Pe 25 septembrie 2024 este „Ziua Laptelui Școlar”, potrivit FAO – Organizația Națiunilor Unite pentru Hrană și Agricultură. Este un moment dedicat promovării alimentației sănătoase și accesului egal la educație pentru copiii din întreaga lume. Inițiativa a fost lansată în anul 2000 și de atunci, în fiecare an, zeci de țări organizează evenimente pentru a aduce în atenție programele de lapte în școli și impactul acestora.
La noi în țară, Programul pentru școli al României, cunoscut drept programul „Lapte și corn”, a devenit un simbol al sprijinului acordat elevilor, oferindu-le o alimentație sănătoasă și contribuind la prevenirea abandonului școlar.
Ziua Laptelui Școlar la nivel mondial a început să fie marcată în anul 2000 pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la programele de lapte în școli și este sărbătorită în fiecare an în ultima miercuri din septembrie. Organizația Națiunilor Unite pentru Hrană și Agricultură, FAO, este promotorul acestei inițiative și oferă informații despre toate aspectele legate de laptele în școli.
Programul, care a debutat la nivel național în 2002 și a fost integrat într-un cadru european în 2007, a fost recent extins pentru perioada 2023-2029. Obiectivul său principal este de a oferi elevilor din ciclul primar și gimnazial nu doar produse lactate, ci și măsuri educative menite să promoveze obiceiuri alimentare sănătoase. De asemenea, este și un sprijin pentru producătorii și procesatorii de lapte din România. Astfel, Programul pentru școli a devenit unul dintre cele mai cunoscute programe implementate la nivel național.
Importanța programului este una recunoscută la nivel european prin susținerea financiară pe care UE o alocă și o menține pentru Schema de Lapte Școlar. România a fost, în anul școlar 2022-2023 de când avem cele mai recente statistici, pe locul 5 în Europa la numărul de copii care au primit porțiile de lapte sau produse lactate, după Germania, Spania, Polonia și Suedia. Pe cicluri de învățământ au fost 234 de mii în grădinițe, 713 mii în învățământul primar și 594 de mii în cel gimnazial.
Potențialul României este însă unul uriaș pentru acest program numai dacă ne uităm în urmă cu 6 ani. În anul școlar 2017-2018, Programul de Lapte școlar însemna un consum de 42 de milioane de litri de lapte pe an, conform Comisiei Europene.
Parametrii „de bord” ai unui program de o asemenea amploare arată cât de mult poate susține educația în sine, oferind motive suplimentare de prezență la școală mai ales pentru copiii care au cea mai mare nevoie de susținere. Asta pe lângă nutriția sănătoasă pe care o asigură și sustenabilitatea lanțurilor economice de la nivel local și regional, cu efect de multiplicare în economie și societate. Poate nu știați, dar în anul școlar 2022-2023, potrivit Directoratului General pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală al Comisiei Europene, din cei 1,5 milioane de elevi participanți la Programul pentru școli al României, aproape 1,3 milioane au primit lapte școlar. Cu toate sincopele și neajunsurile sau întârzierile provocate de birocrația specifică derulării acestuia, au ajuns la elevi peste 13 milioane de litri de lapte, adică peste 65 de milioane de porții a câte 200 de ml fiecare.
De asemenea, au fost distribuite 1 milion de kilograme de brânză și caș și 2.3 milioane kg de iaurt, mai arată raportul tehnic citat.
Și toate aceste cantități au fost consumate în doar 24 de săptămâni din cele 36 câte a avut anul școlar respectiv, aceasta fiind perioada medie în care programul s-a derulat în școli propriu-zis, conform raportului țării noastre.
Sprijinul UE pentru distribuția de lapte și produse lactate a fost de 10.005.904 euro, iar finanțarea națională a fost de 7.664.130 euro. Asta în condițiile în care costul mediu pentru o porție de lapte distribuită a fost de 0,12 euro din fonduri UE și 0,09 euro din fonduri naționale – doar 21 de eurocenți/porție.
Au participat 17.928 de unități de învățământ cu personalitate juridică și structuri arondate, dintre care majoritatea au fost școli primare și gimnaziale.
Atașate programului de lapte școlar șunt și măsurile educative la care aproximativ 1.4 milioane de elevi au participat, iar dintre ei 1.2 milioane au asistat la lecții despre beneficiile unei diete sănătoase, potrivit raportărilor oficiale.
Cu siguranță profesorii și diriginții au nevoie de mai mult sprijin în derularea acestor măsuri educative, dacă ne uităm pe ceea ce fac și elevii din alte state europene în cadrul acestor componente finanțate ale programului Laptele școlar. Exemplele pot fi: sesiuni de degustare de produse, ateliere de gătit, grădinărit în grădina școlii, vizite la ferme, la fermieri sau la fabrici de produse lactate.
Toate aceste informații evidențiază impactul programului și implicarea școlilor, inspectoratelor, producătorilor și procesatorilor, distribuitorilor, autorităților locale și județene cât și a celor centrale și europene în susținerea educației alimentare sănătoase în școli.
Programul este organizat anual printr-o Hotărâre de Guvern emisă de Ministerul Agriculturii, prin care se stabilesc condițiile pentru licitații la nivel județean. În 2023, au fost modificate unele dintre condițiile de organizare a programului, prin introducerea unor noi criterii de atribuire a contractelor. De asemenea, a crescut numărul de zile de distribuție pentru lapte și produse lactate de la 3 la 5 zile/săptămână pentru fiecare preșcolar și elev din ciclurile primar și gimnazial. În 2024, Hotărârea de Guvern a fost dată mai devreme, tocmai pentru a permite autorităților locale – consiliile județene și consiliile locale – să organizeze procesul de achiziție mai repede.
Deși Programul pentru școli funcționează de mai bine de două decenii, autoritățile și comunitățile locale se confruntă anual cu provocări semnificative.
Într-o serie de conferințe regionale susținute de APRIL – Asociația Patronală Română din Industria Laptelui, și organizată de Edupedu.ro și Portant Public Affairs, în parteneriat cu inspectoratele școlare, autoritățile și reprezentanții sistemului de învățământ, ai școlilor au propus o serie de măsuri care ar putea rezolva multe dintre obstacolele cu care programul se confruntă și care de multe ori fie duc la blocarea porțiilor de lapte care ar trebui să ajungă la elevi, fie strică percepția părinților și a cadrelor didactice sau a elevilor despre program prin lipsa de predictibilitate și consistență a organizării.
- Propunerile inspectorilor, directorilor de școli și profesorilor pentru modernizarea programului Laptele Școlar: Este nevoie de oameni care să preia sarcinile legate de distribuire, depozitare tocmai pentru a lăsa spațiu profesorilor pentru educație, pentru actul didactic
- Este necesară apariția unui post în toate unitățile de învățământ, responsabil de toate programele sociale, spune inspectorul școlar general adjunct al ISJ Timiș, Cosmin Hogea
- Modernizarea Programului pentru școli al României, care are drept componentă principală laptele școlar. Luciana Antoci, ISJ Iași: Felul în care este gândit nu mai reflectă realitatea din școli
- Programul pentru școli al României trebuie îmbunătățit. Legislația să fie mult simplificată, să poată fi cu mai multă ușurință citită de către toată lumea, spune Ionel Moatăr – ISJ Caraș
- Atâta timp cât va exista acest „preț cel mai mic”, s-ar putea să nu avem și calitatea cea mai bună – Cornelia Micicoi, CJ Timiș
Deloc de neglijat, producătorii, procesatorii și distribuitorii sunt și ei afectați, iar mulți au renunțat în timp să se mai implice în program, lucru în defavoarea elevilor, comunităților locale și întregului ecosistem socio-economic.
- Rolul programului „Laptele școlar” trebuie clarificat, spune Dorin Cojocaru, președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui: În primul rând are rol educațional, are și impact social, dar și impact economic asupra fermierilor, pentru că e vorba de 6% din producția de lapte din România
- Profesorii vor să se implice, dar au nevoie de sprijin financiar, că nu e muncă voluntară, spune Dorin Cojocaru, președintele APRIL
- Propunerile de modernizare a programului „Laptele Școlar”
Alocarea pentru componenta de Lapte școlar în România, din partea Comisiei Europene, este, pentru anul școlar 2024-2025, de 11,3 milioane de euro. În Decizia de punere în aplicare nr. 845/2024 scrie că 11 state, printre care și România și-au notificat disponibilitatea de a folosi mai mult decât li s-a repartizat definitiv pentru lapte în școli.
În video de mai jos puteți vedea drumul laptelui, de la fermă până pe banca elevului, este un drum al responsabilității.
3 comments
Din ce in ce mai multe studii certifica faptul ca laptele nu este bun, mai ales cel ultra procesat de astazi. Ne miram peste 15 -20 ani de ce copiii sunt cum sunt din punct de vedere al sanatatii
Minciuni. Elevii din județul Călărași nu au mai beneficiat de programul laptele și cornul de la încheierea anului școlar 2019-2020. Acum au început să primească biscuiți și corn(care expiră în cca 24-48 ore de la primire). Nu au mai primit lapte din iunie 2020.
Frumos elogiu!
Mai puțin în județul Covasna.
Realitatea din teren bate ” rapoartele”. Din nou…