul mediilor mari a crescut” nu este susținută și de realitate, cel puțin pe segmentul 9,50-10. Numărul elevilor cu media 9.50 și peste, în ultimii 2 ani școlari, care au luat bursă de merit, conform Ministerului Educației, este următorul:

Anul școlarNumărul beneficiarilor de bursă de merit cu prag de medie 9,50
2021-2022347.000
2022-2023260.255
Sursa date: Ministerul Educației

Numărul celor cu peste 9,50 a scăzut cu peste 86 de mii. Chiar dacă din acest număr au dispărut în anul școlar anterior elevii de clasa a V-a, care nu au mai primit niciun fel de bursă de merit sau de studiu, asta nu arată că numărul elevilor cu medii mari a crescut, cum declară CNE.

Revenind la bursele de merit pe noile criterii, a existat o dezbatere publică la Ministerul Educației, săptămâna aceasta, la care Miruna Croitoru a participat din partea CNE. Aceasta susținut în dezbatere că procentul din fiecare clasă este soluția:

Miruna Croitoru, Consiliul Național al Elevilor, 4 septembrie 2023: „Este foarte important să ne raportăm la clasă atunci când vorbim despre bursele de merit. Vorbim despre o echitate mult mai mare, despre șanse egale și faptul că toți elevii vor avea șansa de a lua bursă de merit, conform unui criteriu echitabil. De foarte multe ori, 9,50 înseamnă un lucru la o clasă și un cu totul alt lucru la o altă clasă. Dacă ne referim la acest procent, este un obiectiv fezabil pentru toți elevii și automat un aspect motivant, inclusiv cei care știau că nu vor atinge niciodată pragul de 9,50, pentru ca nu au oportunități, nu fac meditații.

Noi susținem această formulă pe care ne-am dorit noi să o reglementăm mult mai bine. 

În cazul în care, la nivelul unei clase, în procentul de 30% se află și elevi care se regăsesc în următoarele situații, aceștia nu se includ în ierarhia pentru acordarea burselor de merit conform alin. (1), litera a):

a) elevii care au mai mult de 20 de absențe nemotivate în anul școlar anterior;

b) care nu au obținut media 10 la purtare în anul școlar anterior;

c) care beneficiază de bursa de excelență olimpică I sau II sau de bursă de merit conform criteriilor menționate la alin. (1), literele b), c), d), e),” a spus președinta CNE la dezbatere.

Joi, 7 septembrie, Consiliul Național al Elevilor emite un nou comunicat de presă în care se întreabă „bursele elevilor – o victorie pe termen scurt?”.

„Consiliul Național al Elevilor a susținut mereu importanța acordării burselor de merit procentual, dar cu posibilitatea de extindere în cazul claselor cu nivel mai ridicat“, scriu cei de la CNE în comunicatul cel mai recent. Asta deși în comunicatul dat în urmă cu o săptămână același CNE desființa, practic, acest prag.


31 comments
  1. Cât de psihanalizabil e „comunicatul de presă” dat de domnișoara Croitoru!
    Din două pagini de text, doar două secvențe sunt bolduite: titlul și „a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor”.
    Se vede treaba că asta e important: că Miruna a coborât de pe tron și a grăit! Nu CE a spus, nu ce probleme ale elevilor o preocupă.
    Cultul personalității bate la ușă deja din liceu. Fac pariu că are și un grup de lingăi care o anturează.

  2. Se cunoaște că ești dintre cei parveniți.La fel că toți din categoria din care provii nu ai coloana vertebrala,te schimbi după cum bate vântul.Cu unii că tine nu facem nici performanta ,nici nu avem curajul de-a schimba ceva .Tu ești asigurată fata lui tăticu.,oricât de nepregătită ești.

  3. Nu m-a interesant pana acum dar as dori sa stiu cum ajunge un elev presedintele CNA?
    Nu am vazut (nici eu si nici baiatul meu, elev clasa a XIIa) conferinta elevilor cu reprezentanti ai elevilor din judete pentru a se alege presedintele.
    Din comentariile citite am vazut ca aceasta domnisoara care se inclina dupa cum bate vantul, este fata unui inspector din Mehedinti si prietena/iubita fostului presedinte al CNA (sa fii inspector trebuie sa fii sustinut politic, de regula de PSD).
    Din postura pe care o are in poza este exact viitorul ministru al educatiei, nu?
    Aceasta aberatie cu 30% probabil ca fost gandita de cineva frustrat ca nu a avut bursa pe fondul lipsei de bani a guvernului.
    Curios este faptul ca bursele acordate pentru elevii peste 9.50 in 2023 au fost mai putine fata de 2022.
    Ar mai fi multe de discutat, dar aceasta domnisoara ar trebui sa-si dea demisia din fruntea CNA pentru schimbari de opinie, dar se pregateste sa aiba un viitor politic.
    Concluzia?
    Elevi buni si foarte buni plecati din tara, aici nu aveti niciun viitor.

  4. Cum adică “cine e Miruna Croitoru?”
    Tăticul ei e inspector în Mehedinti, iar în funcția actuală a promovat-o gagiul ei, care a fost el înainte președinte al CNE…
    Și ne mai miram după că viitorii politicieni sunt antrenați de mici la școala nepotismului și a amantlâcului!
    Mie nu mi se pare normal ca elevii cu părinți în conducerea inspectoratelor sau a școlilor să poată ocupa funcții de conducere în Consiliul Național al Elevilor.
    Cum să le mai explici după copiilor ăstora noțiuni precum “deontologie”, “incompatibilitate” sau “conflict de interese”???

  5. Niște birocrati incompetenți care nu mai stiti cum sa incurcati lucrurile..Trebuia să lăsați regula cu bursa progresivă începând cu media 8,cum a fost până acum 2 ani.Nu veti rezolva nimic cu aceste reguli aberante.Cheltuiti banii contribuabililor degeaba.Mai bine va interesati cum incep copiii scoala.La scoala copilului meu ,i a chemat diriginta luni sa curate clasa in care au studiat anul trecut.Sigur nu vor avea hartie igienică săpun,etc.Incurajati copiii sa vina cu drag la scoala,sa socializeze mai mult,sa nu mai faca gasti,sa fie mai uniți.Sa faca mai multe iesiri.Ei cer,dar nu i aude nimeni.Din aceasta cauză pentru multi scoala este o corvoadă.

  6. Nu înțeleg de ce elevii care au obținut mai mult de 9,50,dar nu se încadrează în 30%,sunt eliminați de la bursa. Fiica mea tot gimnaziul a luat aceasta bursa, fiind într-o clasa ff bună, ea având medii începând cu 9,70,dar 25 din 32 aveau peste 9,50,ca și acum la liceu. Sunt elevi f buni în aceste clase, care rămân, ca și fiica mea, fără bursa la 9,70 . Este strigător la cer, se vor invidia și comporta urat între ei, chiar dacă au fost prieteni, pt banii aceștia. Dar ei au muncit, au medii mari, sunt la clase și licee bune și toți peste 9,50 merita sa beneficieze. Nu mai zic, la licee și mai bune, probabil cu 9,90 deja nu mai au aceasta șansă. Acest procent nu își are rostul, trebuie eliminat.

  7. Dra Croitoru valorizeaza echitatea in defavoarea meritocratiei, considerand ca meritul este un ‘drept’ al fiecaruia dintre noi, ca ne nastem merituosi si ca ni se cuvin premii, diplome de recunoastere sau burse de merit doar pentru ca respiram acelasi aer. Sa eliminam elitele, varfurile de orice fel, sa nivelam in numele echitatii. E in regula, o sa ramana in tara domnisoare Croitoru care vor face Romania un loc mai bun, unde toata lumea este egala in drepturi, dar mai ales in merite.

  8. Ce sucita tara avem.
    Intreaba legiuitorii elevii dintr-un liceu mai modest: veti burse de merit, chiar daca rezultatele nu o arata? Elevii raspund in cor: da, si sa ajunga la cat mai multi!

  9. Da, bursa de merit ar trebui să fie doar pentru media de 9,5. Domnișoara aceasta susține că toți elevii trebuie să aibă șansa de a avea bursă de merit. Corect, doar că acei elevi care și studiază temeinic. Nu doar că ” au șansa” să se încadreze în procentul de 30% dintr-o clasă în care primul elev este de media 8, de exemplu. Ei, de ce să nu beneficieze? Doar sunt merituoși în viziunea ei.
    Pot să primească un alt tip de bursă, de exemplu sociala, dar nu de merit.
    Da, oamenii sunt apreciați după cine sunt și ce fac. Dar mai important ar fi de cum gândesc în chestiuni importante. Altfel…

  10. De ce nu mai apar concursuri nationale sau internationale ( sportiv artistice) la bursa olimpica 2? Nu pot fi toti buni la mate…, dar tot olimpiada ar trebui considerate.. De ce sunt in aceeasi oala cu bursa de merit? Daca deja are peste 9.50 unde e diferenta ca mai face ceva in plus ? Nu trebuia scoasa bursa se performanta…..

    1. Faceți petiții la minister pentru ca au eliminat anumite concursuri care au fost în lista celor ce beneficiază de burse de performanța și nu e corect absolut deloc, e o înșelătorie

  11. Ce mumos șade!Parca o vad pe răposata Ligia Deca în anii ei de început de carieră. Și la fel de mumos o vor șterge aceste lichele ilustre când va veni războiul.

    1. “Si la fel de mumos o vor sterge aceste lichele ilustre cand va veni razboiul”
      Va rog eu frumos luati-va medicamentele, ca deraiati major… 🙁

  12. am avut curiozitatea sa vad cine este aceasta Croitoru,de unde e și de ce apară “cu atâta înverșunare ” drepturile” mediocrilor.
    Cum naiba o fi ajuns asta șefa CNE când liceul pe care l reprezinta cu mandrie (colegiul Odobreja din Turnu-Severin) este unul în care media de întrare este 7!!
    în ce tara trăim…

    1. Deci daca media de intrare este 7, inseamna ca este interzisa prezenta in scoala a copiilor cu note mai mari, sau care e rationamentul dumneavoastra? Fata poate foarte bine sa fie o eleva eminenta si daca colegiul respectiv nu este in top 45 in Europa. Deci ati avut curiozitatea sa o cautati pe fata, dar nu ati gasit nimic, asa ca ati tras niste concluzii sa fie si ele acolo, sa nu spuneti ca ati pierdut 10 minute pe net pe degeaba?
      Daca sunt doua tari si e la alegere, prefer sa traiesc in tara in care oamenii sunt judecati pentru ceea ce sunt si fac, nu pentru media de intrare la liceul in care invata.

      1. Elevii care au patricipal la concursurile judetene si au luat premii de ce sa nu primeasca burse? Trebuie sa luati in considerare orice merit, orele de munca, orice rezultat. Nu este normal, mai ales ca in anul precedent se tinea cont si elevii au fost motivati de acest lucru. Va rugam sa le acordati si lor atentia pe care o merita!

      2. am mai stat încă 10 minute pe net și am văzut ca și în cazul grevei profesorilor domnișoară s a plasat în rândul susținătorilor ministerului…
        sa mai pierd si alte 10 minute sau e de ajuns?

      3. Cu nota 7 de intrare la liceu nu e nimeni eminent.Cauta în Dex sensul cuvântului înainte de a-l folosi.Si media de intrare este ceva ce a făcut persoana respectivă și rezultatul acesta este din cauza a ceea ce este și în niciun caz “eminentă”.
        E mai ceva ca in Caragiale,nici măcar nu mai avem bunul-simț de a accepta realitatea din câte vad va susțineți unii pe alții.
        Faptul ca a făcut un 7 este din cauza ca nu este eminenta și nici IQ -ul nu o ajută. Una ca asta va fi ministru peste ani și tot ce va ști sa facă va fi sa latre frumos la solicitarea stăpânului. În lumea reala,bazata pe competente una ca ea nici sa pazeasca usa de la intrare nu era acceptată.

        1. ce prejudecati tampite! un om nu este echivalentul notelor pe care le ia, si oricum nu cred ca i-ati vazut foaia matricola si are 7 pe linie.

          Daca sustine ministerul in general, nasol. Oricum, sunt lucruri separate

    2. Chiar am intrat acum pe site si vad ca e liceu pedagogic. Deci dupa mintea voastra, toti copiii din liceul ala sunt prosti? Pai sa faceti o petitie sa il desfiinteze, ce mai atata. Sa vina toti copiii din Drobeta la liceele de top din Bucuresti!
      Unde poate sa duca obsesia pentru note (doar note, nu cultura, nu educatie, nu bun simt)! Nu se pune problema ca cineva da la un liceu pentru ca e mai aproape de casa, ca cineva care da la Odobreja vrea acolo tocmai pentru ca este liceu pedagogic, ca cineva cu nota 7 poate sa fie un om inteligent. Caragiale critica tocmai arogantii ca voi!
      Sa zici ca Miruna Croitoru asta este PSD-ista sau platita de cineva, e una, dar sa debitezi ca cineva de la un liceu la care s-a intrat cu 7 nu poate sa fie inteligent, nu arata decat ce incuiati sunteti.

      1. postaca!
        v am văzut și la alte postări susținând aberații dar aici întreceti limita.
        în Turnul Severin sunt licee cu ultima medie de întrare peste 9 dar se pare ca protejata a optat pentru unul cu 7.
        Logica spune ca…atât s a putut.
        Eu n am spus ca e proasta,ba din contra e foarte…bune ancorata.
        Oare cineva e interesat sa vadă cum mediocri ăștia câștiga la olimpiade(bani și influenta)?
        cine face subiectele,ce contacte au cu ăștia și cum se “strecoara” lucrările?!

        1. Cand s-au terminat argumentele, trantesti un cuvant precum “postaca” si asta a spus tot (despre tine si neputinta ta, evident). Mi se face scarba de cat de mici sunt oamenii din aceasta tara, si tot ei se vaicaresc ca “in ce tara traim”. In asta creata de voi, care ati votat dupa cine da mai mult la voucherele de vacanta, cei cu concluzii pripite, cei care credeti ca invatatul trebuie sa fie pentru bani, cei care insinueaza ceva si apoi spun ca nu au insinuat ce au insinuat.

          Oricum, ultima parte este absolut halucinanta. Deci ea e ancorata bine, putea, ancorata bine, sa fie la licee cu intrare peste 9, dar a optat pentru unul de 7.
          Si, colac peste pupaza, chiar si la olimpiade ajung “mediocri” carora li s-au dat subiectele dinainte :)) Atunci de ce va mai zbateti pentru olimpici, pentru cei cu note mari, daca din capul locului recunoasteti/ pretindeti ca printre ei sunt extrem de multi care nu ar trebui sa fie acolo?

          1. va mai răspund pentru ultima data punctual la inepții.
            Ancorata asta a fost “aleasa” de curând la conducerea CNE și nu atunci când a reușit sa între la.liceul cu pricina
            eu nu “ma vaicaresc” ci ma bat cu toți neaveniți din sistem pentru șanse corecte (nu egale).
            eu nu am spus ca sunt “extrem de multi” ci doar loazele cu relații în minister în detrimentul adevăraților “eminenti”.
            Și observ ca termenul postaca v a cam deranjat
            …oare de ce?!

          2. cat de penibil, efectiv, sa fii? ai pornit prin a spune ca nu stii cine e fata, ai cautat-o pe net. in ultimul comentariu esti deja expert in cine este, ce relatii (nu) avea cand a intrat la liceu, cand anume a obtinut relatiile. ati dedus nu e nimic de capul ei pentru ca e la un liceu la care se intra cu note mici, cineva a spus ca e olimpica, aaaa, atunci e olimpica pe pile!

            Mult spus ca m-a deranjat cuvantul postaca, dar observ prea des asa in comentarii, la adresa oamenilor care au alta parere decat a celui care sare cu “postaca”. Recent am vazut un asemenea comentariu indreptat asupra lui “Alis”, despre care am dedus ca e profesor/ profesoara din comentariile lasate, si mi s-a parut efectiv JALNIC sa o/il acuze cineva ca e postac/a doar pentru ca nu ii convine ideea exprimata!

            Oricum, matale iti lipseste logica elementara, daca m-ai vazut si pe la alte articole, chiar sunt curioasa cine te-ai gandit ca ma plateste sa comentez, cand este evident ca sunt anti PSD, PNL, doar ca mi s-a parut o marsavie sa judeci un elev pe baza unor PRESUPUSE note (pe care nici nu le cunosti, de fapt).

          3. Categoric ,un elev nu este echivalentul notelor ,pe care le ia.Si cu atât mai puțin, acestea nu reflectaca IQ-ul acelei persoane , cum afirma cineva,mai sua.Pana la urma ,nu e nici o problema, ca unii iau bursa și alții nu ,e normal sa se stabilească un prag ,pana la care aceasta sa fie acordata,dar citesc tot felul de aberații (nu neapărat aici ),cum ca ,doar cei cu medii de dea 9,50 merita ,ca ei au muncit ,ei sunt eminenți, de parca se termina competenta la aceasta medie iar ceilalți elevi sunt niște prosti.Fiul meu ,cel mic este elev la un Colegiu bun (nu spun “de elita” ,pentru ca termenul mi se pare deplasat) ,la o clasa de mate info,,unde ultima medie de intrare a fost peste 9.In anii de liceu ,nu s- a calificat ,pentru bursa de merit ,pe baza mediei anuale ,a luat bursa în urma rezultatelor obținute la concursuri .Anul acesta nu va lua nimic și este ok.Niciodata ,ca părinte, nu am pus presiune pe el ,în privința notelor .Este un copil foarte inteligent, iubește matematica și informatica,domeniu în care dorește sa profeseze ,învață și la restul materiilor ,dar moderat la cele care nu- atrag.Face mult sport,are un grup de colegi și prieteni ,cu care ,împreună cu dirigintele lui(un profesor excepțional de matematica),merg în excursii la munte ,de câte ori au ocazia,fac drumeții cu rucsacul în spate si se conectează cu natura ceea ce ,pentru minte și corp ,e un lucru extraordinar.E un copil fericit și echilibrat ,hotărât în privința e ceea ce vrea sa facă cu viata lui și convins ca va reuși în tot ce și- a propus .Cu un IQ peste medie fără nota aia mult trâmbițata de 9,5!

    3. Domnisoara este multiolimpica la nivel national, anul acesta a obtinut premiul I la olimpiada nationala de pedagogie. Cred ca nu e cazul sa etichetam un copil muncitor si care depune toate eforturile

  13. ONG facut la comanda sa dea bine pentru comunicatele ministeriale.,, vedeti, vedeti? Si elevii sunt de acord” Asa cum si organizația lui Cristache numai drepturile parintilor nu le apara. Fezabil, ha? Limbaj de lemn.. Comunicate scrise de altii si puse in gura unei fatuce… Cati banuti pentru posetute primeste fatuca?

  14. Nu mai inteleg nimic… ramane pragul? Ramane procentul? Amandoua? Cine sustine ce? Ce se intampla in tara asta si de ce am facut asa un circ din educatie?

  15. asa se intampla întotdeauna când cei nepregătiți sau rău intenționați sunt puși la conducerea unor organizații.
    Aripa tânără a ministerului a dat dovada încă o data ca noțiuni ca merit sau legalitate le sunt străine,ca prefera sa susțină niște aberații pentru a fi pe placul stapanului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lucrul la standardele naționale de evaluare a elevilor ar urma să înceapă în iulie 2024, în proiectul RECRED, după ce proiectul european STANDEV a fost abandonat pe ascuns de Ministerul Educației / Bogdan Cristescu, secretar de stat: Este un proiect extrem de important de care ținem cu dinții

Lucrul la standardele naționale de evaluare prevăzute de reforma curriculară pe noua legea a învățământului preuniversitar ar putea începe la „finalul lui iunie, începutul iulie” 2024, spune secretarul de stat…
Vezi articolul