Partidele să se angajeze că vor asigura burse pentru elevi, cere un grup de asociații ale elevilor, părinților, sindicaliști și ONG-uri

1.474 de vizualizări
Foto: Taylor Wilcox – Unsplash.com
Partidele care participă la alegerile parlamentare din 6 decembrie sunt îndemnate să-și asume un angajament că vor susține adoptarea rapidă a unei hotărâri ce stabilește cuantumuri minime pentru bursele școlare. Îndemnul vine din partea unui grup extins de organizații ale elevilor și părinților, sindicate și ONG-uri active în domeniu, care insistă, în apelul lor, pe nevoia de sprijin pentru elevii amenințați de abandon școlar, sărăcie și excluziune socială. 

Potrivit unui comunicat de presă, organizațiile semnatare cer partidelor care participă la alegeri să își asume că:

“1. în ipoteza în care vor participa la formarea Guvernului, vor susține de îndată adoptarea hotărârii prin care stabilesc cuantumurile minime și vor include în proiectul legii bugetului de stat fondurile necesare pentru plata burselor la aceste valori minime. 

2. în ipoteza în care nu vor participa la formarea Guvernului, dar vor fi prezente în Parlament, vor condiționa votarea Cabinetului de asumarea că acesta va adopta hotărârea privind cuantumurile minime.

3. valoarea cuantumurilor minime ale burselor școlare va fi cel puțin:

  • 135 de lei – bursa de merit (10% din salariul minim pe economie)
  • 335 de lei – bursa de performanță (25% din salariul minim pe economie)
  • 405 de lei – bursa de studiu (30% din salariul minim pe economie)
  • 540 de lei – bursa de ajutor social (40% din salariul minim pe economie)”

În apelul intitulat “Elevii nu vor fi lăsați la mila guvernării”, organizațiile arată, între altele:

“În acest moment, în România părăsirea timpurie a școlii (PTȘ), adică totalul tinerilor între 18 și 24 de ani care nu au finalizat mai mult decât învățământul gimnazial, este de 15,3%, cu 4 puncte procentuale peste cât România și-a asumat acum 10 ani că va avea la orizontul anului 2020. (…)

Cauzele părăsirii timpurii a școlii sunt multiple, iar sărăcia este una dintre acestea: conform Institutului Național de Statistică, 38,1% dintre copiii români trăiau în risc de sărăcie sau excluziune socială la nivelul anului 2018, iar 32% sub limita pragului de sărăcie (750 de lei pe lună/persoană într-o gospodărie). (…)

Pentru a combate abandonul școlar, cât și pentru a susține elevii cu rezultate bune sau cei care fac performanță într-un domeniu, s-a introdus în Legea educației naționale instrumentul burselor școlare. Cele patru tipuri de burse școlare (ajutor social, merit, studiu și performanță) se acordă de către fiecare autoritate locală în parte, pe baza unor criterii clare stabilite prin ordin de ministru, dar în niște cuantumuri stabilite la nivel local. În privința acestora, legea obligă Guvernul ca anual să stabilească prin hotărâre cuantumul minim pentru fiecare tip de bursă în parte, dar, în prezent, acest lucru nu se întâmplă. (…)

Chiar și acolo unde dreptul la burse este respectat, de multe ori nu este eficace, iar acest lucru deoarece încă avem în România locuri cu burse sociale de 6 lei/lună (Bucinișu, jud. Olt), 7 lei/lună (Horea, jud. Alba) sau 10 lei/lună (Drăgășani, jud. Vâlcea).

Soluția pentru a duce bursele școlare pentru elevi, la cuantumuri decente, în toate localitățile din România, este ca Guvernul să își respecte obligația legală de a stabili prin hotărâre cuantumul minim al bursei și să asigure pentru autoritățile locale, din bugetul de stat, banii necesari pentru plata burselor la aceste cuantumuri minime. În baza autonomiei locale, fiecare consiliu local poate decide să aloce burse mai mari decât cele minime finanțate de Guvern.

Asociațiile semnatare sunt: 

  • Societatea Academică din România (SAR);
  • Asociațiile de elevi din România (Uniunea Liceenilor Maghiari, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Elevilor din Maramureș, Asociația Vâlceană a Elevilor);
  • Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP);
  • Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL);
  • Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret”;
  • Forumul Tinerilor din România (FTR);
  • Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI);
  • Federația Coaliția pentru Educație;
  • Fundația Roma Education Fund;
  • Fundația World Vision România
  • Asociația Platforma Civică ARESEL;
  • Fundația Hope and Homes for Children;
  • Asociația Human Catalyst;
  • Institutul pentru Solidaritate Socială;
  • Asociația Politeia;
  • Asociația Techsoup.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dirigintele trebuie să motiveze elevii să se înscrie la examenul de Bacalaureat. Profesorul să ofere feedback pentru ca elevul să înțeleagă de ce a luat un anumit punctaj sau notă la examen – Ghid pentru profesori avizat de Ministerul Educației

Un ghid al profesorului pentru examenul național de Bacalaureat și examene de certificare a competențelor prevede recomandări și informații pentru diriginți și profesori care predau discipline de specialitate, adică cele…
Vezi articolul