Peste 346 de mii de elevi au avut anul trecut media anuală între 9.50 și 10, potrivit Ministerului Educației. Numărul reprezintă 12% din totalul elevilor / Bursa de merit se va dubla din semestrul II – proiect

28.300 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Peste 346 de mii de elevi au încheiat anul școlar 2020-2021 cu media anuală între 9.50 și 10, scrie Ministerul Educației în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern prin care vrea să modifice cuantumurile minime ale burselor. Instituția mai precizează că peste 532 de mii de elevi au primit bursă de merit, aceasta acordându-se pentru cei care au peste media 8.50.

Ministerul arată că au fost mult mai mulți elevii cu medii de peste 8.50 în anul 2020-2021, față de anul 2019-2020, „s-a observat o creștere a numărului de beneficiari ai burselor de merit cu 152.360 de beneficiari”, scrie autorul actului normativ.

Recent, Ministrul Educației a criticat școala online și evaluarea făcută în timpul acesteia spunând că notele din învățământul online sunt „peste jumătate între 8.50 și 10”.

În total, au primit burse pentru anul trecut 723.589 de elevi. Dintre aceștia, remarcabil este numărul elevilor cu bursă de ajutor social – peste 156 de mii.

Bursele de ajutor social se acordă elevilor proveniţi din familii care nu realizează un venit net mediu lunar pe ultimele 12 luni pe membru de familie mai mare de 50% din salariul minim net pe economie (693 lei), nu deţin terenuri agricole cu o suprafaţă mai mare de 20.000 mp, în zonele colinare şi de şes, şi de 40.000 mp, în zonele montane.

„Informațiile transmise de către inspectoratele școlare, la solicitarea ME, au evidențiat următoarele rezultate ale aplicării HG nr. 1064/2020 în anul școlar 2020-2021:

la finalul anului școlar 2020-2021, numărul total de beneficiari de burse școlare, acordate conform OMECTS nr. 5576/2011, a fost de:

  • 2.884 beneficiari pentru bursa de performanță,
  • 532.810 de beneficiari pentru bursa de merit,
  • 31.857 de beneficiari pentru bursa de studiu,
  • 156.038 beneficiari pentru bursa de ajutor social.

Față de estimările realizate de inspectoratele școlare la finalul anului 2020, bazate pe
rezultatele anului școlar anterior, s-a observat o creștere a numărului de beneficiari ai
burselor de merit cu 152.360 de beneficiari.

Totodată, centralizând datele referitoare la rezultatele școlare ale elevilor pe tranșe de
medie, rezultă un număr de 346.698 elevi care au obținut media anuală mai mare sau
egală cu 9.50”, se arată în proiectul de hotărâre.

  • Ministerul vrea să impună acum noi cuantumuri minime pentru burse, care să se aplice din semestrul al II-lea al anului școlar în curs, potrivit proiectului de act normativ.

„Deoarece bugetele locale se aprobă pe an calendaristic, iar bursele se acordă pe an școlar (care cuprinde doi ani calendaristici), pentru a asigura continuitatea acestei măsuri de sprijin social, se propune ca în semestrul I al anului școlar 2021-2022, cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învățământul preuniversitar de stat, cu frecvență, să se mențină la valoarea de 100 lei.

De asemenea, având în vedere că această măsură are drept scop susținerea activității de învăţare de înaltă performanță, precum și scăderea abandonului școlar al elevilor și asigurarea accesului echitabil și nediscriminatoriu la o educație de calitate a tuturor copiilor și tinerilor din România, se propune ca în semestrul II al anului școlar 2021-2022, cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învăţământul preuniversitar de stat, cu frecvenţă, să aibă următoarele valori:

  • 500 ron, pentru bursa de performanță,
  • 200 ron, pentru bursa de merit,
  • 150 ron, pentru bursa de studiu,
  • 200 ron, pentru bursa de ajutor social

Autoritățile deliberative ale administrației publice locale pot stabili un cuantum mai
mare al burselor, în funcție de posibilitățile financiare ale unităților/ subdiviziunilor
administrativ-teritoriale.

Astfel, se menține cuantumul minim de 100 lei în semestrul I, pentru care a fost stabilit
buget în anul 2021, respectiv se diferențiează cuantumul minim în funcție de fiecare
categorie de bursă în semestrul II al anului școlar 2021-2022, cuantum necesar
autorităților publice locale pentru previzionarea cheltuielilor bugetare în anul următor”, se arată în document.


4 comments
  1. Cu toate că am făcut dosar de bursa de merit, media fiind de 9,62 nu a primit nici un ban copilul de la scoală!!!Primăria ne-a spus că nu are bani de burse…..

  2. Am înțeles că s-a făcut un studiu în urma căruia s-a ajuns la concluzia că numărul de burse de merit acordate in anul școlar 2020 – 2021 a fost mai mare decât cel din 2019 – 2020. Sper că echipa care a realizat acest studiu a ținut cont că din martie 2020 s-au anulat calendarele educaționale care cuprindeau concursurile și festivalurile. Mulți copii nu au mai putut lua burse de performanță și au optat pentru bursa de merit. Despre acest lucru nu am văzut a se face referire. Sper că se știe că nu pot fi cumulate bursa de merit cu cea de performanță, dar se pot cumula bursa de merit / bursa de performanță cu bursa de studiu / bursa de ajutor social. Oricum rămâne o problemă de inechitate referitor la acordarea / revizuirea burselor de merit. ”Acordarea burselor de merit” se stabilește după media generală din anul școlar anterior, iar ”revizuirea” la inceputul sem. al doilea se face numai în sens negativ – elevul care obține la sfârșitul semestrului 1 media mai mică decât 8.50 pierde bursa de merit în sem. II (CORECT!). În schimb, creșterea performanțelor școlare nu este apreciată, pentru că elevul care nu a avut bursă în sem. 1, dar obține la sfârșitul semestrului 1 o medie mai mare de 8.50, nu are dreptul la bursă de merit în sem. al doilea, sub pretextul că dreptul la bursă se stabilește al începutul anului școlar. Revizuire, coana Fănică, dar să înțelegem și noi ce înseamnă!!!

  3. Buna ziua!
    Deși scrieți că se dau burse celor cu medii peste 8,50 , sunt elevi cu medii de 9,33 care nu au primit nimic . Întrebarea unui elev : care sunt criteriile de acordare a burselor?

  4. Numărul de burse acordate depinde de decizia primăriilor locale? La Școala fiului mei ne au anunțat ca burse de merit se acorda doar 20…Se poate asta?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De ce avem rezultate în creștere la Bac și Evaluarea Națională, care evaluează „rețetele date la meditații“, dar în scădere sau stagnare la PISA, care evaluează extern competențele reale? Ligia Deca: „Vorbim despre metodologii foarte diferite și despre niveluri de vârstă diferite / Putem ghici că a existat o creștere la PISA, dar ea a fost amortizată de efectul pandemiei“

Ministrul Educației din România, Ligia Deca, a declarat că având în vedere stagnarea rezultatelor de la PISA 2022, în raport cu cele din 2018, pentru România, „putem ghici că a…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor cere evaluare standardizată în locul tezelor, după ce 76% dintre elevii partipanți la un sondaj online au votat înlocuirea lucrărilor semestriale cu alt tip de evaluare sumativă. Testarea ar trebui să evalueze gândirea critică și competențele, susțin elevii

Consiliul Național al Elevilor cere evaluarea standardizată în locul tezelor, după ce 76% dintre elevii partipanți la un sondaj online au votat înlocuirea lucrărilor semestriale cu alt tip de evaluare…
Vezi articolul

Profesorul George Ardeleanu de la Facultatea de Litere a Universității din București și Alexandra Furnea, supraviețuitoare a incendiului din Colectiv, câștigătorii premiului literar „Monica Lovinescu”, decernat la prima ediție

Cei doi câștigători ai premiului „Monica Lovinescu”, acordat pentru prima dată în acest an, la un secol de la nașterea disidentei anticomuniste, a fost câștigat de Alexandra Furnea, supraviețuitoare în…
Vezi articolul