Părinții elevilor olimpici îi cer președintelui Iohannis să intervină pentru revizuirea ordinului ce anulează olimpiadele școlare de anul acesta / Olimpiadele să aibă loc în două etape, în primăvara 2021

1.937 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
O asociație ce reunește părinți ai elevilor olimpici i-a transmis președintelui Klaus Iohannis o scrisoare deschisă prin care îi cer acestuia să intervină pentru revizuirea ordinului ce a anulat olimpiadele și concursurile școlare de anul acesta. “Dacă anul trecut am înțeles cu toții că situația a fost imprevizibilă, anul acesta vine cu dificultăți previzibile pentru sistemul de învățământ,” care ar putea fi soluționate așa încât să poată să aibă loc olimpiade, arată scrisoarea.

Potrivit acesteia, “deși emitenții au folosit termenul de „prorogare”, ordinul se referă la competițiile școlare ce evaluează cunoștințele anului școlar în curs, așa încât discutăm în fapt despre anularea acestora al doilea an consecutiv”.

Cu toată bunăvoința, nu ne putem supune fără obiecții deciziei Ministerului Educației si Cercetării de a anula olimpiadele școlare”, continuă documentul, arătând că semnatarii au adresat Ministerului Educației “o propunere pentru deblocarea situației create, respectiv susținerea olimpiadelor doar în două etape, etapă județeană și etapă națională, ambele în primăvara anului 2021”.

Scrisoarea deschisă adresată Președintelui Klaus Iohannis: 

“Domnule Președinte, 

Noi, părinții elevilor care au participat în anii anteriori la olimpiadele școlare, alături de copiii noștri, vă transmitem această scrisoare deschisă ca urmare a emiterii Ordinului nr.5924/03.11.2020 privind prorogarea prevederilor Ordinului 3035/2012 care conține în fapt anularea acestor competiții în anul școlar 2020-2021. 

Deși emitenții au folosit termenul de „prorogare”, ordinul se referă la competițiile școlare ce evaluează cunoștințele anului școlar în curs, așa încât discutăm în fapt despre anularea acestora al doilea an consecutiv. Dacă anul trecut am înțeles cu toții că situația a fost imprevizibilă, anul acesta vine cu dificultăți previzibile pentru sistemul de învățământ. 

Cu toții, elevi, profesori și părinți ne-am aliniat solicitărilor și recomandărilor Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Sănătății, Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și oricăror instituții implicate în combaterea acestei situații fără precedent pentru generațiile în viață. Salutăm pe această cale eforturile tuturor celor implicați. 

Cu toată bunăvoința, nu ne putem supune fără obiecții deciziei Ministerului Educației si Cercetării de a anula olimpiadele școlare și vă rugăm să ne sustineți în demersurile noastre de a-i determina pe emitenți să revizuiască ordinul și să găsească o cale favorabilă învățământului românesc, din următoarele considerente: 

1. Elevii de toate vârstele care se pregătesc în mod continuu pentru olimpiadele școlare, cu efort intelectual și cu interes sporit pentru procesul de învățare, reprezintă un stimulent atât pentru colegii lor, cât și pentru cadrele didactice.

Analizând situația învățământului românesc în actualul context epidemiologic, când orele se desfășoară hibrid sau online, cu sau fără mijloace adecvate, în care schimbările iminente creează cel puțin disconfort psihic, atât profesorilor cât și elevilor, considerăm că susținerea copiilor interesați de performanțele școlare ajută la menținerea valorilor sistemului de învățământ și îi motivează pe colegii lor pentru o învățare temeinică și continuă.

Lipsa competițiilor școlare atât de motivante pentru munca independentă al doilea an la rând apreciem că îi va afecta nu numai pe copiii noștri, ci întreg sistemul de educație.

2. Imaginea unui stat este proiectată prin valorile lui. În cazul României, valorile sunt indiscutabile dacă ne raportăm la numeroasele medalii obținute an de an de elevii olimpici la competițiile internaționale. Deși nu sunt mediatizate, aceste rezultate sunt recunoscute în mediul academic internațional și putem spera ca unii dintre ei să se remarce, de ce nu, la nivelul unor personalități precum George Emil Palade, Henri Marie Coandă, Grigore C. Moisil sau al altor savanți români care fac cinste acestui neam.

Distrugând sistemul competițional al țării, practic nu distrugem doar posibile modele pentru copiii de azi și de mâine, distrugem imaginea și respectul dobândit de România în urma aportului a generații întregi de elevi și profesori care au muncit pentru ca țara noastră să aibă un statut în aceste competiții.

3. Anularea competițiilor îi afectează emoțional pe copiii care au muncit ani întregi pentru obținerea unor rezultate tot mai bune și care au sperat ca anul acesta să le aducă mai mult decât neputință în fața sistemului.

Școlile s-au închis, elevii nu au ieșit din case luni întregi, nu au mai avut posibilitatea de a lucra față în față cu profesorii, au fost nevoiți să se adapteze unui sistem hibrid sau online încă în descoperire și în același timp au menținut nivelul învățării în speranța unor rezultate binemeritate.

Pentru menținerea nivelului foarte ridicat de învățare, periodic este necesară evaluarea și valorificarea prin participarea la olimpiadele școlare, singurele care au metodologia și rigurozitatea de care acești copii au nevoie.

Pasiunea nu poate fi înfrânată, însă frustrarea și efectele asupra psihicului în urmatoarea perioadă sunt demotivante și pot în mod cert să le afecteze nivelul de învățare și implicit rezultatele. 

4. Trebuie avută în vedere și situația elevilor olimpici de liceu, cărora absența diplomelor de olimpiade le va îngreuna sau anula șansele de admitere la universități naționale și internaționale de prestigiu. Pe plan național sunt discriminați față de generațiile anterioare întrucât pierd șansa de a fi admiși în baza calificării sau rezultatelor la olimpiade, în timp ce la admiterea în universități din afara țării absența portofoliului de olimpiade reprezintă dezavantaj în fața elevilor din țările care încă susțin aceste concursuri.

5. Însăși pandemia cu care se confruntă omenirea în această perioadă confirmă importanța persoanelor cu grad înalt de pregatire, așteptându-se de la aceste persoane soluții medicale, economice, sociale și nu numai.

Apreciem că deciziile luate în această perioadă în domeniul educației au efecte pe termen lung și considerăm că este deosebit de importantă motivarea și stimularea copiilor aplecați către o învățare aprofundată și de înaltă calitate în toate domeniile de interes.

6. În contextul social actual, luptăm cu toții, părinți, copii și profesori, să înțelegem măsurile care se iau cu privire la educație, privim cu neputință cum copiii acceptă și se adaptează complet nepregătiți învățării online, susținem financiar și emoțional aceste măsuri și în același timp acceptăm din rațiuni economice sălile de sport deschise, susținerea diverselor examene de admitere în profesii, de admitere în gimnazii, malluri și supermarketuri pline, acceptăm ca alegerile la care vom vota ca și cetățeni educați, responsabili și onorabili să nu fie amânate.

Acesta este contextul în care copiii noștri doresc să participe la olimpiade și noi, părinții, suntem foarte determinați să îi susținem.

Și o facem cu rațiune, pentru că avem convingerea că reflectarea muncii în rezultate aduce doar beneficii societății, iar măsurile de distanțare foarte clare pe care acești copii sunt fără îndoială apți să le respecte ar asigura desfașurarea în siguranță a oricărei olimpiade școlare.

Rugăm a se avea în vedere că participarea la aceste competiții este una opțională, părinții și copiii dorind să participe pe propria răspundere și având disponibilitate pentru a respecta întocmai orice regula organizatorică.

Susținem mobilizarea colectivă și am adresat Ministerului Educației și Cercetării o propunere pentru deblocarea situației create, respectiv susținerea olimpiadelor doar în două etape, etapă județeană și etapă națională, ambele în primăvara anului 2021. În acest mod am evita organizarea de concursuri în perioada imediat următoare și în același timp le-am da copiilor șansa de a fi evaluați la nivelul pe care doar olimpiadele școlare îl pot oferi. De asemenea, cu excepția olimpiadei de informatică unde lucrările sunt corectate automat, am propus un mod de corectare unitar, realizat de către o comisie națională. 

De aceea, în interesul elevilor și al întregului sistem de învățământ actualmente afectat substanțial, vă rugăm să ne susțineți în demersurile noastre adresate Ministerului Educației și Cercetării pentru o nouă analiză asupra situației create prin anularea olimpiadelor școlare, astfel încât să asigurăm organizarea acestora în anul școlar 2020-2021. 

Nu avem dreptul să uităm că educația este temelia unei societăți sănătoase. 

Rămânem încrezători că împreună putem forma o echipă puternică în sprijinul educației și implicit al tuturor românilor. 

Cu deosebită considerație, Asociația Olimpicilor 

10 noiembrie 2020″

Photo 170465461 © Traimak IvanDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Incredibil ce poate face orgoliul din oameni!
    În loc sa își sfătuiască copiii ca pregătirea lor riguroasa și continua le va fi de folos la examene și în viata, părinții ambițioși, își vor copiii storsi de vlaga cu sâmbete și duminici ocupate cu olimpiade.
    Regimul de performeri în ale olimpiadelor solicita enorm sistemul nervos al elevilor.

  2. Oare n-ar trebui noi mai degraba sa punem la punct un sistem de invatamant care el însuși sa ofere metodologia si rigurozitatea de care TOTI copiii, nu numai cei pentru care se militeaza prin acest demers, sa poata beneficia?

    Sustin ideea organizarii unor olimpiade exclusiv cu prezenta fizica.
    Daca acest lucru nu este posibil, organizarea on-line a acestor olimpiade, cu copiii aflati acasa, fara supraveghere directa, este de la inceput un esec.
    Cei care sustin totusi acest demers au cu totul alte interese decat cele ale copiilor pe care sustin ca ii reprezinta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un absolvent de liceu pedagogic care vrea să fie învățător și un tânăr cu studii superioare care vrea să se facă profesor pentru învățământ primar – ce trasee de angajare și profesionale vor avea, potrivit noii legi a Educației

Din anul școlar 2028-2029, absolvenții de liceu pedagogic vor da concursul național de ocupare a posturilor didactice, adică titularizarea, doar că vor putea fi angajați pe o perioadă determinată de…
Vezi articolul

Marți, 27 februarie, data limită pentru înscrierile elevilor de liceu la etapa județeană a Olimpiadei de Securitate Cibernetică. Cei mai buni pot ajunge în tabăra de pregătire pentru Campionatul European și să fie admiși la facultățile de profil fără examen

Elevii de liceu mai au la dispoziție ziua de marți, 27 februarie, până la miezul nopții, pentru a se înscrie online la prima ediție a olimpiadei naționale dedicate securității cibernetice,…
Vezi articolul