Rețeaua RO TSA și FEDRA însumând peste 100 de ONG-uri solicită Ministerului Educației și Senatului eliminarea articolului 68, alineatul 11 din proiectul legii educației, care prevede că „Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante”, într-o scrisoare deschisă și o petiție. „Elevii cu dizabilitate au dreptul să învețe în orice școală. Cu această lege pe masă, orice director de școală poate refuza părinții copiilor cu CES. Ne întoarcem în trecut, în anii în care nu vedeam elevii cu minți și abilități diverse în clasele școlilor de masă, în anii în care erau izolați și invizibili”, susțin ONG-urile.
- Amintim că proiectul de lege a învățământului preuniversitar a fost adoptat de Camera Deputaților și a ajuns în Senat. Legile educației vor trece prin Senat în doar 11 zile, cu vot final pe 22 mai, susțin doi parlamentari.
Care ar putea fi impactul?
„Părinții ajung iar pe drumuri! Articolul 68 alin. (11) coroborat cu art. 70 alin. (1) preconizează o situația absolut jenantă pentru părinții copiilor cu CES. Ei vor fi:
- Respinși și puși pe drumuri de către inspectorat,
- Poate fi trimis la o școală departe de zona de intervenție terapeutică și de casă”, conform petiției.
Rețeaua RO TSA și FEDRA a lansat petiția „Spune NU discriminării copiilor cu dizabilități și CES din Legea educației”, prin care cere eliminarea Art. 68 Aliniatul 11 din Legea educației naționale.
Redăm scrisoarea deschisă adresată Ministerului Educației și Senatului:
„Pentru respectarea dreptului fundamental la educaţie incluzivă al copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, pentru realizarea efectivă a acestuia în baza principiilor echității și egalității de șanse, drept garantat de art.32 din Constituţia României, dar și de art.23 și art.28 alin.(1) din Convenţia din 1989 cu privire la drepturile copilului și prin accesul la învațământ incluziv, reglementat expres de art.24 din Convenţia ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, Carta socială europeană și Carta drepturilor fundamentale a UE,
În numele comunității persoanelor cu autism și familiilor acestora,
Solicităm eliminarea din proiectul Legii învățământului preuniversitar a dispozițiilor art.68 alin. (11) care prevăd că Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursa umană și baza materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante.
Prevederile afectează grav dreptul copiilor cu CES în învățământul de masă, lăsând fără susținere principiile enunțate la art.67 din proiectul de lege privind garantarea dreptului la o educație incluzivă tuturor beneficiarilor primari ai educației.
Simpla invocare a lipsei resurselor umane și materiale corespunzătoare va constitui un temei suficient pentru justificarea refuzului înmatriculării elevilor cu CES în școlile de circumscripție și redirecționarea către școli foarte îndepărtate locuinței.
Consecința va fi impunerea unor obligații împovărătoare pentru copiii cu CES și familiile lor, obligații absolut incompatibile cu dreptul fundamental la educație și care vor crește semnificativ riscul de excluziune școlară, astfel cum este definit la art.67 alin.(3) din proiectul de lege.
O astfel de reglementare este în vădită contradicție cu toate celelalte prevederi și obligații menite a asigura integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă.
Învederăm în acest sens:
- art.67 alin.(1) și (8) (1) Statul garantează dreptul la o educație incluzivă de calitate tuturor beneficiarilor primari ai educației, respectând principiul incluziunii. (8) La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar, se realizează cel puțin o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, conform standardelor aprobate prin ordin al ministrului educației, în termen de un an școlar de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Camerele-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic sunt dotate corespunzător pentru desfășurarea activităților de consiliere, asistență psihopedagogică, sprijin educațional, logopedie și/sau alte terapii specifice.
- art.68 alin(8) Învăţământul special integrat se organizează în învăţământul de masă, prin cuprinderea fiecărui preşcolar şi elev cu CES în grupe, clase sau formaţiuni de studiu din învăţământul de masă.
- art. 70 alin.(2) și (3) (2) Serviciile de sprijin prevăzute la art. 69 sunt asigurate de către specialiștii din cadrul CJRAE/CMBRAE și din cadrul unităților de învățământ special, care reprezintă centre-resursă pentru educația specială din toate unitățile de învățământ. (3) În lipsa personalului necesar, directorul unității de învățământ, cu acordul consiliului de administrație, poate achiziționa serviciile necesare îndeplinirii obligațiilor legale, costurile fiind acoperite din finanțarea de bază potrivit dispozițiilor art. 139 alin. (2) lit. c).
Dispozițiile art.68 alin.(11) lipsesc de efecte juridice toate aceste prevederi și anulează toate progresele efectuate după modificarea Legii educației naționale nr.1/2011 prin Legea nr.6/2016 potrivit căreia Persoanele cu tulburări de învăţare sunt integrate în învăţământul de masă. (art.12 alin.(12).
În egală măsură, reprezintă o încălcare gravă a reglementărilor internaționale în materie.
Convenţia ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, ratificată prin Legea nr.221/2010, reprezintă principalul instrument juridic internaţional de luptă împotriva discriminării persoanelor cu dizabilităţi. Convenția reglementează expres obligația statelor semnatare de a asigura un sistem educațional incluziv la toate nivelurile, care să asigure persoanelor cu dizabilități dreptul la educație fără discriminare şi cu respectarea principiului egalităţii de şanse, precum și formarea profesioniştilor şi personalului care lucrează la toate nivelurile educaţionale.
De asemenea, Carta socială europeană prevede accesul efectiv și egal al copiilor și adulților cu handicap la educație și formare profesională în cadrul schemelor generale ori de câte ori este posibil sau, dacă nu este posibil, prin intermediul instituţiei specializate publice sau private (art.15).
Carta drepturilor fundamentale a UE include dizabilitatea printre motivele pe baza cărora este interzisă discriminarea, consacrând accesul la documente, protecția datelor și buna administrare printre drepturile fundamentale pe care le afirmă.
În Manualul de drept european privind drepturile copilului publicat de Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene și Consiliul Europei, 20151, se regăsesc numeroase repere privind incluziunea și nediscriminarea în raport de dizabilitate. Cele mai importante aspecte vizează:
- integrarea copiilor cu dizabilități în școlile de masă ar trebui să fie norma, iar instruirea în școlile speciale trebuie să fie excepția2. Statele nu beneficiază de o marjă largă de apreciere în ceea ce privește tipul de școală pentru persoanele cu dizabilități, acestea trebuind să fie școli de masă3
- regula generală ar trebui să fie integrarea copiilor cu dizabilități în școlile obișnuite și instituirea în aceste școli a unor măsuri adecvate pentru a răspunde nevoilor lor speciale, în timp ce școlile specializate ar trebui să reprezinte excepția. În plus, copiii care învață în școli speciale ce respectă articolul 17 alineatul (2) din CSE trebuie să beneficieze de suficientă instruire și formare, astfel încât numărul copiilor din școlile speciale care absolvă studiile să fie proporțional echivalent cu cel al copiilor din școlile obișnuite.
În speranța urmăririi unui deziderat de incluziune pentru orice persoană cu dizabilități din România, vă rugăm ca, în baza atribuțiilor legale, să formulați amendamentele necesare eliminării prevederilor mai sus-menționate.
1 https://www.echr.coe.int/Documents/Handbook_rights_child_RON.pdf
2 CEDS, Mental Disability Advocacy Center (MDAC)/Bulgaria, reclamația nr. 41/2007, 3 iunie 2008, punctul 35
3 CEDS, International Association Autism Europe (IAAE)/Franța, reclamația nr. 13/2002, 4 noiembrie 2003”.
Foto: © Mangpor2004 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.