Patru directori de școală din România au fost premiați pentru că au redus abandonul școlar, analfabetismul funcțional sau au îmbunătățit rezultatele la Evaluarea Națională în școlile pe care le conduc

9.033 de vizualizări
Foto: AVE
Patru directori de școală din România din Ditrău (jud. Harghita), Curcani (jud. Călărași), Popricani (jud. Iași) și Iași, care au avut rezultate excepționale precum reducerea abandonului școlar sau a analfabetismului funcțional în școlile pe care le conduc au fost premiați la Gala Premiilor pentru Directorii Anului 2022, organizată de Asociația pentru Valori în Educație (AVE). Directorul Anului 2022 a fost desemnată Cristina Hadâmbu, director la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” din Ditrău (jud. Harghita). 
  • S-au înscris la competiție 270 de directori de școli care au povestit despre transformările pe care le-au făcut în școlile pe care le conduc.

Patru directori de școală din România, dintre care doi din județul Iași au fost premiați pentru că au contribuit la reducerea abandonului școlar sau a analfabetismului funcțional, în școlile pe care le conduc.

Cristina Hadâmbu, directorul Liceului Tehnologic „Puskás Tivadar” din Ditrău (Jud. Harghita), a primit premiu pentru Directorul Anului 2022 pentru că a reușit să aducă la școală elevii, să îi ajute să nu renunțe la cursuri, și să îi trimită la stagii de practică la companii din Portugalia, Polonia sau Spania.

Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” se află în mediul rural, într-o zonă slab industrializată, iar elevii înscriși în această unitate se confruntă cu multe probleme economice și sociale. Foarte mulți dintre ei provin din familii dezorganizate, monoparentale sau cu părinți plecați în afara țării la muncă, lăsați în grija rudelor sau a vecinilor, cu risc mare de abandon școlar timpuriu. În acest context, în 2018, Cristina Hadâmbu, împreună cu profesori, autoritățile locale și parteneri privați, a înființat o unitate de învățământ de tip profesional – dual.

„Prin acest sistem de învățare am reușit să școlarizăm peste 100 de elevi proveniți din familii foarte sărace, elevi care ar fi părăsit timpuriu școala dacă nu ar fi avut o sursă de venit. În anul 2018 am fost în parteneriat cu patru operatori economici, iar în prezent, în 2022 avem 28 de operatori parteneri implicați în educarea tinerilor prin învățământul dual”, declara Cristina Hadâmbu.  

“Directoarea Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar” a implementat proiecte Erasmus, prin intermediul cărora elevii au putut face stagii de practică la companii din Portugalia, Polonia sau Spania. Cadrele didactice au urmat de asemenea cursuri de perfecționare, s-au creat programe pentru protecția mediului în care elevii de la specializarea „Pădurar” au plantat în perioada 2018 – 2022 peste 15.000 de puieți de brad. Printr-un proiect susținut de Asociația de Dezvoltare a județului Harghita, în 2022 directoarea liceului tehnologic și cadrele didactice au amenajat un laborator de gastronomie modern, în valoare de 30.000 de euro, necesar studiului specializărilor cofetar – patiser, bucătar, ospătar.

În anul școlar 2021 – 2022, liceul și-a schimbat locația într-o clădire nouă, modernă, cu săli dotate corespunzător, și au fost autorizate 6 noi profile liceale și postliceale prin care s-au oferit șanse la educație elevilor cu posibilități financiare reduse”, se precizează în comunicat.

Premiul Directorul Anului pentru Antreprenoriat a fost câștigat la această ediție de Simona Elena Voinescu, director la Școala Gimnazială Popricani, județul Iași, care, prin intermediul unui proiect finanțat din fonduri europene, a digitalizat toate cele 16 spații de învățământ cu table interactive, laptopuri, videoproiectoare, dotând un laborator de TIC cu 24 de desktopuri. Cele 31 de cadre didactice au primit laptopuri performante în custodie cu ajutorul cărora, profesorii de matematică, de exemplu, au creat un site cu teste pentru Evaluare Națională, ale căror rezultate erau accesibile elevilor în timp real. Această resursă educațională a fost pusă la dispoziția profesorilor din toată țara.

Rezultatele la Evaluarea Națională a crescut cu 93,3% în anul școlar 2021-2022, iar la disciplina matematica, pentru prima data în ultimii 8 ani, procentul de promovabilitate a fost de 100%. 

Premiul Directorul Anului pentru Inovare a fost acordat lui Viforel Dorobanțu, director al Școlii Gimnaziale Nr. 1 Curcani (Jud. Călărași), școală pilot din 2021. În această pilotare, Viforel Dorobanțu a propus o nouă arhitectură curriculară, aducând câteva noutăți notabile:

  • studierea fizicii începând cu clasa a V-a și a chimiei începând cu clasa a VI-a;
  • renunțarea la lucrările scrise la limba română și matematică (lucru preluat și de Ministerul Educației, începând cu anul școlar 2022-2023); 
  • scăderea numărului de ore la matematică de la 4 la 3.

Proiectele derulate de directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 Curcani (Jud. Călărași) au implicat 60 de elevi care au început studiul fizicii din clasa a V-a și 60 de elevi care au început studiul chimiei din clasa a VI-a. Mai mult, acestea au contribuit la scăderea ratei de absenteism de la 40% la 10% și procentul de elevi corigenți la matematică, limba română, fizică, chimie, limbi străine de la 30% la 15%.

Georgiana Livia Antoci a primit premiul pentru Directorului Anului pentru Egalitate de Șanse.

Ea conduce Școala Gimnazială „Elena Cuza” din Iași. În anul școlar 2021-2022 a inițiat sub deviza „Fiecare copil merită să știe mai mult!” proiecte prin care “cadrele didactice au putut să sprijine mai mult integrarea rapidă și ușoară a tuturor copiilor, în ritmul cu care erau obișnuiți înainte de pandemie. Fiind o școală integratoare și multiculturală formată din peste 650 de elevi, provocările au fost numeroase și diverse, mai ales că populația școlară e formată și din elevi din medii dezavantajate, fie că e vorba de o situație economica precară, fie că prezintă cerințe educaționale speciale sau sunt de etnie rromă”, se precizează în comunicatul organizatorilor Galei Directorii Anului 2022.


5 comments
  1. :))) au redus absenteismul nepunând absente și corigențele impunandu-le profesorilor sa nu-i mai lase corigenți. De parcă nu știm cum sunt produse astfel de “documente”, vai de organele noastre!

  2. Clișee obosite. De parca prin Erasmus reduci abandonul scolar. Nu…te plimbi si te prefaci ca faci ceva. Abandonul scolar se reduce prin intermediul familiei….dar asta e invatamantul romanesc. O suma de clisee si povesti de adormit copiii.

    PS. invatamantul romanesc este capusat de ONG-uri in frunte cu directori, ISJ-uri, minister care iau toate prostiile de bune subminand se fapt metodica predarii in vigoare. Absolut anormal ce se intampla, dar din foamea de a ne moderniza am ajuns sa prezentam orice renovare de scoala sau orice erasmus ca si progres. in timpup asta parintii nu se implica si ne cufundam in bezna mintindu-ne singuri!

    1. Adevarat. Scolile din Romania sunt slab dotate, dar ne plimbam prin Europa ca sa vedem de fiecare data, ce învățământ jalnic avem noi!

  3. Nu directorii ci profesorii claselor contribuie la scăderea abandonului școlar. Directorii au rol administrativ, nu educațional. Un proiect este realizat de o persoană anumd, rareori această persoană este directorul. Directorul își asumă munca colegilor, chiar dacă ideea și lucrul efectiv nu este meritul lor. Premiile ar trebui dare școlilor, responsabililor de proiecte, profesorilor diriginți care au contribuit concret la micșorarea abandonului școlar. Directorii nu cunosc situația elevilor din clase, doar profesorii și diriginții care lucrează nemijlocit cu elevii. Copiii nu vin la școală aduși de director, ci de profesorii lor pe care reușesc să-i aprecieze. Premii subiective, care nu răsplătesc CORECT munca profesorilor, premiază “șeful” pentru rezultatele subordonaților care au susținut munca directă cu elevii. Ați auvit vreodată de directori care se duc în vizită la familii?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspectoratul Școlar București, despre regulamentul școlii 194, care prevedea exmatricularea elevilor cu părul vopsit: „Conținutul este viciat”. ISMB a cerut școlii să anuleze orice sancțiuni sau măsuri aplicate în baza acestui document

Regulamentul de organizare și funcționare al Școlii Gimnaziale nr.194 „este viciat”, iar școala trebuie să anuleze orice sancțiuni sau măsuri aplicate în baza acestui document și să elaboreze un regulament…
Vezi articolul