Angajatorii pot oferi părinților o deducere fiscală de până la 1500 de lei pe lună pentru fiecare copil pentru a achita costurile de creșă și grădiniță. Modificarea a fost făcută în ordonanța OUG nr. 115/2023, care aduce modificări la Codul Fiscal și practic se introduce o nouă facilitate fiscală pentru firme, care poate ajuta părinții. Edupedu.ro a stat de vorbă cu doi consultanți fiscali, Adrian Bența și Gabriel Biriș pentru a ne explica cum se poate aplica această lege, de când și în ce condiții. “Această deducere nu este obligatorie, reprezintă doar o facilitate, iar angajatorul plătește din banii lui”, explică Gabriel Biriș, cel care în urmă cu mai mulți ani a inițiat un proiect de lege similar, dar în care statul ar fi suportat cheltuiala. La rândul său, Adrian Bența, crede că mai degrabă firmele mici ar putea să plătească acești bani și nu firmele mari: “Cei mici au mai puțin și sunt mai generoși, că au plecat și ei de jos,” spune consultantul fiscal pentru Edupedu.ro.
Facilitatea fiscală care se aplică din această lună (n. red ianuarie 2024) permite angajatorului să plătească până în 1500 de lei pe lună costurile pentru creșa și grădinița copiilor angajaților săi. Proiectul de lege care modifică Codul Fiscal a fost inițiat de UDMR.
Părinții pot cere angajatorului această facilitate, însă nu este obligatorie.
Potrivit OUG nr. 115/2023, la articolul 25 alineatul (3) litera b), după punctul 3 din Codul Fiscal se introduce un nou punct, pct. 3^1, cu următorul cuprins:
3^1. sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaților în unități de educație timpurie, potrivit reglementărilor legale din domeniul educației naționale, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil; în sensul prevederilor prezentului punct, condițiile acordării sumelor pentru plasarea copiilor angajaților în unități de educație timpurie, supuse limitării fiscale, sunt cele prevăzute la art. 76 alin. (4^1) lit. i).
Ce prevede modificarea din Codul Fiscal
Exemplu de calcul fiscal prevăzut de lege, prezentat de UDMR:
“Suma plătită angajatului nu poate depăși 33% din salariul brut al acestuia, iar pe această sumă nu se datorează impozit pe venit, nici contribuții de asigurări sociale sau de sănătate. Deducerea fiscală poate fi solicitată doar de unul dintre părinți, iar în cazul în care părintele are mai multe locuri de muncă, trebuie să declare că nu a beneficiat de această facilitate la celălalt loc de muncă. În cazul companiei angajatoare, suma rambursabilă în acest scop nu poate depăși 5% din fondul de salarii al întreprinderii”, a declarat Ödön Szabó, vicepreședintele grupului parlamentar al UDMR din Camera Deputaților, unul dintre inițiatorii proiectului de lege.
“Dacă salariul brut al părintelui, luând în calcul salariul minim, este de 3.436 de lei, va beneficia de 33% din salariu, adică de 1.133 de lei, suma pe care părintele o primește lunar de la angajator și pe care o poate utiliza pentru costurile de creșă/grădiniță ale copilului.
Cum se face plata
Calculul poate fi realizat în două moduri: angajatorul plătește direct suma de 1.133 de lei instituției de învățământ, sau părintele plătește lunar costul creșei sau grădiniței și prezintă angajatorului chitanța, pe baza căreia i se va rambursa suma.
Dacă salariul brut al părintelui depășește salariul minim, suma deducerii fiscale crește în funcție de acesta, până la un maximum de 1500 de lei.
Edupedu.ro a stat de vorbă cu doi consultanți fiscali, Adrian Bența și Gabriel Biriș pentru a explica cum se poate aplica această lege, dacă se poate aplica deja și în ce condiții.
Ei ne-au explicat că legea se poate aplica deja, nu este o obligație a angajatorului, pentru că el plătește din banii săi, nu se decontează de stat. Este ca orice facilitate fiscală, cum sunt diverse prime acordate.
Adrian Bența crede că deși firmele mari ar putea fi cele care ar fi capabile să suporte mai ușor această cheltuială, mai degrabă firmele mici ar fi tentate să o facă. “Ordonanța nr. 115/2023 spune că dacă tu angajator ești generos și dai acești bani, atunci și eu, ca stat, renunț la impozitare. Statul nu va lua nici impozit pe salarii, nici pe asigurările sociale (n. red pentru această sumă), cu condiția ca împreună cu toate avantajele, fiscale pe care le mai dai tu să te încadrezi în 33% din salariul angajatorului. Răspunsul este, da, se poate aplica, dar de data asta este tot pe cheltuiala angajatorului. Dacă este firmă plătitoare de impozit pe profit mai apare o limitare la 5% din fonduri pe salarii”, spune Adrian Bența.
“Oricine are buget și are și voință și disponibilitate poate să o facă. Cei mici au mai puțin și sunt mai generoși pentru că au plecat și ei de jos,” spune consultantul fiscal pentru Edupedu.ro. Nu se aplică însă pentru creșele și grădinițele care aparțin de primării.
- Edupedu.ro a scris că în noiembrie 2022, o parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației. În jumătate din județele din România nu existau anul trecut educatori în creșele preluate de minister. Pentru anul școlar 2021-2022, cele 247 de creșe rămase la primării cuprind 1.075 de grupe de copii, 16.096 de copii și 4.531 de posturi ocupate, potrivit Ministerului Educației.
La rândul său, consultantul fiscal Gabriel Biriș dă și el un exemplu: “Practic este un avantaj de natură salarială, care este cost pentru angajator. În momentul în care un angajator își pune pe costuri 1.500 lei, asta înseamnă că din 1.500 lei, dacă e pe profit, îi scade 16%, și 84% din cei 1.500 lei scoate din buzunarul lui. Adică cam 200 lei sunt suportați de stat și restul de angajator”.
În 2017, Gabriel Biriș a propus ideea ca statul să deducă suma de 1500 de lei pentru ca părinții să poată acoperi costurile creșei și grădiniței, însă banii erau suportați de stat din impozitul pe profit, din TVA sau din acciză.
“Eu gândisem această facilitate pentru că ritmul de construire sau de deschidere de creșe în în creșe de stat era foarte mic nu nu acoperea nevoia părinților. Și pentru a le ușura din costuri, dacă duc copilul la o unitate privată, această sumă de 1500 de lei să fie dedusă di TVA și impozit pe profit. Iar suma de 1.500 lei n-a fost calculată pur și simplu. Calculasem la vremea respectivă care sunt costurile unei grădinițe private, în medie. Acum sunt în jur de 2500 de lei în București”, spune Biriș.
Ce se întâmplă în cazul angajaților bugetari
Nu este specificat nicăieri în modificare Codului Fiscal dacă se aplică această facilitate și angajaților bugetari care sunt părinți. Adrian Bența spune că fiecare instituție în parte poate decide, iar Gabriel Biriș crede însă că nu ar putea fi aplicată pentru bugetari pentru că sumele ar fi trebuit bugetate.
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
9 comments
Buna ziua! Pot beneficia si părinții ai căror copii sunt înscriși la Grădinița cu program prelungit care este in subordinea Primăriei?
Buna eu am primit urmatorul raspuns de la contabil: “Conform cului fiscal in vigoare, salariatii x NU pot beneficia de acest decont pentru gradinita din cauza ca societatea NU este platitoare de impozit pe profit, trecand la platitor de impozit pe venit.
Aveti mai jos si paragraf din Codul Fiscal aflat in vigoare:
Art.25 allinearul (4) din Codul fiscal
…………………………
-“i^1) cheltuielile privind funcţionarea unităţilor de educaţie timpurie aflate în administrarea
contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaţilor în
unităţi de educaţie timpurie aflate în unităţi care oferă servicii de educaţie timpurie,
conform legislaţiei în vigoare;
-“i^2) contribuabilii care efectuează cheltuieli cu educaţia timpurie scad din impozitul pe
profit datorat cheltuielile cu educaţia timpurie conform lit. i^1), dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil. În cazul în care suma depăşeşte impozitul pe profit datorat,
diferenţa va fi scăzută, în ordine, din impozitul pe salarii reţinut de contribuabil pentru
angajaţi, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate;”.:
Cum pot beneficia si acesti angajati de aceasta facilitate?
Bună ziua, va rog sa-mi spuneți dacă se încadrează și creșele private sau grădinițele de stat cu program prelungit.
Mulțumesc
Doar ce scrie mai sus ca, creșele și grădinițele ce aparțin de primarii nu dispun de acești bani
Buna ziua .Se aplica si pentru costul scolilor private ?
Buna ziua! Imi puteti spune daca aceasta suma se poate deduce doar pentru institutii acreditate? Multumesc!
Știți cumva dacă această facilitate o pot avea și cei care lucrează în cadrul regiilor autonome?
Mulțumesc anticipat pentru răspuns!
Oare merge si la cei care sunt PFA in sistem real? Ai idee?
Buna Ziua. Puteti sa-mi spuneti daca ar putea beneficia si angajatorul (administratorul firmei) de aceasta suma daca nu are calitate de salariat in cadrul fimei (nu are contract de munca). Are copil la gradinita si daca poate sa-si deduca din cheltuieli cu aceste documente justificative de la gradinita