Mai multe lucrări la Olimpiada Națională de Fizică (ONF), etapa pe sectoare și județe, din Sectorul 1 al Capitalei, au primit după contestații peste 7-8 puncte în condițiile în care maximul este 30, o diferență catalogată de profesori, elevi și părinți prea mare pentru o probă de științe exacte. Inspectorul de fizică de la ISMB, Victor Stoica, spune pentru Edupedu.ro că unul din motive este oboseala profesorilor corectori, insuficienți numeric și care au terminat astfel corectările în miez de noapte.
- Asta în condițiile în care au participat 738 de elevi la olimpiada de fizică din București, ceea ce arată un interes crescut pentru disciplină în rândul elevilor de clasele VI-XII, dar sunt din ce în ce mai puțini profesori care să facă față pregătirii acestora. Despre criza de profesori de fizică, mai jos în articol.
Potrivit rezultatelor publicate pe site-ul dedicat olimpiadei de fizică din București (foto document mai jos), mai mulți elevi au primit la recorectare punctaje totale mai mari cu aproape o treime din numărul maxim de puncte pe care îl puteau obține. De exemplu, elevul cu codul 1150, cu 19,3 puncte inițiale, a obținut după contestații 27,8 puncte.
Altă situație este a elevului cu codul 1212, care de la 3,6 puncte la subiectul I, 1 punct la subiectul II și 1 punct la subiectul III a ajuns la 7, respectiv 4,5 și 3,5 puncte. În total, o creștere de la 5,6 puncte la 15 puncte din maximum 30, de altfel și punctajul necesar pentru calificarea la etapa națională din aprilie.

Criza de profesori de științe se adâncește
„Sunt foarte multe lucrări, iar rezultatele s-au afișat la ora 12 noaptea. Volumul de muncă fiind foarte mare, sunt posibile erori. Au fost circa 350 de elevi participanți [la Sectorul 1], iar numărul de profesori din sectorul 1 este același ca la celelalte sectoare, dar că cu mai multe lucrări”, a spus inspectorul de fizică de la Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), Victor Stoica, pentru Edupedu.ro.
„Sunt școli bune în Sectorul 1, cu mulți copii, dar muncești cu aceiași oameni ca număr ca la alte sectoare. Tocmai de aceea există instituția contestației și este bine că erorile se îndreaptă”, a continuat el. Numărul de contestații este similar cu cel din ultimii ani, n-au fost mai multe sau mai puține decât altă dată, potrivit inspectorului.
„Sunt corecte, sigur, pentru că aici se analizează infinit mai puține [lucrări] și [profesorii] se uită cu mai multă atenție”, a mai spus Victor Stoica, întrebat dacă consideră că notele după recorectare sunt cele corecte. „Profesorii au corectat până la ora 12 noaptea, iar ei a doua zi au mers la ore, căci nu îi scutește nimeni”, a motivat inspectorul școlar ISMB.
- El a subliniat că la prima corectare s-a întâmplat ca unor elevi, care au greșit rezolvările încă de la început, să nu li se puncteze continuarea greșită, chiar dacă raționamentele au fost corecte, ratând punctajele intermediare, dar că lucrul acesta s-a remediat la contestații.
Stoica a subliniat că motivul invocat anul trecut pentru diferențele mari de la notele lucrărilor de la olimpiada de fizică – etapa pe sectoare, criza de profesori de științe ale naturii, „rămâne valabil” „fără doar și poate”: „Plus că vorbim și de profesori care nu au toți competențe necesare de evaluare, depinde și că unii profesori nu evaluează lucrări ale copiilor din olimpiadă cu care au legături”.
„Sunt și mulți pensionari, sunt și necalificați, de exemplu cei care au studii în domeniu, dar nu au modulul psihopedagogic – aceștia în cazurile fericite. Sunt și profesori fără studii de specialitate, ca ingineri. Fizica e printre cele mai deficitare, dar nu e singura. Era o chestie predictibilă de mulți ani. Nu s-a făcut nimic”, a mai spus Victor Stoica pentru Edupedu.ro.
Inspectorul școlar a negat că punctele obținute de elevi la contestații, în unele cazuri care au dus la trecerea peste pragul de cele minimum 15 puncte necesare pentru calificarea la etapa națională, au fost acordate elevilor tocmai pentru a-i trece la faza pe țară: „Nu, nici poveste. Cine evaluează nici nu știe ce evaluează, lucrările sunt secretizate și nu se știe nici punctajul inițial”.
Întrebat ce soluții ar putea găsi pentru a evita astfel de situații la olimpiadele școlare de fizică viitoare, Stoica a spus că „nu s-au identificat până acum alte soluții” decât faptul că „e nevoie de mult mai mulți oameni. [Așa] se diminuează munca și nici nu mai termini la ora 12 noaptea. E volumul foarte mare de lucru și nu mai caută nimeni acul în carul cu fân”.
Aproape 1.000 de posturi de fizică neacoperite de calificați la 1 septembrie 2024
Context. „La 1 septembrie era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național și a fost acoperit pentru că urmează etapa de acordare a plății cu ora pentru titulari, mai vin și pensionarii și necalificații, adică studenții”, a declarat Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației la DC News, în septembrie 2024.
Lixandru a adăugat atunci că „studenții nu mai merg către Facultatea de Fizică și profesorii se plâng că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile la această disciplină”.
Acesta precizat, însă, că „legea învățământului preuniversitar, încurajează cumva, atrage tineretul către zona de către cariera didactică prin acel master didactic care le permite studenților să și studieze, să obțină și o bursă pe perioada pe care desfășoară masterul didactic, iar ulterior, în momentul în care vor merge în unitățile de învățământ ca și debutant, să beneficieze de o perioadă de mentorat, de o reducere a catedrei, astfel încât să poată pregăti și să susțină examenul de licențiere, care nu se va mai numi definitivat se va numi examen de licențiere”. Detalii aici.
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.