Patru directori de școală din România din Ditrău (jud. Harghita), Curcani (jud. Călărași), Popricani (jud. Iași) și Iași, care au avut rezultate excepționale precum reducerea abandonului școlar sau a analfabetismului funcțional în școlile pe care le conduc au fost premiați la Gala Premiilor pentru Directorii Anului 2022, organizată de Asociația pentru Valori în Educație (AVE). Directorul Anului 2022 a fost desemnată Cristina Hadâmbu, director la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” din Ditrău (jud. Harghita).
- S-au înscris la competiție 270 de directori de școli care au povestit despre transformările pe care le-au făcut în școlile pe care le conduc.
Patru directori de școală din România, dintre care doi din județul Iași au fost premiați pentru că au contribuit la reducerea abandonului școlar sau a analfabetismului funcțional, în școlile pe care le conduc.
Cristina Hadâmbu, directorul Liceului Tehnologic „Puskás Tivadar” din Ditrău (Jud. Harghita), a primit premiu pentru Directorul Anului 2022 pentru că a reușit să aducă la școală elevii, să îi ajute să nu renunțe la cursuri, și să îi trimită la stagii de practică la companii din Portugalia, Polonia sau Spania.
Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” se află în mediul rural, într-o zonă slab industrializată, iar elevii înscriși în această unitate se confruntă cu multe probleme economice și sociale. Foarte mulți dintre ei provin din familii dezorganizate, monoparentale sau cu părinți plecați în afara țării la muncă, lăsați în grija rudelor sau a vecinilor, cu risc mare de abandon școlar timpuriu. În acest context, în 2018, Cristina Hadâmbu, împreună cu profesori, autoritățile locale și parteneri privați, a înființat o unitate de învățământ de tip profesional – dual.
„Prin acest sistem de învățare am reușit să școlarizăm peste 100 de elevi proveniți din familii foarte sărace, elevi care ar fi părăsit timpuriu școala dacă nu ar fi avut o sursă de venit. În anul 2018 am fost în parteneriat cu patru operatori economici, iar în prezent, în 2022 avem 28 de operatori parteneri implicați în educarea tinerilor prin învățământul dual”, declara Cristina Hadâmbu.
“Directoarea Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” a implementat proiecte Erasmus, prin intermediul cărora elevii au putut face stagii de practică la companii din Portugalia, Polonia sau Spania. Cadrele didactice au urmat de asemenea cursuri de perfecționare, s-au creat programe pentru protecția mediului în care elevii de la specializarea „Pădurar” au plantat în perioada 2018 – 2022 peste 15.000 de puieți de brad. Printr-un proiect susținut de Asociația de Dezvoltare a județului Harghita, în 2022 directoarea liceului tehnologic și cadrele didactice au amenajat un laborator de gastronomie modern, în valoare de 30.000 de euro, necesar studiului specializărilor cofetar – patiser, bucătar, ospătar.
În anul școlar 2021 – 2022, liceul și-a schimbat locația într-o clădire nouă, modernă, cu săli dotate corespunzător, și au fost autorizate 6 noi profile liceale și postliceale prin care s-au oferit șanse la educație elevilor cu posibilități financiare reduse”, se precizează în comunicat.
Premiul Directorul Anului pentru Antreprenoriat a fost câștigat la această ediție de Simona Elena Voinescu, director la Școala Gimnazială Popricani, județul Iași, care, prin intermediul unui proiect finanțat din fonduri europene, a digitalizat toate cele 16 spații de învățământ cu table interactive, laptopuri, videoproiectoare, dotând un laborator de TIC cu 24 de desktopuri. Cele 31 de cadre didactice au primit laptopuri performante în custodie cu ajutorul cărora, profesorii de matematică, de exemplu, au creat un site cu teste pentru Evaluare Națională, ale căror rezultate erau accesibile elevilor în timp real. Această resursă educațională a fost pusă la dispoziția profesorilor din toată țara.
Rezultatele la Evaluarea Națională a crescut cu 93,3% în anul școlar 2021-2022, iar la disciplina matematica, pentru prima data în ultimii 8 ani, procentul de promovabilitate a fost de 100%.
Premiul Directorul Anului pentru Inovare a fost acordat lui Viforel Dorobanțu, director al Școlii Gimnaziale Nr. 1 Curcani (Jud. Călărași), școală pilot din 2021. În această pilotare, Viforel Dorobanțu a propus o nouă arhitectură curriculară, aducând câteva noutăți notabile:
- studierea fizicii începând cu clasa a V-a și a chimiei începând cu clasa a VI-a;
- renunțarea la lucrările scrise la limba română și matematică (lucru preluat și de Ministerul Educației, începând cu anul școlar 2022-2023);
- scăderea numărului de ore la matematică de la 4 la 3.
Proiectele derulate de directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 Curcani (Jud. Călărași) au implicat 60 de elevi care au început studiul fizicii din clasa a V-a și 60 de elevi care au început studiul chimiei din clasa a VI-a. Mai mult, acestea au contribuit la scăderea ratei de absenteism de la 40% la 10% și procentul de elevi corigenți la matematică, limba română, fizică, chimie, limbi străine de la 30% la 15%.
Georgiana Livia Antoci a primit premiul pentru Directorului Anului pentru Egalitate de Șanse.
Ea conduce Școala Gimnazială „Elena Cuza” din Iași. În anul școlar 2021-2022 a inițiat sub deviza „Fiecare copil merită să știe mai mult!” proiecte prin care “cadrele didactice au putut să sprijine mai mult integrarea rapidă și ușoară a tuturor copiilor, în ritmul cu care erau obișnuiți înainte de pandemie. Fiind o școală integratoare și multiculturală formată din peste 650 de elevi, provocările au fost numeroase și diverse, mai ales că populația școlară e formată și din elevi din medii dezavantajate, fie că e vorba de o situație economica precară, fie că prezintă cerințe educaționale speciale sau sunt de etnie rromă”, se precizează în comunicatul organizatorilor Galei Directorii Anului 2022.