Cifra de şcolarizare pentru clasa a IX-a în învăţământul profesional şi tehnic (licee şi şcoli profesionale şi învăţământ dual) va fi de 96.631 de locuri în anul şcolar viitor, potrivit unui anunţ al Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic. Instituţia care coordonează principiile politicii educaţionale şi strategiile de dezvoltare a formării profesionale iniţiale în România susţine că este vorba despre un proiect al cifrei de şcolarizare, în condiţiile în care până acum ministerul Educaţiei nu a publicat în dezbatere nicio cifră de şcolarizare pentru anul şcolar 2020-2021. CNDIPT menţionează că “aprobarea cifrei de şcolarizare prin hotărâre de guvern va avea loc cel mai probabil în luna martie 2020”.
Cifra avansată reprezintă 53,6% din totalul locurilor în clasa a IX-a, mai mult cu 3,2 puncte faţă de ponderea din anul şcolar actual. Cele mai multe locuri, peste 21.600, sunt pentru specializarea “mecanică”, ceea ce reprezintă 22,4% din totalul locurilor.
Cum sunt alocate locurile în funcţie de tipul de învăţământ:
- Învăţământ profesional şi tehnic (învăţământ liceal tehnologic învăţământ profesional)
La nivel naţional sunt cuprinse în proiectul planului de şcolarizare un număr de 3.457,5 clase cu 96.631 de locuri, ceea ce reprezintă 53,6% din totalul locurilor la clasa a IX-a, învăţământ de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică. Faţă de anul şcolar curent se înregistrează o creştere a ponderii învăţământului profesional şi tehnic cu 3,2 puncte procentuale (în anul şcolar curent numărul de elevi înscrişi în clasa a IX-a în învăţământ profesional şi tehnic în învăţământul de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică este de 50,4%).
Cele mai mari ponderi ale învăţământului profesional sunt în judeţele:
-
- Sibiu, Constanţa, Călăraşi, Prahova, Iaşi, Suceava – peste 59%
- Învăţământul profesional (şcoli profesionale)
La nivel naţional sunt cuprinse în proiectul planului de şcolarizare un număr de 1.771 de clase cu 49.381 de locuri, ceea ce reprezintă 27,4% din totalul locurilor la clasa a IX-a, învăţământ de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică. Faţă de anul şcolar curent se înregistrează o creştere a ponderii învăţământului profesional cu 3,3 puncte procentuale (în anul şcolar curent numărul de elevi înscrişi în clasa a IX-a în învăţământ profesional, în învăţământul de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică este de 24,1%).
Cele mai mari ponderi:
-
- Braşov, Covasna, Brăila, Satu Mare, Călăraşi, Ialomiţa – peste 35%.
Cele mai multe locuri pe domenii de formare profesională:
- mecanică (17.798 locuri),
- turism şi alimentaţie (8.503 locuri),
- comerţ (3.165 locuri),
- industrie textilă şi pielărie (3.031 locuri).
- Învăţământul dual
La nivel naţional sunt cuprinse în proiectul planului de şcolarizare un număr de 325,5 clase cu 8.888 de locuri, ceea ce reprezintă 4,9 % din totalul locurilor la clasa a IX-a, învăţământ de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică. Faţă de anul şcolar curent se înregistrează o creştere atât a ponderii învăţământului dual cu 0,8 puncte procentuale, cât şi a numărului de locuri (în anul şcolar curent numărul de elevi înscrişi în clasa a IX-a în învăţământ dual, în învăţământul de masă, de zi, în unităţi de învăţământ proprietate publică este de 6.880, ceea ce reprezintă 4,1%). Este de remarcat creşterea cu peste 29% a ofertei de şcolarizare la învăţământul dual pentru anul şcolar 2020-2021, faţă de existentul în anul şcolar curent.
Cele mai mari ponderi:
-
- Alba, Braşov, Bihor, Cluj, Satu Mare, Gorj, Vâlcea, Caraş-Severin, Timiş – peste 8%
Cele mai multe locuri pe domenii de formare profesională:
- mecanică (3.826 locuri),
- turism şi alimentaţie (1.330 locuri),
- electric (823 locuri),
- electromecanică (734 locuri).
FOTO: Photo by Malte luk from Pexels