Părinții celor patru copii din Bihor, obligați în premieră de Curtea de Apel Oradea să reînscrie copiii la o școală acreditată de pe teritoriul României, au atacat decizia definitivă a instanței, la Înalta Curte de Casație și Justiție, potrivit răspunsului DGASPC la solicitarea Edupedu.ro. Între timp, părinții le-au arătat inspectorilor de la asistență socială cereri de transferul ale copiilor, depuse la Liceul Teologic Penticostal Betel Oradea. Amintim, pe 9 mai, Curtea de Apel Oradea a menținut decizia Judecătoriei Aleșd și a dispus ca părinții să îi înscrie pe cei patru copii în învăţământul general obligatoriu, “exclusiv într-o instituţie de învăţământ acreditată în România (nu altundeva)”. IPJ Bihor confirmă faptul că părinții i-ar fi înscris pe copii la o altă școală, nu la cea de unde i-au retras, fără să dea nume.
- Copiii aveau 8, 10, 11 și 13 ani când au fost retrași de la școală în pandemie, iar potrivit evaluării psihologice de la dosar, copiii care învățau acasă cu părinții, “prezentau un nivel de dezvoltare al gândirii cu mari lacune în achiziţiile şcolare raportat la vârstă şi clasa de studiu și imaturitate psiho-emoţională”.
Părinții din Bihor obligați de o instanță prin decizie definitivă să își reînscrie cei 4 copii la o școală acreditată din România, au atacat decizia la Înalta Curte de Casație și Justiție, potrivit răspunsului Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, transmis la solicitarea Edupedu.ro.
“În urma verificărilor reprezentanților Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, la domiciliul copiilor s-a constatat faptul că în prezent problemele legate de situația școlară a copiilor se află pe rolul instanței judecătorești prin recurs în Casație penal prin care se solicită trimiterea dosarului cauzei spre competentă soluționare către Înalta Curte de Casație și justiție”, scrie în document.
Potrivit DGASPC, părinții le-ar fi arătat inspectorilor că au făcut cereri de transfer pentru copii la liceul Teologic Penticostal: “De asemenea, părinții au fost informați de către reprezentanții DGASPC Bihor că este necesar să își asume și să conștientizeze că au obligativitatea morală cât și legală de a sprijini și a întreprinde toate măsurile necesare pentru a susține și asigura frecvența școlară a copiilor, într-o unitate de învățământ din sistemul național de învățământ din România, răspunderea pentru creștere și asigurarea dezvoltării copiilor vineri în primul rând părinților, aceștia având obligația de a-și exercita drepturile și de a-și îndeplini obligațiile față de copii ținând seama cu prioritate de interesul superior al acestuia, potrivit legii 272 / 2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului. Precizăm faptul că, părintele, prin reprezentarea dreptului pe care îl are, a pus la dispoziția DGASPC Bihor solicitările transferului școlar depuse la Liceul Teologic Penticostal Betel Oradea”.
Informația a fost confirmată și de Inspectoratul de poliție Bihor, însă fără să precizeze numele școlii unde au fost înscriși copiii.
“Părinții minorilor au efectuat formalitățile necesare pentru înscrierea acestora într-o unitate de învățământ”, potrivit IPJ Bihor în răspunsul transmis la solicitarea Edupedu.ro.
Deși decizia definitivă a fost dată în luna mai, surse au declarat pentru Edupedu.ro că până în luna iulie 2024, copiii nu fuseseră reînscriși la liceul de unde au fost retrași de părinți, în pandemie.
Edupedu.ro a contactat DGASPC, IPJ Bihor și Curtea de Apel Oradea pentru a afla care instituție urmărește dacă se aplică sentința și copiii sunt înscriși la o școală din România, așa cum a cerut instanța.
Potrivit Curții de Apel Oradea, poliția este cea care se poate sesiza dacă nu este pusă în aplicare sentința: “În cazul în care copiii nu sunt înscris la școală, organele de urmărire penală se pot sesiza din oficiu conform articolului 292 C. pr. civ sau pot fi sesizate printr-un denunț de către o persoană fizică sau juridică conform articolului 290 C. pr. civ”, menționează Curtea de Apel Oradea.
Amintim, forma de învățământ homeschooling e o formă de învățământ nerecunoscută în România, conform prevederilor Legii nr 1/2011 – Legea educației naționale, (n. red legea aflată atunci în vigoare) dar nici potrivit actualei legi nr. 198/2023.
Informații de context
Este pentru prima oară când o instanță din România a condamnat la închisoare cu suspendare părinții unor copii pentru că i-au retras de la școală în pandemie.
Motivul a fost acela că au dificultăţi de acomodare la noile condiţii impuse de pandemie și au ales să le predea ei copiilor, prin sistem homeschooling, potrivit hotărârii instanței, dată pe 21.12.2023.
Copiii aveau la vremea respectivă 8, 10, 11 și 13 ani și doar unul dintre ei era la gimnaziu, în clasa a V-a. Doi copii erau în clasele a II-a și a IV-a, iar despre cel mai mic copil nu se precizează clasa de studiu, dar se face referire că era tot în clasele primare. Vârstele nu corespund claselor la care de obicei copiii frecventează școala. Un copil care ar fi început cel târziu la 7 ani clasa pregătitoare, ar fi trebuit să aibă cel mult 12 ani în clasa a V-a. În acest caz, copilul avea 13 ani în clasa a V-a.
Concluzia raportului de evaluare psihologică întocmit la dosar arată că “au fost identificate 2 disfuncţionalităţi majore: îndrumătorii/profesorii copiilor sunt cei doi părinţi care nu au pregătire pedagogică şi nici de specialitate. Mama are 8 clase, iar tatăl 12.
Tot din hotărârea instanței reiese că școala în cauză nu oferea cursuri online ci le permite părinţilor să îşi aleagă modul în care vor să îşi educe copiii. Din declarațiile mamei, cei doi au decis retragerea copiilor de la şcoală întrucât nu sunt de acord cu utilizarea internetului, canalele TV media, respectiv cursurile online pe care copiii le efectuau în perioada de pandemie. “Apreciază că au făcut o alegere bună pentru viitorul copiilor lor. În ceea ce priveşte educaţia oferită copiilor, cei doi părinți au precizat că se ocupă singuri de educaţia copiilor, folosind manuale şcolare. Programul copiilor este unul flexibil, în principiu ocupându-se zilnic de ei, copiii studiind aproximativ 3 ore zilnic, sub îndrumarea lor. Tatăl copiilor a lucrat deservant utilaje, în prezent se află în concediul de creştere copil, iar mama este casnică.
În realitate, potrivit Curții de Apel Oradea, părinții nu au putut dovedi nici măcar că cei 4 copii au fost înscriși în homeschooling, printre dovezi fiind faptul că la dosar părinții au precizat că au cumpărat manuale în limba română pentru ca copiii să învețe acasă: “Ilogică este și folosirea unor manuale româneşti cumpărate de părinţi din librării, atâta timp cât pretind că minorii urmează cursuri creştine la şcoli americane, iar la filele 47-48 dosar, inculpaţii chiar au depus o listă a aşa-ziselor manuale (inclusiv biblii) utilizate de ######### Light Academy, care nicidecum nu coincid cu manualele din România“, precizează Curtea de Apel Oradea.
Părinții din Bihor au atacat decizia judecătoriei Aleșd, din decembrie 2023, însă Curtea de Apel Oradea, în sentința dată pe 9 mai a decis să mențină hotărârea anterioară și să îi oblige pe părinți să îi înscrie pe copii în învăţământul general obligatoriu, “exclusiv într-o instituţie de învăţământ acreditată în România (nu altundeva)”. Vezi aici motivarea Curții.
“Cei doi inculpaţi [n. red părinții] au înţeles ca în luna septembrie 2021, să retragă pe cei patru minori de la cursurile învățământului general obligatoriu, fără ca în paralel să îi înscrie la o altă unitate de învăţământ acreditată, unde să beneficieze de educaţia necesară şi nu în ultimul rând de socializarea cu alţi copii de vârsta lor”, mai scrie în decizia definitivă a Curții de Apel. Amintim, trei organizații americane care furnizează servicii de tip “homeschooling” în România “sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației, printre care și cele la care ar fi fost înscriși cei 4 copii.
Fenomenul de homeschooling a luat amploare în ultimii ani în România / Ministerul a fost informat dar nu a făcut nimic
A doua zi după publicarea articolului privind sentința dată de instanța din Bihor, Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. O altă măsură pe care ar trebui să o aplice inspectoratele școlare, conform sursei citate, este identificarea cazurilor de retragere a elevilor de la cursurile învățământului obligatoriu.
Fenomenul de homeschooling a luat amploare în România în pandemie, când mulți părinți și-au retras copii de la școală.
Edupedu.ro a scris de cazul din Timiș, unde peste 50 de elevi, din care 28 dintr-o singură comună, au fost retrași de părinți de la școală pentru a învăța în sistem homeschooling, iar șeful ISJ anunța că va cere instituţiilor statului să ia măsuri. Cei mai afectaţi sunt elevii de clasa a VIII-a, care nu vor putea susţine examenul de Evaluare Naţională, spunea șeful inspectoratului școlar județean.
Un alt caz semnalat a fost în Bihor, în 2022. Șeful ISJ spunea că “sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante“.
Ligia Deca spunea despre homeschooling, în cadrul dezbaterilor pe legile educației în 2023: “Nu considerăm, în acest moment, că este o opțiune fericită pentru a asigura dreptul la educație“.
Amintim, Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, din Ministerul Educației, evită să spună dacă a echivalat până acum diplome emise de organizații americane de tip homeschooling.
Suceava se numără printre județele cu un număr ridicat de elevi retrași din sistemul de învățământ – peste 100. Părinți sunt „racolați” să-și retragă copiii din școală în favoarea homeschooling, pe „filiera bisericilor neoprotestante” – acuză un fost inspector:
Organizațiile fac promisiuni fără acoperire juridică. Ministerului Educației „probabil îi e frică să spună că numărul copiilor în afara sistemului e de ordinea miilor sau a zecilor de mii” . Ioan Puiu, fost inspector școlar adjunct, spune că Ministerul și autoritățile locale au fost informate de aceste situații încă din 2022, dar nu au făcut nimic.
Ulterior, la solicitarea Edupedu.ro, poliția a spus că nu a găsit nicio neregulă în cazurile a peste 70 de elevi retrași de părinți de la școală în pandemie, în Suceava, pentru a face homeschooling.