Peste 20% din elevii din ciclul primar, din mediul rural, fac învățământ simultan, adică ore cu elevi din alte clase, mai mari sau mai mici, potrivit datelor Ministerului Educației / Peste 100.000 de elevi din toată țara învață în regim simultan, în acest an școlar

5.152 de vizualizări
Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com
Peste 100.000 de elevi învață în regim simultan, în anul școlar 2023-2024, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro. Concret, este vorba despre 102.153 de elevi de clasele primare și gimnaziale, care fac ore în clase în care sunt elevi și din alți ani de studiu. Învățământul simultan înseamnă că învățătorul sau profesorul predă într-o clasă în care sunt elevi de diferite vârste, din ani de studiu diferiți. Un raport recent publicat de Institutul de Științe ale Educației arăta că învățământul simultan este una dintre cauzele de chiul la examenul de la finalul clasei a VIII-a.

„Analiza datelor statistice conturează un profil al elevului care nu participă la EN VIII sau al celui aflat în risc de neparticipare, cu următorul specific: este, cu precădere, băiat, din mediul rural, de etnie roma, are, mai frecvent, vârsta peste media de 14 sau 15 ani la momentul evaluării, este mai probabil să urmeze ciclul gimnazial în cadru unei școli profesionale sau într-o școală cu un număr mic de elevi, fără personalitate juridică sau într-o școală care are și clase cu predare simultană ori clase cu frecvență redusă”, arătau cercetătorii în raport. „Elevii care învață în școli care au și clase cu predare simultană au un risc de 1,2 ori mai mare de a absenta de la EN VIII, comparativ cu cei din școlile cu predare normală”, mai arată documentul. 

În anul școlar școlar 2022-2023, 369.248 de elevi din învățământul primar învățau în clase din mediul rural, conform Raportului privind starea învățământului. Conform datelor Ministerului Educației, în anul școlar 2023-2024, 74.044 sunt în clase cu regim simultan. Cu alte cuvinte, 20% din toti elevii din ciclul primar din mediu rural sunt în învățământul simultan.

Nivel / Tip formațiune de studiuRuralUrbanTotal
Nr. claseNr. eleviNr. claseNr. eleviNr. claseNr. elevi
Primar5.22574.0444476.3125.67180.356
Clasa pregătitoare1.03714.733851.1561.12215.889
Clasa I1.05515.193931.3381.14816.531
Clasa a II-a1.05015.287911.3851.14116.672
Clasa a III-a1.05614.779921.2951.14716.074
Clasa a IV-a1.02714.052861.1381.11215.190
Gimnazial1.46319.7491302.0481.59321.797
Clasa a V-a3704.794284213985.215
Clasa a VI-a3744.880335314075.411
Clasa a VII-a3564.963355803925.543
Clasa a VIII-a3635.112335163965.628
Total înv. simultan6.68893.7935778.3607.264102.153
Total sistem cls. preg. – cls. VIII (indicator de referință)38.891659.25938.304879.43777.1951.538.696
Sursă date: Ministerul Educației

În anul școlar 2023-2024, în mediul rural sunt în total 38.891 de clase primare și gimnaziale. Dintre acestea, 6.688 de clase în regim simultan, ceea ce înseamnă un procent de peste 17%.

Concret, în anul școlar 2023-2024 există 7.264 de clase cu elevi ce învață simultan în școlile din România. Situația claselor cu învățământ simultan este astfel reprezentată:

  • 6.688 clase în mediul rural;
  • 577 clase în mediul urban;
Despre învățământul simultan

În România, 111.755 de elevi de clasele primare și gimnaziale învățau în sistemul de învățământ simultan, în anul școlar 2021-2022, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro.

Pe cicluri de studiu, 10% din elevii din clasele primare învață simultan (87.835 elevi din 870.341), iar 3,4% din elevii de gimnaziu (23.920 elevi din 702.754) sunt în aceeași situație.

La începutul anului 2021, ministrul de atunci al Educației, Sorin Cîmpeanu, a catalogat învăţământul în sistem simultan drept ”o nenorocire” şi a susținut că acesta trebuie să dispară.

”Învăţământul simultan este o nenorocire, dar este o problemă cronică a învăţământului românesc. Nu ştiu de situaţii în care, în vremuri de criză, să se facă reforme care să vină într-un cadru propice. Şi, totuşi, trebuie să se facă lucrul acesta. Învăţământul simultan trebuie să dispară, o spun cu toată răspunderea”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Tot Cîmpeanu, pe 5 august 2021, spunea că pregătește finanțarea per formațiune de studiu, combinată în școlile cu puțini copii, cu cea actuală.

„Voi susține – și sper să am succes în rândul colegilor din comitetul interministerial – o schimbare profundă a sistemului de finanțare a învățământului preuniversitar. Avem exclusiv finanțarea per elev, avem costul standard per elev cu cele două componente. Dacă ne gândim că în școlile din mediul rural, susținând echitatea, avem clase în care sunt 4, 5 și 6 elevi, acele clase vor beneficia de o finanțare, să spunem, de 4-5 ori mai mică decât o clasă cu 26 de elevi. Ceea ce, dacă suntem serioși, nu ne poate genera rezultatele pe care le așteptăm. Pentru că profesorii sunt aceiași, trebuie să predea același lucru, au aceleași salarii, or finanțarea e de 4-5 ori mai mică. Pe lângă finanțarea per elev, să introducem în aceste situații speciale finanțarea per formațiune de studiu. Sigur, aceasta va însemna un efort bugetar major,” potrivit lui Cîmpeanu.

Câteva dintre dezavantajele învățământului simultan au fost identificate într-o cercetare din 2016, publicată în Revista de psihologie, de profesoara Roxana Acatrinei, cadru didactic la Școala Gimnazială Cornu Luncii, Suceava.

  • profesorii nu sunt special pregătiţi şi pentru un atare tip de învăţământ, iar posibilităţile de perfecţionare sunt reduse în continuare; de obicei, sunt profesori tineri, navetişti, fără prea multă experienţă;
  • nu există lucrări metodice de specialitate; profesorii care lucrează în învăţământul simultan folosesc aceleaşi cărţi de specialitate ca şi cei din învăţământul simplu; 
  • nu există recomandări curriculare speciale pentru aceste clase; prin activitatea lui, profesorul va urmări îndeplinirea aceloraşi obiective-cadru/ competenţe generale şi obiective de referinţă/ competenţe precum cei din învăţământul simplu; 
  • există două moduri în care profesorul poate lucra în clasă: o predare sincronică – prezintă teme asemănătoare în mod unitar, adaptând cerinţele de lucru particularităţilor metodice ale disciplinei şi de vârstă ale copilului, sau împarte timpul şi se adresează fiecărui colectiv separat, activitatea directă alternând cu cea indirectă;
  • timpul este un factor crucial în activitatea la clase simultane; lecţia necesită o proiectare atentă, realistă pentru a se evita apariţia „timpilor morţi” în timpul activităţii; activitatea independentă va fi foarte bine alcătuită, cu un timp de rezolvare egal cu activitatea directă pe care profesorul o va desfăşura cu cealaltă clasă.

Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Clasa a VIII-a nu se mai organizează în regim simultan, din anul școlar 2024-2025, indiferent de numărul de elevi
OFICIAL Din anul școlar 2024-2025 este posibilă comasarea într-o singură clasă de învățământ simultan a elevilor de clasele primare, în anumite condiții

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Concurs pentru școli, lansat de Asociația de Literație: formare gratuită a profesorilor, cu strategii de predare astfel încât elevii să înțeleagă ce citesc și sarcinile pe care le primesc

Asociația Română de Literație a lansat competiția “Citesc pentru a învăța”, prin care 10 școli gimnaziale care se înscriu în concurs pot să câștige formarea gratuită a profesorilor de toate…
Vezi articolul