Pentru prima dată, în București, în ultimii 10 ani, mai mulți elevi optează pentru profilul pedagogic de la Colegiul „Elena Cuza” decât pentru arte la Liceul „Tonitza” / Un posibil efect major al grevei profesorilor, care a dus la creșterea semnificativă a salariilor și la vizibilitatea profesiei – analiză

30.999 de vizualizări
Foto: colaj Edupedu.ro/Inquam Photos / Simion Sebastian Tataru
În mod surprinzător, Colegiul Național Elena Cuza, liceu pedagogic prin excelență, este în acest an școlar primul în preferințele elevilor de clasa a VIII-a din București, care aleg filiera vocațională, potrivit studiului CMBRAE privind opțiunile școlare și profesionale ale acestora. Este primul an din ultimii 10, pentru care am găsit date comparabile, când acest profil vocațional pedagogic întrece ca număr de opțiuni Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” în rapoartele Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională.

În fiecare an CMBRAE aplică un chestionat pe o mare parte din cohorta de elevi de clasa a VIII-a, pentru a determina orientarea școlară a acestora și intențiile pe care le au în privința parcursului lor viitor. Pe scurt, îi întreabă spre ce licee merg, cu cine s-au consultat pentru decizia luată, dacă sunt sau nu hotărâți. Studiul se realizează de regulă în primele două-trei luni din anul școlar – iar rezultatele sunt publicate la finalul cursurilor. Pentru studiul de față, perioada de culegere a datelor din teren a fost octombrie-noiembrie 2023 pe 76,58% dintre elevii de clasa a VIII-a din Capitală: din 16.235 elevi înscrişi în clasele a VIII-a la nivelul reţelei şcolare din municipiul Bucureşti, au fost introduşi in platforma în scopul testării un număr de 12.433 elevi.

În context, în perioada 22 mai – 12 iunie 2023 a fost grevă generală în sistemul de educație, iar peste 100 de mii de cadre didactice au participat la proteste. Au fost trei mitinguri de amploare în Capitală, unul dintre ele depășind 20.000 de participanți, potrivit estimărilor de la acel moment. Rezultatul celor trei săptămâni de grevă a înseamnat cea mai mare creștere salarială obținută de vreun sector de activitate public, în România, în ultimii 30 de ani, în urma vreunui protest de muncă. Salariul debutantului, chiar dacă nu a fost crescut la nivelul promis de politicieni și guvernanți, a avut o creștere de la 2.300 de lei pe lună net, cât era în mai 2023, la 3.700 de lei pe lună net în iunie 2024, doar ca efect al grevei, fără nicio politică publică care să ducă la acest nivel. Prin grevă, profesorii au fost văzuți, remarcați, susținuți de majoritatea populației și vizibilitatea revendicărilor lor, problemelor pe care le aveau și pentru care cereau rezolvare autorităților au fost reflectate în toate dezbaterile de la momentul respectiv, fie ele pe rețelele de socializare sau în mass-media.

În octombrie-noiembrie 2023, la 4 luni de la momentul grevei, elevii din București care vor să urmeze o filieră vocațională au spus că aleg un profi pedagogic, nu unul de arte, așa cum se întâmpla în toți anii trecuți analizați.

Astfel, la filiera vocațională, Colegiul Național „Elena Cuza” atrage cele mai multe opțiuni, concluzionează raportul – 243, la mare distanță de Liceul de Arte „Nicolae Tonitza”, cu 169 de opțiuni.

Dintre cei peste 12.433 elevi care au participat la studiu și au răspuns chestionarelor aplicate în școli, 7,75 % aleg o filieră vocațională.

În capturile de mai jos, se poate vedea cum opțiunile majorității elevilor care alegeau filiera vocațională erau clar pentru Liceul de Arte.

Opțiunile elevilor în 2013 – raport CMBRAE

Opțiunile elevilor în 2016 – raport CMBRAE

Opțiunile elevilor în 2018 – raport CMBRAE

Opțiunile elevilor în 2020 – raport CMBRAE

Opțiunile elevilor în 2021 – raport CMBRAE

Opțiunile elevilor în 2023 – raport CMBRAE

Citește și:
Mircea Miclea: Aș merge pe 1.000 de euro pentru un salariu de debutant. Atunci am putea să învingem inerția socială care te face să nu intri în sistemul de educație. Problema este alocarea de resurse pentru educație în general, nu numai pentru salarizare
Aproape 7.000 de profesori necalificați, în școlile din România, susține un lider sindical. Purcaru, FSLI: Avem nevoie de tineri performanți, iar în ultimii ani au venit foarte puțini. În primii 5 ani peste 50% din nou-veniți au părăsit sistemul de educație

Foto: © Yanlev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Mare dreptate ai Luci, tot ce ai spus se face cu acordul directorilor și al părinților.
    Sunt directori care sună profesorii acasă sau ii închid în birouri și le spun ce note să pună, să anuleze anumite note/medii după bunul plac.
    Din păcate mulți directori sunt nulități care au un tupeu fantastic.
    Frecvent auzim sunt x, părintele lui y, lucrez sau am z funcție, să aveți grijă de copilul meu ( adică aveți grijă ce note ii puneți).
    Cred că cel mai bine ar fi ca la sfârșitul modelor să se dea un test standard pe țară, de cultură generală din toate materiile și așa se adună 5 note și se face media. Bine asistați de alte cadre didactice și la fel și corectarea.

  2. macar de ar reveni liceele pedagogice (cele care au scăpat de desființare) la rigoarea de odinioară …in ultimii ani,intrau elevi slabi și tot așa ieșeau …

  3. Nu este greu sa fii educator dacă nu îți pasă și nu vrei sa făcu treaba cum trebuie:le dai zece,spui de bine despre toată lumea,din când în când dai și un rand de note de 3 sau 4 ca să știe cine e șeful, nu pui absențe, ii lași sa facă ce vrea(sa plece când vor,sa vina când vor,sa stea pe telefoane,sa fumeze,sa mance la oră etc) mai tragi și tu chiulul și vei fi apreciat și îți vei lua și salariul.Problema apare când faci evaluări corecte,când nu ii lași sa doarmă la ora,când te duci zilnic la ore.Atunci vei fi un educator groaznic dar generațiile astea se duc.Nu vor mai fi oameni care sa le impună reguli sau sa vrea sa facă ora, oră.E vremea nulităților,a educatorilor tatuați, cu îmbrăcăminte sassy de nu știi dacă vine la școală sau la altceva,a nepasatorilor care vor bani nemunciți și fără nicio responsabilitate,a celor care vor face sa se renunțe la examenul de Titularizare pentru ca nu va mai lua nimeni peste 5.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Foto: © Kantver - Dreamstime.com

Director de școală, despre corectarea digitalizată de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024: Dacă un evaluator dă zero puncte și un evaluator dă cinci puncte, cred că trebuie îmbunătățită aplicația

Iulius Timar, director Colegiul Național Onisifor, a declarat pentru Antena 3 CNN, în legătură cu evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, că aplicația trebuie îmbunătățită:…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Greșeală descoperită de un profesor în corectura digitalizată a grilelor de la simularea Evaluării Naționale 2024: Elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de platformă, care a făcut media notelor / Mihaela Popa: Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană

Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către…
Vezi articolul

Prăpastie între realitatea elevilor și laudele oficialităților la Olimpiada Națională de Limba Engleză, organizată la Pitești. Elev: cazare mizeră, mâncare rece, sutele de elevi din clasele VII – XI nu vor mai dori să participe la așa ceva de teamă / Inspectoratul Școlar Argeș: “Am scris o poveste fără pereche”

Între 17 și 21 aprilie, orașul Pitești a fost gazda Olimpiadei Naționale de Limba engleză. După ce EduPedu.ro a scris ieri despre condițiile de cazare din căminele de la Craiova…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor critică autoritățile pentru lipsa transportului gratuit pentru elevi din 19 județe: Elevii se află într-o situație dificilă și derutantă, mai ales dacă provin din medii defavorizate și nu își permit abonamentele de transport

Consiliul Național al Elevilor (CNE) critică autoritățile pentru că elevi din 19 județe nu mai primesc abonamente gratuite de transport pentru a ajunge la școală: “Elevii se află într-o situație…
Vezi articolul