O petiție pentru desființarea titularizării pe școală și înființarea, în schimb, a titularizării pe normă, semnată de peste 5.000 de profesori (actualizare 09.08), a fost lansată pe platforma online Declic și este adresată Ligiei Deca, ministrul Educației. Semnatarii cer și renunțarea la repetarea examenului de angajare a potențialilor profesori, după cum se arată în textul petiției, și propun ca acest concurs să fie susținut o singură dată, de cei care încearcă pentru prima oară sau, de mai mute ori, doar de către cei care nu reușesc să obțină peste nota 7.
Petiția a fost lansată de profesoara de discipline socio-umane Nina Vasile care susține, într-un text trimis Edupedu.ro, pe care îl redăm integral mai jos în articol, că „regândirea statutului de titular depind atât noii profesori care intră în sistem, cât și eficiența educației din ce în ce mai slăbită în prezent”. „Nu așteptați să iasă din sistem cei care ar trebui să iasă la pensie, nu așteptați ca natura și timpul să îi înlocuiască pe cei care ar urma să lase locul altor generații de profesori, căci educația nu așteaptă. Este nevoie acum de profesori noi, și cei mai buni vor veni la salariul decent dar și la Concursul care nu se repetă până îmbătrânesc și îi lasă puterile, în timp ce au note de titularizare!”, le transmite aceasta autorităților din Educație.
În textul petiției se arată că ”există o menținere forțată în statutul de debutanți suplinitori mulți ani, prin obligarea la repetarea pe termen nelimitat în mare parte, a examenului de titularizare, în condițiile în care majoritatea profesorilor activi deja în învățământ, obțin note peste 7 – condiția minimă pentru a deveni titular în acest moment. Motivul pentru care acești profesori cu drept de titularizare prin examen nu sunt titulari este, din punct de vedere legislativ, modul în care se denumește statutul de titular: un profesor care are o normă întreagă, de 18 ore pe săptămână, la o singură școală”.
„Dar în ultimii cel puțin 10 ani, multe materii s-au redus, în sensul că nu se mai predau în același număr de ore pe săptămână, iar pentru disciplinele socio-umane (între care sunt logica, psihologia, sociologia, filosofia, artele plastice, muzica), nu se predau decât o oră pe săptămână, nici la toate profilurile și specializările, nici în toți cei patru ani de liceu sau de gimnaziu. În aceste condiții, denumirea de titular pe școală nu poate avea niciodată o acoperire totală în realitatea din teren; cel mult un singur profesor la o școală poate îndeplini condiția de a avea toate orele sale la o singură școală, restul, deși au normele lor întregi, ele sunt dispersate în mai mult de o singură școală (de obicei în maxim 3 școli)”, explică profesoara Vasile.
„O parte dintre acești suplinitori au deja definitivat, iar unii dintre ei și doctorat, deci sunt calificați la nivelul maxim al profesiei, dar retrogradați forțat la statut de suplinitori, deci ca și cum ar fi necalificați, ceea ce creează o discriminare socială, profesională și materială în același timp. Aceasta reprezintă o încălcare flagrantă a drepturilor complete ca funcționari cu pregătire superioară, precum și ca cetățeni demni de profesia nobilă a educației pentru noile generații de copii”, mai argumentează inițiatoarea. „În mod paradoxal, marea majoritate a profesorilor suplinitori au o vechime mult mai mare de un an în învățământ, deci practic nu mai sunt debutanți, însă ei pot figura în documente și în salariile lor ca debutanți cu vechime 0-1 an dacă nu au Definitivatul și aceasta reprezintă o nedreptate socială”, continuă aceasta.
- Petiția poate fi semnată aici.
Cauzele înseamnă, de regulă, degradarea calității predării, spune profesoara Nina Vasile: apar „demotivarea profesorilor suplinitori pentru munca lor, dar și consumul nervos ce duce, pe parcursul înaintării în vârstă a acestor veșnic candidați la examene care au ca grad de dificultate nivelul maxim posibil, la scăderea randamentului lor chiar în rezultatele pe care le au, atât în aceste examene cât și în munca de educare-predare-evaluare”.
Amintim că, în prezent, pentru a obţine statutul de titular (angajarea pe perioadă nedeterminată), candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la proba scrisă. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă. În acest an, proba scrisă este cea mai importantă probă de angajare, dat fiind că inspecțiile de la clasă nu s-au mai susținut – detalii aici.
Redăm mai jos textul profesoarei Nina Vasile despre petiția sa, trimis Edupedu.ro:
„Întrucât la Greva care a avut loc la finalul anului școlar 2022-2023 nu s-au discutat revendicările care nu sunt direct salariale dar care sunt de maximă importanță pentru o concretă reformare a legilor educației, am lansat această petiție care sper să ajungă la numărul maxim de semnături.
Miza acestei petiții depășește cu mult nemulțumirile subiective dar justificate ale profesorilor, întrucât de regândirea statutului de titular depind atât noii profesori care intră în sistem cât și eficiența educației din ce în ce mai slăbită în prezent.
Toți profesorii cu statut de suplinitori/debutanți sunt nemulțumiți de situația lor, își doresc schimbarea corectă și singura soluție care s-a găsit este această petiție la care invit pe toți colegii suplinitori dar și pe toți cetățenii care înțeleg ce se întâmplă și poate că îi ajută cele spuse în articolul de față, unul între deja destule publicate pe tema suplinitorilor calificați și a titularizării fără titularizare.
Greva profesorilor a trecut și a avut rezultate pe care încă nu le putem confirma până în toamnă, dar o mare lipsă din revendicările ei au rămas tocmai cele ale profesorilor suplinitori/debutanți care nu au nevoie doar de salariile decente ci și de un cadru legislativ decent de funcționare, de exercitare a meseriei. Profesorii toți sunt cei care se ocupă de educația unor generații capabile de performanțe atât profesionale cât și sociale. Dar învățământul românesc, de peste un deceniu, a crescut, pe lângă unele vârfuri notabile internațional și prea mulți analfabeți funcțional!
Dintre toate motivele pentru care se întâmplă asta, există unul despre care nu s-a discutat corect: statul român vrea să își educe copiii cu mii de profesori suplinitori! Dar cine sunt aceștia, de fapt? Disprețul societății la auzul denumirii de suplinitor nu trebuie trecut cu vederea: se crede că sunt persoane din start necalificate, și dacă totuși au o facultate, de regulă e una fără perspective de câștig material, și sigur nici măcar performanți în domeniul lor, căci sunt văzuți ( și unii chiar sunt, ca în orice profesie de altfel) ca “oameni de nimic”, “vin în învățământ pentru că nu mai au unde”. Cu aceste prejudecăți pornesc în munca lor profesorii suplinitori.
Dar să vedem ce consideră autoritățile politice, administrative și legislative ale țării, în legătură cu suplinitorii: ei bine, ei sunt supuși anual, de peste un deceniu, la mult mediatizatul Concurs Național de Titularizare, an de an reformulat la nivelul maxim de exigență în timp ce candidații pare că sunt din ce în ce mai slabi. Pentru cine nu știe însă, vă rog să luați în considerare aceste cazuri:
1. Cei care vin prima dată în sistem, au nevoie de o adaptare la hățișul unor documentații stufoase, obositoare și încă incomplete în ce este mai necesar pentru pregătirea examenelor, pe site-urile Ministerului educației. Se pierd în informații, renunță dar nici nu găsesc disponibile pe site, materialele pentru pregătire cum ar fi și firesc. Nici bibliotecile, nici librăriile nu sunt pline de cele necesare pentru toate specializările. De aceea, mulți absolvenți noi de facultate vin fără pregătire la examenele de titularizare, și așa se explică notele rușinoase care apar. Mai rușinoase decât ale absolvenților de liceu cărora li se acordă discreția prin codurile ce înlocuiesc numele lor pe listele cu rezultate. “Tot poporul trebuie să vadă cât de proști sunt profesorii care au pretenția să ne educe copiii”!
2. Notele unor profesori care au sub 7 sau nu au mult căutatul 10, aparțin unor profesori care pot fi mai slabi în examenele lor scrise dar nu sunt incompetenți la clasă.
3. Profesorii care au 10 la examenul scris nu garantează și infailibilitatea în practica la clasă a lor.
4. Mare parte dintre cei care au note între 7 și 9 sunt profesori care pot avea între 5 și 10 ani de hărțuire cu Examenul anual de titularizare, cu note eligibile dar fără titularizare. Și aici este punctul nevralgic și conținutul petiției noastre.
Am explicat în petiție faptul că toți suplinitorii au norme întregi și dovadă că sistemul are nevoie de ei este că își găsesc loc inclusiv cei cu note sub 7. Și atunci ce se întâmplă, de fapt? Reiau ideea esențială și rețineți vă rog: suplinitorii care rămân ani mulți cu acest statut sunt toți absolvenți de facultate, unii au deja Definitivatul iar alții inclusiv doctorat, așa că să fie clar pentru toată lumea: suplinitorii în învățământ sunt persoane calificate și uneori înalt calificate, dar statul îi menține artificial la un nivel inferior, cu toate discreditările social-economice și profesionale care decurg de aici. Sunt plătiți cu salariul minim pe economie, sunt vânturați la școli diferite an de an fără să se poată perfecționa și fără să poată fructifica în proiecte de durată, vizibile pentru considerarea meritelor în cazul în care le-ar avea. Și știți de ce? Pentru simplu fapt că titular în lege înseamnă titular pe o singură școală. Ori, așa cum am mai explicat, pentru că orele sunt distribuit neuniform la toate școlile, nu poate exista mai mult decât un singur caz de normă pe școală. Însă există mereu un număr de ore care nu cumulează a doua normă completă, motiv pentru care sunt date suplinitorilor.
Și aici se blochează mintea tuturor: ce e de făcut? Petiția de mai sus spune foarte clar ce e de făcut. Recitiți argumentul de acolo.
Să adaug: anul acesta din cauza grevei, notele de la inspecțiile pentru titularizare nu au fost luate în considerare; pentru că unii profesori nu apucaseră să le dea înainte de grevă. Deci au fost note mai mici iar examenul, unul dintre cele mai grele pentru cantitatea imensă de informații cerute pentru memorare dar pentru exigența de elaborare dincolo de competențele medii, atingând nivelul de excelență. De acord, dar pentru ce? Pentru post de suplinire? Eventual pentru niciun post de titular? Are vreun sens domnilor colegi din Ministerul educației? Treceți și dumneavoastră la nivelul de excelență legislativă pe care îl cereți profesorilor suplinitori: desființați repetarea examenului de titularizare pentru cei care au luat nota lor de titularizare și respectați legea pe care dumneavoastră înșivă ați dat-o: “titular cu notă peste 7”.
Dar schimbați sensul titularizării căci nu mai este eligibil: “titular pe o singură școală” se poate pentru 1-2% dintre candidații la titularizare, dar e perfect posibil “titular pe normă”, chiar dacă pe mai multe școli, pentru 98% dintre candidați. Și nu, nu se poate “titular pe jumătate de normă” pentru că toți, dar absolut toți “suplinitorii” au norme întregi, și unii chiar peste normă doar că în mai multe școli. Și nu are sens să fie cineva titular pe jumătate de normă și pe alta nu, după cum nici să rămână angajat cu o jumătate de normă numai ca să fie titular pe jumătate de normă. Ar fi o altă nedreptate și va fi plătit și mai prost. Și nu așteptați să iasă din sistem cei care ar trebui să iasă la pensie, nu așteptați ca natura și timpul să îi înlocuiască pe cei care ar urma să lase locul altor generații de profesori, căci educația nu așteaptă. Este nevoie acum de profesori noi, și cei mai buni vor veni la salariul decent dar și la Concursul care nu se repetă până îmbătrânesc și îi lasă puterile, în timp ce au note de titularizare!”.
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
45 comments
Avand in vedere ca 10% este nota din oficiu, 30% din nota de la titularizare se bazeaza pe dogme si cretinisme de metodica si psihopedagogie teoretica, si doar 60% reprezinta specialitatea, oare cat de corect se evalueaza o lucrare in care ai facut subiectele de specialitate bine cu rata de succes de 90%? Sunt multi care gresesc masiv la specialitate, dar compenseaza cu memorarea mecanica perfecta a cretinismelor psihopedagogice si metodice. Si ia nota peste 7. Si dupa va mirati cat de nestiutor in specialitatatea sa poate fi un profesor titular pe catedra pe care o ocupa. Si asa sunt foarte multi. De asta ar fi buna si o verificare intermediara odata la 4 ani a titularilor, nimic nu este vesnic. Chiar si la privat, se face audit, o verificare a personalului cu vechime odata la 4 ani.
Și d-nei Deca n-o să-i pese…
Multe nedreptati cu aceasta suplinire si titularizare si tot tacamul.
Din pacate suplinitorilor, voi v-ati solidarizat cu titularii la greva sau impotriva grevei si nu ati spus nimic, nu ati facut nimic sa va fie mai bine.
Ce-ar fi o greva a suplinitorilor??
Nu va tine, ca ati fost angajati de mila, v-ar balacarii toti prin cancelarie. 3 suplinitori intre 25 de titulari. pai va da afara si iau ei orele voastre PCO, abia asteapta.
Pai asta si vrea sistemul, sa aibe sclaveti multi si prosti lingai si supusi care sa nu ridice nici privirea.
Hai sa luam pe rand mizeriile de “reguli”:
– alegi cu 5 din 2023 inaintea celui cu 6 sau 9 din 2022, pai e corect?
– nota se expira in 3 ani. Pai si nota titularilor sa se expire in 3 ani si sa dea examen iarasi si ei.
– dai examen de titularizare in judet unde nu e post titularizabil. Deci statul e tampit, n-ar trebui sa se organizeze asa ceva in judetele fara posturi. Ce firma face examen de angajare pe un post inexistent?
– ce-i cu prostia aia de continuitate la nota peste 5 la examenul de titularizare?? pai daca e continuitate inseamna ca e post adica ar trebui sa te titularizeze.
– in judetele fara posturi titularizabile ar trebui sa existe doar concurs judetean sau local in toamna ptr acele materii fara posturi si eventual nota aia sa ofere continuitate limitata temporar eventual in sistem.
– angajare la 1-2 luni dupa ce incep elevii orele. Si desi incepi in septembrie si lucrezi ca si titularii vechimea iti merge din noiembrie. Pierzi anual 1-2 luni la vechime.
– ce-i cu discrepantele astea intre materii la dificultatea examenului?
– intradevar inspectia aia s-o dea doar cei fara definitivat. Dar au bagat-o ca sa mai deconteze inspectorii si asistentii niste benzina si niste diurne, plus sa mai manance ceva pe la mesele puse de candidati. Chiar o stiam pe una care mergea la inspectii d-astea. Adora sa vada masa plina mai ales cu dulciuri si sa indoape. Apoi vorbea numai de excursii si croaziere desi nu era in specialitatea ei.
Inspectia la clasa sa fie data doar de persoanele care nu au definitivatul.
Cea mai mare nedreptate la acest examen este ca un candidat care obtine nota 5 in anul 2023 ia post inaintea celui care are 9 sau 10 in anul 2022 . Nu este nota tot de la un concurs national? De ce conteaza anul? Sau expira nota….este produs alimentar…
Excelent rationament!
Ba chiar deloc! Te inscrii la concurs (nu examen) in 2023, dai concurs in 2023 (adica predai lucrarea la proba scrisa si ai nota de trecere), e normal sa fii repartizat! Cei cu notele de anul trecut/acum 2 ani nu au dat concurs in 2023, au depus doar cereri pentru ocuparea unui post cu notele de anul trecut/acum 2 ani
Aici e și o problemă fără răspuns obiectiv: cât ar trebui să fie nota minimă pentru a preda? Dacă iei 5, înseamnă, totuși, că ai făcut corect 50% din acel examen. Și în opinia mea, a și multor altora, să știi bine 50% din acea materie nu e destul pentru a preda.
Pentru a ocupa un post, in orice domeniu de activitate, trebuie ca mai intai postul respectiv sa existe. Apoi este scos la concurs. Pentru a se scoate la concurs un post pe perioada nedeterminata trebuie ca viabilitatea lui sa fie minim 4 ani (in invatamant). Altfel se scoate la suplinire. In alte domenii posturile blocate din diverse motive se ocupa prin angajare pe perioada determinata.
Ministerul impreuna cu sindicatele a facut multe nemernicii, precum titularizarea pe scoala sau prin articolul 253. Profesorii titularizati printr-un examen national sunt amestecati cu cei angajati pe aceste cai dubioase, declarate intre timp nelegale.
Ideea de final: Nu se poate organiza titularizare pe posturi care nu exista!
da…sunteti platit pentru doctorat conform vechimii si cf legii…
titlul era: petitie semnata de 1700 de dascali…acu 2000…deseara iar schimbati titlul?:))
sistemul actual e foarte bun!
Verificați personal petiția. Veți vedea acum aproape 4000 de semnături.
Totusi de cine este realizat acest articol? De un profesor care preda in invatamant..nu prea cred. Expresia “discreditari socio-economice” m-a pus pe ganduri. Suplinitorii sunt platiti la vechime si grade didactice. Exista suplinitori cu grade si vechime peste 25 ani platiti la fel ca titularul. Iar raspunsul la intrebarea mea este….
Las de o parte faptul că suplinitorul, dacă nu are definitivat, este realmente plătit la salariul minim pe economie. Doar pentru asta s-a făcut grevă, sau poate nu știți!? Dar vi se pare normal ca un profesor să aibă definitivat, grade, doctorat ( și eu sunt exemplul: fără Definitivat, plătită la vechime 0-1 an, apoi cu Definitivat și Doctorat), și să dea în continuare examenul de titularizare , adică de intrare în învățământ? Faptul că destule generații de profesori au răbdat această aberație ( în care profesori cu 10 nu devin titulari deși legea însăși spune “titular e cel care are cel puțin 7”), înseamnă că trebuie să se perpetueze? Adică “dacă moare capra mea, să moară și a vecinului”, nu-i așa? Dar rămân amândoi fără lapte sau unul mai ciupește iar altul cerșește?!
ma scuzati…o zice legea ca devine titular cel cu nota peste 7…dar daca NU sunt posturi??? credeti ca iau multi posturi la tara? NU!
se reduc posturi pentru ca nu mai sunt copii…in 90 erau cate 10 clase intai in scoli…acum daca se fac doua,e bine.
cat despre copilaria cu “titularii sa mai dea examen o data”…sa mai dea si deful o data…si gradul II…si gradul I…si uite asa…ca batem din picior (unii)…:))
Dacă nu înțelegem prin “post de titular” , un profesor cu 18 ore pe săptămână la o singură școală, atunci vă asigur că toți candidații au posturi, pentru simplul motiv că nimeni dintre cei care se încumetă să intre în sistem, nu rămâne fără cel puțin 18 ore. Doar că acele ore sunt la mai mult de o școală. Deci, vă rog să gândiți: petiția cere desființarea ideii de “post de 18 ore la o singură școală” și înființarea ideii de post de “titular pe normă”. Acuma: singurul inconvenient care rămâne, și care trebuie asumat pentru că este cel mai mic posibil, este că un profesor titular pe normă merge totuși la două școli, care pot fi aproape sau departe. Dar la urma urmei, dacă cineva dă examen în fiecare an pentru a urmări să se apropie de casă, mi se pare o naivitate și o comoditate plătită mai scump ( examen mulți ani) decât dacă ar accepta să meargă la două școli toată viața, și nu chiar la 5 minute de casă. Pe de altă parte, numărul elevilor pe profesor nu scade doar pentru că nu mai sunt elevi ci și pentru că în perspectivă actualizată, a unei educații individualizate, numărul optim de elevi pentru fiecare profesor este unul de maxim 20 de elevi.
De ce “titular pe normă” și nu “titular în învățământ “, dacă ai dat examen de titularizare și ai obținut cel puțin nota 7?
Aveți dreptate… e inuman să continui să dai examen de titularizare după ce ai obținut o notă mare. Asta descurajează mulți tineri care ar dori să intre în învățământ. Până ajungi să fii titular într-o școală te lasă nervii din cauza stresului implicat de repetarea examenului de titularizare.
Sunt putine posturi deoarece in urban sunt scoli cu 21-39 de elevi, adica cu un numar ilegal UE.
Daca clasele ar fi constituite legal, adica maximum 20 de elevi, nici nu ar ajunge numarul actual de profesori.
Profesorii gresesc acceptand sa intre la clase cu peste 20 de elevi.
Pune un link sa ne edificam.
Daca e asa atunci e motiv de dat in judecata ministerul cu proces in masa.
Pai nu s-a construit nici o scoala dupe 2000 iar pe langa orase s-au facut cartiere cu mii de locuitori care isi inghesuie copiii la scolile existente adica cele restranse de basescu in 2010.
Si totusi suplinitorii se ocupa cu angajatul pe cand titularii sunt in vacante iar in timpul scolii fac proiecte.
In romania se fac multe mizerii si ilegalitati sub ochii si aplauzele UE. De exemplu scutirea de impozit a celor din IT.
Voi mergeti la suplinire de milogi ce sunteti de fapt, scuzati expresia, ptr ca n-ar trebui sa va injositi in asa hal.
Dar cineva va pune sa faceti faculatea de litere sau filozofie sau chimie daca vedeti ca nu sunt posturi sau nu puteati lua nici 5 la examenul din vara?? Totusi a cui e vina?
Aveti grija de copiii vostrii si indrumati-i asa incat sa nu ajunga si ei suplinitori sau lucratori prin romania impozitati cu 45% ca sa fie bani ptr alti privilegiati.
Prevederile referitoare la numărul de elevi dintr-o clasa este anul acesta de maxim 22 la primar și maxim 26 la gimnaziu, dar acest maxim nu se aplică claselor deja constituite.
Numărul de elevi raportat la numărul de profesori nu coincide cu numărul de elevi dintr-o clasă. Acest lucru s-ar întâmpla dacă norma ar fi egală cu numărul de ore pe care elevii îl fac.
Tocmai fac Masterul deși nu era nevoie, eu terminând facultatea de lunga durata. Anul acesta am dat Titularizarea a șaptea oară, am luat peste 8. Am definitivatul. Anul trecut am vrut să mă pregătesc pentru gradul II dar am renunțat deoarece m-am gândit că u voi rămâne nicăieri mai mult de un an. Am note bune in fiecare an. Ce folos că toate materialele sunt personale, școlile nici măcar hârtie de imprimanta nu oferă?
Sunt ca și dumnevoastră profesor de științe socio-umane, Educație socială la gimnaziu. Am ajuns bătaia de joc a sistemului, orele noastre sunt suflate de alte entități, consilierii școlari, de ex. Aceștia trebuie să își completeze norma cu inca 2 ore de Socială. Apoi directorii de grădinițe care și ei trebuie să își completeze norma cu 2 ore. In final, ceea ce rămâne reprezintă restul care se cuvine profesorului de Educație socială.
Și suplinitorul, și TITULARUL, dacă nu au încă definitivatul, au același salariu de încadrare mizerabil (sau aveau, să vedem dacă se și aplică minunăția de grilă rezultată în urma grevei, și în ce fel). CONCURSUL de titularizare nu e examen de intrare în sistem, ci concurs pentru ocuparea unui post DISPONIBIL în condițiile actuale ale legii. Examenul pentru a rămâne în învățământ (oarecum de ”intrare”, dar nu chiar) e examenul de definitivat. Nota peste 7 la CNU nu conferă calitatea de titular. Ocuparea unei catedre, la repartizarea în funcție de notă (peste 7) face asta.
Faceți confuzii atât de greu de înțeles între noțiuni extrem de simple.
Repet, că poate mai sunt și alții nedumeriți: NU există absolut NICIO diferență între titular și suplinitor (nici salarial, nici de orice altă natură) cu excepția stabilității pe postul/catedra ocupată. ATÂT.
O discriminare socio-economica ezte aceea ca daca nu ai contract pe termen nelimitat nu poti sa iei credit de la banca, ci trdbuie s mergi la camatari daca ai o nevoie!
Eu zic că e un sistem destul de buna așa cum e.Personal, am suplinit 11 ani,până la titularizare,ani in care am acceptat și navetă,am lucram in 3 scoli,unde am căpătat experiență pt a fi titular.Ca nu oricine poate sa fie titular,e un filtru cu mai multe criterii,mai multe etape,prin care nu se trece așa ușor,
Toti care au luat de minim trei ori note peste 7 la examenele de pana acum ar trebui titularizati si angajati pe perioada nedeterminata.
Toate posturile care sunt blocate de mai mult de 4 ani sa fie deblocate, ca niciun angajator din lumea asta nu asteapta pe fostii angajati atat de multi ani.
In plus, sa fim realisti, cine a lipsit 4 ani din sistem e depasit si de programa si de cerintele elevilor si de dinamica relatiilor elev-profesor!
Un parinte cu copil cu handicap are drept la rezervarea catedrei 3-4 ani. Asta dupa ce si-a obtinut acest drept prin concurs. Un director la fel …un primar…un deputat. Toti au acest primit nu din cer, ci tocmai prin titulatura. Unul din putinele avantaje ca titular, ca banesti oricum nu ai. Ce sa facem cu ei? Le dam in cap la revenire? Tu de ce nu ai acest drept? Catedra se rezerva si se inlocuieste pana la revenirea titularului. Nu ramane postul pe vesnicie rezervat si nu ramane definitiv neocupat, au elevii profesor, nu stau cu omul de serviciu. Fii corect(a)! Si da, pana sa ajungem aici, toti am asteptat sa se elibereze ceva rezervat.Si noi am trecut prin asta.
Este logic tot ce afirmați, dna Nina Vasile! MULȚUMIM. Dar de ce să se gândească la asta, sindicatele din învățământ? De ce să lupte pentru asta înșiși profesorii aflați in cauză, care trec prin aceste situații absurde?
Si ne mirăm că Educația își dă cu stângul in dreptul….
In Germania e altceva. Acolo scoala e corelata cu piata muncii ca in majoritatea tarilor capitaliste dar si a celor totalitare. La noi e varza, se fac materii sa fie acolo. Nu conteaza ca e necesar sau nu, bani sunt destui, mai baga un impozit, mai niste bani europeni si gata.
Ai nostrii se apuca de reforme si eficientizare numai cand sunt stramturati grav si stransi cu usa maxim.
Acuma e lafaiala maximala. Bani din PNRR si nu stiu pe ce sa-i sparga.
La noi subiectele de titularizare de acum 20-30 ani erau mult mai usoare. Altfel nu ar fi avut profesori nici atunci, mai ales ca era industrie unde puteau pleca multi.
Plus ca pana prin 95 angajarile erau fara titularizare, nu exista acel examen, era cu repartitie unde era nevoie in baza notei de la licenta.
Degeaba mint astia batrani acum ca e mai usor acuma, e exact invers. Le e frica ca isi pierd postul. Va dati seama ca dintre titularii actuali nu ar promova decat cei din liceele de top (cate 2-3 in cateva centre urbane) care lucreaza non stop cu olimpicii si chiar si acolo ar fi care nu ar reusi daca le dai materie de facultate.
La materiile care acum nu mai au profesori au crescut dificultatea enorm si chiar de aceea nu mai au profesori. Ptr ca au tot picat si au renuntat la invatamant multi dintre ei.
La litere sunt foarte multi studenti si de aceea e inghesuiala mare si la titulrizare. Aia cu acele studii nu prea pot lucra nicaieri. Sunt foarte multi profesori si profesoare de romana engleza si desi au note mari pe la titularizare nu stiu nici sa vorbeasca corect romaneste, nu stiu sa tina orele sa faca lectiile sa fie dascali de fapt. Sunt varza.
Ești absurd. Ia o situație reală. Majoritatea liceelor din țară NU sunt colegii naționale, elevii intră în clasa a IX-a cu medii de admitere de la 1 la 10 (distribuite mai mult spre medii mici și mijlocii, mai puțin spre cele mai mari). Cu elevii ăștia nu se lucrează la nivel de olimpiadă, pentru că NU sunt de nivel de olimpiadă. Și nici la colegii nu lucrează nimeni cu toți elevii la nivel de olimpiadă, cel mult cei din grupele de performanță, foarte puțini.
Ce vrei tu acum e ca toți profesorii, indiferent de disciplina predată, să se apuce și să învețe ca pentru licență, an de an, ca să repete la nivel de facultate subiecte și teme pe care NU le predau, nu sunt incluse în programe, nu au nicio relevanță pentru modul în care profesorii respectivi își fac meseria, nu au nici cea mai mică importanță pentru elevi și parcursul lor școlar. Iar din aceste subiecte, anual sau periodic, profesorii să se ducă să dea examen ca să continue să lucreze la nivel minimal (că mai mult îi depășește) cu elevii noștri extenuați de școală. Vrei examen de la muzică, română, matematică, până la sport. Eventual cu probă fizică la sport, că doar oamenii respectivi vor face față .și la 63 de ani celor tineri care vin din urmă (iar dacă nu, după părerea ta, să plece acasă).
Pentru informarea ta, subiectele de acum 25 de ani ERAU mai grele ca acum. Mijloacele de informare erau de asemenea mult mai puține, internetul era la început și anemic la noi, de învățat se învăța pe bune, la facultate sau în bibliotecă, cu cartea în față, nu din păreri și de pe wikipedia. Și același tip de studiu îl făceau și elevii – deschide o culegere de probleme de acum 20 de ani și compară nivelul de complexitate cu ce apare acum drept ”problemă”. Dar ne-am ”emancipat”, avem ”libertate și drepturi” din plin și responsabilități mai puține. Dar ne permitem să cerem profesorilor – și doar lor – să dea concurs etern pentru a ocupa un loc de muncă pe care l-au câștigat deja prin concurs.
Dă tu un exemplu și arată cum funcționează asta.
ar trebui toți titularii sa de-a examen din nou !
in special cei cu subiecte la nivel de județ și cei cu 253 !
multi scau titularizat cum s au titularizat !
Nu stiu unde profeseaza doamna si de unde scoate termenii: “dispret” fata de suplinitori sau “oameni de nimic”-asa formuleaza domnia sa…Sunt convinsa ca niciun.parinte nu dispretuieste un profesor care se implica si este dedicat muncii sale…titular sau suplinitor…niciun director nu renunta la un angajat daca a facut lucruri valoroase in scoala, DOAR pentru ca e suplinitor…
In rest…o poveste tesuta frumos:)
“nu așteptați ca natura și timpul să îi înlocuiască pe cei care ar urma să lase locul altor generații de profesori”…-am citat din textul doamnei…URAT!
Cat despre suplinitori cu doctorat…n am auzit!
Eu am auzit … n-ai auzit multe . Și ce ți s-o fi părând urât? REALITATEA?? Da este urâtă si absurdă 😔
Titularizarea pe norma o ineptie. Si daca peste 3 ani nu mai ai norma, ce faci cu aceasta titularizare ?!! Practic posturile scoase la concurs. In doi ani ai performanta la clasa, prelungit contractul inca trei ani. Dacs nu, scos postul la concurs iar cel fara rezultate la clasa merge la alta munca. Asa se vor alege profesori mai buni.
In prostie cercetator.
Si la religie ,sport muzica cum faci performanta la clasa?
3 materii pentru bac si 10 pentru taiat frunze la caini. Salariul este identic ,nu este dupa performante.
Buna ziua. Cu privire la comentariul dumneavoastră. Sunt profesor suplinitor de 11 ani, am participat la examen de 10 ori , notele la examen peste 9, cu doctorat, grade… Prin urmare exista și mai cunosc cazuri.
O zi frumoasa!
facultate-masterat didactic- predare ca debutant-examen de definitivare- acces la titularizare. Ce Dzeu mai vrei? Deja avem asa ceva.
Schimbarile trebuie sa fie mai profunde.
In Germania de exemplu cine vrea sa ajunga profesor trebuie sa mearga mai intai la o facultate. Daca vrei sa ajungi prof de mate mergi la facultatea de matematica.
Dupa facultate trebuie sa absolvi asa numitul “Referendariat”. Referendariatul este o pregatire practica de 2 ani, intr-o scoala. In paralel mergi la o facultate de pedagogie pentru continuarea studiilor (de exemplu master sau master dual).
Referendariatul se termina cu un examen de stat. Btw. titularizarea e concurs, nu examen.
Daca iei examenul de stat ai voie sa predai in invatamant. Apoi iti depui CV-ul si participi la o procedura de selectie pentru profesor debutant.
Ca să ne înțelegem, DEJA există penurie de cadre pregătite pe anumite discipline. O nouă specializare care să îngreuneze accesul în sistem nu va face decât să accentueze lipsurile, nu să aducă oameni mai buni. Până la urmă, doctorii de exemplu acceptă o pregătire de 10-12 ani pentru a ajunge într-un final să profeseze, profesorii, pe salarii mult mai mici, ar trebui să se pregătească vreo 8-9 ani ca să ce? Aveți impresia că vin cei foarte valoroși în sistem acum, pentru salariul ofertant și pentru prestigiul profesiei? Sau că vor veni în viitor, dacă ar mai avea de așteptat ani buni înainte de a putea profesa?
În România nu va mai veni nimeni.Tineretul de acum are alte standarde.Sunt orientați spre o viata bună,bani mulți și copii de acum de liceu câștiga cât un profesor din diferita joburi.
Din pacate, e un sistem care nu se doreste a fi reformat, din pacate cei care chiar vor sa lucreze si sa educe(se educe) elevii(impreuna cu elevii), sunt agasati an de an…se ajunge la suprasaturatie in a continua acest circ…denumit titularizare…pe zero barat!
Posturile (din învățământ sau din alte domenii) se ocupă prin concurs. Nu prin examen. Examenul certifică niște competențe și atât. Avem examen de absolvire, licență, bacalaureat, etc, și CONCURS pentru ocuparea unor funcții și posturi.
Există deja pervertiri ale modalităților de organizare a concursurilor în învățământ (întâi 253, mai nou titularizarea pe viabilitate, în noua lege titularizarea pe jumătate de normă), hai să nu o mai diluăm până la pierderea oricărei legitimități.
Spre comparație, ce doresc semnatarii petiției ar fi ceva ce în atletism, de exemplu, ar însemna ca Usain Bolt să câștige prin default fiecare cursă de 100m, pentru că a obținut recordul mondial și nimeni nu l-a mai întrecut de atunci. Ce contează că sunt organizate noi curse pentru medalia de aur? Aurul e pus de o parte pentru Bolt.
P. S. Am avut colegi care au ”nimerit” pe subiecte și au obținut 9 într-un an, iar după doi ani au obținut 5. Dacă petiția asta ar fi luată în seamă, nota 9 ar fi definitivă, în ciuda celor care au obținut mai mult de 5 la același concurs, în același an. Aceiași oameni, aceleași subiecte, aceleași reguli, dacă vreți transparență.
Just. Eu am picat pe subiect si am scris si bine(umanist, deci subiectivism) si am luat prima nota pe judet cand am dat prima data( 6,25). Au fost lucrarile corectate intr-un centru cu foarte mari exigente, recunoscut pentru note mici la tirltularizare. Mi-am accepta cu tristete si bucurie inacelasi timp nota(deh, eram fruntas printre codas) si anul urmator am prins un centru bun si am luat bine. Cu note mai mici decat a mea(a patra pe judet), s-au luat posturi la colegii de top din municipiu. Eu m-m nascut si traiesc la tara. Pentru doamna care crede ca toti restulam fi prosti, cu exceptia profesorilor de colegii de top. 4 note sub mine au luat post la oras sau colegii de top. Eu am mers la mine la tara. Era pe atunci salariul 800 lei si o chirie 300. Stiti doar sa judecati. Este mult mai greu sa aduci un corigent de la tata la nota 6 decat unul de 10 la olimpiada la un colegiu de top. Aceia vin deja preselectati, cernuti prin ciurul cel mai fin.