Dacă elevii și/sau părinții/reprezentanții legali refuză participarea la ședințele de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapeutică, DGASPC și ISJ/ISMB pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească, potrivit procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra elevilor și personalului școlii, pusă în dezbatere publica de Ministerul Educației.
Cazurile grave de violență școlară între elevi sunt următoarele, potrivit procedurii:
- „Toate formele de violență care constituie infracțiuni se consideră forme grave de violență.
- Forme de abuz fizic, care constituie infracțiuni precum: vătămarea corporală, vătămarea corporală din culpă, lovirea sau alte violențe, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, uciderea din culpă, omorul, omorul calificat;
- Alte forme de abuz fizic: automutilarea, lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea copilului;
- Forme de psihologic, care constituie infracțiuni precum: instigarea la violență, incitarea la ură și discriminare, amenințarea, șantajul, hărțuirea, lipsirea de libertare în mod ilegal, determinarea sau înlesnirea sinuciderii;
- Alte forme de abuz psihologic: bullyingul și cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile şi jignirile, calomnia, terorizarea;
- Forme de abuz sexual, care constituie infracțiuni precum: agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia infantilă;
- Alte forme de abuz sexual: molestarea sexuală verbală (expunerea copilului la injurii sau limbaj cu conotație sexuală), sextingul, sexualizarea;
- Traficul de minori.”
Ce prevede procedura în cazul în care părinții, profesorii directorii școlilor și instituțiile implicate nu își îndeplinesc obligațiile în gestionarea cazurilor grave de violență
„În situația în care elevii nu participă la activitățile de sprijin organizate la nivelul școlii, educatoarea/profesorul pentru învățământ primar/dirigintele informează părinții/reprezentanții legali în acest sens.
Daca părinții nu pun în aplicare măsurile asumate pentru îmbunătățirea relațiilor dintre elevi și profesori, directorul scolii sesizează situația la SPAS – Serviciul Public de Asistență Socială/DAS – Direcția de Asistență Socială, în vederea efectuării unei vizite de monitorizare la domiciliul copilului. Directorul are obligația să solicite raportul de vizită managerului de caz.
În situația în care personalul școlii nu pune în aplicare măsurile asumate, reprezentanții instituțiilor abilitate/părinții/reprezentanții legali sesizează situația personalului de conducere al școlii.
Dacă reprezentanții SPAS/DGASPC nu pun în aplicare măsurile asumate, directorul școlii sesizează DGASPC – Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului /ANPDCA- Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție.
În situația în care elevii și/sau părinții/reprezentanții legali continuă să refuze participarea la ședințele de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, cuprinse în Planul de reabilitare și/sau reintegrare socială, chiar și după vizita de monitorizare efectuată de SPAS/DAS, directorul sesizează situația managerului de caz.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului și Inspectoratul Școlar Județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească, a elevilor și/sau părinților/tutorilor legali să participe la ședințe de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, potrivit art. 1528 din Codul Civil”, potrivit procedurii.
Ministerul Educației a încercat să introducă în Statul Elevului o prevedere legată de elevii implicați în cazuri de violență școlară ai căror părinți refuză consilierea, însă aceasta nu mai apare în ordinul de ministru publicat în Monitorul Oficial
„Elevii majori/minori, ai căror părinți refuză participarea la programe/ședințe de consiliere școlară/psihologică, nu pot beneficia de ridicarea sancţiunilor aplicate pentru comiterea actelor de violență/bullying.”
Foto: © Inna Reznik | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Ăștia de la minister sunt sănătoși la cap?! Ce violență între elevi văd ei în lista aia, toate sunt infracțiuni de drept penal, am ajuns polițiști, procurori și judecători mai nou?!
Auzi, cică abuz sexual, cyberbullying (vor de la mine să stau pe tiktok să păzesc ce-și trimit elevii non-stop? Vor să le controlez telefoanele să văd ce mesaje își dau pe whatsapp?!), trafic de minori?!!!!!
Păi și are impresia vreun c***in din minister că o ședință-două de consiliere școlară (făcută de cine, că trei sferturi din școli n-au nici consilier școlar) o să-i facă pe ăia care violează un copil să se gândească de două ori?! Păi ăia ar trebui să înfunde pușcăria, ce face profesorul când copilul e violat (în anturaj, familie sau de un elev – în afara școlii)? E caz penal, la ce îi folosește victimei ședința de consiliere?! Acolo e nevoie de psihoterapie adevărată, nu de pseudo-știință.
Noi nu-i putem forța nici pe părinții elevilor care au CES evident să îi ducă la evaluare/re-evaluare, dar acum ar trebui să fim gardienii galaxiei?!
Am impresia că am nimerit într-un univers paralel, în care nimic din ce spun cei din minister nu are legătură cu ce se poate face efectiv în școală. Dar nu ne puneți, măi, să îi luăm acasă, să le cumpărăm haine, încălțăminte și mâncare, eventual să plecăm noi unde-om vedea cu ochii, doar să aibă elevii unde să se adăpostească de frica familiei ”tradiționale”, sub protecția ”instituțiilor” statului care chiar cu asta (protecția și siguranța) ar cam trebui să se ocupe?!
Hai ca au motiv ca v-au marit salariile. Ce credeati? Ca va da pe degeaba?! De acum incolo, vor veni cu diverse directive ce le aveti de indeplinit.
Asa au facut si la medici in pandemie. Acum e rândul vostru. Sunt atatea de introdus. Identitatea de gen, veti fi jandarmi, politisti, judecatori. De parca nu ati fi fost pana acum, daca aveati directori hartogari de n procese verbale.
Va compatimesc. Sincer. Dupa 33 de ani, nu mai e nicio sansa. Nu se dorește ceva bun cu plebea. Evul Mediu modern.
Salvati-va cei buni si cu moralitate, aia putini, care mai sunteti. Nu va faceti griji cine le va preda. Aia de 1 si 2 la titularizare.
citesc articolul…cum e automutilarea forma de violenta scolara??? adica isi face rau siesi…deja o persoana in acest stadiu trebuie evaluata de un specialist,nu de consilierul scolar care poate fi absolvent si de sociologie sau pedagogie. Consilierul scolar NU e psiholog. Sa ne documentam putin…
Trebuia să se ia o măsură împotriva părinților. Ei sunt principalii vinovați de ce se întâmplă în sistemul de învățământ. Fac parte din personalul auxiliar nedidactic, voi ieși la pensie în toamnă,am o fata de 42de ani sunt mulțumit de ea,e cristalul meu, am educat-o cum am crezut eu și soția mea care a fost cadru didactic. Din păcate sa dus la cele sfinte. Ce văd acum la școală,și văd bine intre pauze, mai bine decât ceilalți,,e jale. Sunt nevoit să ascult părinți parveniți care s-au văzut cu bani peste noapte…: ” Copilul meu,nu se se poate, nu aveți voie să-l certați” . Cînd constat cum stă copilul în catalog,,,e jale.. Șase ani de acasă,pauză .Ratați.. Mi-aș dori cînd ies la pensie să nu mai aud de asociații de părinți,și de sindicate ale elevilor. Doar de dascăli. Buni,,. mai puțin buni, lăsații să-și facă treaba .Altfel vom avea dascăli din Nepal,,,sau din rîndul acestor copiii. Ferească Dumnezeu!
dacă DGASPC nu respectă legea deși sunt înștiințați, nu se cheamă abuz în serviciu?
doar că nu sunt sesizați…