Fostul ministru al Educației lasă fără transport gratuit peste 130 de mii de elevi care fac naveta între localitatea de domiciliul și cea în care merg la școală. Deși Sorin Cîmpeanu recunoștea în fața Parlamentului că singura soluție pentru a asigura gratuitatea elevilor pe transportul inter și intra județean este „consiliile judeţene sunt singurele care pot deconta transportul (n. red. elevilor), în aşa fel încât gratuitatea să fie asigurată”. Acesta mai spunea că „este singura soluţie. Altfel, dacă plimbăm problema în continuare, între Parlament, Guvern, Ministerul Educaţiei, autorităţi locale, consilii judeţene, nu rezolvăm nimic. E nevoie de o decizie”. Cu toate acestea Cîmpeanu a propus recent un proiect de ordonanță de urgență prin care sunt oferiți bani elevilor, sub formă de „alocație forfetară”, pentru decontarea navetei, deși chiar el susținea că nu funcționează această metodă.
Fostul ministru al Educației spune că „asigurarea gratuității” elevilor pentru transport „nu este o variantă agreată de toată lumea”, fără să explice cine sau ce împiedică aplicarea unei legi, să denunțe aceste blocaje sau să reclame împiedicarea rezolvării lor. Așa că a propus o schemă care în ultimii doi ani a fost nefuncțională, după cum tot Cîmpeanu susține, și anume să le dea bani celor care fac naveta ca să-și poată plăti abonamentele pentru drumul spre și dinspre școala aflată în altă localitate decât cea în care ei au domiciliul.
„Prima propunere a Ministerului Educației a fost decontarea cheltuielilor, asigurarea gratuității de la bugetul de stat, prin anexă la bugetul de stat, prin consiliile județene. Înțeleg că nu este o variantă agreată de toate părțile și, drept urmare, obiectivul Ministerului Educației este astăzi acela de a regla, de a asigura transportul elevilor din localitatea de domiciliu în localitatea în care sunt școlarizați, fără niciun fel de alte explicații pe care elevul să fie nevoit să le dea. Deci învață într-o altă localitate, Ministerul Educației este interesat de a asigura transportul în localitatea în care învață, din bugetul Ministerului Educației. Nu avem puterea la Ministerul Educației să luăm decizii în această dezbatere pentru bugetele altor ministere”, a spus Sorin Cîmpeanu în timpul dezbaterii publice organizată de Ministerul Educației pe tema proiectului de ordonanță de urgență care ar majora alocația forfetară existentă deja din 2021.
Ex-ministrul a subliniat apoi că prevederile articolului 84 din Legea Educației, cel care asigură gratuitatea elevilor pe transport spre și dinspre școală, nu s-au aplicat „de mai mult de doi ani”, „pentru că articolul 84 care prevede gratuitatea transportului elevilor datează de mai mult de 2 ani”.
Întrebat de Edupedu.ro în timpul dezbaterii publice despre câți elevi este vorba, vizați de această măsură, fostul ministru spunea că sunt 130.000, iar impactul bugetar al măsurii ar fi de 60 de milioane de lei pentru acest an (2022).
- Amintim că ordonanța de urgență privind alocația “forfetară” pentru transportul elevilor a fost pusă în dezbatere publică după reacția reprezentanților elevilor și ai societății civile la decizia de eliminare a burselor rurale pentru liceeni (burse sociale pentru elevii de liceu care merg la școală în altă localitate). Decizia a fost luată fără transparență, nu fusese comunicată intenția sau vreo altă formă înainte de a fi aprobată prin ordin de ministru.
Dar „alocația forfetară” introdusă acum în discuție de fostul ministru nu este un lucru nou, ci unul deja vechi, nefuncțional. Concret, legea 226 din 2020 prevede transport gratuit pentru elevi, dar aceasta nu a fost pusă în aplicare. Anul trecut, Ministerul Educației punea în consultare un proiect de OUG care prevedea din nou decontul, nu gratuitatea, cu precizarea că banii pentru transport vor fi dați în avans, ceea ce nu s-a întâmplat. În iunie 2022, Sorin Cîmpeanu propune gratuitatea prin consiliile județene, deoarece „este singura soluţie”. Acum, demnitarul revine la decontare.
Cronologia transportului elevilor:
Pe 30 octombrie 2020, Klaus Iohannis promulga Legea 226/2020 care prevedea gratuitate la transport pentru toți elevii, ce modifică Legea Educației Naționale astfel:
La articolul 84, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
1. Articolul 84 (1) Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la servicii publice de transport local și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.
2. La articolul 84, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:
(1^1) În vederea asigurării gratuității prevăzute la alin. (1), decontarea cheltuielilor se face de la bugetul de stat, prin transfer, către unitățile administrativ-teritoriale.
(1^2) Gratuitatea este asigurată de către autoritățile administrației publice locale, prin subvenționarea operatorului de transport conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.
(1^3) Elevii au dreptul la decontarea cheltuielilor cu transportul de interes public desfășurat în alte condiții decât sub forma unui serviciu public. Decontarea se va realiza de către unitatea de învățământ.
Decontul, nu gratuitatea
Cu toate acestea, Ministerul Educației nu pune în aplicare Legea 226/2020 în sensul asigurării gratuității elevilor pe baza carnetului de note care atestă calitatea de elev, dar pune în consultare pe 3 martie 2021 un proiect de OUG care prevedea din nou decontul, nu gratuitatea.
Două zile mai târziu, pe 5 martie 2021, Ministerul Educației explica propunerile în privința transportului elevilor: „Ca element de noutate, acordarea sumelor de bani pentru transport se face în avans, cu decontare în luna următoare pentru elevii care fac naveta, respectiv elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”, se arată în justificare.
În aceeași zi, elevii de la Asociația Elevilor din Constanța au protestat în fața Ministerului Educației, unde Cimpeanu a avut o dispută verbală cu președinta AEC de la acea vreme, Sabina Spătariu, elevă în clasa a XII-a. Adresarea oficialului a fost: „Aloo! Domnișoară, legea nu poate fi aplicată, încă o dată îți spun, așa cum este scrisă acum. (…) Domnișoară, ai cumva pregătire juridică?”. Tot atunci, ministrul Educației spunea că propunerea lui va rezolva problema transportului elevilor: „Dacă decontăm nu o să rezolvăm problema? (…) Vom vedea viitorul cui va da dreptate. Vedem cine are dreptate”.
Redăm dialogul de la acel moment – 5 martie 2021:
„Sorin Cîmpeanu: Nu va mai avansa elevul banii, va avansa ministerul banii (…) Legea 226 este o lege promulgată. Dacă este promulgată, ea va produce efecte. Singurele modificări care se aduc legii 226 vor fi acestea pe care vi le-am spus.
Sabina Spătariu, președinte AEC: De ce nu se respectă legea așa cum este ea scrisă în momentul de față?
Sorin Cîmpeanu: Pentru că legea nu poate fi aplicată. (…) Aloo! Domnișoară, legea nu poate fi aplicată, încă o dată îți spun, așa cum este scrisă acum. Ea va putea fi aplicată după ce vom avea acea corecție introdusă prin ordonanță de urgență. Referitor la ceea ce spui, vizavi de problema transportatorilor, ordonanța prevede să existe autoritate care să monitorizeze respectarea tarifelor maximale. Asta nu poate să stea în sarcina Ministerului Educației, pentru că Ministerul Educației se ocupă de educația. Va fi preluată de către Ministerul Dezvoltării, prin ANRSC, adică Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice.
Sabina Spătariu: Problema e că nu se respectă tarife, problema e că sunt foarte mici, asta spun și operatori. Sunt foarte mici și elevii vor primi foarte puțin bani înapoi.
Sorin Cîmpeanu: Eu v-am spus ce-am avut să vă spun.
Sabina Spătariu: Și noi la fel. Deci noi susținem în continuare că ordonanța ar trebui retrasă de pe site și respectată legea 226, așa cum e ea.
Sorin Cîmpeanu: Eu vă recomand să susțineți interesele elevilor și nu ale operatorilor.
Sabina Spătariu: Acestea sunt interesele elevilor, nu am susținut niciodată interesul altcuiva.
Sorin Cîmpeanu: Îmi cer eu scuze dacă am înțeles greșit. Susțineți interesele elevilor, pentru că pe acelea le susține și Ministerul Educației. Restul sunt la alte ministere și nu am nimic împotrivă, sunt lucruri importante, dar din punct de vedere al Ministerului Educației…
Sabina Spătariu: O ultimă precizare: decontul nu va rezolva problema.
Sorin Cîmpeanu: Dacă decontăm banii și ajung banii la elevi, n-o să fie rezolvată problema?
Sabina Spătariu: Nu, pentru că nu o să fie pusă în aplicare legea care este acum în vigoare și care ar trebui pusă în aplicare, nu este nevoie de nicio ordonanță. Mi se pare că acum ați încercat cumva să trageți de nerespectarea legii.
Sorin Cîmpeanu: Domnișoară, ai cumva pregătire juridică?
Sabina Spătariu: Nu, doar că de 3-4 ani strict pe asta ne pregătim și cred că am fost la minister de vreo 20 de ori, adică de suficient de multe ori încât să stăm cot la cot cu funcționarii și să explicăm legislația. Adică noi monitorizăm transportul elevilor de la înființare
Sorin Cîmpeanu: Eu v-am înțeles argumentele dumneavoastră, am adus argumentele mele și vom vedea viitorul cui va da dreptate. Vedem cine are dreptate.”
Replicile pot fi văzute în video de mai jos:
Pe data de 16 iunie 2021, Cîmpeanu anunța de la Guvern că a fost adoptată Ordonanța de Urgență 20/2021 prin care era, conform lui, începutul rezolvării problemei transportului pentru elevi.
„Anul acesta, Ministerul Educației are în buget 100 de milioane de lei pentru decontul navetei. 100 de milioane de lei pentru 130.000 de beneficiari estimați, vreme de 34 de săptămâni – aceasta este durata cursurilor într-un an calendaristic, a rămas mai puțin, din păcate, – cu o valoare medie de 770 de lei per elev pentru cele 34 de săptămâni. Sunt trei elemente de noutate, sunt plusuri față de anii precedenți. Ştim că nu sunt îndeajuns, dar sunt plusuri. Primul element este acela al decontării la un nivel triplu, de la 10 lei la 30 de lei pe lună și elev, pentru primii trei kilometri, la care se adaugă un tarif de trei lei pe kilometru pentru următorii 47 de kilometri până la 50. Aceasta înseamnă, spre exemplu, 171 de lei – un abonament lunar pentru o distanță de 50 de kilometri.
A doua noutate este aceea că se decontează naveta și pentru distanțe care depășesc 50 de kilometri. Acest lucru nu s-a mai întâmplat în România până acum. Iar al treilea element de noutate – zic eu că este important – familia elevului nu mai este nevoită să avanseze sumele pentru transportul de la localitatea de domiciliu până la unitatea de învățământ în care este școlarizat. Și Ministerul Educației, prin inspectoratele școlare și școli, avansează aceste sume, care vor fi decontate pe bază de documente justificative la finalul lunii. Repet, nu pretindem că este soluția ideală, dar este modalitatea de a putea plăti măcar naveta elevilor. Până acum, vă spun, nu a fost plătită naveta elevilor, din cauza unor neclarități legislative la nivelul Legii 226/2020, care au făcut inaplicabilă decontarea navetei”, declara Cîmpeanu la acea vreme.
Elevii n-au primit banii în avans
Menționăm că măsura nu a funcționat. Ministrul Cîmpeanu spunea că elevii vor primi banii în avans, dar niciun elev nu a luat banii înainte, după cum chiar acesta a declarat in timpul dezbaterii publice pe proiectul de OUG actual, pe 22 septembrie: „Prima propunere a Ministerului Educației a fost decontarea cheltuielilor, asigurarea gratuității de la bugetul de stat, prin anexă la bugetul de stat, prin consiliile județene. Înțeleg că nu este o variantă agreată de toate părțile (…)”.
Pe 20 iunie 2022 – la mai bine de un an de la introducerea Ordonanței 50, Sorin Cîmpeanu a fost chemat la Parlament ca să înfrunte o moțiune simplă, depusă de USR – detalii aici
Iată ce reproșa textul moțiunii la capitolul transportul elevilor: „Nici în 2021, nici în 2022, transportul judeţean al elevilor către şcoală nu a fost și nu este gratuit, aşa cum prevede legea. OUG 50/2021, menită să „rezolve” transportul elevilor între localitatea de domiciliu și cea în care se află unitatea de învățământ, este un act bulversant, iar limitele de decont sunt departe de orice realitate – „nu mai mult de 30 de lei/lună pentru distanța de 3 kilometri”. Pentru 20 de zile de şcoală, înseamnă un leu şi cincizeci de bani dus-întors pe distanța minimă”, potrivit inițiatorilor, care mai scriu că „cineva să îi spună ministrului Cîmpeanu că nu pandemia i-a îndepărtat pe copii de școală, ci dezastrul din reglementarea transportului, așa cum semnalează nenumărate asociații de elevi care strigă din răsputeri la porțile închise ale ministerului”.
Replica lui Sorin Cîmpeanu, în Parlament: „Da, elevii trebuie să beneficieze de transport gratuit. V-aţi legat de o componentă a transportului, de navetă, de singura componentă gestionată de Ministerul Educaţiei – naveta elevilor.
Sunt de acord cu dumneavoastră că tarifele au fost stabilite la – să spunem complet regula – la 30 de lei pentru primii 3 kilometri, după care 3 lei pe următorii 47 de kilometri, până la 50, iar abonamentul care poate fi decontat pentru un elev este până la 171 de lei pe lună – 30 + 47 x 3. 171, şi nu doar 30. Aceste tarife au fost stabilite înainte de declanşarea crizei economice care a generat scumpirea carburanţilor. Ele trebuie să fie revizuite.
Revizuirea tarifelor pentru navetă, pentru transport local, pentru transport intra şi interjudeţean nu poate fi făcută corect de la centru, de Ministerul Educaţiei, ea trebuie să fie dependentă de consiliul judeţean care are relaţie contractuală directă cu operatorii de transport. Consiliile judeţene sunt singurele care pot deconta transportul, în aşa fel încât gratuitatea să fie asigurată. Aceasta este propunerea pe care v-o fac tuturor, dragi parlamentari – consiliile judeţene să primească de la bugetul de stat, din sume defalcate de TVA, prin Legea bugetului, având anexă specială în Legea bugetului, sumele necesare pentru decontarea transportului, astfel încât să fie asigurată gratuitatea. Este singura soluţie. Altfel, dacă plimbăm problema în continuare, între Parlament, Guvern, Ministerul Educaţiei, autorităţi locale, consilii judeţene, nu rezolvăm nimic. E nevoie de o decizie. Şi propunerea pe care am făcut-o este decontarea, prin consiliile judeţene, Legea bugetului de stat, din sume defalcate pe TVA. Mă rog, e mai complicat, dar…”.
Decizia de care era nevoie, clamată de Cîmpeanu, nu a mai venit niciodată. În schimb, problema transportului a rămas elevilor navetiști tot nerezolvată la începutul anului școlar actual 2022-2023. A trecut deja o lună de la debutul acestuia, iar elevii merg la școală pe banii lor, nu au gratuitate pe transportul din localitatea de domiciliul la cea în care este școala, iar Ministerul Educației a propus majorarea sumei forfetare, în condițiile în care oricum banii nu ajung la elevi pentru că bugetele respective depind de primării, de școli, de proceduri de decont și de abonamente. Elevii prezenți în dezbaterea publică a proiectului de OUG au explicat în mai multe feluri faptul că mulți nu pot să aibă abonament la o singură firmă, pentru că ar întârzia la școală sau ar trebui să plece foarte devreme, iar la venire nu ar mai ar mai avea cu ce să se întoarcă acasă, cursele unei singure firme de transport având un orar nepotrivit pentru durata pe care o petrece elevul la școală.
Concret, pe 14 septembrie 2022, Sorin Cîmpeanu anunță la Guvern o nouă ordonanță de urgență pentru rezolvarea problemei transportului, potrivit ex-ministrului.
„Asigurarea transportului din localitatea de domiciliu în localitatea în care sunt şcolarizaţi elevii se face prin decontarea acestor cheltuieli. Avem deja un proiect de ordonanţă de urgenţă, care sunt convins că va fi adoptat săptămâna viitoare în Guvern. Prin acest proiect de ordonanţă de urgenţă cresc semnificativ sumele acordate elevilor pentru transportul de la domiciliu la şcoală. Este vorba de un număr estimat de peste 130.000 de elevi care au nevoie de acest suport financiar: decontarea transportului de la domiciliu în localitatea în care învaţă. Este vorba de o schimbare a modului de calcul în felul următor: o alocaţie forfetară care porneşte de la o bază de 50 de lei pentru primii trei kilometri, peste care se adaugă cinci lei pentru fiecare kilometru. În acest fel, dacă veţi face calculul, veţi vedea că pentru 13 kilometri, spre exemplu, avem o alocaţie forfetară de 200 de lei per elev. Pentru 33 de kilometri, cei care sunt la distanţă mai mare, avem alocaţie forfetară de 300 de lei per elev. Până acum, suma maximă era 171 lei, suma maximă decontabilă”, a spus acesta.
De precizat este că proiectul ordonanței de urgență este pus în consultare pe 15 septembrie, la 10 zile după ce a început anul școlar 2022-2023.
Mai multe asociații de elevi și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali au criticat proiectul, (n. red. declarația a fost făcută înainte de a consulta documentul, nefiind în dezbatere publică până acum) pe motiv că prevede ”decontarea transportului parțial, nu gratuitate (…), condamnând astfel elevii cu o situaţie materială precară la abandon şcolar, după pierderile suferite deja de pandemie.” În plus, semnatarii cereau “ferm guvernanţilor să nu adopte proiectul de ordonanţă, având în vedere acţiunile efectuate de către reprezentanţii elevilor ce subliniază importanţa respectării Legii 226/2020 care asigură accesul gratuit la transport pentru elevi”.
Reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța au cerut consultare publică, iar aceasta are loc pe 22 septembrie. În cadrul consultării, Sorin Cîmpeanu a anunțat că este de acord cu dublarea alocației forfetare dacă aceasta nu acoperă abonamentul și cu dublarea sumelor alocate în funcție de distanță, așa cum a propus Consiliul Elevilor. – detalii aici
Mai multe organizații, printre care asociații ale elevilor, dar și Salvați Copiii și World Vision, au propus câteva amendamente în proiectul de ordonanță de urgență care modifică legea Educației Naționale în privința decontării transportului elevilor. Într-o luare de poziție comună, semnatarii lansează o serie de alternative de modificare a proiectului, inclusiv una potrivit căreia să se precizeze sursa finanțării, adică ministerul Dezvoltării, nu cel al Educației. O alta cere este să nu se condiționeze transportul elevilor de alocarea sumelor de la bugetul de stat.
2 comments
Acest fost ministru incapabil Tâmpeanu, pur și simplu si-a bătut joc de elevi, profesori, de sistem. Eleva aceea era de 2 ori mai bună ca ministru decât aceasta catastrofă….
Ok, dar nici actuala ministră nu e mai bună, în condițiile în care ea nu a dat NICIODATĂ un concurs pentru un post în sistemul de învățământ, nu a predat niciodată, nu are grade didactice, nu e titulară, nu a condus niciodată noci măcar o gradiniță!!
În liceul nostru sunt zeci de elevi navetiști care pur și simplu nu pot primi suma forfetară de transport!!! Sunt “pedepsți” că stau în cămin, și că trebuie să plece acasă vineri și să se întoarcă duminica, PE BANII LOR, FĂRĂ SA LE PUTEM DA SUME FORFETARE DE TRANSPORT!!!!!! Iar la parlamentari s-au mărit sumele forfetare la 1500 euro pe lună!!!, iar ei fac aceasta navetă vineri-duminica fără probleme…
Și uite cum vor abandona foarte mulți copii școala. Și modul cum i-a răspuns fostul ministru al învățământului acelei eleve, denotă lipsă de bun simț și gândire comunistă, de care nu vom scăpa prea curând. Am citit și alte articole, iar acolo scria că noul ministru al învățământului, care ar fi consiliera Statuii de la Cotroceni a declarat că va conduce ministerul pe legile făcute de Tâmpeanu și va impune implementarea lor cât mai repede. Halal învățământ!🤢🤮