Părinții pot însoți la ore, în clasă, elevii cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale, potrivit unei circulare trimisă de ministerul Educației către toate școlile

41.278 de vizualizări
vaccinuri
Părinții sau alte persoane pot însoți elevii la cursuri, dacă aceștia au cerințe educaționale speciale și/sau dizabilitați, potrivit unei circulare cu nr. 10.108 din 15 ianuarie 2020, trimisă de Ministerul Educației și Cercetării către toate școlile, consultată de Edupedu.ro. Însoțitorul poartă numele „shadow” în literatura de specialitate, potrivit actului oficial care le cere instituțiilor de învățământ să își organizeze activitatea și să elaboreze proceduri care să prevadă acest drept al elevilor de a avea alături un insoțitor pe toată durata cursurilor școlare.

Iată ce prevede circulara MEC:

„În conformitate cu prevederile art. 63 din ordinul comun n.r 1985/1305/5805/2016, inițiat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Ministerul Educației și Cercetării, de aprobarea metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, copiii cu cerințe educaționale speciale și încadrați în grad de handicap grav cu însoțitor pot beneficia de măsurile de sprijin pentru promovarea educației incluzive, formulate de managerul de caz/responsabilul de caz de servicii psihoeducaționale cu consultarea autorității locale de care aparține unitatea de învățământ, SPAS, unității de învățământ, IȘJ și a organizațiilor neguvernamentale, una dintre aceste măsuri fiind prezența facilitatorului, numit în literatura de specialitate shadow, alături de copil, în unitatea de învățământ.

Facilitator-ul poate fi unul dintre părinți, asistentul personal sau însoțitorul, pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoană numită de părinți și față de care copilul are dezvoltată o relație de atașament, un specialist recomandat de părinți sau reprezentantul legal, un specialist numit de părinți din organizații, universități, alte instituții cu care unitatea de învățământ are încheiate acorduri, cât și alte persoane prevăzute la art. 64 alin. 2 din ordinul mai sus menționat, iar numirea acestuia se face în urma includerii în planul de abilitare-reabilitare, respectiv planul de servicii psihoeducaționale, potrivit art. 64 alin. 4.

Atribuțiile facilitatorului se regăsesc în art. 64 alin. 5, alin. 7 și alin. 8. Un facilitator putând avea grijă de mai mulți copii cu dizabilități și/sau CES în aceeași clasă.

În conformitate cu prevederile art 64 alin. 1 și cu Recomandarea Avocatului poporului numărul 8 din 2018, unitățile de învățământ care școlarizează preșcolari/elevii cu dizabilități și/sau CES includ în regulamentul de organizare și funcționare proceduri privind aprobarea prezenței facilitatorului în unitatea de învățământ, precum și modul de organizare a activității acestuia.”

FOTO: pexels.com


10 comments
  1. De acord cu tot ce se spune aici.Cu condiția ca părintele să nu vină să mă „asiste ” la ore și să im acorde și calificativ. Părintele nu are competența legală pentru acest aspect. Unii părinți pentru asta vin la ore. Dacă e așa să le dăm și fișe de asistență pentru a ne acorda calificativele. Poate așa scăpăm de profesori intr-un viitor apropiat. Cu tot respectul pentru acești părinți de care copiii au atâta nevoie. Dar, poate mai mult în familie.Munca în Italia nu cred că e o soluție. Cu atât mai mult incazul copiilor cu CES

    1. mai dragă domnule Liviu. pai știi tu cu ce se mănâncă acest diagnostic primit de un copil? și mai ales părinții acestui copil ? te apuci sa scrii ceva cu calificativ….??? pai tu ești om cu caracter sau te apuci sa comentezi așa aiurea? păcat de așa oameni că ține…fara nicio perspectiva legata de un asemenea subiect. păcat. părinții acestui copil diagnosticat cu asemenea probleme trec printr-un calvar și nu cred că mai au nevoie de gândirea ta obtuză. au nevoie de gândire pozitivă din partea ta. au nevoie de înțelegere, de respect, de ajutor. nu de uși închise, nu de gânduri negative și nu de RESPINGERE. nu respingeți copii cu probleme de spectru autist. incercati sa vă puneți în locul părinților …nu să-i condamnați și să-i înjurați. Dumnezeu e sus. aveți copii sunt ocrotiți de către Dumnezeu mai mult decât orice alt copil. și răspunsul celui de sus este și va fi dur pentru cei ce-și bat joc de acești copii.

  2. Alo, UE! Va rog sa ne dati afara din Uniune, binr ca fraudam bani europeni si vopiilor cu CES si familiilor lor, li se acorda “dreptul” de a se descurca cum pot”parintele….insotitorul,o pers de atasament…isi pune cineva din statu asta, problema ca persoana respectiva nu e incadrata legal in munca? Si totusi umple un gol in sistem. Oamenii care ar trebui sa fie acei insotitori la clasa, acei “profesori de sprijin”!, ori nu exista ori sunt absolut insuficienti si ca numar, si ca instruire… Unii din cei cu handicap grav, au nevoie de insotire permanenta, chiar unii cu handicap mediu pot avea nevoie de cineva in permanenta. Isi pune cineva problema, cine sunt acestia, cine ii plateste, cine nu poate munci legal in tot acest timp, si cat pierde statul pe astfel de asistenta sociala, nu doar insuficienta financiar, ci nefiabila ca perspectiva pentru forta de munca? Tot ce ar trebui sa faca statul, e sa ofere acei bani pentru astfel de situatii, nu sa lase totul pe seama celor de jos- dascal si parinte… Rusine!

  3. Pe bune ca pot însoți copilul cu dizabilități și CES la ore, pai pe mine nu ma lasă să îl duc nici pana la clasa ca să ii duc ghiozdanul…. De când cu asa zisa pandemie copilul meu se chinuie sa care un ghiozdan de 9-10 kg și el nu are voie sa facă efort.

  4. Bineînțeles că, decât să asigure statul un facilitator, o persoană calificată, mai bine pasează responsabilitatea părinților. Am trei copii cu CES, niciunul nu colaborează cu însoțitorii (părinți, bunici) cum o fac cu profesorul de sprijin.
    În traducere, cu profesorul în clasa (o oră pe săptămână) își îndeplinesc sarcinile, e cineva să îi readucă mereu la masă. Cu familia – circ ieftin, alergat prin sală, opoziție, țipete de ambele părți. Așa că i-am dat afară pe hol. Cum mă descurc numai eu știu, dar e mai bine decât cu ei înăuntru.
    Cât progresează copiii… aproape deloc. Căci nu pot să mă multiplic. Soluția ar fi al doilea profesor la clasă, sau asistent, orice! Altfel e doar o bătaie de joc a sistemului care se bate cu pumnul în piept că „integrează”, iar în realitate nu respectă nici nevoile copiilor cu CES, nici ale celorlalți, care au și ei aceleași drepturi la o educație decență. Dar… pentru drepturile lor nu se dau circulare. Ei trebuie să „înțeleagă” că ceilalți sunt „speciali” și au nevoie de atenție. Și cei „normali” sunt la fel de speciali, dacă nu mai mult!

    1. Atat parintele cat si cadrul didactic sunt bataia de joc aici! Cu tristete in suflet, si mai si… E copilul, care de altfel poate ar avea chiar potential de mai mult. Suntem noi cei de jos, care ne descurcam asa cum putem pt ca nu dau astia(nu pot folosi calificativul pe care il merita) bani suficienti pentru educatie. Arunca sub pres viitorul… Nenoricitii!

  5. Ii pot însoți, dar vor ?!
    Am elev cu Ces (gr 1 si Ap) de 3 ani si nu a stat părintele nici măcar o oră cu el, în schimb emite fel și fel de pretenții și acuzații nejistificate !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Fizică-Informatică, Biologie-Chimie, Istorie-Filozofie, Teologie didactică-Limba și literatura engleză, în lista programelor de licență didactică cu dublă specializare / Lista completă

Lista programelor de licență didactică cu dublă specializare a fost publicată în Monitorul Oficial. Un astfel de program cuprinde o specializare principală și una secundară. Este vorba despre ordinul ministrului…
Vezi articolul

Cărți de joc și rummy la ora de chimie, metode folosite pentru apropierea elevilor de “noțiunile aride”. Greta Predoi, directoarea școlii din comuna Butea, județul Iași, care a eradicat abandonul și are promovare aproape completă la examene: Încerc să fac legătura cu viața / În decembrie, am făcut un proiect de studiu la mall

Elevii de clasa a VIII-a care învață la Școala Gimnazială din comuna Butea, județul Iași, au incluse în orar ore de pregătire suplimentară la disciplinele de examen, după cum a…
Vezi articolul