Performanța în educație, alături de sănătate și incluziune, pune frână calității vieții și bunăstării sociale din România – studiul Indicele de Progres Social 2021 / Locul 73 la nivel internațional, pentru Acces la educație de bază

1.263 de vizualizări
Principalii indicatori pentru Educația din România
Foto: World Vision România
Accesul la educație este domeniul cu cele mai numeroase slăbiciuni pentru care este “depunctată” România în cea mai recentă analiză privind calitatea vieții și bunăstarea socială în țările lumii, studiu prezentat luni de Deloitte. Acesta arată că, deși România a urcat o poziție, ajungând pe locul 44 într-un clasament global, țara rămâne pe ultimul loc în rândul statelor membre UE, după cele două criterii. Analiza internațională realizează și prezentări pentru fiecare țară în parte, iar în cazul României capitolul privind “accesul la cunoștințe de bază”, anume la educație, înregistrează cel mai mare număr de neajunsuri, comparativ cu țări aflate într-o situație economică similară cu a țării noastre – situație similară cu cea semnalată anul trecut.

Studiul Indicele de Progres Social 2021, privind calitatea vieții și bunăstarea socială în lume, a fost realizat de organizația nonprofit Social Progress Imperative cu sprijinul Deloitte. România înregistrează, în ultima ediție a acestui indice, 78,41 din totalul de 100 de puncte. Punctajul o plasează pe locul 44 din totalul de 168 de țări luate în calcul, cu un loc mai sus față de anul precedent, dar nu o ajută să urce de pe ultimul loc la nivelul Uniunii Europene. România se plasează astfel în cea de-a treia categorie de țări din clasament (dintr-un total de șase), după Argentina, Ungaria și Bulgaria, după cum precizează un comunicat Deloitte.

Dintre aceste trei categorii, România stă cel mai bine la capitolul nevoi de bază (locul 41 la nivel internațional), urmat de capitolul oportunități (locul 45).

Pe ultimul loc (locul 50 la nivel global) este categoria Bunăstare. Iar aceasta este “înroșită” în special de două domenii – Acces la cunoștințe de bază, adică educația; respectiv Sănătate și Bunăstare.

O problemă de educație

Accesul la educația de bază este una dintre coordonatele cu cel mai slab punctaj dintre toate cele înregistrate de România. Astfel, dacă la capitolul incluziune România apare pe locul 85 la nivel global (cel mai slab pentru țara noastră), iar la sănătate și bunăstare – pe locul 81, la coordonata acces la educație de bază România ocupă locul 73 la nivel internațional – rezultat în continuare slab, dar peste cel de anul trecut, când România se clasa pe locul 80 la nivel internațional.

  • Cele mai bune scoruri pentru România sunt cele înregistrate la comunicații și informații (locul 35), siguranța personală (38), drepturi personale (41). Tot “în top” apare și accesul la educație avansată (locul 43 în lume), ce ia în calcul aspecte precum libertatea academică, ponderea femeilor cu studii avansate, numărul de ani de învățământ superior.

Pentru a calcula scorul unei țări, Indicele de Progres Social compară rezultatele unei țări cu alte 15 țări care înregistrează o valoare similară a PIB/cap de locuitor. Pe “harta” rezultatelor unei țări sunt marcate, apoi, cu portocaliu domeniile unde țara are performanțe mai slabe decât cele cu care a fost comparată, cu albastru – unde țara are performanțe mai bune, respectiv galben – unde țara are rezultate “medii”. 

La capitolul Acces la cunoștințe de bază (educație), România înregistrează o “bulină” portocalie, înregistrând rezultate sub media grupului de referință la 3 din cinci domenii și rezultate medii la două domenii.

Punctajele pentru Acces la educație de bază – Indicele de Progres Social 2021

Astfel, România are rezultate sub medie la:

  • Accesul egal la educație de calitate (locul 107 în lume)
  • Înscriere în școala primară (locul 113)
  • Egalitate de gen în rezultatele învățământului secundar (locul 69)

România are rezultate “medii”, raportat la grupul de referință, pentru coordonatele:

  • Femei lipsite de educație (locul 43)
  • Rezultatele învățământului secundar (locul 37).

La Capitolul Acces la educație avansată (locul 43 global), România are rezultate medii la coordonatele Documente citabile, libertate academică, femei cu educație avansată, Universități de calitate. La același capitol, înregistrează rezultate sub medie la capitolul Numărul anilor așteptați pentru învățământ terțiar.

Punctajele pentru Acces la educație avansată – Indicele de Progres Social 2021

România nu înregistrează nicio “bulină” albastră pe harta rezultatelor sale, adică nu are rezultate peste medie, raportat la grupul de referință, pentru nicio coordonată. Este “complet galbenă”, în sensul că înregistrează rezultate medii, la capitolele Nutriție și Îngrijire medicală de bază, Siguranță personală, Drepturi personale, Libertate personală și de alegere.

Ce spune Indicele de Progres Social 2021 despre rezultatele altor țări

Norvegia se menține în poziția de lider, înregistrând un scor de 92,63. În top mai sunt Finlanda și Danemarca.

  • Pe ultimele locuri în clasament se află Ciad, Republica Centrafricană și Sudanul de Sud.
  • Dintre țările Europei Centrale și de Est, Estonia este cel mai bine poziționată (locul 21), urmată de Cehia (22) și Slovenia (26).
  • În perioada 2011-2021, 147 dintre țările analizate (86%) au cunoscut o îmbunătățire cu cel puțin un punct a calității vieții și bunăstării sociale.
Citește și:
GRAFIC Lipsa Educației degradează calitatea vieții în România. Față de 2011 indicele pentru acces la Educație de calitate s-a redus la jumătate. În lume suntem pe locul 80 la învățătură, arată Indicele de Progres Social – Deloitte


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

HARTĂ Informatica în școlile din România – concentrată în clasele superioare și axată pe teme care-și pierd din relevanța educațională, pe când în alte țări se extinde în școala primară și dă importanță temelor actuale: relația om-tehnologie, interfețe, siguranță – raport Eurydice

România predă intens informatica în gimnaziu și liceu, iar pentru ultimii ani de școală se înscrie în rândul țărilor cu cele mai multe ore de predare a acestei materii, însă…
Vezi articolul

VIDEO Malta a făcut în mai puțin de un an o platformă online cu lecții “la cerere” pentru toate materiile și toți anii de studiu – Proiectul Teleskola / România așteaptă de zece ani o bibliotecă virtuală similară

Ministerul Educației din Malta a decis, la începutul anului școlar 2020-2021, în plină pandemie, să realizeze o bancă de lecții înregistrate, așa încât materia să fie accesibilă online pentru toți…
Vezi articolul

Studiu: 1 din 10 elevi de liceu din România declară că se confruntă des cu lipsa mâncării suficiente / O treime dintre elevii de la Pedagogic apreciază drept prea mari cheltuielile cu școala / OCDE: Problema nesiguranței alimentare este asociată unor rezultate mai slabe la școală

Datele semnalate recent de un raport bazat pe testările internaționale PISA 2022, referitor la faptul că un număr considerabil de elevi români se confruntă periodic cu lipsa mâncării, sunt confirmate…
Vezi articolul

Studiu amplu în Anglia, unde școlile au rămas deschise: Rata de infectare cu noul coronavirus în rândul elevilor și profesorilor oglindește situația din comunitatea largă, e mai scăzută la copiii mai mici

Ratele de infectare cu noul coronavirus, în rândul elevilor și profesorilor, înregistrate în școlile din Anglia sunt similare și le reflectă pe cele înregistrate în comunitatea extinsă, arată unul dintre…
Vezi articolul