Părinte: Eu nu am făcut școală. Acum am învățat și eu, folosind cu copilul caietul special. La anul când merge la școală îl voi putea ajuta / Efectele formării educatorilor și părinților asupra educației copiilor – Raport „Start în educație”

Foto: Pixabay.com

Formarea educatorilor, cursurile pentru părinți, dotarea grădinițelor cu materiale educaționale, accesul copiilor și părinților din medii defavorizate la resurse educaționale au un impact semnificativ asupra educației preșcolarilor, conform Raportului privind rezultatele programului „Start în educație”, în care se prezintă nevoile din comunitățile defavorizate, așa cum sunt văzute de părinți, educatori și autorități locale și impactul acțiunilor din program.

Astfel, în urma acțiunilor desfășurate:

Mă bucur de caietele speciale. Eu nu am făcut școală. Acum am învățat și eu, folosind cu copilul caietul special. Mă bucur că am învățat și eu și la anul când merge copilul la școală îl voi putea ajuta.” (părinte, interviu individual, județul Vâlcea).

Nu le venea să creadă că este chiar al lor și că pot să îl ia acasă, că toate produsele din Ghiozdănel sunt ale lor.”(educator)

Acțiunile din proiectul „Start în educație”:
Principalele rezultate ale cercetării în anul II de implementare a proiectului „Start în educație”
Evaluarea rezultatelor kitului educațional „ABC Grădi”

Contextul socio-educațional:

Din grădinițe lipsesc materialele educaționale, iar absenteismul este mai pregnant în comunitățile cu un grad de vulnerabilitate extremă. 

Cauzele absenteismului la grădiniță din perspectiva educatorilor:

Motivele pentru care copiii absentează de la grădiniță din perspectiva părinților:

Rezultatele intervenției:

Copiii s-au bucurat în mod deosebit de materialele de motricitate. Pe tăbliță se scrie zilnic”. (educator, județul Olt)

Se stă la coadă la tăblița magnetică. Le place să se joace cu literele, le așază, le recunosc. Unii deja își scriu numele.” (educator, județul Prahova)

Kitul ABC Grădi ne-a ajutat foarte mult. Am fost ca și copiii când au primit Ghiozdănele și noi, educatorii. Aceeași bucurie, că s-a gândit cineva la noi.” (educator, jud. Prahova)

– Materialele didactice incluse în kit oferă multiple variante pentru activități ce pot fi realizate cu copiii preșcolari, crescând interactivitatea actului didactic de la clasă, consideră cei aproape 130 de educatori și actori locali care au participat la focus grupuri.

90% dintre educatorii participanți la focus grupuri au observat schimbări semnificative la nivelul abilităților socio-emoționale, cognitive și motrice ale copiilor, astfel:

Evaluarea rezultatelor privind kiturile educaționale „Ghiozdănel cu viitor” pentru 60.000 de copii, cu vârste între 3-6 ani

Contextul intervenției:

62% dintre familiile cuprinse în studiu trăiesc cu venituri de sub 4.000 de lei net per gospodărie, având unul sau mai mulți copii de vârstă preșcolară în întreținere, iar 14% se află sub pragul de venituri de 1.000 de lei net per gospodărie;

Doar 3% dintre familiile participante la studiu trăiesc cu un venit de peste 8.205 de lei pe lună, valoarea de referință națională a coșului minim de consum pentru un trai decent pentru o familie cu doi adulți și un copil;

70% dintre părinții participanți la studiu declară că nu și-ar fi permis să cumpere toate produsele incluse în kit sau produse similare cu cele din kitul „Ghiozdănel cu viitor”, 14% dintre respondenți declarând că nu și-ar fi permis să cumpere nici măcar o parte dintre aceste materiale educaționale și de joacă.

Rezultatele intervenției:


– 88% dintre părinți consideră că produsele din cadrul pachetului educațional „Ghiozdănel cu viitor” au ajutat copilul/copiii să se dezvolte, produsele având rol de îmbunătățire a capacităților cognitive și fizice ale preșcolarilor beneficiari (creștere cu 8 puncte procentuale față de evaluarea din anul I de implementare).

– Majoritatea părinților au observat schimbări la nivelul abilităților cognitive și motrice în urma activităților realizate utilizând materialele educaționale și de joacă din cadrul kitului „Ghiozdănel cu viitor”, printre care:
62% declară că preșcolarii recunosc mai bine literele;

90% observă că aceștia colorează mai mult;

85% consideră că pot colora mai ordonat;

91% observă îmbunătățiri în ceea ce privește mânuirea creioanelor;

92% dintre copii reușesc să recunoască mai bine culorile;

89% dintre copii fac mai multă mișcare;

Evaluarea rezultatelor privind „Școala părinților” pentru peste 11.000 părinți/ tutori/ bunici ai preșcolarilor
Contextul intervenției

74% dintre părinții chestionați declară că nu au mai participat anterior la sesiuni de educație parentală sau alte activități de informare similare.

Rezultatele intervenției:

Majoritatea părinților apreciază că vor aplica cu siguranță sau probabil, următoarele informații/ subiecte/metode:

Educatorii susțin că părinții au devenit mai conștienți și mai preocupați de aspectele privind dezvoltarea propriului copil și nevoile educaționale ale acestuia, înțelegând mai bine propriul rol și importanța grădiniței în educația copiilor în primii ani de viață. 

Evaluarea rezultatelor cursului „Bune practici în educația parentală” pentru 3.500 de educatori
Contextul intervenției:
Rezultatele intervenției:

92% dintre cadrele didactice participante la cursul de formare apreciază că relația cu părinții preșcolarilor va fi mai bună.

97% dintre educatori consideră că au dobândit competențele pentru a organiza activități de tip Școala Părinților în foarte mare măsură sau în mare măsură, iar 87% dintre educatori consideră că părinții vor avea deschiderea de a participa la sesiunile de educație parentală.

În cadrul focus grupurilor, majoritatea cadrelor didactice participante la cursurile din program a menționat faptul că sesiunile desfășurate au ajutat la întărirea relației dintre familie și grădiniță, observând o mai mare implicare a părinților în activitățile realizate în cadrul formal al grădiniței, dar și în diverse activități educaționale pe care le-au realizat alături de copii acasă, în familie.

Metodologia cercetării

Studiul are la bază o abordare mixtă care combină metodele cantitative (ancheta pe bază de chestionar), cu cele calitative (focus grupuri, interviuri individuale), pentru aprofundarea înțelegerii perspectivelor contextuale, precum și a schimbărilor aduse de intervențiile derulate prin proiect în beneficiul copiilor, familiilor, educatorilor și grădinițelor și chiar la nivelul comunităților. Cercetarea cantitativă s-a axat pe metoda anchetei pe bază de chestionar. 

Populația de referință pentru acest studiu a fost formată din 11.221 părinți implicați în pro- gramul „Școala părinților”, 60.000 de preșcolari beneficiari ai programului „Ghiozdănel cu viitor”, proveniți îndeosebi din mediul rural, dar și din comunități urbane care se confruntă cu un anumit grad de vulnerabilitate de la nivelul a 41 de județe din România și 3.500 de educatori participanți la programul de formare profesională „Bune practici în educația parentală”.  

Reprezentativitatea studiului se limitează la populația cercetării aferente fiecărei activități majore derulate prin anul II al programului „Start în educație” (beneficiarii fiecărei intervenții). 

DOCUMENT Raportul de Impact al proiectului „Start în educație”
Exit mobile version