Petiție cu peste 1.500 de semnături pentru ca absolvenții de liceu să intre la facultate fără admitere și cu premiile II, III și mențiune la olimpiade – etapele naționale. Șase argumente „pentru”

235 de vizualizări
Foto: © Saksit Kuson | Dreamstime.com
Decizia ca absolvenții de liceu din 2025 să nu se poată înscrie la facultate fără admitere, în baza premiilor II, III sau mențiune la olimpiade, este „nejustificată și are urmări negative asupra elevilor cu performanțe”, atrag atenția semnatarii unei petiții online pentru corectarea acestei schimbări din legislație.

Petiția, de pe platforma Declic, care are peste 1.500 de semnături la publicarea articolului, vine după ce doar elevii olimpici la olimpiadele școlare – fazele naționale, cu premiul I, se mai pot înscrie la facultate fără a mai da admiterea, după cum prevede noua metodologie de intrare în învățământul superior.

Problema a fost semnalată în premieră de Edupedu.ro. Despre chestiune, ministra Educației, Ligia Deca, a declarat că nu știe să fie schimbări majore față de ceea ce a existat până acum. Din 2016 cel puțin, conform metodologiei de admitere la facultăți, după cum a arătat Edupedu.ro, toți absolvenții de liceu care au obținut în perioada liceului premiile I, II, III sau mențiune au putut fi admiși fără concurs, nu doar cei cu premiul I.

Semnatarii petiției online aduc și șase argumente pentru introducerea posibilității ca olimpicii național cu premiile II, III și mențiune să poată din nou să se înscrie fără admitere la facultate după Bacalaureat 2025. Printre argumente se numără faptul că elevii pot rămâne motivați să continue să investească efort în dezvoltarea lor pentru acest avantaj, că nu sunt diferențe majore între, de exemplu, locul II și locul I și că accesul lor la universități pe baza unui premiu este o investiție în personal calificat:

1. Recunoașterea meritului academic și motivația pentru excelență. Elevii care obțin premiile II, III și mențiuni la olimpiadele naționale demonstrează un nivel înalt de cunoștințe și competențe într-un domeniu specific. Eliminarea posibilității lor de a intra la facultăți fără examen afectează motivația de a continua să investească timp și efort în dezvoltarea lor academică, descurajând excelența în rândul tinerilor talentați.

2. Acces echitabil la oportunități educaționale. Diferența între premiul I și premiile II, III sau mențiune este adesea extrem de mică și depinde de factori care nu reflectă neapărat întregul potențial al elevului. Privarea acestora de oportunitatea de a intra la facultate ar crea o inechitate în accesul la educație, în condițiile în care acești elevi au dovedit performanțe remarcabile, de multe ori echivalente cu cele ale câștigătorilor premiului I.

3. Stimularea participării la olimpiade și competiții naționale. Introducerea unui criteriu restrictiv pentru admiterea la facultate va reduce atractivitatea participării la olimpiade și competiții naționale, mai ales pentru elevii care știu că o mică diferență de punctaj i-ar putea împiedica să beneficieze de acest avantaj. Astfel, se pierde un stimulent important pentru participarea la concursuri, care contribuie la îmbogățirea experienței educaționale și personale a tinerilor.

4. Valorificarea capitalului uman înalt calificat. Elevii olimpici reprezintă un segment valoros al societății, care poate aduce o contribuție semnificativă în viitorul economic și tehnologic al țării. Asigurarea accesului lor la facultăți este o investiție în capitalul uman înalt calificat. Neglijarea premiilor II, III și mențiunilor înseamnă pierderea unor tineri cu potențial imens, care ar putea aduce beneficii majore în diverse domenii.

5. Continuitatea tradiției de sprijinire a olimpicilor. Până la această schimbare, de cel puțin opt ani, metodologia de admitere a recunoscut meritul tuturor premianților olimpiadelor naționale, indiferent de locul pe podium. Această tradiție a oferit un cadru în care toți elevii cu performanțe deosebite erau sprijiniți să-și continue parcursul academic în condiții optime. Revizuirea acestei practici contravine eforturilor constante de a încuraja performanța educațională și de a promova egalitatea de șanse pentru toți olimpicii.

6. Beneficiu pentru universități. Admiterea olimpicilor cu premiile II, III și mențiune aduce un plus de valoare universităților, prin diversitatea de perspective și experiențe pe care aceștia o aduc. Acești elevi sunt, de obicei, curioși, motivați și dornici să învețe, reprezentând un potențial uriaș pentru dezvoltarea cercetării și a inovării”.

Foto: © Antonio Solano | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Olimpicii de nivel național cu locurile II, III și mențiune nu se mai pot înscrie la facultate în 2025 fără admitere, a decis Ministerul Educației fără să anunțe public măsura
Ministra Educației susține că nu știe că olimpicii naționali au putut intra la facultate fără admitere dacă au luat locul II, III sau mențiune, până să schimbe regulile prin delegare: Această prevedere este în legea educației. Nu este nicio variație majoră față de ceea ce am văzut până acum

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Admitere UMF „Carol Davila”. Peste 3.400 de candidați susțin duminică examenul de intrare la universitatea de medicină. Cîmpeanu: Universitatea a semnat un acord cu banca Mondială pentru o finanțare de 24 milioane de euro

Duminică, 3.427 de candidați susțin examenul de admitere la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din București. Prezent la conferința de presă care a avut loc în această dimineață…
Vezi articolul

EXCLUSIV Acuzații grave de imixtiune în subiectele de la Bacalaureat 2024 – Mai mulți profesori ar fi fost aduși la cererea Ligiei Deca să pună presiune pe cei care fac subiectele să scadă dificultatea – surse / Ligia Deca: La nivelul conducerii ministerului nu a existat niciodată o interferență cu procesul firesc de elaborare a subiectelor

Acuzații grave de imixtiune în grupurile de experți care au conceput subiectele de la Bacalaureatul 2024 și de presiune exercitate de conducerea politică a Ministerului Educației, cu scopul ca experții…
Vezi articolul