Părintele are un rol fundamental în educarea copilului, spune președintele Colegiului Psihologilor din România: Trebuie să impună reguli, astfel încât copilul să acceseze și aspectele legate de învățare, și de joacă, dar și anumite responsabilități

7.198 de vizualizări
Foto: Edmond Cracsner – Facebook
„În ultima perioadă, am observat că această latură a educației copilului este pasată de la părinte către școală”, spune Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psihologilor din România, la emisiunea “Profesor și Părinte AZI,” difuzată pe A7 TV. Acesta a mai precizat că „părintele are un rol fundamental în educarea copilului”.

Edmond Cracsner a vorbit despre triunghiul școală-elevi-părinți, care trebuie să se bazeze pe o bună comunicare și interacțiune:

„Cu siguranță, în actul de educație, sunt mai mulți factori. Pe de o parte – școala, pe de altă parte – elevul, pe de altă parte – familia, părinții. Asta înseamnă că, în acest act al educației, triunghiul acesta este extrem de bine primit, dacă el funcționează normal, optim, adică fiecare din cei trei poli trebuie să interacționeze. Înseamnă o bună comunicare, o bună relaționare. Fiecare dintre acești actori sociali, în mediul școlar, fie că discutăm de preuniversitar sau de universitar, trebuie să aibă o stare de bine. Este, de fapt, și o recomandare a Organizației Mondiale a Sănătății cu privire la modul în care trebuie gestionată sănătatea populației.

Ca să fii într-o stare de bine, pe de o parte, trebuie să ai o serie de condiții materiale, financiare etc, dar și de dialog între acești poli, pentru că fiecare, la rândul lui, dintre actorii sociali, are interese, are nevoi, are modalități proprii de relaționare, ori ele trebuie armonizate. Lucrul acesta poate fi făcut și prin intermediul specialistului, acolo unde este nevoie, pentru că nu toți avem timpul necesar, mai ales în situația părinților care au preocupări, trebuie să se centreze pe asigurarea subzistenței familiei, carieră, ș.a.m.d., dar și pe educație”, a menționat președintele Colegiului Psihologilor din România.

Acesta a amintit de rolul fundamental al părintelui și despre impunerea unor reguli, responsabilități pe care copilul să le primească în mediul familial:

„În ultima perioadă, am observat că această latură a educației copilului este pasată de la părinte către școală. Părintele crede că s-a derobat de toate atribuțiile, odată ce școală îl primește (pe copil – n.red) în zona sa de responsabilitate, ori nu este normal. Părintele are un rol fundamental în educarea copilului.

În acest sens, trebuie să impună reguli, un program optim, astfel încât copilul să acceseze și aspectele legate de învățare, și aspectele legate de timp liber, de joacă, dar și anumite responsabilități pe care poate să le primească în mediul familial.”


16 comments
  1. Cum sa le pui elevilor filme de pe iutub? Cum sa inchizi scoli 3 zile, trimitand elevii acasa, pe motiv ca-i ,,simulare” la evaluarea celor de-a VIII – a? Cum sa le dai teste si sa le spui apoi ca ,,de data asta nu se trec notele in catalog” (fiind note foarte mici la peste 70% dintre elevi)? Cum sa le spui elevilor ,,copii mei” si sa ajungi chiar sa crezi asta diriginte fiind, cand tu sti ca n-ai nascut nici macar unul dintre cei 28 (nici macar prin cezariana)? Pai inspectoratele ce pazesc? Macar de-ar citi din comentariile scrise de parinti si tot s-ar prinde ca-i jale prin ,,educatie”. Si sa vi sa sustii ca-n asemenea conditii totusi, totusi, parintii paseaza responsabilitatea educatiei spre scoli, e de-a dreptul ridicol!

  2. Oamenii astia care-si dau cu parerea oare pe ce lume traiesc? Cand deja de multa vreme tot analfabetul functional s-a prins ca-n scoala se face, pas cu pas, an de an, tot mai putina ,,educatie”. Cumn sa vi si sa sustii ca ,,parintii paseaza educatia scolilor”? Mai ales daca esti si psiholog !!! Sigur ca si abordarea asta face parte, ca si altele, din intoarcerea ,,cu fundu-n sus” a lumii in care traim. Doar e vizibil si din avion ca subiectu-i axat pe lipsa totala a implicarii profesorilor pentru ca ,,fabrica de facut bani” numita smechereste ,,meditatii” sa functioneze. Sigur ca cine mai e cat de cat responsabil dintre parinti incearca ,,sa traga semnaluri de alarma” ca macar ceva sa se faca totusi in scoala.

  3. Mergeți în orice facultate de psihologie din România și vedeți unde se mai vorbește despre rolul atașamentului în dezvoltarea intelectuală a copilului, despre good-enough mother, despre relatia dintre mentalizare-gândiresimbolică ……ehee acum dacă vorbești de Freud, Winnicott, Bowlby, Klein faci pseudostiinta, misticism….

    1. De Bowlby mărturisesc că nu știu, dar Freud, Winnicott și Klein vă asigur că se studiază. Dar ce doriți să spuneți, de fapt, cu acest comentariu? Că doar nu la facultatea de psihologie se formează părinții!

  4. De ce nu țin cont de aceste studii ale psihologilor ministrul învățământului și cei care îi cântă în strună cu măsuri populiste împotriva profesorilor!?
    Menționez: nu sunt cadru didactic, dar sunt exasperată de lipsa da educație și instruire a copiilor și tinerilor.

  5. Ce rol fundamental, dom’le, ce știe nea ăsta, președintele colegiului psihologilor? Să-i crească ȘCOALA, să-i educe ȘCOALA, părinții i-au făcut la beție sau ca să aibă cine le da un pahar cu apă la bătrânețe, puțini părinți s-au gândit dacă au cum crește un copil care să aibă tot ce-i trebuie, care să-și sprijine copilul, nu să-l lase pe câmp să crească ca buruienile…

    80% din părinții României își aduc aminte că au copii când ei ratează primul examen sau când vine fata acasă însărcinată în clasa a VII-a. Altfel, sunt primii care le dau telefonul în mână, ca să nu-i deranjeze în timpul lor liber, și după aia se ceartă cu fiecare profesor în parte că elevul nu-i capabil să învețe nimic, că nu se poate concentra la nimic. Proverbele vechi sunt încă valabile – așchia nu sare departe de trunchi, cum e turcul, și pistolul.

    1. “80% din părinții României”. ce precizie, doamna Mari! Aveti un studiu la indemana, dintre cele pe baza carora ati calculat acest procent? :)))

      1. Extrapolez pornind de la părinții elevilor din clasele mele (și am fost generoasă, sperând că măcar 20% au grijă efectiv de copiii lor, cred că procentul e de fapt mult mai mic). Dvs pe ce vă bazați când vă dați cu părerea despre una-alta pe aici?

        1. mă bazez, printre altele, pe bun simț. spre deosebire de cineva care spune că “80 la sută dintre părinți” au făcut copiii la beție și își amintesc că au copii când le rămâne fata însărcinată.

        2. Trebuia să precizați că va referiți la elevii dvs. Mai ales că după referirile la beții, probabil predați la țară. cum ar fi să generalizez și eu “generos” spunând că 100% dintre profesorii de engleză sunt niște incompetenți șpăgari, bazându-mă pe cei câțiva profesori profesori din școala de cartier a copilului meu, neinspirat aleasă pe criteriul distanței față de casă.

          1. Păi exact asta faceți. Generalizați. Dar alții n-au voie, că nu sunt în aceeași echo chamber, nu? Atunci, bine.

          2. @Mari Pai, tocmai, ca eu nu fac asta. si daca as face-o, nu as generaliza asa grosolan ca dumneavoastra. nu va face cinste, fiind o intelectuala 🙂 dar probabil nu ati studiat statistica la scoala :))
            @Tedi nu e cazul. am dat un exemplu de generalizare pe care NU o fac :))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raluca Turcan: Cei mai vulnerabili sunt copiii din familii monoparentale sau din familii cu foarte mulți copii. Acei copii intră în sistemul de educație. Întrebarea este: resursele pe care noi le vedem pentru copii, pentru sistemul de educație în general, ajung și la toți acei copii? Răspunsul meu ca ministru al Muncii este că nu

„Finanțarea educației nu poate fi privită separat de calitate și echitate în educație. (…) În sistemul de educație intră copii care au șanse diferite și acces diferit la sistemul de…
Vezi articolul

Prăpastie între realitatea elevilor și laudele oficialităților la Olimpiada Națională de Limba Engleză, organizată la Pitești. Elev: cazare mizeră, mâncare rece, sutele de elevi din clasele VII – XI nu vor mai dori să participe la așa ceva de teamă / Inspectoratul Școlar Argeș: “Am scris o poveste fără pereche”

Între 17 și 21 aprilie, orașul Pitești a fost gazda Olimpiadei Naționale de Limba engleză. După ce EduPedu.ro a scris ieri despre condițiile de cazare din căminele de la Craiova…
Vezi articolul

Scăderile de venituri pentru directorii de școli pot apărea din cauza unor erori ale aplicației de salarizare și din faptul că unii au atins maximul prevăzut de lege pentru salarii, susține liderul sindical Marius Nistor

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, Marius Nistor, spune că problemele cu salariile personalului din învățământ, printre care și scăderi de venituri pentru directori, ar putea avea două motive.…
Vezi articolul