Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) să nu fie desființat prin proiectul legii învățământului superior, asta cer cele mai mari universități din România reunite în Consorțiul Universitaria. Acestea s-au întâlnit la Sibiu cu ministrul Educației, Ligia Deca, potrivit unui comunicat trimis Edupedu.ro. Rectorii universităților au solicitat, printre altele, eliminarea din proiectul de lege a posibilității de renunțare la titlul de doctor.
Reamintim că CNATDCU, „instanța” academică ce poate solicita ministrului Educației retragerea unui titlu academic, era propusă pentru desființare în proiectul legii Cîmpeanu. Aceasta urma să fie înlocuită de CNETU – o comisie cu rol de instanță de apel. Tot ca instanță de apel cer și rectorii din Universitaria să fie viitorul CNATDCU în privința problemelor de etică și integritate din doctorate, potrivit solicitărilor. Asta înseamnă că instituția nu va mai putea fi sesizată direct, ca în prezent, dacă cineva constată existența unui plagiat într-o teză de doctorat, ci de-abia după ce universitatea care a acordat titlul de doctor s-a pronunțat pe acel caz.
„În perioada 3-5 noiembrie 2022, Consorţiul Universitaria s-a întâlnit în formula sa extinsă la Sibiu, Universitatea ‘Lucian Blaga’ fiind gazda reprezentanţilor celor nouă instituţii de învăţământ superior membre. În contextul nevoii realizării unui cadru legislativ modern, care să răspundă atât provocărilor cu care se confruntă sistemul naţional de educaţie, cât şi tendinţelor europene şi globale, Consorţiul Universitaria face un nou apel la dialog şi la cooptarea experţilor săi în definirea cadrului legislativ din România”, potrivit comunicatului.
- Consorțiul Universitaria cuprinde următoarele instituții: Academia de Studii Economice din București, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea din Craiova, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Universitatea „Ovidius” din Constanța.
- Amintim că cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost lansate în dezbatere publică din 13 iulie până în data de 24 august 2022. Ministerul Educației a anunțat că integrează punctele de vedere primite și a cerut un nou termen până la care să prezinte proiectele în Guvern – 15 noiembrie. Mai multe despre aceste proiecte pot fi citite pe EduPedu.ro la această secțiune.
Propunerile agreate de Consorţiul Universitaria au fost prezentate şi discutate de către reprezentanţii Consorţiului cu Ligia Deca, Ministrul Educaţiei, într-o întâlnire care a avut loc sâmbătă, 5 noiembrie, menționează reprezentanții universităților.
Redăm punctele propuse în comunicat:
“Reprezentanţii Consorţiului Universitaria consideră că experienţa şi expertiza specialiştilor din cele nouă universităţi partenere sunt cruciale pentru a identifica cele mai bune soluţii pentru învăţământul românesc, atât universitar, cât şi preuniversitar şi propun, în urma reuniunii de la Universitatea ‘Lucian Blaga’ din Sibiu, următoarele puncte, cuprinse în Rezoluţia Rectorilor:
1. Politicile publice în domeniul învăţământului superior şi cercetării trebuie să fie bazate pe evidenţe şi nu pe considerente istorice subiective. În acest scop, solicităm CNSPIS asumarea şi implicarea crescută ca sursă principală de analize, statistici şi evidenţe pentru fundamentarea transparentă a politicilor ministerului privind învăţământul superior.
2. Solicităm abandonarea sistemului nefundamentat economic de finanţare a învăţământului superior şi:
a. asigurarea unui sistem pentru finanţarea de bază în funcţie de coeficienţi de finanţare calculaţi pornind de la costurile reale per student, pe domenii şi pe cicluri de studii.
b. revizuirea sistemului de indicatori pentru finanţarea suplimentară şi argumentarea relevanţei fiecăruia asupra performanţei academice, a cercetării şi a responsabilităţii sociale a universităţilor.
3. Asigurarea reprezentării proporţionale, în funcţie de numărul de cadre didactice şi de studenţi a universităţilor în forurile consultative din sfera învăţământului superior (CNFIS, CNSPIS, CNATDCU, CNCS, CCCDI etc.), cu respectarea ponderilor pe domeniile fundamentale de studii, tipurile de universităţi sau consorţiile universitare, centrele universitare şi regiunile de dezvoltare.
4. Desemnarea membrilor comisiilor consultative la nivel naţional (CNFIS, CNADTCU, CNSPIS, CNCS, CCCDI) exclusiv dintre cadrele didactice titulare, cu statut confirmat de universitatea de apartenenţă.
5. Redefinirea unei liste unice la nivel naţional a domeniilor şi specializărilor strategice, valabilă în toate politicile publice şi programele de finanţare, în concordanţă cu contextul european şi cu strategiile naţionale.
6. Definirea unei liste de domenii strategice pentru formarea cadrelor didactice pentru sistemul naţional de educaţie (cele cu deficit de cadre didactice, precum ştiinţele exacte şi ştiinţele naturii, dar şi unele domenii emergente, nou apărute pe piaţa muncii). Finanţarea prioritară a domeniilor strategice pentru sistemul de educaţie prin proiecte de tipul masteratului didactic.
7. Integrarea mai eficientă la nivel naţional a cercetării cu învăţământul superior şi crearea unui ecosistem al cercetării eficient şi performant. Consorţiul Universitaria va demara consultări în acest sens cu Academia Română şi cu institutele naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare finanţate prin Programul Nucleu pentru o mai strânsă colaborare în consorţii comune şi proiecte comune de cercetare, dezvoltare şi inovare.
8. Acordarea diplomelor de doctor la nivelul universităţilor, dar menţinerea CNADTCU cu un rol redefinit: stabilirea de standarde pentru obţinerea titlului de doctor, pentru obţinerea titlului de abilitare, pentru promovarea pe poziţii academice şi de cercetare superioare sau pentru ocuparea prin concurs a poziţiilor academice şi de cercetare, de monitorizare a activităţii şcolilor doctorale şi a domeniilor de studii universitare de doctorat noi, a respectării criteriilor şi standardelor de abilitare şi de promovare, asumarea rolului de instanţă de apel pentru aspecte ce privesc etica şi integritatea în derularea studiilor doctorale, inclusiv în cazurile de plagiat semnalate.
9. Eliminarea din proiectul de lege a posibilităţii de renunţare la titlul de doctor.
10. Bugetarea şi finanţarea multianuală pentru proiecte de investiţii multianuale şi renunţarea la plafoanele pentru cheltuieli materiale determinate de nivelul execuţiei bugetare din urmă cu doi ani care nu încurajează dezvoltarea universităţilor.
De asemenea, s-a convenit adaptarea statutului Consorţiului Universitaria astfel încât să poată fi inclusă ca membru asociat Universitatea de Stat din Moldova, în calitate de universitate comprehensivă reprezentativă pentru Republica Moldova şi echivalentă universităţilor din Consorţiul Universitaria care, dincolo de relevanţa globală naţională a universităţilor istorice ale ţării, sunt, fiecare în parte, universităţi reprezentative pentru regiunile istorice şi de dezvoltare ale României.
Reuniunea Consorţiului Universitaria de la Sibiu a întrunit membrii celor nouă universităţi partenere: Universitatea din Bucureşti, Universitatea ‘Babeş-Bolyai’ din Cluj-Napoca, Universitatea ‘Alexandru Ioan Cuza’ din Iaşi, Universitatea de Vest din Timişoara, Academia de Studii Economice din Bucureşti, Universitatea din Craiova, Universitatea ‘Lucian Blaga’ din Sibiu, Universitatea ‘Dunărea de Jos’ din Galaţi şi Universitatea ‘Ovidius’ din Constanţa”.