Peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau vor intra la ore în acest an școlar, anunță Ligia Deca / Ministra dă asigurări că „cineva va intra la clasă” mai ales în mediul rural, unde sunt „situații dificile” la găsirea profesorilor de științe

9.394 de vizualizări
Foto: Andrea Piacquadio – Pexels.com
Sunt peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina care o predau și care vor intra la ore din 11 septembrie, a anunțat ministrul Educației, Ligia Deca, la conferința de presă de după ședința de Guvern de vineri, 8 septembrie. Oficialul a spus că prin creșterile salariale va scădea acest număr și vor apărea mai mulți profesori titulari. În mediul rural, mai ales, sunt probleme la găsirea profesorilor de științe, dar „oricum cineva va intra la clasă și în cele mai multe cazuri acel cineva are toate calificările necesare pentru a preda acea disciplină”, a continuat Deca.

”În acest an școlar, numărul de cadre didactice fără studii corespunzătoare postului, situația pe care o am actualizată la nivelul zilei de astăzi, 8 septembrie, este de 3.440, față de 5.223 cât am avut în anul școlar 2022-2023. Eu sunt convinsă că atât creșterile salariale care au intrat în vigoare în luna iunie, cât și măsurile pe care noile legi le prevăd pentru a încuraja ca absolvenții de învățământ superior să intre să aleagă cariera didactică vor asigura un trend descendent față de aceste cifre pe care le aveți și vom avea mai multe cadre didactice titulare și calificate la clasă”, a spus ministrul Educației, întrebată de jurnaliști despre câți profesori sunt suplinitori necalificați din 11 septembrie.

De remarcat este că există o diferență între numărul anunțat acum de Ligia Deca pentru anul trecut, anume 5.223, și numărul de 4.152 anunțat de ministrul Cîmpeanu în august 2022.

Întrebată de situația profesorilor de informatică, fizică, matematică, în general disciplinele de la real, unde sunt cele mai mari probleme și în ce județe, Ligia Deca a spus că „în ceea ce privește profesorii la aceste discipline, avem situații dificile, așa cum era de așteptat în zonele rurale, dar avem și semnalate situații punctuale în zona urbană”.

„De aceea noua lege a învățământului preuniversitar prevede un program de încurajare a științelor matematice, tehnologiei, ingineriei în așa fel încât să avem mai mulți studenți care merg în zona programelor fizică, chimie, matematică și de asemenea să-i încurajăm să aleagă și cariera didactică. Oricum, cineva va intra la clasă și în cele mai multe cazuri acel cineva are toate calificările necesare pentru a preda acea disciplină”, a precizat ministrul Educației.

Aceasta a continuat: „Centralizăm încă datele, pentru că există, așa cum știți, diferite etape ale concursului de ocupare a postului, a fost etapa națională, urmează etapa județeană, după care există o etapă la nivelul unității de învățământ, unde unitatea de învățământ, dacă nu s-a ocupat postul în celelalte două etape poate ocupa acea poziție și trebuie să organizeze un concurs la nivelul unității în 30 de zile. Numai că în acele 30 de zile poate ocupa postul cu cineva interimar. Deci de asta spun că nu vom avea cazuri în care să nu avem profesor la clasă”.

De precizat în context este că până joi, 28 septembrie, școlile și grădinițele vor transmite Ministerului Educației situația normării profesorilor. Anul școlar 2023-2024 a început în data de 1 septembrie 2023, moment în care profesorii au revenit în activitate. Recent, Ligia Deca spunea că știe că școlile nu scot la concurs posturile de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă.

Care sunt profesorii fără pregătire. Cele trei situații

Cadrele didactice fără pregătire sunt profesorii, educatorii și învățătorii care nu au studii corespunzătoare postului pe care-l ocupă. Conform Ministerului Educației aceștia pot fi în următoarele situații:

  1. Cu studii superioare în alt domeniu decât cel al postului.
  2. Studenți, în curs de calificare.
  3. Cu studii medii.
Situația suplinitorilor fără studii corespunzătoare din 2019 încoace

Iată situația din ultimii ani a cadrelor necalificate care predau elevilor:

Citește și:
Până pe 28 septembrie, școlile vor trimite Ministerului Educației numărul de norme didactice și al posturilor, pentru acest an școlar – document / Recent, Ligia Deca spunea că știe că școlile nu scot la concurs posturile de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă
Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem
În a cincea zi a anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a reușit să pornească aplicația SIIIR – surse. Acum, profesorii și secretariatele școlilor trebuie să adauge manual elevii în fiecare clasă/grupă
SURSE Aplicația informatică SIIIR nu a fost actualizată pentru anul școlar 2023-2024. Școlile nu pot introduce datele elevilor

21 comments
  1. Pai cam pe la chimie si fizica sunt necalificati multi ca sunt materii inutile, nu mai sunt profesori de asa ceva. Copiii nu mai vor sa invete prostiile astea de materii care contin numai formule si probleme care nu asigura nici viitor pe piata muncii. trebuie inlocuite urgent cu materia aia cu nr redus de ore “stiinte” care ofera cultura generala nu corvoada problemelor si notiunilor stupide ptr varsta lor.

    Ar trebui cat mai repede ca orele vacante la aceste materii dupa inceperea scolii sa fie reduse la jumate daca nu chiar desfintate si inlocuite cu alte materii.

    Ganditi-va la copilul vostru: sunteti deacord sa urmeze studii de chimie sau fizica si apoi sa se chinuie cu materiile astea pe la scoli cu suplinirea sa se certe cu elevii ca preda niste prostii?

    1. Ai până acum vreo 5-6 nume de utilizator, și rotești aceeași dumă – piața muncii. Ți-am zis în vreo 10 locuri să vii cu proiecția pentru viitor – măcar pe 10-20 de ani. Ca să vedem ”ce se cere” atunci.

      Tu, nu, că Batman, Batman….

  2. In general necalificatii nu prea fac nimic. examen in general ei nu dau ca doar n-au studii si de unde sa stie materia si in rest ca si pensioanrii cel mult intra la ceva ore ca sa intre cineva.

    Sunt satula sa mai vad ore de fizica date pe la profi de muzica desen engleza doar de dragul de a completa normele sau de a le da cuiva.
    Lafel si cu pensionarii.

    Acum 15 ani ma intreba de la ISJ cu mirare: ce se intampla cu chimia? e pe desfintare ca nu sunt ore cam deloc.
    Acum e chiar pe desfintare ca nu sunt profesori.

    Din partea mea sa le desfinteze, sunt oricum inutile. Insa vor din PNRR sa cheltuie cu firmele agreeate ministerul ceva purcoi de bani cu ceva dotari de cabinete de stiinte. Daca le desfinteaza atunci nu mai au ocazia sa fure banii cu firmele agreeate ca nu au pe ce.

  3. Greu de digerat, dar: un angajat necalificat desi depune efort suplimentar este platit mult mai prost fata de un calificat pentru ca nu se face o evaluare obiectiva a rezultatelor muncii depuse. Constitutia spune: la munca egala salarii egale. O nedreptate ce produce efecte in societate. Un necalificat are aceleasi obiective ca si un calificat. E obligatoriu sa le atinga altfel i se desface contractul de munca. Aici un carton face difetenta. Degeaba ai o masina care poate merge cu 300 de km la ora daca limita e 50. O masina “calificata” merge in orasi bara la bara cu una “necalificata”, ba mai mult ii acorda si prioritate in unele cazuri. Deosebirea consta in confortul unuia fata de celalalt. Insa in trafic totul e la fel. (in doar cateva scoli se “merge” cu 300 km la ora, in 99,999% nu, dar acolo nu sunt profesori necalificati, E IMPOSIBIL pentru un necalificat ca sa ajunga acolo). Copii nu gandesc in termeni de calificat sau necalificat. Ce spune legea invatamantului: in centru este elevul. Elevul evalueaza degeaba un necalificat cu nota maxima, pentru ca un carton depreciaza si acea evaluare. Chiar mai bine: Eminescu, geniu de necontestat, nu avea “carton”… era necalificat!!!!! E. Musk o fi calificat! (ciudat dar tot cu initialele M.E. este…. uneori e bine sa arunci un ochi si pe asocieri de tip meta). 😉

    1. Ok, sa dea atunci acelasi salar si reducere de norma si la cei cu deful lafel ca la cei cu gr 1 sau dictorat. E bine asa?

      1. Vezi că mai sus credeai că te cheamă gabriela, nu geanina (cu litere mici, că așa ai scris tu).

        Uiți de la un comentariu la altul. Mai răsfirat, băieți, mai răsfirat!

  4. …si aceste numere ale “necalificatilor” (care, totusi, sunt absolventi de studii superioare) vor creste in continuare, daca profesorii sunt tratati ca si pana acum si daca se continuă “cultivarea” lipsei de respect fata de scoala si profesori, acceptarea/nesanctionarea plagiatelor si a altor infractiuni legate de invatatura si diplome, descurajarea invatarii si incurajarea lenei (cum se face prin “noul” mod de acordarea a burselor pt elevi) etc.

  5. Tipic romanesc, “cand esti prost si viata-i grea”.

    Care “stiinte” ? ca nici nu exista materia asta in invatamantul romanesc.

    Ha ha, “intra cineva la clasa” si apoi avem profesori injunghiati si profe violate ca in Brebu sau Bucuresti.

    Ce folos sa intre cineva necalificat la ora? pierdere de timp si de bani, mai ales acum pe salarii marite. Se duc toate putorile profi necalificati.

    Solutia e DESFINTAREA MATERIILOR FARA PROFESORI nu ca sa intre CINEVA, adica CINEVA SA IA BANII DESI E NECALIFICAT. Se profita din plin angajand astfel beizadele de politicieni fictiv la scoli, asemeni cazului celor 2 ingrijitoare angajte de Dragnea. Stiu si eu un caz din scoala mea de acum vreo 10 ai cand cineva tot asa fictiv angajat n-a fost tot anul la ore si in scoala, mediile le incheia altcineva, lafel notele, iar condica tot asa o semna altcineva.

    Necalificatii si pensionarii nu fac nimic. Ei daca le reprsezi ceva ameninta ca maine pleaca, asa ca tot greul il duc calificatii.

    1. Rămâi fără profesori de matematică, desființezi matematica, hahaha.

      Doamnă dragă, mare e grădina lui Dumnezeu și porțile sunt larg deschise, dar unii tot mai săriți gardul.

      1. Nu râdeți , la Palatul Nationa al Copiilor din Bucuresti așa se face in anul școlar 2023-2024, s-a pensionat profesorul s-a desființat cercul .

        1. Pentru un cerc de la Palatul Copiilor regulile nu sunt la fel ca pentru un post obișnuit în școală. Cercurile se desființează (iar profesorul e transferat/concediat/pensionat când se poate) și dacă nu mai există elevi care să vrea să frecventeze cercul respectiv.

          Pe când la școală, cel puțin la materiile din trunchiul comun, nu există varianta asta – orele sunt, sau nu sunt. Ai orele dar n-ai profesor, organizezi concurs, nu desființezi orele.

      2. Tocmai de matematica te-ai gasit sa zici.
        La matematica sunt destul de destepti asa incat sa-si poata asigura cadre ca e materie fundamentala.

        Pai sa predea cainele meu atunci matematica, daca exemplul tau e bun.
        Sau sa stam si sa ne plangem si lamentam anual ca nu sunt, pai nu sunt cadre, dupa ce i-au alungat. Ptr ca doar niste prapaditi se mai injosesc sa bata la usile astea.

        Trimit si pisica si gaina la catedra sa predea matematica si alte materii.
        O angajez si pe vecina de la 3 ca are 90 de ani si 4 clase.

        Metoda Dragnea e buna acum, chiar si ceva morti se pot angaja, banii sa vina. :))))
        Au si votat, de ce nu ar putea sa si predea.

        Dar oricum, tu marele destept ai solutiile in degentul mic doar ca le tii ascunse acolo ptr a le pune in practica dupa ce Soarele va deveni o pitica rosie.

        1. E vorba de principiu – principiul tău era că dacă n-ai profesor calificat, nu mai predai materia respectivă. Nu merge așa (poate doar prin facultăți unde există cursuri facultative/opționale).

          Uite cum merge treaba. Ai anumite discipline în trunchiul comun, adică discipline care sunt obligatorii. De ce le ai acolo depinde de ce vrei tu de fapt de la elev, ce urmărești să obții/formezi prin ciclurile de învățământ. (Pentru cultura ta generală, tendințele în începutul ăsta de mileniu sunt spre supra-tehnologizare, iar tehnologia nu progresează cu oameni care au studiat doar umanioare sau arte. Ai nevoie de oameni care au studiat STE(A)M, altfel rămâi la nivel de Bangladesh. Deși cred că ăia nu stau să se gândească dacă științele reale sunt bune sau nu, ca noi, care-am vrea totul repede, ușor și de vârf, cu zero efort din partea noastră dacă se poate.)

          Ce se întâmplă este următorul lucru: VREI să ai oameni care țin pasul cu tehnologia și pot contribui la îmbunătățirea ei? Investești în viitorul în care astfel de oameni există. Adică, în speță, faci ca profesia să devină atractivă pentru cei care doresc să studieze științele, astfel încât cel puțin o parte din ei să vină spre învățământ. Nu ștergi cu buretele științele, ci atragi oamenii spre ele.

          Dar, bineînțeles, nu sunt bani, nu sunt laboratoare, ni se cere Luna de pe cer când e vorba de rezultate, deși n-avem minimul necesar de dotări pentru a face orele așa cum trebuie făcute… și, încă o dată, e nevoie de EFORT. Din partea elevului, în special. Pentru că matematica și științele nu se învață și nu se aprofundează privind videoclipuri pe YT sau TT sau IG, nu sunt ”jucărioare” de materii (ca desenul și muzica pentru cei neinteresați), nu garantează note mari tuturor (singura doleanță a părinților).

          Iar despre utilitate, nu mai discutăm. Pe de altă parte, dacă vrei să ajungem cu o populație care crede toate teoriile conspiraționiste despre substanțele chimice din apă, aer și mâncare, sau care nu e capabilă să înțeleagă pericolele rezultate din ignorarea legilor și fenomenelor fizice, sau nu înțelege nimic din biologie sau fiziologie… Hai să desființăm. Să punem în loc ore de dans din buric, pentru că ies bani și din astea.

          Hai să ne bazăm pe google când e vorba de educație, că doar raționamentul critic e înnăscut pentru toți românii (îi vezi pe stradă, știi de ce sunt în stare) și sigur dacă e scris pe internet chiar e adevărat, indiferent ce-o fi.

  6. Sa aduca profesori din import atunci daca aici nu mai gasesc, ca poate aia din import sunt mai imuni la mizeriile si jignirile din sistemul de invatamant romanesc.

    Ceva profi Made in China poate.

  7. Pai a scazut cu 30% nr necaificatilor fata de 2019, care-i problema?

    Oricum asa au dorit sa fie ca sa distruga mediul rural.
    Nu mai au voe sa tina porci, nu mai u voe sa tina gaini, nu mai au voie sa faca agrcultura, nu mai au voie sa nu aiba gazul tras. Nu vor mai avea nici scoli. Cine mai sta la tara? doar cei care isi fac latifundii si aia colorati.

    Sansa e sa se scoata din materiile inutile ca acolo au necalificati.

    Viitorul sunt profesosrii neplaezi si vietnamezi.

  8. pe vremuri existau stimulente serioase pentru medici,profesori sa lucreze la tara(casa,masa și alte facilitati) .
    Acum și în liceele de prestigiu din București vei găsi pensionari fără urma de pregătire moderna!
    Oare România educata nu ar trebui sa înceapă de aici,sa găsească soluții pentru aducerea persoanelor pregătite în scoli?
    O soluție simplista ar fi implicarea administrației locale;toată lumea ar avea de castigat

    1. Lucrez la sat, în zonă izolată, și car apa pentru spălat/toaletă cu gălețile, de la o fântână aflată la 50m distanță. Am noroc că au reușit să se conecteze la rețeaua electrică în vremea comunismului, că pentru canalizare și alimentarea publică cu apă n-au mai avut niciodată bani după revoluție. Asfalt au pus, pentru că neexistând transport public, oamenii și-au luat mașini, altfel ar intra în sat toamna și ar mai ieși primăvara.

      Cine vine să mă înlocuiască? Vă aștept.

      1. Te inlocuiesc eu de luni cu urmatoarele conditii:
        – angajare pe perioada nedeterminata sau pe minim 20 de ani si subiecte decente la examen sau fara examen ca doar imi cunosc meseria
        – locuinta de serviciu

        Fara cele 3 conditii esentiale nu ma intereseaza acest job.

        In rest car si apa, repar si catedra, bat si cuie, si fac si altele ca nu mi-e rusine, aduc si un PC mai vechi de acasa ca sa pun la videoproiector, imi place sa fiu gospodar nu contopist care nu scot ochii din laptop si telefon. Si nu am nevoie sa ma streseze vreun sef prea mult.

        Si nu fac gura ptr ca am cumparat 50 de foi ptr xerox cu 5 lei daca imi trebuie mie si nu cer nici bani elevilor sau coelgilor ptr asta.

        Iar la cum se fac azi facultatile, pai aia de la uman fac inginerie ca intra cu dosarul si au apoi pretentia sa predea fizica desi ei nu stiu nici formulele planului inclinat.

        1. Concurs pe fizică (întâmplarea face să am 20 de ani de experiență deja), titular. Nu există locuințe de serviciu, că nu sunt polițist (din tot ce-am întâlnit până acum, doar polițiștii primesc efectiv așa ceva. Nici medicii nu au, în zona asta). Aveți energie electrică, apă nu. Pentru băut, la bidon, pentru alte necesități, v-am spus, cu găleata, de la fântână (nu e potabilă, dacă nu vreți să ajungeți prin spitale cu boli pe care nici medicii nu le deslușesc).

          Iar astea nici nu au treabă cu profesia în sine. Unde, pe lângă a fi profesor, va trebui să fiți secretar, polițist, medic, psiholog, inspector cu protecția muncii, paznic, gestionar, informatician, ș. a. m. d. (se tot adaugă sarcini noi).

          Haideți.

    1. Cum putem avea calitate fără studii? Ați fi de acord să vă opereze un medic… fără facultate de medicină? (Unde o fi pancreasul? Stânga? Dreapta? Nu -i bai, tăiem și vedem…)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii reacționează la „măsurile iresponsabile” propuse de minister în proiectele de ROFUIP și Statutul Elevului: dublarea absențelor pentru un punct la purtare „ar trebui retrasă imediat”, iar „sălile de izolare riscă să devină un refugiu confortabil pentru turbulenți” / Avertisment: „elevii reprezentanți abuzează de drepturi și își construiesc un regim școlar preferențial nejustificat”

Profesorii de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București au transmis Ministerului Educației un set de observații și propuneri detaliate cu privire la modificările propuse pentru Statutul Elevului și Regulamentul…
Vezi articolul