Pașii pe care trebuie să îi urmeze un părinte pentru reînscrierea copilului la școală, după ce a făcut homeschooling, explicați de Horea Abrudan, șeful ISJ Bihor, după cazul de la Oradea

864 de vizualizări
Foto © Svershinsky | Dreamstime.com
Părinții care și-au retras copiii de la școală în mod ilegal pentru a face homeschooling, sunt obligați să reînscrie copiii la școală, potrivit deciziei definitive a Curții de Apel Oradea. Părinții trebuie doar să depună o cerere la unitatea de învățământ, iar apoi școala va face o comisie pentru a evalua cunoștințele copilului și a stabili în ce clasă se poate reînscrie, spune pentru Edupedu.ro Horea Abrudan, inspectorul general al ISJ Bihor. “Dacă nu a fost copilul înscris nicăieri, îl înscriem atunci. Ideea e că trebuie să i se echivaleze, dar nu ai cum să echivalezi pentru că la homeschooling nu ai studii recunoscute, trebuie să se verifice nivelul de cunoștințe. Dacă nu ajunge la nivelul de cunoștințe al unei clase, este pus într-o clasă inferioară față de vârsta sa”, explică inspectorul șef din Bihor.
  • Homeschoolingul este ilegal în România, potrivit actualei legi nr. 198/2023 și potrivit tuturor legilor Educației din trecut și Constituției în vigoare.

Părinții care și-au retras copiii de la școală din diverse motive și care vor să îi reînscrie trebuie doar să depună o cerere la școala respectivă. Apoi o comisie din școală va evalua cunoștințele elevului pentru a stabili nivelul său și în ce clasă se poate înscrie.

Chiar dacă acum cursurile școlare s-au încheiat și urmează perioada vacanței de vacră, anul școlar se încheie abia la 31 august. Copiii pot fi reînscriși la școală în orice moment.

Horea Abrudan, inspector șef al ISJ Bihor, explică procedura: “Părintele se duce la școala unde face o cerere de reînscriere. Școala face o comisie, evaluează nivelul clasei care s-ar încadra copilul, îl evaluează și pe copil, evident. Chiar dacă s-a depășit perioadă de înscrieri, nu contează, pentru că orice copil are dreptul la educație. Dacă nu a fost copilul înscris nicăieri, îl înscriem atunci. Ideea e că trebuie să i se echivaleze, dar nu ai cum să echivalezi pentru că la homeschooling nu ai studii recunoscute, trebuie să se verifice nivelul de cunoștințe. Dacă mergi după mai mulți ani la școală și tu nu ajungi la nivelul de cunoștințe a unei clase, ești pus într-o clasă inferioară față de vârsta ta, dar nu mai mult de 3 ani, pentru primar, 5 în gimnaziu și 5 în liceu. De exemplu, copilul intră la pregătitoare la 6 ani. Copilul dacă are 9 ani poate să intre în clasa pregătitoare, că nu depășește cu trei vârsta clasei. Dar dacă are 10 ani, atunci nu mai poate fi înscris în clasă pregătitoare. N-am avut cazuri de genul acesta, dar se poate opta pentru programul “A doua șansă”, spune șeful SIJ Bihor.  

Potrivit Legii Educației diferența de vârstă a copilului trebuie să fie de cel mult 3 ani față de vârsta corespunzătoare unui nivel de clasă.

Art. 17 din Legea Educației: (2) Învățământul obligatoriu este învățământ cu frecvență. Pentru persoanele care au depășit cu mai mult de 3 ani vârsta clasei în învățământul primar, cu mai mult de 4 ani vârsta clasei în învățământul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani vârsta clasei în învățământul liceal, învățământul obligatoriu se poate organiza și în forma de învățământ cu frecvență redusă, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației sau prin programul „A doua șansă“.

Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar prevede însă detalii despre modul de reînscriere în anume situații punctuale. Nu este prevăzută situația în care elevul este retras din sistemul de învățământ pentru a face homeschooling. De altfel, forma de învățământ homeschooling este o formă de învățământ nerecunoscută în România, conform prevederilor actualei legi nr. 198/2023.

Articolul 90, alin (2), ROFUIP: “În situația în care, pe durata clasei pregătitoare ori a clasei I, elevul acumulează absențe ca urmare a unor probleme medicale sau se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare școlară, părinții sau reprezentanții legali pot depune la unitatea de învățământ o solicitare de retragere a elevului în vederea reînscrierii în anul școlar următor, în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras; la cererea motivată a părintelui, reînscrierea se poate face și în anul școlar în care s-a solicitat retragerea, în clasa anterioară nivelului din care s-a retras elevul.

(3) În situația solicitării de retragere, menționate la alin. (2), unitățile de învățământ vor consilia părinții sau reprezentanții legali privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al elevului și îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în situația în care evaluarea nivelului dezvoltării atestă necesitatea reînscrierii în clasa anterioară sau în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras.

Articolul 126 din ROFUIP prevede la alin 2: (2) În cazul în care o persoană, indiferent de cetățenie sau statut, solicită înscrierea în sistemul de învățământ românesc după începerea cursurilor noului an școlar, se aplică procedura referitoare la recunoaștere și echivalare și, după caz, cea prevăzută la articolele precedente, dacă nu i se poate echivala anul școlar parcurs în străinătate.

După ce o instanță din Bihor a decis în decembrie 2023 că o familie care și-a retras cei 4 copii de la școală, trebuie să îi reintegreze la școală, Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. O altă măsură pe care ar trebui să o aplice inspectoratele școlare, conform sursei citate, este identificarea cazurilor de retragere a elevilor de la cursurile învățământului obligatoriu.

Edupedu.ro a scris de cazul din Timiș, unde peste 50 de elevi, din care 28 dintr-o singură comună, au fost retrași de părinți de la școală pentru a învăța în sistem homeschooling, iar șeful ISJ anunța că va cere instituţiilor statului să ia măsuri. Cei mai afectaţi sunt elevii de clasa a VIII-a, care nu vor putea susţine examenul de Evaluare Naţională, spunea șeful inspectoratului școlar județean.

Un alt caz semnalat a fost în Bihor, în 2022. Șeful ISJ spunea că “sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante“. 

Ligia Deca spunea despre homeschooling, în cadrul dezbaterilor pe legile educației în 2023: “Nu considerăm, în acest moment, că este o opțiune fericită pentru a asigura dreptul la educație“.

Amintim, Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, din Ministerul Educației, evită să spună dacă a echivalat până acum diplome emise de organizații americane de tip homeschooling.

Suceava se numără printre județele cu peste 100 de elevi retrași din sistemul de învățământ. Părinți sunt „racolați” să-și retragă copiii din școală în favoarea homeschooling, pe „filiera bisericilor neoprotestante” – acuză un fost inspector: „Organizațiile fac promisiuni fără acoperire juridică. Ministerului Educației „probabil îi e frică să spună că numărul copiilor în afara sistemului e de ordinea miilor sau a zecilor de mii” . Ioan Puiu, fost inspector școlar adjunct, spune că Ministerul și autoritățile locale au fost informate de aceste situații încă din 2022, dar nu au făcut nimic.

Ulterior, la solicitarea Edupedu.ro, poliția a spus că nu a găsit nicio neregulă în cazurile a peste 70 de elevi retrași de părinți de la școală în pandemie, în Suceava, pentru a face homeschooling.

Informații de context

Curtea de Aple Oradea a dat o decizie istorică în 2023: Părinții a patru copii din Bihor, retrași în pandemie de la școală în 2020, pentru că nu erau de acord cu utilizarea internetului, canalele TV media, respectiv cursurile online pe care copiii le efectuau în perioada de pandemie, trebuie să îi înscrie pe copii în învăţământul general obligatoriu, “exclusiv într-o instituţie de învăţământ acreditată în România (nu altundeva)”, motivează Curtea de Apel Oradea, în sentința dată pe 9 mai. Decizia este definitivă și menține “în totalitate” sentința inițială a Judecătoriei Aleșd, din decembrie 2023, care fusese contestată de părinți.

Ei au susținut în fața instanței atunci că ar fi înscris copiii la o școală de tip homeschooling. Aceștia aveau 8, 10, 11 și 13 ani când au fost retrași de la școală, iar potrivit evaluării psihologice de la dosar, copiii care învățau acasă cu părinții, “prezentau un nivel de dezvoltare al gândirii cu mari lacune în achiziţiile şcolare raportat la vârstă şi clasa de studiu și imaturitate psiho-emoţională”.

“Astfel, inculpaţii [n. red părinții] (… ) trebuie să înscrie efectiv minorii la o şcoală acreditată în România, nici una din instituţiile de învăţământ invocate de inculpaţi nu sunt acreditate în România, precum nici sistemul de învăţământ propriu-zis, pe care aceste instituţii îl practică la distanţă. Este lipsit de relevanţă faptul că aceste instituţii de învăţământ sunt acreditate sau nu în alte ţări, atâta timp cât copii inculpaţilor sunt în România. Nimic nu îi opreşte pe inculpaţi să se mute în S.U.A şi să îşi înscrie minorii la orice şcoală acolo acreditată”, precizează Curtea de Apel Oradea.

Instanța a mai subliniat și necesitatea socializării copiilor cu elevi de vârsta lor:

Părintele are obligaţia de a asigura o minimă educaţie copiilor lor, prin obligaţia impusă de legiuitor în sarcina părinţilor (sau evident a altor persoane cărora le sunt încredinţaţi minorii, potrivit legii) de a-şi înscrie copiii la şcoală. Infracţiunea prevăzută de art. 380 Cod penal, se consumă, fie în momentul în care părintele retrage minorul de la cursurile învățământului general obligatoriu, fie în momentul în care, deşi nu a retras minorul de la cursurile învățământului general obligatoriu, îl împiedică pe acesta în orice mod să meargă la şcoală. În mod evident, nu se pune problema întrunirii elementelor constitutive ale acestei infracţiuni în situaţia în care minorii sunt transferaţi de la o unitate de învăţământ acreditată, la alta. În prezenta speţă însă, din motive ce scapă instanţei, cei doi inculpaţi au înţeles ca în luna septembrie 2021, să retragă pe cei patru minori de la cursurile învățământului general obligatoriu, fără ca în paralel să îi înscrie la o altă unitate de învăţământ acreditată, unde să beneficieze de educaţia necesară şi nu în ultimul rând de socializarea cu alţi copii de vârsta lor”, se arată în decizie.

Constituția României prevede la articolul 32 că „dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare”. Tot Constituția statuează că „învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii“.

Aceşti copii nu pot avea niciun viitor în situaţia în care viaţa lor nu se schimbă urgent, în sensul de a fi reînscriși la o şcoală recunoscută, unde să poată avea acces la învăţământ din partea unor profesori specializaţi şi să socializeze cu alţi copii de vârsta lor”, mai scrie Curtea de Apel.

Amintim că inițial, în decizia judecătoriei Aleșd se preciza faptul că instanța “se orienta spre pedeapsa cu închisoare”, conform legii, însă pentru dezvoltarea copiilor, s-a decis ca pedeapsa să fie de câte 4 luni de închisoare cu suspendare și obligația ca cei 4 elevi să revină la școala în sistemul românesc educațional.

“Dacă decizia inițială prevede închisoare cu suspendare și obligația ca cei 4 elevi să revină la școala în sistemul românesc educațional, nerespectarea deciziei înseamnă revocarea deciziei de suspendare”, au spus surse judiciare pentru Edupedu.ro.

Foto © Svershinsky | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

Cei patru copii din județul Bihor retrași de părinți de la școală în pandemie pentru a face homeschooling au mari lacune în achiziţiile şcolare și imaturitate psiho-emoţională, arată o evaluare psihologică oficială / Copiii învățau acasă cu părinții care au 8, respectiv 12 clase terminate

Doi părinţi din Bihor, care au ales să-şi educe acasă toţi cei patru copii de vârstă şcolară, au primit câte 4 luni de închisoare cu amânarea aplicării pedepsei, pentru împiedicarea accesului la învățământul obligatoriu – Adevărul

Cazul părinților din Bihor, obligați de instanță să-i reînscrie la școală pe cei patru copii, după ce i-au retras în pandemie pentru a face homeschooling: Copiii încă nu s-au întors la școală, spune șeful ISJ Bihor, Horia Abrudean
VIDEO Ce înseamnă homeschoolingul din SUA, sistemul cu care au fost asociate cazuri recente din România: o lume cu peste 1 milion de elevi pentru care protecția este minimă în fața abuzurilor / Un front pentru apărătorii drepturilor părinților și pentru cei care promovează drepturile copiilor

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, din Ministerul Educației, evită să spună dacă a echivalat până acum diplome emise de organizații americane de tip homeschooling

Poliția nu a găsit nicio neregulă în cazurile a peste 70 de elevi retrași de părinți de la școală în pandemie, în Suceava, pentru a face homeschooling

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE: Școlile nu vor fi închise în condițiile creșterii numărului de cazuri de gripă, vor fi doar recomandări pentru efectuarea triajului și purtarea măștilor de protecție de către elevi și profesori / Ședința la care au participat miniștrii Rafila și Deca s-a încheiat

Autoritățile din domeniul sănătății și educației au avut o ședință la Ministerul Sănătății, joi la prânz, pentru stabilirea scenariilor de lucru în perioada următoare, în contextul creșterii numărului de cazuri…
Vezi articolul

Universitatea Politehnică Timișoara propune o inițiativă în Cercetare şi Educaţie cu Ucraina la nivel național / Cercetătorii ucraineni să poată preda cursuri în domeniile lor de specialitate, în România

Solidaritate în Cercetare şi Educaţie cu Ucraina este o inițiativă propusă de Universitatea Politehnica Timişoara prin care cercetătorii ucraineni să aibă acces la echipamente și facilitățile universităților din România, iar…
Vezi articolul