Păstrarea titularizării în învățământ și a actualei structuri a ciclurilor de învățământ, acestea sunt două dintre „țintele” anunțate de sindicatele din FSLI în demersul de negociere pentru noua lege a învățământului preuniversitar și pentru statutul personalului didactic. Într-un mesaj pe pagina oficială a FSLI – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ – aceștia anunță deciziile Colegiului, organism de conducere întrunit săptămâna aceasta.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat într-un interviu recent că „modalitatea de titularizare în învățământ este un aspect care trebuie să fie avut în vedere, tocmai în ideea de a putea atrage acele resurse umane care sunt, într-adevăr, competente și care au chemare pentru profesia de dascăl”, în contextul în care se discută în Franța că Emmanuel Macron ar vrea să facă o reformă în sistemul de educație, reformă ce ar cuprinde și eliminarea titularizării pe viață. Sorin Cîmpeanu a punctat că este nevoie de o schimbare la nivelul sistemului de titularizare.
Colegiul Naţional al Liderilor FSLI este constituit din membrii Biroului Operativ şi liderii organizaţiilor sindicale afiliate și asigură conducerea federației, potrivit statutului.
În mesajul publicat apare și propunerea făcută de mai multe ori de ministrul Cîmpeanu, aceea ca salariul unui profesor debutant să fie de 25% din salariul maxim al unui profesor.
În cele 3 obiective enunțate apare și unul prin care FSLI își anunță membrii că va „întreprinde toate măsurile” pentru „aplicarea integrală, pentru întregul personal din învățământ, de la data de 1 iulie 2022, a Legii nr.153/2017”.
În context, FSLI, FSE Spiru Haret și Alma Mater au declanșat mai multe proteste în decembrie 2021, care au culminat cu greva de avertisment pe 19 ianuarie 2022. Următorul pas ar fi fost greva generală, pentru care sindicatele declanșaseră deja un referendum printre cotizanți. Potrivit surselor Edupedu.ro, procentul voturilor în favoarea declanșării grevei generale în învățământ a fost peste 65. Cu toate acestea sindicatele au îngropat protestele, au declanșat câteva discuții cu Guvernul. În urma acestora a fost elaborată o ordonanță prin care profesorii primesc 5% din sumele pe care le-au câștigat în instanță, dacă au dat în judetacă ministerul prin intermediul sindicatelor. OUG a intrat în vigoare, iar anul acesta suma prevăzută este de 61,3 milioane lei. Plățile în baza ordonanței vor fi pentru diferențele salariale ale cadrelor didactice cu gradație de merit, ore de dirigenție și pentru învățământul special, după cum a declarat liderul sindical Marius Nistor pentru Edupedu.ro. În medie, ar fi vorba despre 120.000 de cadre didactice la care ar trebui să se împartă acești bani, potrivit aceleiași declarații. Prin urmare, în medie suma ar fi de 511 lei de persoană.
Redăm „obiectivele federației FSLI” pentru perioada următoare:
1. „Implicarea activă în elaborarea proiectelor privind Legea Învățământului Preuniversitar și Legea privind Statutul personalului didactic, cele mai importante ținte fiind păstrarea titularizării în învățământ și a actualei structuri a ciclurilor de învățământ. De asemenea, se vor identifica toate mijloacele care trebuie stipulate în acest pachet legislativ, astfel încât punerea lor în practică să conducă la îmbunătățirea consistentă a statutului social al cadrelor didactice, unul dintre aceste mijloace fiind acela ca grila de salarizare să fie elaborată plecând de la principiul conform căruia coeficientul de multiplicare a salariului profesorului debutant să reprezinte 25% din coeficientul maxim din grila de salarizare;
2. Intreprinderea tuturor demersurilor necesare pentru aplicarea integrală, pentru întregul personal din învățământ, de la data de 1 iulie 2022, a Legii nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
3. Continuarea demersurilor începute pentru elaborarea Regulamentului privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, a mărimii concrete a sporului pentru condiţii de muncă, precum şi a condiţiilor de acordare a acestuia. De asemenea, vor continua demersurile pentru plata orelor suplimentare. Punerea în practică a acestor obiective este imperios necesară în special pentru personalul nedidactic, categoria socio-profesională cea mai afectată în această perioadă în ceea ce privește nivelul de trai”.
În privința structurii ciclurilor de învățământ, pe care sindicatele susțin că o vor neschimbată, potrivit surselor Edupedu.ro, ministerul Educației ar fi propus ca ipoteză de lucru ca la gimanziu să trecă clasa a IX-a, iar liceul să fie de doar 3 ani. Propunerea ar fi fost respinsă. În aceeași idee, învățământul primar ar fi fost de 6 ani, față de 5 în prezent, prin trecerea clasei a V-a în ciclul de învățământ primar.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat într-un interviu pentru gândul.ro că „modalitatea de titularizare în învățământ este un aspect care trebuie să fie avut în vedere, tocmai în ideea de a putea atrage acele resurse umane care sunt, într-adevăr, competente și care au chemare pentru profesia de dascăl”, în contextul în care se discută în Franța că Emmanuel Macron ar vrea să facă o reformă în sistemul de educație, reformă ce ar cuprinde și eliminarea titularizării pe viață. Sorin Cîmpeanu a punctat că este nevoie de o schimbare la nivelul sistemului de titularizare.
Simion Hăncescu / Foto: Simion Mechno – Agerpres Foto
31 comments
Nivelul scazut al sistemului de invatamant a distrus tot ,trebuie personalul selectat cu examene nationale scrise si orale ,salarii mari motivante ,orele de clasa monitarizate audio si video,evaluati elevii dupa perioade scurte de timp,dar fara meditatii in particular.
Nu-i lasam noi sa invete fara meditatii??? Ii pun eu sa stea cu telefoanele pe sub banci si sa vina doar sa faca act de prezenta si pentru socializare? Degeaba am dat eu zeci de examene, daca pe ei ii doare-n cot de scoala. Si pentru stiinta ta: deja titularizarea se obtine printr-un examen national foarte greu si inspectii la clasa. Cat despre monitorizare audio-video, la examene deja exista, iar la ore in unele scoli, desi este ilegala fara acordul semnat al tuturor celor implicati. Si pana la urma urmei, nu sunt nici infractor, nici nu particip la Big Brother sau Casa Dragostei sau cum s-o numi. Revino-ti!
Bună ziua!Bine ar fi să modificați legea în ceea ce privește titularizarea și anume:
– nu mi se pare normal ca un cadru didactic care a luat titularizarea,a luat și definitivatul și este pe viabilitatea postului să mai dea examen încă o data de titularizare pentru a fi titular pe un post….
Domnul ministru e un aiurit Orice persoana care indeplineste conditiile de participare la titularizare o poate face Nu trebuie legi speciale pentru a participa sau se doreste sa se intre cu heirupul si dupa aceea nu mai poti scapa de cine a intrat si nu corespunde Sa invete tineri nostri frumosi si destepti sa poata lua o nota de cel puti 7 Cind vezi note de 2 si 3,14 la titularizare te intrebi pe buna dreptate oare ce a facut tinarul respectiv in facultate Daca uni pot lua note de titularizare inseamna ca subiectele sunt accesibile Succes la titularizare tuturor celor care doresc sa ajunga profesori
Ce treaba avem noi cu Macron sau cu Franța! Facă ,,borș” in țara lor! Voi faceți astfel de comparații ??!!! Comparați și salariile, atunci!!!!!
FSLI este o organizație sindicală de tip cartel, întrucât așa zișii „lideri sindicali”, din așa numitele organiozații sindicale din țară sunt organizați pe prevederile vechii legi a sindicatelor, Legea nr. 54/2003 și NU respectă prevederile Legii nr. 62/2011, legea dialogului social, pentru că NU există organizații sindicale la nivelul angajatorului, deci la nivelul unității de învățămâmânt, cu personalitate juridică, conform art. 14-20 din Legea nr. 62/2011.
În consecință FSLI, NU este o FEDERAȚIE SINDICALĂ, în conformitate cu dispzoițiile art. 41 din Legea nr. 62/2011.
Organizațiile sindicale astfel contituite au dreptul și obligativitatea de a negocia, la nivelul angajatorului, în conformitate cu art. 129 din Legea nr. 62/2011, contractele colective de muncă.
Contractul colectiv de muncă încheiat în 2021 de către ME, cu cartelul sindical din învățământ, este NELEGAL, în opinia mea, pentru că NU îndeplinește condițiile de reprezentativitate, cel puți pentru București, unde NU există angajatori, unități de învățământ, în care să fie organizate sindicate cu personalitate juridică dobândită prin hotărâre judecătorească, pentru a se afilia la FSLI sau FSE „Spiru Haret” și în același timp să încheie contract colectiv de muncă la nivel de angajator.
Sunt în posia unui răspuns de la Inspectoratul Teitorial de Muncă București, care confirmă faptul că la unitatea de învățământ „X”, Nu există CCM, dar se aplică CCM la nivel național, adică CCM încheita de ME, deși ITM București ar fi trebuit să constate faptul că angajatorul NU a respectat preevderile art. 129 din Legea nr. 62/2011, prin aplicarea sancțiunii contravenționale prevăzută de art. 217, alin. (1), lit. b) din Legea nr. 62/2011, amenda este cuprinsă între 5.000 și 10.000 de lei, în conformitate cu dispozițiile art. 217, alin. (2) din Legea nr. 62/2011, se aplică de către Inspecția Muncii.
Mai mult FSLI, prin CCM, încheiat cu actualul ministru, are încris încă din preambul art. 137 din Legea nr. 62/2011, care este abrogat prin Legea nr. 1/2016, deci este NUL de drept.
Un alt abuz, acceptat de către ME și ministrul semnatar al CCM, este acela în care au introdus prin contract prevederi care încalcă dispozițiile art. 138 din Legea nr. 62/2011.
În conluzie, FSLI și FSE „Spiru Haret”, NU sunt reprezentative pentru sistemul de învățământ preuniveristar și NU au niciun drept de a fi chemați la negocierea prevederilor legale privind statutul personalului didactic care NU poate fi altul decât cel din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată.
În țările dezvoltate personalul didactic este angajat pe un ciclul de școlaritate și este „vizitat” de inspectorul de specialitate cel puțin o dată pe lună sau modul de învățare.
Cartelul sindical NU are nicio acțiune în instanța de judecată pentru nerespectarea procentului din „MINIM 6% din PIB” pentru învățământ, prevăzut din anul 2011 sau aplicarea ERONATĂ a dispozițiilor Legii nr. 153/2017, privind calcularea gradației de merit și a dirigenției ca și a celorlalte sporuri prevăzute de lege, pentru că un „personaj”, de la Buget-Finanțe din ME, adus încă din anul 2001, de către un minitru care a „REFORMAT” învățământul preuniversitar de a juns în faza de a avea 44% analfabeți funcționali și 19% abandon școlar, a formulat modalitatea de a FURA bani din drepturile legale ale personalului didactic, prin programul elcetronic pentru palta salariilor EDUSAL.
Salarizarea perfomantă se va putea face pentru cei care sunt performanți, iar cei care NU performează pot opta pentru alte domenii.
Este un punct de vedere după 42 de ani de experiență la catedră învățământ și NU numai.
Foarte adevărat, dle prof. Adrian!
Contractul de munca pe perioada determinata este factorul ce stabilizeaza personalul, creste profesionalizarea acestuia. Este regula in orice domeniu economic! Sindicatele stiu asta si stiind ca nu pot sa ceara cresterea salariilor potrivit legii, vin cu o sperietoare precum pierderea titularizarii, ca apoi sa spuna: vedeti, noi am luptat, dar nu am putut obtine marirea salariilor, fiti fericiti ca ramaneti titulari!
Vrajeli care tin de faptul ca profesorii, precum majoritatea societatii, nu cunoaste legile si se sperie in fata sefilor!
În toate domeniile aparatului de stat si toate firmele private au ca regula contractele de munca sunt pe perioada nedeterminata, in invatamant aceasta poarta numele de titularizare! Punct!
Desfiintarea titularizarii ar insemna desfiintarea sistemului educational! Acest lucru e imposibil, sindicatele stiu dar isi bat joc de profesori!
Ciclurile de învățământ deja au structură: 1. ciclurile curriculare https://www.parintiicerschimbare.ro/ciclurile-curriculare-in-invatamantul-preuniversitar/ , care nu se pot confunda cu 2. structura și organizarea sistemului (de educație)! • Sistemul național de învățământ
• Educația timpurie (0—6 ani)
• Învățământul primar (ISCED 1)
• Învățământul secundar inferior (ISCED 2) sau gimnazial
• Învățământul secundar superior (ISCED 3)
• Învățământul terțiar nonuniversitar (ISCED 4)
• Învățământul superior (ISCED 5-8)
• Educația adulților
• Şcolarizarea la domiciliu.
Daca se va face aceasta schimbare voi pleca din invatamant, voi cauta job din timpul anului scolar si voi pleca cand voi gasi, nu conteaza daca suntem in primele saptamani. Probabil multi profesori vor face la fel, sa vedem pe cine aduceti la catedra. Nu cred ca ati luat considerare calitatea profesorilor suplinitori.
Drum bun,
Nu lasa usa sa te loveasca.
Am inteles ca are kaufland nevoie de oameni pt adunatul caruturilor din parcare
@Gicumchammer
Gigică, iar te bagi in seama cand vorbesc oamenii mari? N-ai deloc simtul ridicolului? Nu vezi ca lumea pe aici, spre deosebire de tine, stie despre ce vorbeste? Iti ziceam si acu vreun an: trateaza-te pana nu e prea tarziu, desi pari irecuperabil.
Subscriu. Am muncit prea mult ca sa fiu bataia de joc a oamenilor politici. Am indurat frig, boli, nervi, stres ca sa ajung titular si ca sa am catedra. Marea majoritate a titularilor sunt titulari in invatamant. Cum se poate ca in aceasta tara sa fii angajat prin concurs si apoi sa fii pus sa dai concursul iar, de la capat, ca si cum ai fi fost concediat, ca si cum ai fi fost un infractor etc??? Evident ca sunt niste idei proaste si nu va mai lucra nimeni asa si mai ales pe 2000 de lei.
Titularizarea la nivel național e foarte potrivită… atunci când vrei să obții un post de profesor la Sorbona sau Massachusetts Institute of Technology. Dar pentru un post de suplinitor în școli fake…
La sat nu sunt prea multe joburi, însă dimineața am dat de un post de operator macarale prin țările nordice… cer experienta!
Sa avem salariul medicilor si pensia judecatorilor, atunci voi fi de acord.
Cine nu da examene zice ca este usor dar se uita ca profesorii dau cele mai multe examene pentru a obtine un loc de titular, atunci sa dam cu totii concurs.
Nu o sa mai vina nimeni in sistemul de educatie, nu mai poti lua o rata la banca. Avem un salariu de nimic, acum sa mai avem stresul zilei de maine.
Observ că vi s-a pus pata pe profesori….ați lăsat politicul să transforme învățământul intr-o troacă de porci unde toți neaveniții își plătesc monedele susținerii politice; ați lăsat precedenta guvernare să își bată joc de această categorie socială care nu face producție ( să vă iasă vouă profit- BANI) prin faptul că ați fost de acord cu tranșele de vechime actuale- diferența salarială dintre un profesor cu 23 de ani vechime și unul cu 34 de ani vechime este de doar 300 de lei; de câțiva ani dormiti așteptând sa vi se ofere posturi de conducere, uitând că ați fost sindicaliști; sunteți doar niște marionete care votați pro orice propunere care se face de la minister; titularizarea unui profesor cere învățare, învățare, învățare – era singurul examen corect din țara asta unde putea candida orice absolvent fără pile și putea reuși să obțină un post fără aceste pile. Mai există oare sindicat adevărat care să apere cu adevărat integral drepturile sindicalistilor? In curând ne veți pune să strigăm ” Mulțumim din inimă partidului că ne lasă să respirăm!”.
Dar nu ar fi bine sa dea toti bugetarii concurs, sa fie peste tot pe perioada determinata.
Cei mai multi profesori trec examenul de 2-3 ori pana prind un loc de titular, asta daca au noroc.
Sunt de acord cu păstrarea titularizării cu condiția ca examenul să fie dat corect. Ca părinte constat cât este de greu este să înveți atunci când la clasă se schimbă profesorii de la an la an. Din păcate bătălia pentru note primează în detrimentul acumulării de cunoștințe. Anul acesta școlar au ajuns în funcții de director personaje cu pile mai puțin competente. Refuz să cred că un profesor care are 15 ani de vechime în învățământ nu are experiență. Să înțeleg că ministrul încurajază pilele și amantlâcul? Să vă fie rușine că susțineți și promovați amantele și pilele! De ce trebuie să sufere copiii că să o ducă amantele bine? RUȘINE!
Ce treaba are sindicatul cu titularizarea si ciclurile de invatamant?
Titularizarea este o prostie, se practica doar in Ro. Concurs corect pe 2 ani, esti bun ca profesor ai rezultate cu elevii msi prelungesti doi ani, nu, te duci la alta munca. Asa au posturi su salarii sigure si fac ore de mantuiala. Maxim 15 copii la clasa.
Titularizarea se obtine la concurenta enorma, prin concurs cu probe scrise (concursul dureaza 4 ore si se da dintr-o materie vasta si pretentioasa,plus din metodica predarii), iar profesorii sunt ultra inspectati la orele de curs pentru acordare de grade didactice(care implica alte probe scrise).
Nu se face titularizarea precum in Franta,pe ochi frumoși la locul de munca, sau cel mult printr-un interviu.
Asa ca domnul ministru sa nu mai umble sa strice in continuare ce este bun in invatamantul romanesc.A distrus destul pana acum, lovind in dascali din toate directiile si menținându-i la salarii insuficiente fie si numai pentru a supraveghea sute de elebi zilnic, dar sa mai si lucrezi cu ei.
Doar 16%din profesori au gradatie de merit (unii chiar tin ore de curs modeste, dar pun mana pe un elev dotat si se ocupa numai de el, știind ca un premiu la olimpiada ii va aduce cel putin salariul de merit, daca nu chiar gradatia).
In schimb, sunt profesori valoroși, care tin ore de curs excepționale, care nu sunt abonati la premii si sunt pedepsiti cu aceleasi salarii josnice de ani de zile.
Ati acordat dupa ani de zile, o “marire” de 100 lei. Sa va fie rușine!
Care salariu de merit, documentati-va !
Liber la pilele lor. Asta se vrea. Isi sapa singuri groapa voturilor.
Cum se face că toate dezbaterilor importante se fac in perioada sărbătorilor sau a vacanțelor?
Cât au de gând ,, nemuritorii” cu funcții de lideri de sindicat si pseudoministrul înșurubat pe scaunul MEN să își mai bată joc de sistemul de educație?
După ce au falsificat votul pentru greva generală din ianuarie și au obținut praful de pe tobă ( o nouă amânare pe 5 ani a unei legi amânate deja din 2017) acum se dezbat din nou
teme false, soluții aberante, schimbări de dragul ,,,reformei”.
Asta e tot ce pot oferi acești năimiți.
Nu ma reprezinta pe mine ca profesor.
Nu inteleg de ce funcționarii publici, medicii, judecătorii nu trebuie sa dea examen anual. De ce numai profesorii? Si asa, ca sa intri in sistem trebuie sa fii in gratiile celor care asistă la lecția obligatoriu de susținut pentru a putea da examenul de titularizare. Si asa directorii nu scot post pe 4 ani, ci pe unul si, daca te accepta, te titularizeaza în scoala, cu nu stiu ce articol. Si asa salariile in invatamant sunt pe ultima treapta in sistemul de salarizare public. Cat sa se mai umilească un viitor dascăl? Cui mai trebuie sa-i între în gratii?
O sa plecam din tara, sa gaseasca alti profesori sa educe elevii, nu o sa invat pentru examen in fiecare an. Oricum am fost nevoit sa dau titularizarea de 3 ori pana sa prind post, de fiecare data peste nota 9. Plus examen de definitivat, in fiecare an inspectii la clasa, pentru urmatorul examen de grad.
Daca ar fi sa aleg din nou cu siguranta nu as alege meseria de profesor: prost platita, societatea nu te respecta, stres imens, multe hartii, multe examene, multe nopti pierdute, etc.
Ai uitat, Marius si: sa fii 24/24, 7 zile la rand la dispozitia directorilor si inspectorilor, fie activitate, fie concediu medical sau de odihna, pentru: raportari, statistici, procese-verbale, sedinte, machete, fizic sau online. Dintre toate, cea mai tare mi s-a parut ca atunci cand guvernul ne-a bagat fortat in vacanta anul trecut, scoala m-a convocat a doua zi, in concediu fiind, la sedinta de CP. Asta in conditiile in care se venise cu niste precizari referitor la cine vine strict neaparat la scoala in activitate. Va amintiti probabil: membri CA, membri in comisii ce desfasurau activitatea in acea perioada, comisii de admitere, inscriere, burse etc. Dar ne-a chemat pe toti. Si am si fost apostrofat ca am indraznit sa nu ma prezint. Nici macar in tara nu mai eram. 🙂 Era concediul meu, nu ardea nimic si eram bagat fortat in concediul respectiv si nu ma incadram la nicio categorie mentionata mai sus. Niste cretini, iar directorii niste marionete, niste ghiocei la orice fas al ISJ-urilor.
Salarizarea personalului din crese, pe când? La Sibiu au fost preluate creșele de către ISJ începând cu 1.02.2022 , înainte de aprobarea metodologiei de funcționare , personalul lucrează in aceleași condiții , dar fără sporul de încordare psihică câștigat prin hotărâre judecătorească. Vi se pare normal ?