Pilotarea angajării profesorilor direct de către școală „cu obiectiv creșterea autonomiei școlilor” – prevedere în programul de guvernare PSD-PNL-UDMR

536 de vizualizări
Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Guvernul vrea să folosească instrumentul pilotării pentru a vedea dacă funcționează autonomia școlilor și să le lase sub umbrela unui program-pilot să angajeze cadrele didactice de care au nevoie. Aceasta este una dintre mpsurile prevăzute la capitolul „profesionalizarea și susținerea carierei didactice” din programul de guvernare PSD-PNL-UDMR obținut și publicat de G4Media.ro. Documentul va fi depus la Parlament în cursul acestei zile pentru ca Guvernul Ciolacu 2 să ceară votul de încredere al legislativului.

„Inițierea unor programe pilot privind descentralizarea recrutării resurselor umane, având ca obiectiv creșterea autonomiei școlilor”, este prevederea din program care nu are un anumit termen, dar care deschide oficial discuția despre recrutarea resursei umane de către școală, lucru refuzat de toate conducerile Ministerului Educației din ultimii cel puțin 10 ani.

În prezent, școlile private sunt singurele care pot face ce angajari vor în privința cadrelor didactice.

Pe 11 decembrie 2024, Edupedu.ro scria despre mesajele transmise membrilor de cptre sindicatul din Hunedoara: organizația menționa ca eventuale provocări ale profesorilor pe care o viitoare configurație politică ajunsă la guvernare le poate iniția: „transformarea” titularizării și angajarea profesorilor la nivel de școală.

Ce înseamnă pilotarea angajării la nivelul școlilor a cadrelor didactice

Pilotarea, de regulă, înseamnă experimentarea unui set de noi reguli de angajare într-un număr limitat de unități de învățământ, pentru a testa modul în care descentralizarea procesului de recrutare și selecție poate influența calitatea educației și eficiența angajărilor.

În mandatele ultimilor 6 miniștrii ai Educației, cel puțin, nicio măsură pilotată nu a fost analizată, cercetată și explicată apoi cu efecte și ajustări, scalată la nivel național.

Despre Titularizare

Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.

Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea. 

Titularizarea este concursul organizat de inspectoratele școlare județene, respectând regulile și cu subiectele de examen concepute de Ministerul Educației – prin care inspectoratele angajează profesorii care predau în școlile din România. În 2024, statul român, prin inspectoratele școlare județene, a scos la concursul de angajare destinat profesorilor și intitulat „titularizare” aproape 75.000 de posturi. Dintre ele, 8.900 de posturi sunt titularizabile (sunt libere cel puțin 4 ani), adică pe acest număr de posturi profesorii se pot angaja pe perioadă nedeterminată, restul fiind libere doar pentru o perioadă de la 1 la 3 ani. La concursul de angajare pe aceste 75.000 de posturi, dintre care 8.900 libere pe perioadă nedeterminată, s-au prezentat 31.237 de profesori.

Pentru a obţine statutul de titular (deci pentru a se putea angaja pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la examenul de titularizare. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă (la examenul de titularizare). 41,9% dintre candidații care s-au prezentat și nu s-au retras din examenul de titularizare au obținut note peste 7 (sursa și detalii).

Prin organizarea titularizării de către Inspectoratele Școlare Județene (ISJ-uri), repartizarea profesorilor la o anumită școală se face de către inspectorat și contractul de angajare al profesorilor la inspectorat. Așadar, școlile din România nu își pot face propria politică de resurse umane: directorii de școli de stat nu pot angaja profesorii pe care ei și părinții îi doresc și nici nu pot da afară din sistemul de învățământ profesorii ineficienți, decât în situații extrem de limitate.

În luna septembrie, Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat la Euronews.ro că „problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Deci, nu școala scoate postul, ci sistemul”. Acesta a mai spus că „trebuie să terminăm ușor-ușor cu treaba asta, cu centralismele astea gratuite, care s-a dovedit în timp că sunt neproductive”.

Profesoara Silvia Mușătoiu a declarat, la Euronews Romania, că titularizarea ar trebui să fie eliminată din sistemul de învățământ sau, cel puțin, reconfirmată periodic:

„Eu sunt de părere că titularizarea trebuie să dispară din învățământ sau – să o spunem mai frumos, pentru că sindicatele îmi vor sări în cap – titularizarea trebuie reconfirmată la 4 ani, 5 ani. Exact asta vreau să spun (n.r.: că profesorii uită meserie, pentru că nu îi mai verifică nimeni).

Verificările sunt sumare, uneori formale, nu cred că există o verificare riguroasă, în urma căreia un profesor să fie declarat inapt. Cred că ar trebui să existe o verificare un pic mai serioasă. Se poate forma în continuare un profesor. Sistemul îl ține acolo, pentru că un titular foarte greu iese din învățământul românesc, adică trebuie să facă ceva foarte grav ca să poți să-l dai afară”, a afirmat Silvia Mușătoiu, conform euronews.ro.

Amintim că sindicatele din educație susțin titularizarea în forma actuală, invocând stabilitatea postului și siguranța oferită cadrelor didactice în fața unor eventuale abuzuri sau decizii ale conducerii unităților de învățământ.

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. De acord, dar dupa o “curatenie” generala in tot sistemul de invatamant. Cine are curajul s-o faca? Ministrul propus? Nu cred…
    Abilitarile si doctoratele au trecut la universitati. Rezultatele? Se vor vedea in curand… foarte multi conducatori de doctorat si multi, foarte multi doctori de carton.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

După mai multe controale SRI la Ministerul Educației, instituția decide desecretizarea documentelor clasificate din 1972 până în 2002 / Ce categorii de informații conțin documentele secrete

Ministerul Educației propune, printr-un proiect de hotărâre de Guvern publicat în transparență decizională, declasificarea documentelor emise înainte de 2002. Aceste documente au fost emise fie de către Ministerul Educației, fie…
Vezi articolul

Ședința în care se va decide eliminarea pragului de infectare din procedura de închidere a școlilor este în desfășurare. CNSU va stabili măsuri suplimentare pentru testarea non-invazivă a elevilor

Ședința în care se va decide eliminarea pragului de infectare din procedura de închidere a școlilor este în desfășurare, potrivit unei confirmări a Guvernului. Comitetul Național pentru Situații de Urgență…
Vezi articolul

Planurile Comisiei Europene de “resetare a educației”: competențe digitale pentru toți profesorii, investiții în conectivitate și echipamente, incluziune / Un nou Spațiu euopean al educației și un plan de acțiune pentru educație digitală

Competențele digitale ar trebui să fie esențiale pentru toate cadrele didactice, iar alfabetizarea digitală este esențială pentru traiul în lumea digitalizată: acestea sunt două dintre principiile care stau la baza…
Vezi articolul

Ghid UNICEF pentru gestionarea stresului, autocunoașterii și dezvoltării inteligenței emoționale a adolescenților / Documentul conține activități ce pot fi folosite de profesori și consilieri școlari

UNICEF a lansat un ghid cu activități ce reprezintă o “resursă valoroasă pentru toți cei implicați în educația și îngrijirea adolescenților, în special pentru profesori și consilieri școlari”, potrivit unui…
Vezi articolul

Subiecte și bareme Olimpiada de Limba română pentru minorități și elevii români din diaspora – etapa județeană 2024 / Pagină de jurnal despre dorința de a descoperi un mister, cerință la clasa a IX-a

Subiectele și baremele de corectare pentru Olimpiada de Limba și literatura română (OLLR) dedicată elevilor aparținând minorităților și elevilor români din diaspora au fost publicate pe subiecte.edu.ro. Proba a avut loc…
Vezi articolul