Peste 100.000 de profesori vor fi instruiți în pedagogie digitală și vor face o resursă educațională deschisă, până în septembrie 2025. Cele 19 programe de formare aprobate de Ministerul Educației

12.660 de vizualizări
Peste 100.000 de profesori vor fi instruiți în pedagogie digitală și vor face o resursă educațională deschisă, până în septembrie 2025, în cele 19 programe de formare admise pentru finanțare organizate de universități de stat și private și ONG-uri, anunțate de Ministerul Educației

Informații despre apelul „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”:

  • Alocarea financiară a apelului de proiecte este de 80 milioane euro, fără TVA, valoare eligibilă din PNRR.
  • Apelul de proiecte constă într-un program de formare a profesorilor de la predare, evaluare, comunicarea cu părinții și până la crearea și schimbul de conținut și resurse digitale, care are două obiective: formarea a 100.000 de profesori din învățământul preuniversitar de stat și publicarea a 50.000 de materiale educaționale deschise create de 50% dintre cadrele didactice formate.
  • Valoarea unui proiect este de minim 2,4 milioane euro și ar trebui să formeze cel puțin 3.000 de profesori. 
  • Prioritară este formarea profesorilor de la nivelul gimnazial și liceal, precum și pe cele din mediul rural și din zonele defavorizate și Ministerul Educației a publicat o lista a localităților dezavantajate la Anexe.

Toți cei 100.000 de profesori care vor fi formați în pedagogie digitală trebuie să elaboreze o resursă educațională deschisă de tip RED, potrivit Ministerului Educației, care răspunde la cele mai frecvente întrebări privind scrierea cererilor de finanțare din apelul PNRR „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”.

Formarea cu 84 de ore de curs/practică și materialele trebuie să fie gata până în septembrie 2025.

LISTA finală a proiectelor admise la finanțare în apelul „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”
Cum se vor  desfășura programele de formare pentru profesori. Activități:

a)  „Evaluarea preliminară a competențelor digitale ale cadrelor didactice, prin instrumente specifice în vederea elaborării unei analize de nevoi a programului de dezvoltare profesională continuă, prin raportare la competențele digitale definite în DigCompEdu și încadrarea acestora pe niveluri de formare (ex.: nivel de bază/mediu);

b)  Elaborarea documentației unui program de dezvoltare profesională continuă pentru domeniul tematic Pedagogie digitală, în vederea acreditării, în acord cu categoria și cu nivelul de competență al grupului țintă vizat;

c)  Acreditarea programului de dezvoltare profesională continuă în domeniul tematic Pedagogie digitală, destinat personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar;

d)  Implementarea programelor pentru dezvoltare profesională continuă în domeniul tematic Pedagogie digitală, destinat personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar, acreditate;

e) Sprijinirea metodologică a cursanților prin activități de mentorat, coaching, shadowing, formare la locul de muncă, pentru aplicarea, în procesul didactic, a competențelor dezvoltate după finalizarea cursului, inclusiv prin facilitarea unor comunități de învățare;

f)  Sprijin în elaborarea materialelor educaționale deschise și publicarea pe o platformă care să servească drept modele de bune practici;

g)  Monitorizarea eficienței participării la cursul de formare prin observarea practicilor de utilizare a competențelor digitale în procesul didactic;

h)  Monitorizarea, evaluarea și raportarea calității programelor de formare;

i)  Certificarea competențelor dobândite în cadrul programului de formare”. 

Ce anume vor învăța profesorii / Teme generale ale programului de formare

„Programul de formare a competențelor în Pedagogie digitală trebuie să obțină acreditarea ME și să aibă o durată de minimum 84 de ore, acoperind competențele referitoare la toate cele 6 domenii, activități teoretice – 36 de ore și activități practice – 48 de ore. 

Cel puțin 40 ore se vor desfășura în format fizic sau sincron. Beneficiarul finanțării își poate alege, în funcție de nevoile grupului țintă, subteme subsecvente fiecărei dintre cele 6 tematici de mai jos, putând, de asemenea, să adauge și altele, însă este obligatoriu ca 

Trebuie să acopere toate cele 6 tematici aferente celor 6 categorii de competențe:

I. Rolul competențelor digitale ale cadrelor didactice (DigCompEdu 1)
– Noi competențe ale profesorului – cadrul DigCompEdu,

– Cursuri online și platforme pentru dezvoltare profesională continuă,

– Dezvoltare instituțională. Comunicare organizațională și colaborare profesională,

– Aspecte etice, limite și provocări ale utilizării tehnologiilor digitale în educație,

– Aspecte legate de siguranța și protecția datelor;

II. Resurse educaționale digitale (DigCompEdu 2)

– Resurse și practici educaționale deschise,

– Biblioteci cu resurse educaționale digitale, 

– Crearea resurselor digitale,

– Reutilizarea resurselor educaționale,

– Utilizarea responsabilă a resurselor digitale;

III. Predare, învățare și evaluare cu tehnologii digitale (DigCompEdu 3 și 4)

– Integrarea instrumentelor online și resurselor în format digital în activități didactice,
– Predarea cu tehnologii digitale. Suporturi vizuale. Predarea „interactivă”, predarea la distanță,

– Învățarea cu tehnologii digitale. Învățare prin colaborare. Învățare autoreglată,
– Evaluarea cu tehnologii digitale. Learning analytics. Feedback și planificare,
– Comunicarea și colaborarea online, prin utilizarea platformelor și instrumentelor de comunicare digitale;

IV. Tehnologii digitale în educație – privire de ansamblu (DigCompEdu 6)

– Introducere în instrumentele și tehnologiile digitale de bază pentru educație,
– Rolul tehnologiilor în parcursul profesional, social, cultural și în viața personală,
– Competența digitală a elevilor – domeniu de competențe-cheie. Reușita școlară și reușita profesională,

– Competențele digitale – cadrul DigComp,

– Dezvoltarea competențelor digitale prin întregul curriculum,

– Cetățenia digitală – alfabetizare digitală, gândire critică, responsabilitate;

V. Potențialul tehnologiilor pentru învățare activă (DigCompEdu 5)

– Abordări/orientări didactice actuale. Implicarea activă a elevilor. Rolul tehnologiilor în susținerea atenției, motivației și în dezvoltarea gândirii, imaginației,
– Modele de clase/grupe și maniere de lucru,
– Exemple de activități de învățare în sistem blended-learning,
– Accesibilitate și incluziune. Diferențiere și personalizare,
– Monitorizarea progresului elevilor prin intermediul instrumentelor/datelor digitale;

VI. Pedagogia digitală și provocările viitorului apropiat (DigCompEdu 1 și 6)

– Noi tipuri de parcursuri de învățare (clasa inversată, blended learning, mixed reality/AR/VR).

– Proiectare curriculară pentru educația digitală

– Inteligența artificială și schimbări în curriculum

– Experiențe didactice noi și practici reflexive

– Competențe pedagogice și roluri ale profesorului într-o societate digitalizată

– Gestionarea resurselor de învățare online”, conform Ghidului solicitantului.


4 comments
  1. Tre sa invete si profii sa deschida un excel. Ca ii fac de ras elevii.
    In privat, inveti singur. La stat, iti trebuie moasa si dadaca.

    1. Care elevi, ăia care au crescut strict în Android și MacOS și nu deosebesc Chrome de Google? Cei care nu folosesc diacritice (ca tine) sau scriu cu emoji în loc de litere?

      Du-te de te culcă, ești precum numele pe care l-ai folosit.

  2. Zeci de miliarde de euro tocate degeaba.

    Dar bani de digitalizare reală (platforma digitală de administrare școală+catalog electronic), Ministrul nu are.
    Că din astea nu prea sunt comisioane pt formatori politruci (directori, inspectori, directori din minister, etc)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea muncii cadrului didactic

Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice

Un învățător a cărui identitate am ales să o protejăm, cu o activitate la catedră de peste 20 de ani, a explicat pentru Edupedu.ro ce sarcini are de îndeplinit un…
Vezi articolul

LISTĂ Salariile de bază ale cadrelor didactice, de la învățământul preșcolar, școala primară, gimnaziu și până la liceu în 22 de țări europene – raport OECD. Variații considerabile între țările din Est și Vest

Un profesor din Uniunea Europeană, exceptând România și alte câteva țări, câștigă în medie, anual, un salariu de bază echivalând cu 32.000 de dolari dacă se află la început de…
Vezi articolul
Birocratizarea învățământului

Educația dosarului cu șină sau de ce unele inspectoratele școlare expun profesorii la COVID-19 cu trei săptămâni înainte de examenul de titularizare. Birocratizarea învățământului revine în forță

Înscrierile pentru Titularizarea în învățământ, considerat concursul de angajare în sistemul de educație de la noi, sunt programate în perioada 9-16 iulie și, potrivit medotologiei aprobate, acestea pot să se…
Vezi articolul