Peste o treime dintre profesorii de educație socială ar aprecia conducători nedemocratici – procent „îngrijorător”, chiar dacă este mai mic decât în cazul altor profesori sau al populației – studiu despre Educația civică în România

Foto © Yuri Arcurs | Dreamstime.com

Ponderea profesorilor de educație socială care susțin alternative nedemocratice este mai mică decât cea înregistrată în cazul celorlalți profesori și decât în populația generală, dar, chiar și așa, mai bine o treime dintre profesorii de educație socială cred că România ar beneficia de înlocuirea mecanismelor democratice cu un conducător nedemocratic. Iar sprijinul pentru forme de conducere nedemocratice este mai extins în rândul profesorilor mai tineri, potrivit unui studiu despre educația civică în România, publicat de un grup de cercetători din cadrul Universității Babeș-Bolyai. 

Iar această tendință se face simțită în condițiile în care nivelul de încredere socială, predictor important pentru comportamentele pro-democratice, este mai ridicat în rândul profesorilor de educație socială, arată același studiu.

Pe de o parte, cercetarea citată arată că „Școala este unul dintre vectorii posibili ai emancipării individuale și progresului social, având și rolul de a face ca egalitatea drepturilor cetățenilor să fie efectivă.(…)  Datoria școlii este de a-i înzestra pe elevi cu mijloacele să schimbe lumea în care trăiesc”.

Pe de altă parte, cum se întâmplă acest lucru, din practica profesorilor de educație socială, reiese din concluziile aceluiași studiu, care indică faptul că aceste cadre didactice susțin în proporție considerabilă „alternative democratice”, chiar dacă în mai mică măsură decât ceilalți profesori sau decât populația generală:

Sursa: Studiul „Educatia civica în Romania”

Ce spun concluziile studiului despre încrederea socială în rândul acestor profesori:

Studiul notează și un dezechilibru în ceea ce privește prezența profesorilor în rural și urban, mai pronunțată în cazul profesorilor de educație socială, în favoarea ruralului. Astfel, potrivit cercetării, „aproape jumătate dintre elevii de gimnaziu din România locuiesc în rural (42%), în timp ce numărul profesorilor de gimnaziu care predau în rural este mai mare decât al profesorilor care predau în urban, reprezentând 55,8% din total. În cazul profesorilor care au educația socială drept disciplină principală, diferența în funcție de tipul de localitate este și mai ridicată: aproape două treimi dintre aceștia sunt în rural”.

Pe de altă parte, același document notează că problema lipsei de calificare e mai acută în cazul profesorilor de educație socială, pentru care aceasta este disciplina principală, decât pentru resul profesorilor.

Iar cadrele didactice la care se referă studiul invocă dificultăți de predare:

Sursa: Studiul „Educatia civica în Romania”

Și mai puțin de jumătate dintre participanții la sondaj spun că au participat la programe de formare profesională relevante în ultimii trei ani. Iar peste trei sferturi resimt nevoia de formare pentru educația elevilor cu nevoi speciale.

Recomandări – formare inițială și continuă, programă școlară, reformă instituțională

Autorii studiului propun și o serie de recomandări, așa încât „declinul culturii civice în rândul tinerilor din România” să fie „combătut atât prin creșterea calității cursurilor existente cât și prin extinderea ofertei de cursuri obligatorii de educație socială în ultimele clase de liceu și la nivel universitar”.

Printre recomandări:

Photo © Yuri Arcurs | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version