Pericol de blocare a contractelor de achiziție și de pierdere a unor fonduri europene nerambursabile din PNRR în Educație – motiv pentru care Guvernul dă OUG pentru schimbarea contractelor

132 de vizualizări
Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Achizițiile derulate prin proiectele PNRR pentru Educație se lovesc de o serie de probleme de livrări generate de factori externi, precum transportul maritim internațional, iar acesta este unul dintre motivele pentru care, în ședința de guvern de joi, se află o ordonanță de urgență care să permită prelungirea contractelor de achiziții și a acordurilor-cadru, cu respectarea prevederilor legale privind achizițiile publice.

Potrivit proiectului de OUG referitor la măsuri pentru gestionarea fondurilor prin PNRR, se urmărește „prelungirea contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, ca urmare a prelungirii duratei contractelor de finanțare aferente, în conformitate cu termenele stabilite în cuprinsul acestora.”

El prevede ca:

  • În cazul contractelor de acest fel, autoritatea contractantă să realizeze o analiză cu privire la modificarea contractelor respective, conform necesităților
  • Autoritatea contractantă să verifice dacă eventualele modificări respectă Legislația privind achizițiile publice și sectoriale
  • În baza unei note justificative, părțile contractante să încheie acte adiționale de prelungire a duratei contractelor de achiziție, cu îndeplinirea unei serii de condiții

Potrivit proiectului, această OUG „nu se aplică contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru a căror atribuire s-a realizat exclusiv în baza punctajului obținut pentru factorul de evaluare “durata de furnizare/prestare/execuție””. Ea se aplică contractelor de achiziție publică/sectorială/acordurilor-cadru încheiate după data intrării sale în vigoare și, corespunzător, în cazul modificării contractelor în derulare la momentul intrării în vigoare.

Proiectul de OUG, integral:

Potrivit Notei de fundamentare (vezi documentul integral), situația achizițiilor din Educație, cu bani din fonduri PNRR, este unul dintre motivele introducerii acestei OUG. Între altele, nota de fundamentare arată că:

  • „la nivelul achizițiilor derulate în Cadrul Componentei 15 – Educație, I9. Asigurarea echipamentelor și a resurselor tehnologice digitale pentru unitățile de învățământ, I11. Asigurarea dotărilor pentru sălile de clasă preuniversitare și laboratoarele/atelierele școlare, atât furnizorii, cât și producătorii ce asigură aprovizionarea pentru anumite bunuri ce fac obiectul acestor contracte întâmpină probleme de livrare majore, generate de dificultățile înregistrate în transportul maritim internațional, transport afectat în mod direct de situația militară din Orientul Mijlociu, situație ce duce la modificarea rutelor maritime din Marea Roșie.”
  • „Totodată, volumul mare al comenzilor înregistrate în această perioadă, ca urmare a numeroaselor solicitări sau proceduri de achiziții derulate în cadrul PNRR – Componenta 15: Educație, necesită aprovizionarea continuă a producătorilor interni de mobilier sau materiale didactice cu cantități mari de materii prime, fiind subliniat faptul că aprovizionarea este afectată în mod direct de aceleași perturbări majore înregistrate în transportul maritim, iar termenele de livrare comunicate de producători sunt între 6-9 luni de la data curentă, respectiv peste data inițială stabilită în contracte, cea de 2-3 luni.”

Documentul arată că aceste evenimente „nu au putut fi prevăzute în mod firesc la data la care au fost demarate procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică/sectorială, proceduri care au preluat datele limită stabilite prin contractele de finanțare”. De aceea, potrivit notei de fundamentare, „se impune reglementarea unor prevederi legale pentru soluționarea situației identificate, în sensul analizării prelungirii duratei contractelor de achiziții/acordurilor-cadru (…)”.

Nota invocă riscul rezilierii contractelor de finanțare, „din cauza imposibilității beneficiarilor de a asigura ducerea la îndeplinire a acestor contracte de achiziție publică/contracte sectoriale/acorduri –cadru”.. „În lipsa unor măsuri imediate se poate ajunge la blocarea contractelor de achiziție într-un stadiu intermediar care nu permite atingerea obiectivelor din proiect, generând pierderea fondurilor europene nerambursabile angajate prin contractul/ordinul/decizia de finanțare, mai arată documentul”.

Pentru toate zonele acoperite de proiectul de OUG, nu doar pentru educație, nota de fundamentare arată că „siituația actuală poate genera aplicarea de sancțiuni, care constau în suspendarea definitivă a sumelor acordate de Comisia Europeană în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii parțiale a obiectivelor PNRR, sume care vor fi deduse din bugetul Planului, impact financiar care poate fi cuprins între 22-264 milioane euro pentru componenta nerambursabilă și între 35-426 milioane euro pentru componenta de împrumut”.

Photo 50804597 © Rawpixelimages | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții și orice alți tineri cu vârsta până în 25 de ani se pot înscrie la Campionatul Național de Securitate Cibernetică 2024, până pe 7 martie. Primii clasați vor fi aleși pentru un stagiu de pregătire în domeniu, înainte de etapa europeană

Studenții, elevii și orice alți tineri cu vârsta până în 25 de ani se pot înscrie la Campionatul Național de Securitate Cibernetică (RoCSC) 2024 până pe 7 martie, anunță Directoratul…
Vezi articolul

Ministrul Educației: Avem colegi profesori, din păcate, care au fost departe de programa pe care ar fi trebuit să o respecte în interesul elevilor / La matematică, avem nevoie de o abordare mai practică și mai puțin abstractă

„Este îngrijorător, de exemplu, faptul că 15% dintre elevi nu au reușit să facă 10+10:10. (…)  Chiar mă întreb cum acei profesori nu au observat în clasa a V-a, în…
Vezi articolul